پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۵۰۱۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۰
برای ساماندهی سهام عدالت قرار بود صندوق‌های ETF سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تشکیل شود و برای هر یک از مشمولین سهام ۴۹ شرکت سرمایه پذیر صادر شود، اما به نظر می رسد مسئولین در نحوه اجرا هنوز به یک اجماع کلی نرسیدند.

شعارسال: شرکت‌هایی که در لیست سهام عدالت قرار دارند، هنوز مشخص نیستند و ساز و کار انتخاب آنها نیز نامشخص است. کارشناسان می‌گویند دستورالعمل مشخص برای آنکه بتوان وضعیت سهام عدالت را بررسی کرد، وجود ندارد.

موضوع مهم؛ نداشتن سازوکار مناسب است اما به گفته کارشناسان اقتصادی در مورد سهام عدالت پیش بینی می‌شود دولت صندوقی بزرگ در اختیار مردم قرار دهد و با عنوان «صندوق سرمایه گذاری مشترک سهام» این صندوق را ایجاد کند یا به تعداد استان‌ها این صندوق ایجاد و  واحد آن‌ها خرید و فروش شوند و زمانی که شخصی دارای سهام عدالت است، به دلیل مناسب بودن پرتفوی صندوق‌های این سهام، مسلما اهالی بازار اقدام به خرید آن خواهند کرد.

دولت لایحه‌ای را ۲ سال قبل با عنوان لایحه ساماندهی سهام عدالت به مجلس داد که در این لایحه موضوعاتی از قبیل نحوه خرید و فروش سهام در آن مطرح شده بود، اما این لایحه همچنان در دست مجلس است.

لایحه ساماندهی سهام عدالت در کمیسیون‌های مختلف مجلس اعم از اصل ۴۴ و کمیسون‌های اقتصادی و تعدادی دیگر از کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار گرفت؛ ضمن آنکه در این مدت از سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس اوراق بهادار و کمیته امداد نیز نظرخواهی شد تا بتوانند کارشناسی آن را به اتمام برسانند و در صحن علنی مجلس مصوب شود و مبنای اجرای آنرا اعلام کنند. قرار بود صندوق‌های ETF سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تشکیل شود و برای هر یک مشمولین سهام ۴۹ شرکت سرمایه پذیر صادر شود، اما در نحوه اجرا هنوز به یک اجماع کلی نرسیدند.

در این میان ممکن است ۴۹ میلیون برگه سهم و یونیت به صورت ترکیبی از سهام همه شرکت‌ها در این صندوق طراحی شود یا اینکه صندوق به صورت تخصصی باشد و صندوق پتروشیمی‌ها یا صندوق کشاورزی و مواد غذایی و بانک و بیمه‌ای و  ... به صورت جداگانه طراحی شوند.

با توجه به طولانی شدن پروسه ساماندهی سهام عدالت زمزمه هایی بود که این لایحه نیز به جای مجلس از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی سران سه قوه مصوب شود تا در اجرای آن تسریع شود.

نکته دیگر اداره این صندوق‌هاست که آن هم نامشخص است. ابتدا باید برای این صندوق ها هیات امنایی تشکیل شود که شامل مسئولان و مقامات حوزه اقتصادی نظیر وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه و ... به عنوان هسته اولیه خواهد بود اما در نهایت فعالیت این صندوق ها به افراد ذیصلاح واگذار خواهد شد البته به این موضوع هم ایراداتی گرفته شده مثلا گفته شده که با این ادقام سهام عدالت باز هم دولتی باقی می ماند.

 صندوق ETF یا Exchange Tradable Found یک صندوق از دارایی‌های متنوع است که درست مانند سهام معمولی در بورس معامله می‌شود، یعنی شما در هر زمان که دوست داشته باشید می‌توانید یک یا چند واحد از یک صندوق ETF را بخرید، یا چند واحد از آن را بفروشید.

علاوه‌بر تنوع و مدیریت ریسک، از مهم‌ترین جذابیت‌های ETF نقدشوندگی (Liquidity) بالای آن است. فقط کافی است اراده کنید که پول خود را از بازار خارج کنید. به سادگی می‌توانید واحد‌های (یونیت‌ها) خود را بفروشید. اگر صندوق شما درآمد ثابت باشد، در زمانی کوتاه (یک روز کاری) اصل پول سرمایه‌گذاری شده و سود روزشمار آن در حساب شما است.

در یک صندوق ممکن است دارایی‌ها متفاوتی بگذارند. یک صندوق ETF ممکن است از چندین سهام، سپرده بانکی، شمش طلا، اوراق خزانه دولتی، مقداری پول نقد، سکه، ارز یا ترکیبی از تمامی این موارد تشکیل شده باشد. این که در صندوق چه می‌گذارند، نوع صندوق را تعیین می‌کند، که در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رویداد24، تاریخ انتشار: 24آذر1398 ، کدخبر: 195892: www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
فعلا همه چی انگار برمیگرده به تصمیمات سران قوا کسی کاره ای نیست دیگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین