پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۶۱۱
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
طرحی که با نام مسکن ملی از آن یاد می‌شود به عقیده کارشناسان نه عمر دولت و نه پول کارگر و کارمند به آن قد نخواهد داد.

شعارسال: دولت تدبیر و امید همانند اواخر دور اول چهار ساله خود که مسکن حمایتی را ارائه کرده بود این بار با طرح «اقدام ملی تأمین مسکن» به میدان آمده و می‌خواهد در قالب احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی آن هم در عرض زمانی کوتاه‌تر از یک و نیم سال که از عمر خود باقی مانده، انجام دهد.

بررسی مقایسه‌ای میان دو طرح مسکن مهر و اقدام ملی مسکن که بخشی از طرح اول از سوی دولت‌های نهم و دهم و دیگری توسط دولت دوازدهم اجرا خواهد شد، نشان می‌دهد که طرح اقدام ملی مسکن در ابعاد کوچک تر، در زمان کوتاه‌تر و بدون مداخله دولت و با مشارکت بخش خصوصی اجرا خواهد شد، اما با وضعیت کنونی کشور و تورم تکمیل این حجم از پروژه تا سال ۱۴۰۰ کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

سالانه باید یک میلیون مسکن ساخته شود/مسکن اجتماعی هم به سرانجام نرسید





سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طرح مسکن اجتماعی و حمایتی که دولت سال‌ها پیش وعده آن را دولت داده بود که تاکنون روی کاغذ مانده و البته ماهیت و اهداف این طرح با مسکن مهر یکی است.

وی افزود: نزدیک یک میلیون واحد مسکونی باید سالانه در کشور ایجاد شود تا تعادلی بین عرضه و تقاضا ایجاد کند.

صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح مسکن مشارکتی زمین که سرمایه‌ای ملی است در اختیار انبوه ساز قرار خواهد گرفت، در همین راستا باید تمهیداتی پیش‌بینی شود تا راه سوء استفاده انبوه‌سازان بسته شود.

وی افزود: قرارداد‌های مسکن مشارکتی باید به شکلی باشد که انبوه‌سازان واحد‌های خود را احتکار نکنند و واحد‌هایی که در اختیار انبوه ساز قرار می‌گیرد، نباید با قیمت بالا در اختیار مردم قرار گیرد.

وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی نباید مالکیت را به انبوه‌ساز منتقل کند و انبوه‌ساز نیز ملزم به تکمیل واحد‌های مسکونی در زمان مشخص باشد.

عدم سنخیت وام و سپرده مسکن ملی با درآمد اقشار ضعیف و متوسط




در وام‌های مسکن مهر پردیس که ۵۰ میلیون تومان است و میزان اقساط آن ۴۵۰ هزار تومان است.

شرایطی که در طرح ملی مسکن برای ساخت خانه طراحی شده است اولویت با کسانی است که زمینی دارند، اما توانایی ساخت‌وساز در آن را ندارند و دولت به این افراد ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام ۱۰ ساله با سود ۱۸ درصد می‌دهد و هنگام ثبت نام باید هر فرد ۳۰ الی ۵۰ میلیون تومان باید آورده داشته باشد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اقساط این وام که ماهانه حداقل ۱.۵ میلیون تومان است و پس از یک تنفس دو ساله آغاز می‌شود. بخش زیادی از مردم جامعه توانایی پرداخت آن را نخواهد داشت و کسانی که زمین ندارند باید برای خانه دویست متری، ۲۰۰ میلیون تومان پول بدهند؛ و اگر یک فردی با شغل کارگری و یا کارمندی آن هم با به ترتیب با حقوق ۲ میلیونی و حداکثر ۳ میلیون تومانی در این طرح مشارکت کند باید به فکر شغل دوم و سوم باشد.

سود بالای و هیجده درصدی که بابت تسهیلات طرح ملی مسکن باید پرداخت شود بسیاری را از دریافت آن منصرف می‌کند، زیرا کارشناسان معتقدند دریافت وام ساخت مسکن بسیار به صرفه‌تر خواهد بود و در مقایسه با مسکن مهر که وام قرض الحسنه داشت بسیار ضعیف‌تر است و به گفته بیضایی کارشناس مسکن دولت می‌توانست وام‌هایی با شرایط بهتر به متقاضیان بدهد و این وام ۱۸ درصدی پاشنه آشیل این طرح خواهد بود.

اجرای این طرح‌ها به خانه دار شدن مردم منجر نمی‌شود

فرشید پور حاجت، انجمن انبوه سازان کشور هم با انتقاد از ارائه طرح‌های ناتمام مختلف از سوی دولت گفت: در این طرح‌ها به نظر می‌رسید که بخش‌های مختلفی برای بازار مسکن برنامه دارند، اما طبق بررسی‌هایی که انجام شد، پیش بینی می‌شود که اجرای این طرح‌ها هیچ کدام به خانه دار شدن مردم منجر نمی‌شود؛ وی طرح‌هایی که همه ساله از سوی دولت ارایه می‌شود به خودی خود مشکلات ایجاد می‌کند

کف و سقف قیمت واحد‌های مسک ملی مشخص نیست

محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی هم در این خصوص می‌گوید: کف و سقف قیمت واحد‌های مسکن طرح اقدام ملی مشخص نیست.

به نظر می‌رسد همانگونه که برخی خودرو سازان پس از اخذ پول وام‌هایی که دولت در اختیار مردم گذاشت و مشخص نبود چه ماشینی تحویل آن‌ها داده خواهد شد در این طرح نیز مشخص نشده قیمت نهایی برای مردم چقدر آب خواهد خورد و با این اوضاع دولت، اگر هم طرح شروع شود و صرفا مثل سال‌های گذشته در حد طرح نماند، زمان تحویل آن چگونه خواهد بود خدا می‌داند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 8 دی 1398 ، کدخبر: 1558970 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین