پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۰۷۳
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
معاون فرهنگی و اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در برخی از دانشگاه‌های کشور برای به اضمحلال کشیدن نهاد خانواده بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود تا کارگاه‌هایی برگزار شود و جوانان را از ازدواج صحیح دور کند و به ازدواج سفید ترغیب کند!

شعارسال: معاون فرهنگی و اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در برخی از دانشگاه‌های کشور برای به اضمحلال کشیدن نهاد خانواده بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود تا کارگاه‌هایی برگزار شود و جوانان را از ازدواج صحیح دور کند و به ازدواج سفید ترغیب کند!
 
میزگرد «بررسی مسائل و مشکلات بانوان در حوزه قوانین و اجرا» به همت مرکز مطالعات بانوان دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشکده پزشکی برگزار شد.
 
در این میزگرد "فریده اولاد قباد"، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، "فاطمه ذوالقدر"، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، "فاطمه رهبر"، رئیس فراکسیون زنان مجلس در ادوار گذشته، "فرشته روح افزا"، معاون فرهنگی و اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی و "توران ولی مراد"، فعال حقوق زنان حضور داشتند.
 
فریده اولادقباد در این نشست درباره فعالیت‌های صورت گرفته شده در فراکسیون زنان مجلس اظهار کرد: از زمانی که وارد مجلس شدم، کمیته آموزش و تحقیقات را انتخاب کردم؛ وظیفه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی قانون‌گذاری و نظارات بر حسن اجرای قانون است؛ در مورد فراکسیون زنان سعی کردیم لوایحی را که در مجلس باقی مانده  بود، احصا کنیم؛ یکی از لوایح مهم اعطای تابعیت به فرزندانی است که مادرانی ایرانی و پدرانی خارجی دارند؛ سعی کردیم جلساتی را برای بررسی این لایحه برگزار کنیم؛ دومین لایحه، لایحه کودکان کار بوده است که در راستای برنامه ششم توسعه قرار دارد همچنین لایحه عدم خشونت نسبت به زنان را با رئیس قوه قضاییه، آقای رئیسی بررسی کردیم و لایحه امنیت زنان در مجلس تصویب شد.
 
وی با اشاره به پیگیری قوانین تسهیل ازدواج جوانان تصریح کرد: یکی از وظایف مجلس در مورد این قوانین، نظارت بر اجرای قانون است؛ در حوزه نظارت تذکراتی شفاهی و کتبی به وزارت ورزش و جوانان داده شده است؛ ما آقای سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان را دعوت کردیم و جلساتی را برای پیشبرد قانون تسهیل ازدواج تدارک دادیم.
 
اولادقباد افزود: اما ما در برنامه ششم توسعه علاوه بر قانون تسهیل ازدواج، دغدغه مجلس تحکیم بینان خانواده است؛ وپیفه ما قانون گذاری است و قوانین تکمیلی را در این خصوص بررسی کردیم؛ بر اساس ماده 102 قانون، وظایفی برای دولت در نظر گرفته شده است تا امر ازدواج جوانان  را تسهیل کند؛ علاوه بر دولت وظیفه آموزش و رسانه این است که قوانین مصوب شده در مجلس را اطلاع رسانی کند.
 
رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به قانون مرخصی زایمان توضیح داد: در برنامه ششم توسعه به مسئله افزایش جمعیت تاکید شده است و ما نیز موافق آن هستیم؛ یکی از مصوبات این بود که ما نرخ زاد و ولود را به 2.5 برسانیم؛ ما مصوباتی را نیز برای مادران باردار تصویب کردیم که از زمان بارداری بیمه تکمیلی دریافت کنند؛ کشور ما با توجه به منابع طبیعی و انسانی، ظرفیت افزایش جمعیت را دارد اما سیاست‌های حاکمیتی، کاستی‌هایی دارد و باید برای اجرا توجه بیشتری صورت گیرد.
 
فاطمه ذوالقدر؛ عضو فراکسیون زنان مجلس نیز در این میزگرد درباره طرح‌های تصویب شده در مجلس گفت: یکی از خواسته‌ها در این مجلس، کاهش زمان اداری مادران بود؛ این طرح تصویب شد تا بانوانی که شرایط خاصی دارند از آن استفاده کنند همچنین در خصوص غربالگری و بهداشت زنان هنگام زایمان نیز طرح‌هایی را تصویب کردیم؛ یکی دیگر از اقدامات مجلس در حوزه زنان، اختصاص بودجه برای امور زنان بود؛ علاوه بر اینها نسبت به اسیدپاشی مباحثی مطرح شد و قوانینی را تصویب کردیم.
 
ذوالقدر در مورد قوانین موجود جهت تسهیل ازدواج جوانان متذکر شد: این یک قانون بسیار خوب لاست که در مجلس هفتم  تصویب شد؛ ما نیز در مجلس فعلی به دنبال نظارت بر اجرای این قانون بودیم؛ فعالیت‌هایی را صورت دادیم تا ازدواج جوانان تسهیل شود؛ برای مثال همین مسکن ملی یکی از راهکارهای خوب برای اجرای این قانون است که در دست اقدام قرار گرفته است همچنین ما وام ازدواج را در این مجلس پیگیری کردیم؛ بودجه‌ها توسط آقای نوبخت بررسی می‌شد تا در این خصوص اختصاص داده شود اما باید نسبت به بودجه اختصاص گرفته شده، تاملاتی صورت می‌گرفت و بودجه قابل قبولی در نظر گرفته می‌شد که متاسفانه این امر عملی نشد.
 
عضو فراکسیون مجلس درباره مسئله کودک‌همسری و قوانین موجود در خصوص آن تصریح کرد: دو تبصره در قانون قدیم جلوگیری از ازدواج کودکان زیر 13 سال وجود دارد؛ اولی اذن پدر و دومی گواهی رشد پزشکی قانونی است که اجازه می‌دهد ازدواج دختران زیر 13 سال رسمی شود اما برخی پدران به راحتی و اجباراً اجازه ازدواج دختر زیر 13 ساله خود را می‌دهند؛ همچنین در مورد گواهی رشد جسمانی که توسط پزشکی قانونی داده می‌شود، جدیتی وجود ندارد.
 
او ادامه داد: ما در این مجلس هیچ مخالفتی با ازدواج نداریم و تشویق هم می‌کنیم؛ اما بر فاصله سنی زیاد تاکید داریم، اختلافات سنی گسترده موجود بین زوجین مشکل ما است.
 
فرشته روح‌افزا؛ معاون فرهنگی و اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست درباره قوانین موجود و اجرای این قوانین گفت: در حوزه قوانین هر چهار سال یک بار فراکسیون زنان مجلس تغییر می‌کند و همچنین وقت کمتری به حوزه زنان اختصاص داده می‌شود؛ ما در حوزه قانون با اعوجاج مواجه هستیم؛ برای مثال مشکلات زنان در حوزه قانون خوب وارد می‌شود اما نظارت برای اجرا ناقص است؛ علاوه بر آن کمبود بودجه یکی از مشکلات اساسی که در فعالیت‌های دیگر خرج می‌شود و به حوزه زنان اختصاص داده نمی‌شود؛ ضعف ما عدم نظارت و عدم اجرا قوانین است؛ نظارت به خوبی صورت نمی‌گیرد؛ برای مثال در خصوص مرخصی زایمان در کشور‌های اروپایی، مرخصی سالیانه همراه با حقوق داده می‌شود اما در ایران همین قانون موجود به درستی اجرا نمی‌شود و نظارت مناسبی از طرف مجلس صورت نمی‌گیرد.
 
روح‌افزا در مورد مشکلات موجود بر اجرای قوانین تهسیل ازدواج جوانان گفت: این بودجه بسیار ناچیزی که برای وام ازدواج در نظر گرفته می‌شود مشکلات 20 میلیون جوانی که در انتظار ازدواج هستند را حل نمی‌کند؛ در برخی از دانشگاه‌های کشور برای به اضمحلال کشیدن نهاد خانواده بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود تا کارگاه‌هایی برگزار شود و جوانان را از ازدواج صحیح دور کند و به ازدواج سفید ترغیب کند! برای بسیاری از این کار‌ها که بر خلاف قانون تسهیل ازدواج است بودجه اختصاص داده می‌شود اما برای ازدواج خیر!
 
 وی در خصوص مسئله کودک‌همسری گفت: یک اشتباه بزرگی با زرنگی در مجلس مطرح می‌شود؛ اول ما قبلاً به طور رسمی قانونی داشتیم که ازدواج دختران زیر 13 سال را ممنوع کرده بود؛ چرا دوباره با زیرکی این مسئله مطرح می‌شود تا دوباره قانونی تصویب شود؟ دوم مشکل اصلی ما افزایش سن ازدواج است اما افراد به دنبال ممنوع کردن ازدواج افراد کوچکتر هستند! ما باید مشکل افزایش سن ازدواج را بررسی کنیم.
 
معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مسائل زایمان مادران توضیح داد: ما قبل از مشکلات جمعیتی، حق فرزندار شدن مادران را از آنها سلب می‌کنیم؛ در سایت وزارت بهداشت نوشته شده است که سن مناسب بارداری نهایتاً 30 سال است اما دختران ما تا 30 سالگی حتی ازدواج هم نکرده! همین وزارت بهداشت به زنان توصیه می‌کنند در 5 سال اول ازدواج خود بچه‌دار نشوید! یا بعد از زایمان دوم و سوم پیشنهاد بستن لوله‌های باروری مادر را پیشنهاد می‌کند! اینها مشکلاتی است که وجود دارد و باید با آنان برخورد کرد.
 
فاطمه رهبر؛ رئیس فراکسیون زنان مجلس در ادوار گذشته نیز در این نشست در مورد مشکلات جامعه زنان ایرانی گفت: آن چیزی که مسلم است این است که برخی از قوانین که در مجلس قبلی بررسی شده بود به مجلس فعلی رسیده است؛ ما آنقدر که به نظارت و اجرا نیاز داریم به قانون‌گذاری جدید احتیاج نداریم؛ آن چیزی است که مهم است، عدم اجرای صحیح و به موقع قوانین است.
 
او ادامه داد: مجلس هفتم، قانون تسهیل ازدواج جوانان را به تصویب رساند اما این قانون به دلایل سلیقه‌‌ای و کمبود بودجه اجرا نشده است؛ در گذشته بنابر دلایلی ساختار ضعیف سازمان ملی جوانان در وزارت ورزش ادغام شد و وزارت ورزش و جوانا را شکل داد؛ اما در عمل هیچ سودی برای جوانان نداشت و مشکلات ورزشی نیز به لا مشکلات جوانان ادغام شده و بیشتر مشکلات ورزشی در وزارت خانه پیگیری می‌شود.
 
رهبر در مورد سیاست‌های موجود در مورد جوانان توضیح داد: مقام معظم رهبری در 3 سال اخیر سیاست‌های کلان خانواده را بیان فرمودند و تذکرات بسیاری را در خصوص مشکل جوانان بیان کردند اما هیچ عملی در جهت انجام این سیاست‌ها را شاهد نیستیم و مغفول مانده‌اند.
 
وی در خصوص قانون تسهیل ازدواج جوانان گفت: این قانون بسیار مناسب است؛ وظیفه مجلس 2 بعد قانونگذاری و نظارت است؛ مجلس قانونگذاری می‌کند و اجرای قانون را نظارت می‌کند اما در اجرای این قوانین نقصانی وجود داشته است؛ این بحث مربوط به همه دوره‌های مجلس است؛ روسای جمهور مقداری سلیقگی عمل می‌کنند و اهمیتی نمی‌دهند؛ دولت‌ها کمبود بودجه را بهانه قرار داده و یا این قوانین را به طرح‌های کوچک اجرایی سوق می‌دهند؛ این سلیقگی عمل کردن بحث اصلی است؛ حتی مجلس هم اگر در حین نظارت، وزیری را استیضاح کند باز وزیر دیگری به گونه سلیقه‌ای عمل می‌کند؛ باید در این خصوص اصلاحات ساختاری صورت بگیرد تا بتوان اجرای این قوانین را انتظار داشت.
 
توران ولی مراد؛ مدیر مسئول شبکه ایرانیان زنان توضیحاتی با اشاره به مشکلات قانونی و اجرای نظارت قانون در حوزه زنان گفت: در حوزه زنان و خانواده ما با دو مشکل مواجه هستیم؛ در قدم اول امور زنان در کشور درست شد اما چشم‌انداز‌ها و ماموریت این واحد چه بوده است؟ در بخش محتوا و بخش اجرا هیچ هدف و چشم‌اندازی مشخص نیست و هیچ کسی هم پاسخگو نیست؛ ریشه مصیبتی که در امور زنان و خانواده داریم این است که معاونت زنان ریاست جمهوری هیچ چشم‌انداز، اهداف و خطوطی را مشخص نمی‌کند.
 
وی در خصوص دلایل این مشکل متذکر شد: دلیل اصلی این است که ما گرفتار تعارض هستیم؛ پشت تریبون‌ها سیاست‌های مقام معظم رهبری در خصوص خانواده و جوانان گفته می‌شود اما در اجرا شاهد هیچ عملی نیستیم.
 
ولی مراد در توضیح مشکل دوم گفت: دومین مشکل، نظارت است؛ دلیل آن هم این است که معاونت زنان ریاست جمهوری پاسخگو نیست و هیچ هدفی  چشم‌اندازی را توضیح نمی‌دهد و به همین دلیل نمی‌توان نظارتی را هم شاهد بود.
 
مدیر‌مسئول شبکه ایرانیان زنان در خصوص مسئله کودک همسری گفت: یک موضوعی داریم که آن کودک همسری است یعنی برای پرداختن به مطالبات موجود در جامعه و فرار از انجام کارها، مسئله‌سازی می‌کنند؛ ما در خصوص مسئله کودک‌همسری قانونی را مصوب مجالس گذته داشتیم اما باز مسئله‌سازی می‌شود.
 
او همچنین در خصوص مسئله‌سازی توضیح داد: در مجلس فعلی لایحه تابعیت فرزندانی که مادران ایرانی دارند را بررسی کردند؛ یکی از مشکلات که در آن وجود دارد لفظ "نکاح شرعی" است؛ یعنی یک مرد خارجی برای گرفتن اقامت ایران می‌تواند با باردار کردن یک زن ایرانی، اقامت بگیرد؛ این نتیجه مجلس فعلی است که در مورد برطرف کردن این مشکل کاری صورت نمی‌دهند اما مسئله سازی می‌کنند و مطالبات موجود در جامعه را از خواسته‌ها دور می‌کنند.
 
ولی مراد در پایان گفت: در معاونت زنان همه چیز گم می‌شود؛ ما سیاست‌هایی داریم که در اسناد بالادستی آورده شده است اما در معاونت زنان ریاست جمهوری هیچ توضیحی در خصوص آن نمی‌دهند؛ قوانین که باید اجرا شود زمین می‌ماند اما مسئله‌سازی می‌شود؛ جمهوری اسلامی باید آرمان‌ها، ارزش‌ها و هنجارهای خود را ببیند بعد اقدام به قانون‌گذاری کند؛ مسائل زنان روی زمین است اما معاونت زنان به دنبال انجام کارهای سلیقگی خودش است.
 
   
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  تسنیم  ،تاریخ انتشار:  9  دی   1398،کدخبر:  2170432 ،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین