پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۵۳۸۵۳
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸
به تازگی برخی مشتریان بانک تجارت از غیر فعال شدن رمز اول کارت‌های بانکی خود خبر داده‌اند که به برخی از آنها از طریق پیامک اطلاع‌رسانی شده بود، اما برخی دیگر نیز در هنگام استفاده از کارت بانکی خود به طور ناگهانی متوجه این موضوع شدند.

شعارسال: اگر تنها از ابتدای سال جاری مشکلات و چالش‌هایی از سوی سیستم بانکی برای عموم مردم ایجاد شده بررسی شود، موارد زیادی را می‌توان نام برد؛ از هک حساب‌های بانکی گرفته تا غیرفعال شدن رمز اول کارت‌های‌ بانکی تنها بخشی از این مشکلات بانکی مردم است.

هک حساب‌ها بانکی و کسر پول‌های ریز و درشت

از مهم‌ترین مشکلات سیستم بانکی که در سال جاری رخ داد می‌توان به خبر هک حساب‌های بانکی اشاره کرد، هرچند هک حساب‌های بانکی از سوی بانک مرکزی تکذیب شد اما به نام «فیشینگ»، کسر پول از حساب‌های بانکی افراد در چند بانک مختلف تایید شد.

دامنه این موضوع و به خطر افتادن امنیت حساب‌ها به قدری گسترده بود که نظام بانکی را ملزم به تغییر روند انجام تراکنش‌های الکترونیکی کرد.

طبق ادعای برخی از مردم، کسر پول‌های ریز و درشت از حساب‌های بانکی به کرار گریبان‌ مشتریان بانک‌های مختلف را گرفته و صف‌های شلوغی از شاکیان را روزانه در مقابل دادسرا ایجاد کرده بود.

با پیگیری این موضوع از سوی افراد مربوطه، پلیس فتا علت را هک حساب‌های بانکی عنوان کرده بود که در همین راستا مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با تکذیب این موضوع اظهار کرده بود که هیچ گزارشی مبنی بر هک حساب‌های بانکی نداریم و این سوءاستفاده‌ها عمدتا به صورت فیشینگ یا روش‌های دیگری با فریب دادن کاربر اتفاق می‌افتد.

تکذیب این موضوع در حالی بود که  محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در حاشیه یکی از جلسات هیات دولت با تایید حمله به سیستم الکترونیکی کشور عنوان کرده بود: اخیرا با یک حمله بسیار سازمان یافته‌ و حکومتی علیه زیرساخت‌های دولت الکترونیک مواجه بودیم که توسط سپر امنیتی کشور شناسایی و دفع شده است.

فعال‌سازی جانکاه رمزهای پویا

تخلفات گسترده در حوزه کارت‌های بانکی مردم که در سال جاری شدت گرفت بانک مرکزی را وارد به گرفتن تصمیماتی برای جلوگیری از این بحران کرد.

به منظور ارتقای امنیت پرداخت و کاهش مخاطرات ناشی از برداشت‌های غیرمجاز از کارت‌های بانکی در تراکنش‌های اینترنتی قرار شده به زودی رمز دوم اینترنتی ایستای کارت‌های بانکی از سوی بانک‌ها غیرفعال و رمز دوم پویا (یکبار مصرف) فعال و جایگزین آن شود.

به علت آماده نبودن زیرساخت‌ها و اختلال‌هایی که در این زمینه ایجاد شده، زمان غیرفعال شدن رمز‌ دوم اینترنتی ایستای کارت‌های بانکی همچنان از سوی بانک مرکزی به تعویق می‌افتد که نشان‌ می‌دهد بانک‌ها در فرایند اجرای فعال‌سازی رمزهای پویا با مشکلات فراوانی مواجه‌اند.

در حالی که فعال‌سازی رمزهای پویا به جریان درآمده، افراد زیادی نارضایتی خود را از این موضوع اعلام کردند.

افراد زیادی از عدم ارسال رمز پویا، ارسال دیرهنگام و معتبر نبودن رمز‌های ارسال شده اظهار نارضایتی کرده و مشکلات بسیاری که برای تراکنش‌های آنها به وجود آمده را بیان کردند.

در پی ایجاد این مشکلات، افراد با مراجعه به شعب بانک‌های مربوطه با پاسخ مناسبی از سوی اپراتورهای مواجه نمی‌شوند و علت را ضعف سیستم فعال‌سازی رمز پویا عنوان می‌کنند و درصدد رفع آن بر نمی‌آیند.

غیر فعال شدن رمز اول کارت‌های بانکی

مشکلی که اخیرا در سیستم بانکی به وجود آمده و بحران دیگری را برای مشتریان ایجاد کرده، غیرفعال شدن رمز اول برخی کارت‌های بانکی بانک تجارت طی روزهای اخیر بوده است.

به تازگی برخی مشتریان بانک تجارت از غیر فعال شدن رمز اول کارت‌های بانکی خود خبر دادند که به برخی از آنها از طریق پیامک اطلاع‌رسانی شده بود، اما برخی دیگر نیز در هنگام استفاده از کارت بانکی خود به طور ناگهانی متوجه این موضوع شدند.

یکی از کاربران در توییتر نوشته است: «بانک تجارت در یک اقدام عجیب،خودسرانه بصورت یکطرفه کلیه رمزهای کارت عابر بانک مشتریها پاک کرد. الان چند روزه مردم حیران و سرگردان هجوم آوردن سمت بانک عملن سیتستمهای بانک بخاطر بخاطر بار ترافیکی سنگین از کار افتاده. از معاملات روز گذشته توسط pos هیچ پولی وارد حساب کاسب کارها نشده.»

کاربری دیگر نیز در این مورد توییت کرده است: «چند هفته پیش ناگهان حساب بانک شهر من بدون اطلاع قبلی به بهانه نبود پسوند فامیلی روی کارت بانکی م مسدود شد،الان هم ناگهان رمز کارت بانک تجارت م عمل نمیکند‌.واقعا بانکها میخواهند از حالت بحرانی به حالت بحران تراشی برای مردم تغییر وضعیت دهند؟حالا بدبختی های رمز پویا که دیگر بماند.

با پیگیری این موضوع مشخص شد که این مشکل بانک تجارت نیز ریشه در فرایند فعال‌سازی رمزهای پویا دارد.

یکی از اپراتورهای بانک تجارت در پاسخ به پیگیری تجارت‌نیوز عنوان کرد که در حین فرایند فعال‌سازی رمز پویا، رمز اول برخی کارت‌ها سوخته شده که اغلب این رمزها به دلیل شباهت به تاریخ تولد، شماره شناسنانه یا رند بودن آنها بوده است.

همین موضوع هم باعث شلوغی برخی شعب بانک تجارت در چند روز اخیر شده است. باید دید فرایند بحران‌تراشی بانک‌ها برای مردم تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ آیا سیستم بانکی متوجه اعتماد مشتریان بانک‌ها (که هم‌اکنون ۲۳۴۹ هزار میلیارد تومان سپرده بانکی دارند) هست؟

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تجارت نیوز، تاریخ انتشار: 14دی1398  ، کدخبر: 421112: tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین