پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۲۳۰
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
سه روزپس ازسقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ درخاک ایران و انتشار برخی خبرها مبنی براینکه این هواپیمای مسافربری در اقدامی اشتباه از سوی ایران هدف قرار گرفته است، سرانجام روز گذشته مقامات ایران در بیانیه‌هایی این گزارش‌ها و خبرها را تایید کردند. در ساعات ابتدایی روز گذشته ابتدا ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است.

شعارسال: سه روزپس ازسقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ درخاک ایران و انتشار برخی خبرها مبنی براینکه این هواپیمای مسافربری در اقدامی اشتباه از سوی ایران هدف قرار گرفته است، سرانجام روز گذشته مقامات ایران در بیانیه‌هایی این گزارش‌ها و خبرها را تایید کردند. در ساعات ابتدایی روز گذشته ابتدا ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است.

به دنبال آن حسن روحانی رئیس‌جمهوری در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از خطای انسانی رخ داده که منجر به سقوط هواپیمای اوکراینی شد، اعلام کرد: مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد. ازسوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر خارجه با اشاره به نتایج علل سقوط هواپیمای بوئینگ گفت: خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز تاکید کرد: حادثه ساقط شدن هواپیمای اوکراینی در اثر خطای انسانی پدافند هوایی فاجعه‌ای سنگین و ملی است. سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوا فضای سپاه نیز در یک نشست خبری با پذیرش همه مسوولیت‌های هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری اوکراینی اعلام کرد: بعد از شنیدن این خبر در غرب کشور پس از اجرای عملیات نظامی علیه پایگاه‌های آمریکایی و زمانی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم. به گزارش «ایسنا» او با بیان اینکه همه یگان‌های پدافندی و آفندی به دلیل شرایط منطقه آماده باش کامل بودند، شلیک موشک به این هواپیمای مسافربری را ناشی از یک تشخیص اشتباه توصیف کرد. در همین حال ابراهیم رئیسی رئیس قوه‌قضائیه طی دستوری به رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، جمع‌آوری مستندات و اقدامات قضایی مربوط به این حادثه دلخراش را مورد تاکید قرار داد. همچنین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در نامه‌ای به دادستان نظامی تهران خواستار ورود به حادثه سقوط هواپیمایی اوکراین و شناسایی علل و عوامل این حادثه شد. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم با صدور پیامی به بررسی ابعاد خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی تاکید کرد و گفت که این موضوع باید در اولویت کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد.
 
در همین حال خبرگزاری فارس روز گذشته در گزارشی اعلام کرد: پس از سقوط هواپیمای مسافربری بلافاصله تحقیقات در مورد چگونگی این رویداد در دستور کار مسوولان مربوطه قرار گرفت. صبح جمعه در فاصله کمتر از ۴۸ ساعت پس از این اتفاق، با محرز شدن خطای انسانی برای فرماندهان ارشد نظامی کشور، رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور در جریان موضوع قرار می‌گیرند.
 
رهبر معظم انقلاب به محض اطلاع از خطای فاجعه‌بار صورت گرفته در سامانه پدافند کشور، ظهرجمعه دستور تشکیل فوری جلسه شورای عالی امنیت ملی و بررسی موضوع را صادر کرده‌ و تاکید می‌کنند به محض اتمام بررسی در جلسه شورای عالی امنیت، اصل حادثه و نتایج بررسی‌ها، صریح و صادقانه از سوی نهادهای ذی‌ربط به اطلاع مردم رسانده شود.به گزارش فارس، در پی دستور رهبر انقلاب جلسه شورای عالی امنیت ملی شب گذشته (جمعه ۲۰ دی ماه) با حضور اعضا تشکیل شده و بیانیه صبح دیروز ستاد کل نیروهای مسلح و پیام رئیس‌جمهور خطاب به ملت ایران بخشی از نتایج این جلسه بوده است.ازسوی دیگر روز گذشته علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری اعلام کرد که آنچه برای رئیس‌جمهوری قطعیت داشت منحصربه اطلاعات فنی بود و گزارش ستادکل نیروهای مسلح، عصر روز جمعه به رئیس‌جمهوری ارائه شد.به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: بلافاصله جلسات مرتبط از جمله جلسه ‌شبانه‌شورای عالی امنیت ملی تشکیل و بیانیه‌ ایشان نیزدرساعات پایانی جمعه شب آماده بود و پس از اطلاعیه ستاد کل منتشر شد.
 
مروری بر سانحه

بامداد روز چهارشنبه هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ که فرودگاه امام خمینی تهران را به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین، ترک کرده بود، ۶دقیقه پس از پرواز دچار آتش‌سوزی شد و در صباشهر از توابع استان تهران در شهریار سقوط کرد. حادثه‌ای تلخ که ۱۷۶ کشته برجای گذاشت که از این تعداد۹ نفر خدمه پروازی بودند. درمیان مسافران سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ ۱۴۷ ایرانی، ۱۱ اوکراینی، ۱۰ افغانی، ۹ کانادایی، ۴ سوئدی و یک انگلیسی حضور داشتند. همچنین براساس گزارش‌ها از ۱۴۷ مسافر ایرانی این پرواز ۵۷ نفر شهروند کانادا بودندو۱۳۸ نفر از مسافران این پرواز قصد داشتند با پرواز بعدی به کانادا بروند.
 
هواپیمای مسافربری اوکراین درشرایطی بامدادروز چهارشنبه دچار سانحه شد که ایران چند ساعت پیش از آن دریک عملیات بزرگ به تلافی ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و یارانش ازسوی آمریکا ، اقدام به حمله به دوپایگاه نظامی آمریکا از جمله پایگاه «عین‌الاسد» کرده بود. از همین رو کشور به نوعی تحت تاثیر این حمله و درحالت تدافعی قرار گرفته بود. از همین‌رو شاید ازهمان ساعات ابتدایی سقوط هواپیما برخی خبرها از احتمال اصابت موشک به این هواپیما حکایت می‌کرد، هرچند که همان زمان نقص فنی دلیل اصلی این سانحه اعلام شد.اما یک روز بعد یعنی پنج‌شنبه شب برخی خبرگزاری‌های خارجی به نقل ازیک منبع آگاه درپنتاگون اعلام کردند که هواپیمای مذکور به دلیل اصابت تصادفی موشک سقوط کرده است. به دنبال آن «جاستین ترودو» نخست‌وزیرکانادا بابیان اینکه عامل سرنگونی این هواپیما، شلیک اشتباهی موشک بوده است اعلام کرد که گزارش‌هایی را در این زمینه دریافت کرده است. اما این سخنان باواکنش برخی از مقامات کشور روبه‌رو شد و آن را ناشی از دروغ پردازی و یک عملیات روانی توصیف کردند. با تمام اینها روز جمعه ایران آمادگی خودرا برای حضور کارشناسان کشورهایی که اتباع آنها در این سانحه دلخراش جان خود را از دست داده‌اند و همچنین حضور هیاتی از کارشناسان اوکراین، کانادا و شرکت بوئینگ برای بررسی این سانحه اعلام کرد.درهمین راستا کارشناسانی از اوکراین برای بررسی سانحه وارد ایران شدند. همچنین اداره ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا و هیأت ایمنی حمل و نقل کانادا آمادگی خود را برای حضور درایران جهت بررسی حادثه اعلام کردند.
 
اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح

درچنین شرایطی صبح روز گذشته ستاد کل نیروهای مسلح دراطلاعیه‌ای دلیل سقوط هواپیما را اعلام و تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و به‌صورت غیر عمد، هواپیمای مسافربری اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی شد.
 
به گزارش «ایرنا» در بخشی از اطلاعیه ستادکل نیروهای مسلح درخصوص سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین با اشاره به تشکیل هیأت بازرسی متشکل از کارشناسان فنی و عملیاتی، مستقل از سازمان هواپیمایی کشوری از سوی این ستاد آمده است: در پی تهدیدهای رئیس‌جمهوری و فرماندهان نظامی آمریکای جنایتکار مبنی بر هدف قرار دادن تعداد زیادی از اهداف در خاک جمهوری اسلامی ایران در صورت انجام عملیات متقابل و نظر به افزایش بی‌سابقه تحرکات هوایی در منطقه، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای پاسخگویی به تهدیدات احتمالی در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گرفتند.درادامه این اطلاعیه آمده است: در ساعات پس از انجام عملیات موشکی، پرواز‌های جنگی نیروهای تروریست آمریکایی در پیرامون کشور افزایش یافته و برخی اخبار نیز از مشاهده اهداف هوایی به سمت مراکز راهبردی در کشور به واحدهای دفاعی واصل و اهداف متعددی در برخی صفحات رادار مشاهده شد که موجب حساسیت بیشتر در مجموعه‌های پدافند هوایی شد.
 
در بخش دیگری ازاین اطلاعیه آمده است: در چنین شرایط حساس و بحرانی، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی(ره) حرکت کرده و هنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به‌صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می‌شود. این اطلاعیه ضمن تسلیت و عذرخواهی به خاطر خطای انسانی پیش آمده می‌افزاید: اطمینان کامل می‌دهد با پیگیری انجام اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیرممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کند تا با خطا‌های صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.
 
واکنش رئیس‌جمهور

پس ازصدور این اطلاعیه حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز دربیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف ازاین خطای انسانی، اعلام کرد: ساعاتی قبل از نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیروهای مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی مطلع شدم. در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده باش صددرصد قرار داشتند که متاسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و ده‌ها انسان بی‌گناه قربانی شدند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران از این اشتباه فاجعه‌بار بسیار متاسف است و اینجانب از سوی جمهوری اسلامی ایران به خانواده‌های قربانیان این فاجعه دردناک، عمیقا تسلیت عرض می‌کنم و به کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط دستور می‌دهم که تمامی اقدامات لازم برای جبران، همدردی و دلجویی از ایشان به عمل آورند. درادامه این بیانیه آمده است:این حادثه دردناک موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. باید تحقیقات تکمیلی برای شناسایی کلیه علل و عوامل این فاجعه ادامه یافته و مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد. همچنین ضرورت دارد برای رفع نقاط ضعف سامانه‌های پدافندی کشور، ترتیبات و تمهیدات لازم اتخاذ شود تا هرگز چنین فاجعه‌ای تکرار نشود.
 
توضیح فرمانده هوا و فضای سپاه

درکنار این واکنش‌ها سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوا و فضای سپاه روزگذشته دریک نشست خبری درباره علت سقوط هواپیمای اوکراینی توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به شرایط منطقه و التهابات آن و بیان اینکه هم آمریکایی‌ها در آماده باش صددرصد بودند و هم ما گفت: شب حادثه وضعیت آمادگی در شرایط جنگی قرار گرفته بود که بالاترین سطح آمادگی است. در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شدند.سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه اولین سامانه‌ای که در محدوده غرب تهران مستقر بود و در اطراف بیدگنه این حادثه را رقم زده است اظهار کرد: در چند مرحله این آماده‌باش به بالاترین سطح موجود به همه سامانه‌ها اعلام می‌شود و در مراحل مختلف چندبار به سامانه‌های مختلف و از جمله سامانه‌ای که درگیر این حادثه شده اعلام می‌شود که موشک‌های کروزی به سمت کشور شلیک شده است. وی ادامه داد: در یکی دو مرحله دیگر تاکید می‌شود که براساس گزارش‌های واصله سامانه‌های پدافندی باید بالاترین سطح آمادگی را داشته باشند و به آنها گفته شده که کروزها شلیک شده و در مسیر هستند.فرمانده هوافضای سپاه ادامه داد: این سامانه‌ای که درگیر شده است و موشک را شلیک کرده که ما پیش‌بینی کردیم مصاحبه‌ای با خود اپراتور انجام شده و آن هم پخش خواهد شد ان‌شاءالله، خود شلیک‌کننده اظهار کرده است که ما چندین بار درخواست کردیم که فضای کشور از پروازها خالی شود و به اصطلاح کلیر شود. اما شاید به واسطه برخی ملاحظات، این توقف پرواز‌ها توسط عزیزان ما انجام نمی‌شود؛ یعنی توام با پرواز‌ها این شرایط جنگی هم ادامه پیدا می‌کند و در آن لحظاتی که این اتفاق می‌افتد این سامانه در فاصله ۱۹ کیلومتری با هدفی که کروز تشخیص داده می‌شود، مواجه شد. وی در ادامه با تشریح نقطه پرواز جایگاه فرودگاه و محل استقرار سامانه پدافندی روی نقشه تاکید کرد: این هواپیما از جایی که بلند می‌شود با توجه به اطلاعاتی که به اپراتور داده می‌شود و گفته می‌شود وضعیت جنگی است و موشک کروز شلیک شده است، این بنده خدا (شلیک‌کننده)هواپیما را کروز تشخیص می‌دهد و موظف بوده است در چنین شرایطی تماس بگیرد و تاییدیه را بگیرد، ‌خبط اپراتور هم همین است؛ اما ظاهرا سیستم ارتباطی‌اش با اختلال روبه‌رو بوده است و نمی‌تواند تماس بگیرد که شاید به دلیل شلوغ بودن شبکه یا سامانه‌های جنبی بوده است که در نهایت او ۱۰ ثانیه فرصت داشته است که تصمیم بگیرد. حاجی‌زاده تصریح کرد: او در این شرایط این تصمیم بد را می‌گیرد و موشک را شلیک می‌کند و هواپیما مورد اصابت قرار می‌گیرد و در نقطه مشخص شده بر زمین سقوط می‌کند. وی اضافه کرد: بنده در اولین ساعتی که مطلع شدم آن را به مقامات اطلاع دادم و آنان به واسطه اینکه باید این مساله را بررسی می‌کردند، از اینجا به بعد مربوط به ستاد کل است که واقعا سریع این کار را کردند و ظرف ۴۸ ساعت این کار را انجام دادند.حاجی‌زاده یادآور شد: اینکه سازمان هواپیمایی کشوری محکم اصابت موشک را رد می‌کردند؛ چون براساس دانسته‌های خود عمل می‌کردند و اعلام می‌کنم که هیچ گناهی ندارند، مقصر نیستند و هرچه تقصیر است بر عهده ماست. هم هواپیما در مسیر بوده و خطایی نداشته و هم هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهی همه درست عمل کردند. اگر خبط و خطایی بوده یکی از عناصر ما انجام داده و چون در نیروهای تحت امر ما است مسوولیت آن با ماست و باید جوابگو باشیم.
 
وی درادامه گفت: نیروهای مسلح و سپاه به دنبال پنهان‌کاری نبوده‌اند و ما از این حادثه متاسف هستیم و مانند خانواده این شهدا خود را غم‌زده و شریک غم آنان می‌دانیم و ما هم عزیزان‌مان را از دست داده‌ایم و از این حادثه متاسفیم.حاجی‌زاده با اشاره به اینکه هواپیماهای جنگی بسیار زیادی در حال پرواز بودند و بمب افکن‌های بسیار زیادی در منطقه اضافه کرده بودند، گفت: ما احتمال شلیک کروز و ورود هواپیماها را داشتیم و خودمان را آماده درگیری همه جانبه کرده بودیم و متاسفانه در اینجا به واسطه تصمیم‌گیری عجولانه یک فرد این اتفاق و فاجعه بزرگ رخ داد.حاجی‌زاده تاکید کرد: ارزیابی‌ها و بررسی‌های این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضائیه ان‌شاءالله انجام می‌شود و اطلاعات کامل می‌شود و همین ابتدا باید بگویم که ما گردن مان از مو باریک‌تر است. وی افزود: در بخش دولتی، کشوری و شرکت فرودگاه‌ها هیچ تقصیر و قصور و گناهی ندارند.
 
ارسال جعبه سیاه به اوکراین

در همین حال حسن رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: درپی استعلام از نهادهای مسوول، به این سازمان اطمینان داده شده بود که موشکی به سمت هواپیمای خطوط هوایی اوکراین که روز چهارشنبه در حوالی تهران سقوط کرد، شلیک نشده بوده و خودش نیز از طریق صداوسیما متوجه واقعیت شده است. وی با اشاره به اینکه «درحال حاضر به این نتیجه رسیدیم که جعبه سیاه قابل خواندن نیست»، گفت: قصد داریم جعبه سیاه را برای بررسی به اوکراین بفرستیم و مقامات کشورهای دیگر در این موضوع به ما کمک خواهند کرد و اگر در اوکراین هم نتوانیم آن را بازخوانی کنیم، مقصد بعدی ما فرانسه است.سازمان هواپیمایی کشوری نیز دربیانیه‌ای اعلام کرد: مسوول بررسی سانحه در اولین فرصت هماهنگی لازم با مراجع ذی‌ربط را انجام داده و تاییدیه عدم انجام هرگونه عملیات نظامی را در مرکز کشور دریافت کرده است و متاسفانه به‌ رغم پیگیری‌های متعدد و مکرر سازمان هواپیمایی کشوری، تا زمان صدور اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح، هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی درخصوص موضوع اصابت موشک سامانه‌های پدافند به هواپیمای مسافربری کشور اوکراین به این سازمان صورت نپذیرفته است.
 
واکنش کانادا و اوکراین

اما در پی اعلام نتایج بررسی علل سقوط هواپیمای بوئینگ از سوی ایران، روز گذشته جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا گفت که ایران باید پاسخگو باشد. به گزارش «ایلنا» نخست‌وزیر کانادا همچنین گفت که پس از اعتراف ایران به سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هوایی اوکراین در پی «خطای انسانی» باید افراد مسوول معرفی شوند. همچنین فرانکویز فیلیپه چامپان، وزیر خارجه کانادا بامداد دیروز گفت یک گروه هماهنگی بین‌المللی متشکل از این کشور به همراه انگلیس،‌ سوئد و اوکراین درخصوص تحقیق درباره حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران تشکیل می‌شود.ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در پی انتشار بیانیه ایران در رابطه با علل سقوط هواپیمای اوکراینی با ابراز تاسف نسبت به این موضوع گفت: امروز، صبح خوبی نبود اما حقیقت را به ارمغان آورد. اودرادامه خواستار پاسخگویی و عذرخواهی رسمی ایران در رابطه با این مساله شد. از سوی دیگر رئیس‌جمهور اوکراین خواستار پرداخت غرامت از سوی ایران شد. به گزارش «ایسنا» کنستانتین کاساچف، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان روسیه نیز در پی اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران گفت: اگر آشکارسازی جعبه‌های سیاه و تحقیق انجام شده ثابت نمی‌کند که نیروهای مسلح ایران، این کار را عمدا انجام داده‌اند و هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن وجود ندارد، این رخداد باید پایان یابد. به گزارش خبرگزاری فارس، دیمیتری نوویکوف نماینده پارلمان روسیه هم در واکنش به سقوط هواپیمای اوکراینی گفت، ایران با پذیرش اشتباه در زمینه ساقط شدن هواپیمای اوکراینی از خود عقلانیت نشان داد. همچنین دفتر رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفته که این کشور روند رسمی برای انجام تحقیقات بین‌المللی در مورد هواپیمای اوکراین را آغاز کرده است. همزمان مقام‌های شرکت هواپیمایی اوکراین اعلام کردند، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ این شرکت که در ایران سرنگون شد، پیش از بلندشدن از فرودگاه امام(ره) در تهران، هیچ هشداری درباره خطر احتمالی دریافت نکرده بود. وزیر امور خارجه لتونی نیز در واکنش به اعلام علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، آن را اشتباهی غم‌‎انگیز تلقی و تاکید کرد: کسانی که مسوول بوده‌اند باید پاسخگو باشند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هم درواکنش به اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح ایران درخصوص سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین تصریح کرد که این سانحه لزوم کاهش تنش‌ها در منطقه را تقویت می‌کند. سوئد و آلمان نیز به سانحه سقوط بوئینگ ٧٣٧ اوکراین در ایران واکنش نشان داده و خواستار اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار آن شدند.
 
پایان نمونه‌برداری از بقایای اجساد

درچنین حال و هوایی از ماجرای سقوط هواپیمای اوکراین درخاک ایران، روز گذشته مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: از مجموع ۱۴۷ مسافر ایرانی جان‌باخته هواپیمای اوکراینی، بستگان ۱۳۰ جان باخته برای نمونه‌برداری به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند. وی با بیان اینکه روزجمعه نمونه برداری از بقایای اجساد به پایان رسید، گفت: هم اکنون نمونه‌گیری از بستگان متوفیان در حال انجام است.وی همچنین گفت:ما از بقیه بستگان درخواست می‌کنیم در اسرع وقت به ادارات کل پزشکی قانونی استان محل سکونت جان باختگان مراجعه کنند تا در تطبیق نهایی و تحویل اجساد به بستگان با تاخیر مواجه نشویم.فروزش اضافه کرد: البته در این هواپیما ۱۷۶ مسافر و خدمه جان باختند که ۲۹ نفر از این مسافران اتباع خارجی هستند که به بستگان آنها دسترسی نداریم و در مذاکره با پلیس اینترپل مقرر شد نمونه‌های دی‌ان‌ای بستگان آنها به ما ارسال شود تا تطبیق نهایی انجام شود. وی افزود: ما درخصوص ۲۹ تبعه خارجی این پرواز دچار مشکل شده‌ایم و کار ما را به تعویق انداخته است که امیدواریم با ارسال نمونه‌های دی‌ان‌ای بستگان این افراد، هر چه سریع تر کار تطبیق، انجام شود.
 
توقف برخی پروازها

در کنار اینها روز گذشته برخی از کشورها پروازهای خود را از فضای ایران متوقف کردند. به گزارش «ایلنا» به نقل از رویترز، سخنگوی سازمان هواپیمایی بحرین با اعلام خبر تغییر مسیر پروازهای این شرکت از فضای ایران گفت که این اقدامی پیشگیرانه برای تامین سلامت جان مسافران است. همچنین به گزارش «ایرنا» روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) اعلام کرد که پروازهای این شرکت هواپیمایی به مقصد استکهلم و گوتنبرگ تا اطلاع ثانوی کنسل است. پیش ازاین آژانس حمل و نقل سوئد اعلام کرده بود که تمامی پروازهای شرکت‌های هوایی از ایران به سوئد تا اطلاع ثانوی و به خاطر آنچه آنان «عدم اطمینان» درخصوص حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی می‌دانند، لغو شده است. ازسوی دیگر به گزارش «ایرنا» در پی لغو برخی پروازهای خارجی از جمله پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به مقصد سوئد، فرودگاه امام (ره) از مسافران خواست تا قبل از حرکت به سمت فرودگاه از آخرین وضعیت پروازهای خود کسب اطلاع کنند.
 
 
دستور رهبر انقلاب اسلامی به ستادکل نیروهای مسلح

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: در پی نتایج تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیروهای مسلح را مامور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.
 
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
با اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل درباره‌ حادثه‌ هواپیمای مسافربری اوکراینی و اثبات دخالت خطای انسانی در آن، مصیبت درگذشت جان‌باختگان این حادثه‌ اندوهبار برای اینجانب بسیار سنگین‌تر شد. لازم می‌دانم اولا به خانواده‌های معظم این عزیزان بار دیگر همدردی عمیق و تسلیت صمیمانه‌ خود را ابراز کنم و از خداوند متعال برای آنان بردباری و آرامش روحی و قلبی تمنا نمایم. ثانیا به ستاد کل نیروهای مسلح موکدا درباره‌ پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه‌ دردناک سفارش کنم. ثالثا مراقبت و پیگیری‌های لازم برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای را از مدیران و مقامات ذی‌ربط مطالبه نمایم.
 
پروردگار عزیز و کریم به درگذشتگان لطف و رحمت و به داغداران صبر و اجر عنایت فرماید.
 
سیدعلی خامنه‌ای، ۲۱ دی ۱۳۹۸
 


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری دنیای اقتصاد  ،تاریخ انتشار:  22  دی   1398،کدخبر: 3614702 ،www.donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین