پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۲۴۸۰۷۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
سیزدهم آذر در تقویم رسمی ایران روز جهانی بیمه است. این روز نشانگر توجه به بیمه برای کاهش صدمات مختلف به انسان و اموال او است. روز بیمه برای این در تقویم نام گذاری شده‌است تا اهمیت آن را متذکر شود و در این روز همه ساله برنامه‌های بسیاری برای آشنایی بیشتر مردم با بیمه انجام می‌شود.
شعار سال: سیزدهم آذر در تقویم رسمی ایران روز جهانی بیمه است. این روز نشانگر توجه به بیمه برای کاهش صدمات مختلف به انسان و اموال او است. روز بیمه برای این در تقویم نام گذاری شده‌است تا اهمیت آن را متذکر شود و در این روز همه ساله برنامه‌های بسیاری برای آشنایی بیشتر مردم با بیمه انجام می‌شود.

بیمه نشان دهنده سیستمی است که طی آن یک شخص خود را بیمه می‌کند تا بر اساس قوانین و تعهدات با شرکت بیمه کننده در صورت وقوع اتفاقاتی خاص طبق شرایط مندرج در بیمه نامه خسارت دریافت کند. این روش یکی از انواع روش‌های در حال ریسک است که در کشور‌هایی که به زیر ساخت خود اهمیت می‌دهند رشد بسیاری یافته‌است. امروزه وجود بیمه در بسیاری از مقاطعی که امکان ریسک آن بالا است در کشور ما اجباری است مانند بیمه ماشین و بیمه کار.

تاریخچه بیمه

بیمه واژه‌ای نوین است که در قرن اخیر مورد توجه افراد قرار گرفته‌است. در منابع تاریخی بازرگانان چینی اولین کسانی بودن که چیزی شبیه به بیمه برای جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از فعالیت‌های بازرگانی و دریانوردی به وجود آورده بودند. آن‌ها برای جلوگیری از ضرر و صدمه‌های احتمالی بار خود را در چند کشتی متفاوت بارگیری می‌کردند. بازرگانان فنیقی نیز برای هزینه‌های دریانوردی خود وام دریافت می‌کردند که در صورت صدمه به کشتی و بار آنان این وام بخشیده می‌شد. اما روند شکل‌گیری اولیه بیمه مربوط به قرون وسطی و کشور ایتالیا است. در این کشور نیز بیمه اولین بار برای معاملات دریایی مورد استفاده قرار گرفت. بعد‌ها در دوره رنسانس قوانین مربوط به بیمه مدون شد و در دوره‌های انقلاب صنعتی پیشرفت چشمگیری کرد.

تاریخچه بیمه در ایران مربوط به سال ۱۲۸۹ است. در این سال موسسات روسی با نام نادژدا و قفقارمرکوری در ایران روی کار آمدند که اولین شرکت‌هایی بودند که در این زمینه فعالیت می‌کردند. پس از آن در سال‌های ۱۳۱۴ کشور‌های خارجی دیگری مانند انگلستان نیز در ایران در زمینه بیمه فعالیت می‌کردند. اولین شرکت بیمه ایرانی در سال ۱۳۱۰ روی کار آمد و فردی به نام دکتر الکساندر آقایان مدیریت آن را بر عهده داشت. در سال ۱۳۱۴ شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان اولین بیمه ملی کشور شکل گرفت که اولین خدمات آن مربوط به خدمات آتش‌سوزی منزل مسکونی بود.

اهمیت روز بیمه

بیمه یکی از پیشرفت‌های دنیای مدرن برای راحت کردن زندگی ما است. شرایط متفاوت حاکم بر جامعه باعث می‌شود که زندگی انسان همواره در معرض مشکلات فراوانی باشد. فقر، بیکاری و بیماری تنها بخشی از این مشکلات هستند. روز بیمه روزی است که به ما اهمیت بیمه را یادآوری می‌کند. بیمه در واقع نوعی احساس مسئولیت انسان در قبال شرایط طبیعی جامعه و روشی برای جبران خسارت است. علاوه بر این شرکت‌های بیمه علاوه بر ارائه خدمات با گرفتن حق بیمه مداوم نفع شخصی نیز دارند. البته شرایط انجام این کار در هر شرکت بیمه‌ای متفاوت است.

انواع بیمه در ایران

بیمه برای موارد مختلفی استفاده می‌شود. از جمله، بیمه برای درمان که در اصطلاح به آن بیمه تکمیلی گفته شده و به منظور کاهش هزینه‌های درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیمه تکمیلی شامل بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی و… است. بیمه برای آتش‌سوزی که به هنگام آتش گرفتن خانه، ملک و… به کمک فرد می‌آید. همچنین بیمه مسافرتی، بیمه حوادث و بیمه اتومبیل از انواع دیگر بیمه محسوب می‌شوند.

روز جهانی بیمه

روز بیمه در جهان، در تاریخ ۲۸ ماه ژوئن نامگذاری شده است. این روز به عنوان روزی برای بررسی پوشش بیمه ایجاد شده‌است. بیمه خدمات امنیتی مانند جبران خسارت در صورت آسیب، بیماری یا فوت را ارائه می‌دهد. این کار با گذشت زمان باعث می‌شود از ارزش خانه‌های ما و اقلام موجود در آن محافظت شود. کالایی که یک دهه قبل یک میلیون تومان ارزش داشت شاید امروز ارزش بسیار بیشتری هم داشته باشد. مهم نیست که در کجا زندگی می‌کنیم، جایگزین کردن همه چیز‌هایی که در اختیار داریم در صورت بروز فاجعه دشوار خواهد بود.
در ادامه به برخی از فواید استفاده از بیمه خواهیم پرداخت:

۱) محافظت از شما و خانواده

خانواده شما برای برخورداری از یک سطح زندگی مناسب، به حمایت مالی شما وابسته هستند. به همین دلیل است که استفاده از بیمه پس از شروع و شکل گیری خانواده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این به آن معنا است که اگر اتفاقاتی غیرمنتظره رخ دهد، ممکن است افرادی که بیشترین اهمیت را در زندگی شما دارند، در برابر مشکلات مالی در امان باشند. از طرف دیگر امروزه بسیاری از هزینه‌ها خصوصا هزینه‌های درمانی بسیار زیاد شده است. از این‌رو شما می‌توانید با استفاده از بیمه تعداد زیادی از این هزینه‌ها را، به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

۲) استرس را در مواقع دشوار کاهش دهید

هیچ یک از ما نمی‌دانیم چه چیزی در آینده منتظر ما است. مشکلات و اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای از قبیل بیماری، آسیب دیدگی یا ناتوانی دائمی و حتی مرگ می‌تواند شما و خانواده شما را با استرس عاطفی فوق العاده و حتی اندوه روبرو کند. در این مواقع با وجود بیمه، استرس مالی شما یا خانواده‌تان کاهش می‌یابد و می‌توانید روی بهبود و بازسازی زندگی خود تمرکز کنید.

۳) به دست آوردن امنیت مالی

مهم نیست که وضعیت مالی شما امروز چگونه است، یک رویداد غیرمنتظره می‌تواند همه چیز را خیلی سریع خراب کند. بیمه پرداختی را ارائه می‌دهد به گونه‌ای که اگر یک اتفاق پیش بینی نشده به وجود آید، شما و خانواده می‌توانید امیدوار بوده به پیشروی خود ادامه دهید.

۴) آرامش ذهن

درست است که سلامتی و رفاه را با هیچ میزان پولی نمی‌توان جایگزین کرد. اما حداقل می‌توانید آرامش خاطر داشته باشید که اگر اتفاقی برای شما بیافتد، بیمه از نظر مالی به خانواده شما کمک خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

روز بیمه روزی برای بزرگداشت ارزش بیمه است. در این روز به افراد اطلاع رسانی می‌شود که اهمیت بیمه در زندگی آنان چقدر بالا است. بیمه کردن در واقع صرف هزینه نیست و نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده محسوب می‌شود. همه کشور‌های جهان به بیمه اهمیت بسیاری می‌دهند، بنابراین بیمه در زندگی ما نقش مهمی دارد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی مف دا، تاریخ انتشار: 13 آذر 1398، کدخبر: 129161 ، www.mefda.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین