پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۵۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
فضای سیاسی کشور مانند انتخابات گذشته نیست؛ بی‌روح و بی‌رمق. اصلاح‌طلبان جریانی که همیشه در آستانه هر انتخابات فضای کشور را متحول می‌کردند و تمام تلاش‌شان بر بالا بردن سطح مشارکت بود حالا طی این سال‌ها به خاطر عملکرد این جریان و نیز دولت حسن روحانی که مورد حمایت اصلاحات بود دچار افت و ریزش از سوی پایگاه اجتماعی خود شده است و می‌توان ریزش پایگاه اجتماعی این جریان را به خوبی در این دوره شاهد بود.
شعار سال: فضای سیاسی کشور مانند انتخابات گذشته نیست؛ بی‌روح و بی‌رمق. اصلاح‌طلبان جریانی که همیشه در آستانه هر انتخابات فضای کشور را متحول می‌کردند و تمام تلاش‌شان بر بالا بردن سطح مشارکت بود حالا طی این سال‌ها به خاطر عملکرد این جریان و نیز دولت حسن روحانی که مورد حمایت اصلاحات بود دچار افت و ریزش از سوی پایگاه اجتماعی خود شده است و می‌توان ریزش پایگاه اجتماعی این جریان را به خوبی در این دوره شاهد بود. شاید در طول یک سال باقی مانده به انتخابات اصلاحات می‌توانست با گفتمان‌سازی و برگشت به سوی سرمایه اجتماعی دوباره آن اشتیاق را به بدنه اجتماعی خود وارد کند، اما متاسفانه این فرصت را نیز از دست داد. حالا هم این جریان تنهاتر از همیشه است، نه حمایت تمام قد پایگاه اجتماعی خود را دارد، نه دولت عملکردی قابل قبول داشته و نه نهاد‌های تاثیرگذار تمایلی برای حضور حداکثری این جریان ریشه‌دار دارند. اصلاحات از حمایت هیچ نهاد و ارگانی نیز برخوردار نیست و تریبونی را نیز در اختیار ندارد تا سطح مشارکت را بالا ببرد.

در این میان نباید از نقش تاثیرگذار صداوسیما چشم‌پوشی کرد چرا که در فضای انتخابات یکی از مهم‌ترین مباحث، نقش و وضعیت تاثیرگذاری رسانه‌ها به ویژه رسانه فراگیری، چون صداوسیما در بالا بردن سطح مشارکت است. با این حال صداوسیما این روز‌ها همه جور برنامه را با انبوه شبکه‌های ملی، استانی و بین‌المللی پوشش می‌دهد به جز اخبار مربوط به انتخابات.

گویی این نهاد تاثیرگذار ملی نیز چندان تمایلی برای بالا بردن سطح مشارکت سیاسی در کشور ندارد. درواقع صداوسیما که از دید برخی ناظران به ایستگاه تبلیغاتی برخی جناح‌های سیاسی تبدیل شده است، جریان‌هایی که پیروزی خود را در عدم مشارکت سیاسی و یا مشارکت حداقلی می‌بینند. هرچند پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد که رسانه ملی چنین رویکردی را نسبت به انتخابات در پیش بگیرد. همان طور که اصلاح‌طلبان در انتقاد از صداوسیما می‌گویند دو ماه به انتخابات مجلس مانده، ما سی شبکه ملی و سی و چند شبکه استانی و فرامرزی داریم، اما چقدر بحث انتخابات و رای مردم مطرح است؟ ای‌کاش صداوسیما یک دهم تبلیغات عالیس را به انتخابات اختصاص می‌داد. آن‌ها می‌گویند صداوسیما از همین الان می‌خواهد جریانی را قالب و مطرح کند؛ خیلی انتظار هم نداریم اگر آن‌ها به ما فحش بدهند بیشتر رای می‌آوریم، اما حداقل ظاهر را حفظ کنند.

نباید فراموش کرد که صداوسیما همیشه در مخالفت با اصلاح‌طلبان و تخریب این جریان سیاسی و البته دولت حسن روحانی رویه‌ای یکسویه داشته و تاکنون هیچ‌گاه آن را تغییر نداده است و در پوشش اخبار، گزینشی عمل کرده است. این روند البته مختص امسال نیست چرا که طی این سال‌ها که دولت در اختیار حسن روحانی بوده است باز شاهد بوده‌ایم که صداوسیما نقش اپوزیسیون دولت را بازی کرده و تنها در موارد محدود، اخبار و اطلاعات دولت را منصفانه پوشش می‌داد. درواقع از زمان روی کار آمدن دولت روحانی در سال ۱۳۹۲، صداوسیما به ابزاری جناحی تنزل یافته و از هر فرصتی برای کوبیدن دولت برآمده از رای مردم بهره می‌گیرد. می‌توان ادعا کرد که رسانه ملی به جای حرکت در راستای خواست اکثریت مردم، به ابزاری در دست ناکامان انتخابات تبدیل شده است و حالا که همین ناکامان فرصت دارند تا دوباره میزان اعتماد مردم را نسبت به خود محک بزنند باز می‌بینیم که همین رسانه ملی به یک رسانه جناحی تنزل پیدا کرده است.

البته سکوت صداوسیما درباره انتخابات که با انتقاد و گاهی تخریب دولت و مجلس همراه شده، مربوط به چند وقت اخیر نیست و این روند سال‌هاست ادامه دارد. معلوم نیست صداوسیما کی می‌خواهد از این حالت یک‌طرفه بودن خارج شود. در شرایطی که شاهد برخی سوءتدبیر‌ها و همینطور تلاش عده‌ای برای ناامید کردن مردم هستیم، انتظار می‌رود نهاد‌هایی همچون صداوسیما به عنوان رسانه ملی برای بالا بردن سطح مشارکت سیاسی در کشور قدم بردارد تا شاید سرمایه اجتماعی بار دیگر با صندوق‌های رای آشتی کند، اما گویی این رسانه به یک خواب عمیق فرو رفته است و یا شاید خود را به خواب زده است. این رسانه باید در شان یک نهاد ملی باشد، اما رویکرد آن چیزی غیر از این است.

انتخابات اسفندماه امسال شاید یکی از متفاوت‌ترین انتخابات‌ها باشد، چرا که جریان‌های سیاسی در فرصتی که داشتند نتوانستند آن شور و نشاط انتخابات را به فضای سیاسی کشور وارد کنند. اصلاح‌طلبان نیز که همیشه یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد بالا بردن سطح مشارکت سیاسی در کشور بودند طی این سال‌ها به دلیل عملکرد دولت و البته بی‌توجهی خود این جریان سیاسی به پایگاه اجتماعی خود در این دوره از انتخابات دچار یک سردرگمی شده است تا جایی که حتی تا دقیقه نود مشخص نبود که در انتخابات شرکت می‌کنند یا نه؟ بعد از آنکه رئیس دولت اصلاحات برای مشارکت در انتخابات فراخوان داد، اصلاحات با هرچه در توان داشت نام‌نویسی کرد، اما ستاد اجرایی انتخابات با رد صلاحیت بسیاری از چهره‌های شاخص این جریان سرعت آن‌ها را متوقف کرد. حالا اصلاح‌طلبان باید با همین نیرو‌های باقی مانده بعد از بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان مشارکت سیاسی را بالا ببرد. چرا که هرچه میزان مشارکت بالا باشد احتمال پیروزی این جریان نیز بیشتر است و درواقع عدم مشارکت سیاسی مردم در انتخابات به معنای شکست اصلاحات است. با این حال رسانه ملی که یک تریبون رسمی و سراسری است متاسفانه در اختیار یک جریان خاص است که آن‌ها نیز چندان تمایلی برای بالا بردن مشارکت سیاسی ندارند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: 8 دی 1398، کدخبر: 149736 ، www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین