پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۷۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶
صادق خلیلیان وزیر اسبق جهاد کشاورزی از بازگشت نابرابری به ایران انتقاد کرد و گفت این امر نتیجه مدیریت مدیران دولت‌های هاشمی و خاتمی بوده که در دولت روحانی تجمیع شده­‌اند.

شعار سال:وزیر اسبق جهاد کشاورزی از بازگشت نابرابری به ایران انتقاد کرد و گفت این امر نتیجه مدیریت مدیران دولت‌های هاشمی و خاتمی بوده که در دولت روحانی تجمیع شده­‌اند.

صادق خلیلیان وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: تا قبل از انقلاب از نظر شاخص های توسعه ای در رده کشورهای با سطح متوسط به سمت ضعیف بودیم. اما شاخص توسعه انسانی ایرانیان در دوره بعد از انقلاب بالا رفت که البته یک رده بالاتر از این هم وجود دارد که آنهم قابل دستیابی و متعلق به کشورهای خیلی پیشرفته است.

وی افزود، از نظر شاخص رفاه اجتماعی که تلفیق درآمد سرانه و ضریب توزیع درآمد در جامعه است نیز بعد از انقلاب ترقی کردیم که اوج آنرا در سال 90 مشاهده کردیم که بهترین سال اقتصاد ایران در چند دهه اخیر است. شاخص رفاه جامعه از حدود 54 در قبل از انقلاب به حدود 81 در سال 1390 افزایش یافت اما با ضعف عملکرد اصلاح طلبان که دولت روحانی را در اختیار دارند این شاخص به حدود 63 در سال 97 کاهش یافت که حداقل 21 درصد تنزل درجه را نشان میدهد. در حقیقت سیاست‌های ارتجاعی دولت روحانی باعث شد کشور 15 سال از نظر شاخص رفاه اجتماعی به عقب برگردد و ثمرات تلاش های انجام شده در دولت قبل را بر باد داد.

مدیران تکراری در دولت روحانی رفاه جامعه را به سطح سال 82 تنزل دادند

این استاد دانشگاه با اشاره به شاخص توزیع ثروت و وجود نابرابری در جامعه گفت، علیرغم همه پیشرفتهایی که بعد از انقلاب انجام شده؛ در زمینه توزیع عادلانه درآمدها در کشور و فقرزدایی، متناسب این پیشرفتی که در زمینه شاخص توسعه انسانی داشته‌ایم موفق عمل نکرده‌ایم. به‌طوری­که شاخص توزیع نابرابری از سالهای ابتدای پیروزی انقلاب در حدود 41 درصد بوده و تا سال 1386 در همین محدوده متوقف مانده بود، اما در دولت قبل و با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها بتدریج نابرابری در جامعه کاهش یافت و ضریب جینی( که هر چه کمتر شود نشان دهنده توزیع بهتر درآمد می‌­باشد) در سالهای 90 تا 92 در محدوده 36 تا 37 درصد قرار گرفت که نسبتا مطلوب بود و بهترین عملکرد در تاریخ کشور ایران است.

خلیلیان ادامه داد، اما دولت روحانی این طرح را رها کرده و باعث شد ضریب جینی مجددا به محدوده 41 درصد برگردد که نشان از بازگشت مشهود نابرابری در جامعه دارد. یعنی ما عملا در دولت فعلی راه درستی را که با اجرای هدفمندی یارانه ها رفته بودیم، برگشتیم و می‌شود گفت که از نظر شاخص نابرابری درآمد 30 سال به عقب بازگشته ایم و ادامه این روند در دولت فعلی نگران کننده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:3دی1398،کد خبر:2166579،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
0
0
مدیران ناکارآمد بگین بهتره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین