پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۴۲۹۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس : روحانی به‌دنبال خصوصی کردن آموزش‌وپرورش است وعده اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان گویا پایانی ندارد، چرا که هرساله با وجود تاکید وزرای وقت بر عملیاتی شدن چنین لایحه‌ای اما در نهایت اجرای آن به در بسته می‌خورد تا همچنان شاهد وعده‌های بی‌عمل دولت باشیم.

شعارسال:  درسال جاری نظام رتبه‌بندی معلمان اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان گرفت تا این لایحه پس از سال‌ها انتظار بالاخره از مهر‌ماه 98 شکل عملی به خود گیرد اما در حال حاضر که 2 ماه از سال تحصیلی می‌گذرد خبری از اجرای آن نیست. تعلل دولت در عدم ارسال لایحه رتبه‌بندی معلمان به مجلس، داد نمایندگان را درآورده تا جایی که اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس اعلام کرده است دیوان محاسبات به این قضیه ورود می‌کند. رتبه‌بندی معلمان که بر اساس یک سری مولفه‌ها و شاخص‌هایی نظیر توانمندی، کیفیت کار و عملکرد مطلوب فرهنگیان تعریف شده است، کمک می‌کند سطح کیفیت آموزش در کشور ارتقا یابد و عدالت آموزشی برقرار شود و از طرفی معلمان متناسب با عملکردشان از مزایای لازم این طرح بهره‌مند شوند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره بی‌توجهی دولت نسبت به اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: از آنجایی که لایحه رتبه‌بندی معلمان دارای بار مالی است، بنابراین دولت نسبت به اجرای آن بی‌توجه است. علی‌رضا سلیمی با بیان اینکه در بودجه سال 98 مبلغ 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح تعیین شده بود تا از مهرماه امسال شکل اجرایی به خود گیرد، گفت: متاسفانه دولت در این زمینه کوتاهی می‌کند، چرا که هر سال وعده اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان را می‌دهد اما به آن عمل نمی‌کند. وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در اسرع وقت و نیز تاکید وزرای آموزش‌وپرورش در چند سال اخیر نسبت به عملی شدن این موضوع تصریح کرد: متاسفانه همه وزرای آموزش‌وپرورش دولت روحانی در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان تاکنون وعده توخالی داده‌اند.
سلیمی افزود: البته نباید انتظار داشت قول و فعل وزرای آموزش‌وپرورش دولت روحانی درباره اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان یکی باشد، چرا که شخص رئیس‌جمهور هم در شعارهای انتخاباتی خود اعلام کرد کاری می‌کند با ایجاد رونق اقتصادی، مردم دیگر نیازی به دریافت یارانه نداشته باشند. این درحالی است که اکنون خیلی‌ها به صدقه نیاز دارند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه آموزش‌وپرورش در دولت روحانی به نصف تقلیل یافته است، افزود: بی‌توجهی دولت به وزارت آموزش‌وپرورش باعث شده سهم این وزارتخانه از تولید ناخالص ملی از 3 درصد قبل این دولت، اکنون به 2 درصد برسد.
سلیمی تصریح کرد:  شخص رئیس‌جمهور متاسفانه به جای توجه ویژه به بخش آموزش، ‌دنبال خصوصی کردن وزارت آموزش و پرورش است که نتیجه آن به بازماندن فرزندان ضعفا و قشر کم‌درآمد جامعه از تحصیل منجر می‌شود.
 
ورود دیوان محاسبات به قضیه طرح رتبه‌بندی معلمان
در همین باره سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس گفت: دیوان محاسبات در صورت تعلل و ادامه تأخیر دولت در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به این موضوع ورود کرده و طبق قانون با دستگاه‌های متولی این امر برخورد می‌کند.
اسدالله عباسی با بیان اینکه در صورت ادامه تعلل و تأخیر دولت برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان دیوان محاسبات به این قضیه ورود می‌کند، اظهار داشت: تأخیر در اجرای این طرح در حقیقت یک نوع تبعیض اداری و استخدامی بین کارکنان دولت بوده و مصداق نادیده گرفتن حقوق فرهنگیان است.
وی از وجود طرح رتبه‌بندی معلمان در قانون برنامه و مصوبه‌ای که در بودجه سال 98 نیز بر اجرای آن تأکید دارد سخن گفت و عنوان کرد: طبق برنامه توافقی بین دولت و مجلس، قرار بود دولت با بررسی‌های لازم منابع و ردیف اعتباری این طرح را در نظر بگیرد و متعاقباً مراتب آن را نیز به مجلس اعلام کند.
عباسی پیشنهاد 2 هزار میلیارد تومان اعتبار توسط دولت و تخصیص آن به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: اعلام این مقدار منابع مالی برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در شرایطی توسط دولت بیان شده که مجلس خواهان اجرای تمام و کمال این طرح سراسری است که به اعتبارات زیادی نیاز دارد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین اجرای همزمان طرح تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و طرح رتبه‌بندی معلمان را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: دولت تاکنون به صورت ناقص اقدام به اجرای طرح تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش کرده، زیرا از عملی کردن طرح رتبه‌بندی معلمان به‌کلی غافل شده است.
سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه کارکنان دولت از بسیاری مزایا برخوردار هستند و فرهنگیان از این امکانات رفاهی محروم مانده‌اند، اظهار داشت: با توجه به جایگاه فرهنگیان و تلاش‌هایی که جامعه معلمان کشور در حوزه تعلم و تربیت انجام می‌دهند، دولت موظف است هر چه سریع‌تر طرح رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کند.
وی لزوم اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از فروردین سال 98 توسط دولت را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: با توجه به تأخیرهای بسیار زیادی که تاکنون در اجرای این طرح شاهد بودیم، اگر دولت احکام آن را در آبان امسال صادر کند باید کل معوقات فرهنگیان از فروردین محاسبه و جزو مطالبات آنان در نظر گرفته شود.
نماینده مردم رودسر و املش در مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به ارائه یک لایحه جدید از سوی دولت نیاز دارد یا خیر؟ اظهار داشت: از آنجا که قانون مربوط به طرح رتبه‌بندی معلمان نوشته شده است و فقط باید توسط دولت اجرایی شود، بنابراین به تهیه و ارسال لایحه جدیدی در این زمینه نیاز نیست.
 
 
    نامه حاجی‌بابایی به رئیس‌جمهور/ چرا لایحه‌ رتبه‌بندی معلمان به مجلس نیامد؟     
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به عدم ارسال لایحه رتبه‌بندی معلمان به مجلس گلایه کرد. حمیدرضا حاجی‌بابایی در این نامه خطاب به رئیس‌جمهور نوشته است: استحضار دارید که نظام رتبه‌بندی معلمان با اعتبار بالغ بر 2000 میلیارد تومان با ردیف ۵۵۰۰۰۰ جدول شماره ۹ جزء ۵۲ در قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور مصوب گردید و به همین دلیل اهمیت ارتقای جایگاه معلمان، این اعتبار از سقف دوم درآمدهای دولت به سقف اول تغییر پیدا کرد تا به طور قطع به یقین، فرهنگیان عزیز از این مزایا برخوردار گردند. بعد از گذشت حدود 8 ماه از سال، هیچ‌گونه اقدامی از طرف دولت مشهود نیست و از طرفی بر اساس ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است که نظام رتبه‌بندی معلمان را به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید که تا این تاریخ، لایحه مذکور به مجلس ارائه نگردیده است؛ خواهشمند است دستور فرمایید اقدام مقتضی مبذول گردد.  در شرایطی حاجی‌بابایی موضوع ارسال لایحه رتبه‌بندی معلمان را به مجلس عنوان کرده است که وزیر آموزش‌وپرورش در سخنرانی‌های خود گفته است «آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در نوبت طرح در دولت است و هر زمانی که رتبه‌بندی ابلاغ شود از ابتدای مهر ۹۸ اعمال می‌شود».
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه وطن امروز ، تاریخ انتشار: 13 مرداد 1398 ، شماره خبر: 2783  ، www.vatanemrooz.ir
 
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
0
0
بی‌توجهی دولت به وزارت آموزش‌وپرورش باعث شده سهم این وزارتخانه از تولید ناخالص ملی از 3 درصد قبل این دولت، اکنون به 2 درصد برسد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین