پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۵۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
ابراهیم بهشتی دبیر سیاسی روزنامه ایران معتقد است که اگر صداوسیما را به عنوان ارگان حاکمیت و رسانه فراگیر کشور در نظر بگیریم، اساساً در صداوسیما خبری از انتخابات نیست درحالی که انتظار می رفت یک نگاه ویژه به موضوع انتخابات می انداخت و چاره اندیشی های بهتری می کرد.

شعار سال: دبیر سیاسی روزنامه ایران معتقد است که اگر صداوسیما را به عنوان ارگان حاکمیت و رسانه فراگیر کشور در نظر بگیریم، اساساً در صداوسیما خبری از انتخابات نیست درحالی که انتظار می رفت یک نگاه ویژه به موضوع انتخابات می انداخت و چاره اندیشی های بهتری می کرد. او می گوید: شاید دو قطبی شدن سیاسی رقابت ها بتواند شوری در انتخابات بدمد. یا اینکه در حوزه های محلی رقابت های قومی و خانوادگی بتواند رقابت ها را داغ تر کند. اگر چه وضعیت رد صلاحیت ها و بلاتکلیفی اصلاح طلبان برای مواجهه با این شرایط چه بسا همان دو قطبی های سابق را هم ایجاد نکند.

ابراهیم بهشتی دبیر سیاسی روزنامه ایران درباره نقش رسانه‌ها در افزایش شور واشتیاق سیاسی مردم برای شرکت در انتخابات پیش رو به شفقنا رسانه می گوید: شواهد و قرائن نشان می دهد که مردم هنوز ارتباطی با مقوله انتخابات برقرار نکرده اند. تدابیری که اندیشیده می شد باید به فراخور بحث رسانه ها می بود و قاعدتاً این به خود حاکمیت اعم از دستگاه های برگزار کننده انتخابات، هیئت های نظارت و یا شورای نگهبان برمی گردد. البته در کنار این ها یکسری نهادهایی هم بودند که می توانستند ارتباط مردم با انتخابات را بیشتر و موضوع انتخابات را به موضوع روز در جامعه تبدیل کنند.

او ادامه می دهد: به نظر می رسد اگر برنامه ریزی هم برای این ارتباط صورت گرفته، خیلی کنترل شده و مدیریت شده است. چون اگر صداوسیما را به عنوان ارگان حاکمیت و رسانه فراگیر کشور در نظر بگیریم، اساساً در صداوسیما خبری از انتخابات نیست. درحالی که ما از ثبت نام در پروسه انتخابات گذر کردیم، هیئت های اجرایی به نوعی کارشان را انجام دادند و هیئت های نظارت هم تا کنون نزدیک به دو سوم نامزدها را احراز صلاحیت نکرده اند. البته نمی توان این بی خبری صداوسیما را انفعال از روی بی‌تفاوتی نامید. بلکه به نظر می رسد یک کنشگری برنامه ریزی شده ای است که مدیران صداوسیما در رابطه با انتخابات در پیش گرفته اند. بنابراین در همین چند هفته، علاوه بر صداوسیما در تربیون های نماز جمعه هم نشانی از انتخابات نمی بینید. درحالی که انتظار می رفت صداوسیما یک نگاه ویژه به موضوع انتخابات می انداخت. شاید گفته شود که مدیران صداوسیما این وضعیت سرد و ناامیدی مردم برای شرکت در انتخابات را درک کرده اند. خب این توجیه درستی نیست و صداوسیما به عنوان رسانه حاکمیت باید چاره اندیشی های بهتری می کرد.

بهشتی به عملکرد رسانه های مکتوب درباره انتخابات مجلس اشاره می کند و معتقد است که این رسانه ها دیگر تاثیرگذاری چندانی ندارند و اساساً نمی توان با اطمینان گفت که مخاطب رسانه های مکتوب مردم عادی هستند. او می گوید: در چنین وضعیتی واقعاً نمی دانم چگونه می توانیم در روزنامه ها شور انتخاباتی را برقرار کنیم. البته ما در روزنامه ایران و سایر همکارانمان در رسانه های دیگر سعی می کنیم به تبیین و تحلیل انتخابات، گفتگو با چهره های سیاسی و… بپردازیم. ولی مشکل عدم برقراری ارتباط مخاطب عام با رسانه است. به عبارتی مخاطبِ مطالب انتخاباتی در روزنامه ها بخشی از طبقه متوسط، بخشی از سیاستمداران، رسانه ای ها و… هستند و مخاطب عام به سراغ این رسانه ها نمی رود.

با این اوصاف کدام قالب رسانه ای می تواند بهتر این نقش را ایفا کند؟ دبیر سیاسی روزنامه ایران پاسخ می دهد: قاعدتاً صداوسیما به عنوان رسانه فراگیر در ایران می تواند بیشترین نقش را داشته باشد. اما اگر بحث های جناحی و یکسویه پرداختن به مباحث را کنار بگذاریم، اساساً صداوسیما تاکنون ورودی به انتخابات نداشته است.

او ادامه می دهد: البته این فضای نارضایتی در بین مردم به نوعی با وضعیت پارادوکسی همراه شده است. اگر قرار است مردم مشارکت خوبی در انتخابات داشته باشند و یا اگر حاکمیت فکر می کند مشارکت بالا تضمینی برای امنیت ملی و پیشبرد برنامه های نظام است، قاعدتاً می طلبد که در حوزه های مختلف مقدمات و ملزومات انتخابات را فراهم کند. بخصوص که اعتراضات آبان ماه هم مضاعف شد و به نوعی محاسبات گروه های سیاسی، دولت، بخش هایی از حاکمیت، رسانه ها و مردم را برهم زد. قاعدتاً این نارضایتی ها یکجایی باید دیده و پاسخ داده می شد و به نوعی نشان داده می شد که دلایل این نارضایتی ها درک و برجسته شده است ولی ما چنین برنامه هایی را نمی بینیم. بماند که کیفیت بررسی صلاحیت نامزدها و رکورد شکنی رد صلاحیت نمایندگان فعلی هم مزید بر علت شده است.

بهشتی تاکید می کند: من فکر می کنم اعتراضات آبان ماه تاثیر چشم گیری در بحث انتخابات خواهد داشت این در حالی است نشانه هایی مبنی بر اینکه اتفاقات و یا اقداماتی در شرف وقوع یا تصویر سازی برای حل نارضایتی ها و خارج شدن کشور از بلاتکلیفی است، وجود ندارد. در حقیقت یک موج ناامیدی نسبت به آینده بخش زیادی از مردم را فرا گرفته است.

در چنین شرایطی یک رسانه باید به چه مولفه هایی برای پرداختن به موضوع انتخابات مجلس توجه کند؟ بهشتی پاسخ می دهد: اگر بخواهیم از نمونه های عرفی آن در کشورهای مختلف مثال بیاوریم، قاعدتاً انتخابات رقابت برنامه ها و گفتمان ها است تا مردم از بین گفتمان ها و برنامه های ارائه شده تشخیص دهند کدام یک به نفع آن ها است و نمایندگان آن گفتمان را انتخاب کنند. اساساً هیچ برنامه ای در پشت رقابت های انتخاباتی الان دیده نمی شود و اساسا تنوع گفتمانی هم به لحاظ حضور سلایق مختلف در انتخابات وجود ندارد.

او ادامه می دهد: به نظر می رسد تنها مولفه ای که بتواند بحث انتخابات را داغ کند، فضای دو قطبی سازی معطوف به انتخابات خواهد بود. اگرچه شکل متعارفی نیست ولی فکر می کنم مجبور شویم باز هم به سراغ همین وضعیت برویم. بخصوص با این مسیری که جریان جوان تر اصولگرا در حال طی کردنش هستند، گویی به نوعی بر این فضای دو قطبی می دمند و رویکردشان هم در راستای نگاه های سلبی و بی اعتبار کردن دولت و مجلس مستقر است تا همه مشکلات را به نوعی به ناکارآمدی مجلس و دولت حواله دهند. تا با شعارهای آرمانی و وعده های عوام فریبانه بدون اشاره بر اینکه بگویند با کدام منابع، امکانات، سرمایه اجتماعی و پشتوانه می خواهند به این وعده ها عمل کنند.

به عقیده بهشتی شاید دو قطبی شدن سیاسی رقابت ها بتواند شوری در انتخابات بدمد. یا اینکه در حوزه های محلی رقابت های قومی و خانوادگی بتواند رقابت ها را داغ تر کند. اگر چه وضعیت رد صلاحیت ها و بلاتکلیفی اصلاح طلبان برای مواجهه با این شرایط چه بسا همان دو قطبی های سابق را هم ایجاد نکند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی شفقنا،تاریخ انتشار:29دی1398،کد خبر:491523،media.shafaqna.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
0
0
از بس دروغ پخش کرده صدا و سیما چی و پخش کنه اعتراضیهم نمیتونه صحبت کنه شفاف نمیتونه صحبت کنه پس همون بهتر ورود نکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین