پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۲۵۲۹۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
روند شتابان بازار سرمایه و رشد شاخص کل که از ابتدای امسال البته با یک شیب کند آغاز شد، این روز‌ها روند جهشی پیدا کرده به‌طوریکه بازدهی بازار از ابتدای امسال به ۱۱۰‌درصد رسیده است.

شعارسال: شاخص کل این روز‌ها بر مدار صعودی قرار دارد، شاخصی که هر‌چند با نوسانات زیادی مواجه بود، اما در مجموع امسال روند به مراتب بهتری را نسبت به سال گذشته طی کرده است به‌طوریکه این روز‌ها نماگر شاخص، در هر روز بین ۳‌تا ۵‌هزار واحد رشد می‌کند.

شاخص کل بورس، معاملات امسال را از ارتفاع ۱۷۸هزار و ۶۵۹‌واحد آغاز کرد و روز گذشته رکود این شاخص در کانال ۳۷۵‌هزار واحدی شکسته شد تا بازدهی این بازار از ابتدای امسال به بیش از ۱۱۰‌درصد برسد.

در حالی‌که در روز‌ها و ماه‌های نخست امسال شاخص کل کمتر از ۱۰۰۰‌واحد در روز رشد می‌کرد، اما طی ماه‌ها و روز‌های اخیر شاخص کل حتی روزانه بیش از ۵‌هزار واحد نیز رشد کرده است به‌طوریکه روز گذشته نیز شاخص کل با ۵۸۱۷‌واحد رشد به ۳۷۵‌هزار و ۵۴۸‌واحد رسید.

البته به‌دلیل ماهیت بازار سرمایه و ریسک این بازار، تجربه افت قابل توجه شاخص نیز وجود داشته است. در سال جاری در روز‌های پایانی مهرماه شاخص کل ۱۰‌هزار واحد کاهش یافت.

اما روند صعودی شاخص کل و معاملات تالار شیشه‌ای از حرکت پرشتاب بازار سرمایه تا پایان سال حکایت دارد، هر چند که باید ملاحظات و ریسک این بازار را نیز در نظر گرفت.

براساس آمار موجود نقدینگی‌های تازه همچنان به سمت این بازار سرازیر است و به همین دلیل این بازار با طراوت و رشد‌های خود، وضعیت پرسودی را برای سهامداران رقم زده است.

بررسی معاملات تالار شیشه‌ای از ابتدای امسال نشان می‌دهد، در چند ماه اخیر رشد شاخص بورس رکورد‌های تازه‌تری را به ثبت رسانده به‌طوری که نماگر تالار شیشه‌ای در حال حاضر از ۳۷۰‌هزار واحد نیز عبور کرده، میانگین بازدهی بازار سهام نیز از مرز ۱۰۰‌درصد گذشته و می‌توان خوشبین بود که حتی شاخص بورس باز هم به پیشروی‌های خود براساس همین روندادامه دهد.

در عین حال، انفعال و رکود بازار‌های موازی همانند «ارز، طلا، سکه، مسکن و ...» از یک سو و متعادل شدن نوسان‌های بازار سهام از سوی دیگر که با استقبال سرمایه‌گذاران نیز مواجه شده به خوبی توانسته است به یک محرک جدی و اثرگذار در بورس تبدیل شود.

براساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران، بازار سرمایه رشد قابل قبولی داشته است. بر این اساس در پایان فصل بهار‌۹۸ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ۵‌/۳۱ درصد رشد نسبت به فصل گذشته به ۸‌۷۹/۲۳۴ واحد رسید.

از سویی دیگر جزییات این آمار حاکی از آن است که ارزش کل معاملات بازار بورس اوراق بهادار ۵‌۰۳/۷۲۳ میلیارد ریال بوده که نسبت به فصل گذشته «زمستان‌۹۷» به میزان ۱‌/۶۱ درصد رشد داشته است.

به اعتقاد کارشناسان با توجه به بازدهی بیش از ۱۰۰درصدی بازار سرمایه در سال جاری و عدم جذابیت لازم در بازار‌های موازی از قبیل ارز، طلا، مسکن و رسیدن شاخص به سقف تاریخی خود، در صورتی که روند صعودی قیمت جهانی کالا‌های پایه تغییر نکند و نرخ ارز با نرخ فعلی تثبیت شود، کماکان انتظار نوسانات با برآیند مثبت تا پایان سال برای بازارسرمایه پیش‌بینی می‌شود.

با توجه به شرایط حاکم بر بازار‌های موازی و نوسانات ناشی از نرخ ارز و سایر متغیر‌های اقتصادی از جمله رشد نقدینگی و تأثیر آن بر تورم، به نظر رفتار اغلب معامله‌گران به‌خصوص اشخاص حقیقی با ریسک‌پذیری بالا در شرایط فعلی در بازار سرمایه تداوم حضور و توسعه فعالیت‌ها توام با احتیاط است.

همچنین به اعتقاد کارشناسان، اگرچه اغلب ریسک بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌ها بیشتر بوده و نوسانات جزو ذات بازار سرمایه است، اما در صورت ورود با بررسی و تحلیل مناسب و با رویکرد بلندمدت و تشکیل سبد سرمایه‌گذاری، ریسک این بازار قابل مدیریت است؛ هرچند در شرایط حاضر ریسک گام پنجم کاهش تعهدات برجامی و عدم تصویب‌FATF می‌تواند در کوتاه مدت اثر منفی بر این بازار داشته باشد.

کارشناسان بازار سرمایه همچنین در خصوص لوازم و اقتضائات جذب نقدینگی به بازار سرمایه و آثار ورود پول‌های جدید معتقدند، در شرایط فعلی نقدینگی مناسبی وارد بازار سرمایه شده و قدرت نقدشوندگی بازار را افزایش داده است.

با این همه، عدم مدیریت صحیح دارایی، می‌تواند منجر به رشد غیرمنطقی در قیمت برخی از سهام‌ها در بازار شود، از این‌رو با توجه به تقاضای مناسب در بازار، نیازمند تقویت بخش عرضه در بازار سرمایه از قبیل عرضه‌های اولیه، افزایش سرمایه و عرضه سهام شرکت‌های متعلق به بانک‌ها هستیم.

در عین حال، پیش‌بینی می‌شود با توجه به کاهش تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا و پیش‌بینی رشد اقتصادی برای سال آینده و روند صعودی قیمت کالا‌های پایه و همچنین افزایش فروش وصادرات و سود‌آوری شرکت‌ها، و نقدینگی بالا در کشور و تورم ناشی از آن و افزایش نرخ ارز جمله عواملی هستند که می‌تواند منجر به رشد قیمت سهام در صنایع مختلف در بازار سرمایه شود.

با این حال، کارشناسان بازار سرمایه درباره چشم‌انداز بورس تا پایان سال هم بر این باورند، با استمرار وضعیت فعلی و عدم وجود ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک در فضای اقتصاد و سیاست ایران ادامه جهش بورس و رشد شاخص‌ها در بازار سهام یک گزینه محتمل و قطعی است و با وجود نقدینگی‌های مستمری که در بازار سرمایه وجود دارد می‌توان امید داشت که بورس تا پایان سال بدون نوسان‌های شدید در همین مسیر صعودی قرار داشته باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه صبح نو ، تاریخ انتشار:  10 دی 1398 ، شماره:  ۸۵۴ ، www.sobhe-no.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Denmark
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
0
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است....
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین