پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۹۷۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران، زنان را پیشگامان حفظ و ترویج سلامت دانست.

شعار سال: دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) در پیامی، زنان را پیشگامان حفظ سلامت و ترویج آن عنوان کرده و افزود: این زن سالم و توانمند است که می‌تواند سلامتی و نشاط را به جامعه تسری بخشد.

در این پیام آمده است؛ سلامت یک نیاز اساسی است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برخورداری از سلامت را حقی اساسی برای همه افراد، دانسته است.

جنسیت یکی از عوامل مؤثر بر سلامت است و زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، پایه‌های اصلی سلامت خانواده و محور اساسی سلامت، رشد، پویایی و اعتلای جامعه و نسل‌های آینده را تشکیل میدهند. چه بسا زنان پیشگامان حفظ سلامت و ترویج آن هستند و این زن سالم و توانمند است که می‌تواند سلامتی و نشاط را به جامعه تسری بخشد.

در ماه‌های اخیر همه گیری کووید ۱۹ چهره جهان را متغیر کرده است و مشخص شده میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در مردان بیشتر است اما، زنان بیش از مردان بار عواقب روانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از این همه گیری را بدوش می‌کشند و تاثیر طولانی مدت همه گیری، بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان بیشتر بوده، چنانچه می‌تواند آسیب‌های جدی به آنان، خانواده و جامعه وارد نماید.

علاوه بر ترس از بیماری و مرگ و میر، کووید۱۹ نگرانی‌های دیگری را نیز برای زنان رقم زده و ایجاد تعادل بین کار در جامعه و مسئولیت‌های خانوادگی بویژه مراقبت از افراد خانواده و اقدامات پیشگیرانه خانگی در دوره اپیدمی کنونی شرایط زندگی زنان را پیچیده‌تر کرده است.

اگرچه همه افراد تحت تاثیر نگرانی، اضطراب و خستگی روانی ناشی از پاندمی کووید ۱۹ هستند، ولی میزان عوارض جدی روحی، روانی و جسمی این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.

علاوه بر آن بارداری و زایمان سالم توسط کووید ۱۹ تحت تاثیر قرار گرفته و احتمال ابتلا به اشکال بالینی شدیدتر کووید ۱۹، در زنان باردار، بیشتر از حتی زنان غیر باردار گروه سنی مشابه است.

در این میان پوشیده نیست غرایز و عواطف زنان در طول تاریخ باعث شده که نقش مراقبت و حمایتگر در جامعه اغلب معطوف به آنان باشد و زنان پیام آور اصلی سلامت در خانواده بوده و از تلاش آنان است که امکان تبدیل" هر خانه به یک پایگاه سلامت " فراهم می‌تواند شود.

در شرایط کنونی کارکنان نظام سلامت از بهورز و مراقب و ماما و پرستار و نیرو‌های خدماتی کادر تخصصی بیمارستان‌های کشور که اکثریت آنان را زنان تشکیل می‌دهند، با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان مواجهند.

از این فرصت برای قدردانی از کلیه همکاران عزیزم، که جان بر کف، با رویی گشاده، اراده‌ای آهنین، عزمی راسخ و قلبی مملو از مهربانی، شبانه روز برای شکست این ویروس منحوس تلاش می‌کنند، به ویژه بانوان فداکار نظام سلامت که فشار مضاعفی را تحمل می‌کنند بهره می‌برم و به روان پاک بانوان شهید مدافع سلامت درود می‌فرستم و همدردی خود را با خانواده‌های آنان اعلام می‌دارم.

فراموش نکنیم که زنان برای گذار از این دوره سخت زندگی خود نیازمند آگاهی، هشیاری و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه هستند؛ لذا از همه عزیزان بویژه مسئولین سازمان‌های دولتی و غیردولتی که شرایط بانوان ایران را در دوره کنونی درک نموده و همسران و مادران و خواهران و زنان هموطن خود را در عبور از این مرحله سخت یاری می‌کنند، نیز قدردانی می‌نمایم.

امید است در کنار سایر سازمان‌ها و نهاد‌های دست اندر کار که هم اکنون به تهیه سند ملی سلامت زنان همت گماشته اند، نه تنها در دوره همه گیری کووید ۱۹ بلکه در هر زمان دیگر برای همه اقشار زنان کشور، در هر نقطه جغرافیایی از کشور عزیزمان، گام‌های موثری در ارتقا سلامت همه جانبه جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی آنان برداریم.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت معاونت امور زنان ریاست جمهوری ، تاریخ انتشار 24 مهر    99، کد خبر:   13696، women.gov.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
0
0
همیشه در جامعه این زن ها بودن که حجم استرس بیشتری رو متمحمل بودن! این مدیریت بار روانی در ایران هنوز جا نیفتاده
امیر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
0
0
زن و مرد نداره همه باید شدیدا پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
بنظرم واقعاً زنها خیلییی بیشتر روحیه حساسی دارن نسبت به مردها
و فکر وخیالشان در هر موردی زیاد هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
در همه تاریخ به خصوص الان که فشار های روانی بسیار زیاده زن ها بار روانی بیشتری رو تحمل میکنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
زنان همیشه تو طول تاریخ بیشترین بار اجتماعی روشون بوده و از این قضیه نمیشه صرف نظر کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین