پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۴۲۹۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: «بعد از فروکش کردن اعتراضات در عراق و کاهش تعطیلات و راه افتادن کارها، امید به بهبود روند صادرات است. »
شعارسال: سید حمید حسینی در رابطه با وضعیت صادرات به عراق با توجه به ناآرامی‌های پیش آمده در کشور عراق اظهار داشت: «از روز شنبه گذشته مرزها راه افتاده و حدود ۱۴۰ کامیون عراقی از مرز شلمچه بار به عراق رفته است. تناژ باری هم که از مرز شلمچه به عراق رفته، ۳ هزار و ۲۰۰ تن بار بوده است. »
 
وی افزود: «همچنین از مرز چزابه ۳ هزار و ۲۰۰ تن بار به عراق رفته که ۱۶۵ ماشین باری بوده است. باری که از مرز چزابه به عراق رفته، میوه و تره‌بار، موادغذایی و مصالح ساختمانی بوده است. »
 
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان این‌که خوشبختانه روز شنبه مرز مهران فعال بوده و حدود ۴ هزار تن بار از این مرز به عراق رفته است و عمدتا کالاهایی چون کاشی و سرامیک و محصولات فلزی را در برمی‌گرفته است، تصریح کرد: «مرز خسروی نیز فعال بوده و تعطیل هم نشده است. از این مرز ۵ هزار و ۶۰۰ تن بار به عراق رفته و به همین میزان بار از مرزهای اقلیم کردستان صادر شده است. »
 
حسینی متذکر شد: «خوشبختانه مرزهای اقلیم کردستان با توجه به ناآرامی‌ها تعطیل نبوده و مشکلی وجود نداشته و راهپیمایی و اعتراضات در این اقلیم دیده نمی‌شده است. »
 
وی عنوان کرد: «در عین حال، کمپین‌های علیه کالاهای ترکیه در کردستان عراق راه افتاده است. این مساله باعث شده که بازار صادراتی ایران در این منطقه بهبود پیدا کند و گرایش به خرید کالای ایرانی افزایش پیدا کرده است. »
 
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تاکید کرد: «بر این اساس، یک بخشی از نگرانی ما رفع شده است؛ ضمن این‌که بخشی از صادرات ایران، صادرات برق و گاز است که تابع تحولات عراق نبوده و مشکلی برای ما ایجاد نشده است. »
 
حسینی یادآور شد: «صادرات در این حوزه نه‌تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه با توجه به خط جدیدی هم که از بصره و نجف برای گاز کشیده شده، صادرات گاز به این کشور افزایش خواهد یافت. »
 
وضعیت بازگشت ارز حاصل از صادرات از عراق
 
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات از عراق گفت: «مشکل در این حوزه حل شده است. یک سیستمی با همکاری بانک مرکزی طراحی شده و صادرکنندگان ارز خود را تحویل می‌دهند و مراکزی نیز مشخص شده که صادرکنندگان ریال خود را دریافت کنند. »
 
حسینی افزود: «در سامانه نیما نیز رفع تعهد می‌شود. و در حال حاضر صادرکنندگان مشکلی ندارند. »
 
وی در پاسخ به این پرسش که ناآرامی‌های عراق، صادرات کدام گروه‌های کالایی را تهدید می‌کند؟ تصریح کرد: «تا روز شنبه که مرزهای مهران و چزابه باز نشده بود، بازار میوه و تره‌بار و لبنیات ایران در عراق دچار مشکل شده بود. ولی از روز شنبه که مرزها باز شده، کامیون‌های عراقی برای صادرات آمده‌اند. »
 
دبیرکل اتاق مشتریک بازرگانی ایران و عراق متذکر شد: «تا پیش از این، مرزهای مهران و چزابه باز بود، ولی تعداد کامیونی که بار حمل می‌کرد، بیشتر از ۳۰، ۴۰ کامیون نبود. »
 
حسینی عنوان کرد: «به نظر می‌رسد اوضاع آرام‌تر شده؛ هم طرف بصره این‌گونه بوده و هم استان‌های دیگر. در حال حاضر عمده اعتراضات به کربلا و بغداد محدود شده و بخشی از اعتراضات نیز به اطراف بندر ام‌القصر، بندری در جنوب غربی عراق برمی‌گردد که آن هم مساله‌ساز شده و امکان تخلیه کالا و پهلوگیری کشتی‌ها در این بندر وجود ندارد. »
 
وی تصریح کرد: «این هم باز یک فرصت برای کالاهای ایرانی خواهد بود و باعث می‌شود نیاز بازار عراق به کالاهای ایرانی افزایش یابد. »
 
حجم تجارت ایران و عراق
 
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره حجم تجارت ایران و عراق گفت: «آمار تجارت ۷ ماهه ایران و عراق هنوز منتشر نشده است. اما در ۶ ماهه اول امسال حدود ۴ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار میزان صادرات بوده است. »
 
حسینی افزود: «با توجه به این‌که ارزش‌های پایه کالاهای صادراتی ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده، اما باز هم ۲ درصد افزایش صادرات داشتیم. »
 
وی درباره روند آتی صادرات ایران به عراق، تصریح کرد: «بعد از فروکش کردن اعتراضات در عراق و کاهش تعطیلات و راه افتادن کارها، امید به بهبود روند صادرات است. »
 
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان کرد: «به‌هرحال در ۶ ماه اول سال با توجه به محرم، اربعین، تعطیلات عید فطر و نوروز، در ایران و عراق خیلی فضای کاری وجود نداشته است. قاعدتا از الان به بعد باید شاهد افزایش صادرات کالاهای ایرانی به عراق باشیم. »
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار:  13 آبان 1398 ، کدخبر:   1317306 ، www.khabaronline.ir
 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
0
0
وقتی سر کنسولگری مار و آتیش میزنن ما باید دوستیمون رو با این کشور تموم شده بدونیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین