پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۸۲۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
شاید باور نکنید، اما کمیته ملی پارالمپیک ایران اعلام کرده ۳۴ سهمیه پارالمپیکی ایران فاقد شرایط لازم برای اعزام به توکیو تشخیص داده‌ شده و به همین دلیل از فهرست پارالمپین‌های ایران حذف‌ شده‌اند. اتفاقی عجیب که برای اولین بار است در ورزش ایران رخ می‌دهد.

شعارسال:هادی رضایی سرپرست کاروان اعزامی به پارالمپیک توکیو این موضوع را تایید کرده و در همین رابطه گفته: «پیش‌ از این بارها اعلام کرده بودیم که کسب سهمیه اولین گام برای حضور در پارالمپیک توکیو به حساب می‌آید، اما ملاک قطعی برای اعزام نخواهد بود چراکه سیاست کمیته ملی پارالمپیک کیفی‌گرایی است و بر اساس این سیاست اعزام‌ها انجام خواهد شد.»

حالا اعلام شده طبق پیش‌بینی‌های کمیته ملی پارالمپیک، تیم ملی فوتبال پنج‌نفره شانس کسب مدال برنز در توکیو را از دست داده  و به همین دلیل هم از اعزام به توکیو حذف‌ شده است. رضایی در این‌ باره هم گفته است: «سیاست ما برای اعزام این است که ورزشکاران صاحب سهمیه در یکی از چهار گروه پیش‌بینی‌شده باشند. در این زمینه هم چگونگی عملکرد در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی ملاک است. سهمیه فوتبال پنج‌نفره در حالی به دست آمد که این تیم در رقابت‌های قهرمانی آسیا (تایلند) نایب‌قهرمان شد. تیم ملی بسکتبال با ویلچر هم کسب سهمیه کرد، اما با عنوان سومی در آسیا؛ در حالی‌ که در سیاست ما قهرمانی در آسیا هم ملاک است.»

هیچ‌کس روی موفقیت این تیم حسابی باز نکرده بود

جواد فلفلی، مربی تیم فوتبال پنج‌نفره نابینایان ایران، درباره خبر اعزام نشدن این تیم به رقابت‌های پارالمپیک توکیو گفت: کمیته پارالمپیک ایران هنوز به صورت رسمی این موضوع را به ما اعلام نکرده است. اما زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که تیم فوتبال پنج‌نفره را به پارالمپیک اعزام نکنند.

فلفلی در ادامه با اشاره به دلایل کمیته ملی پارالمپیک ایران در مورد اعزام نکردن این تیم به توکیو گفت: زمانی که تیم فوتبال پنج‌نفره ایران در سال ۲۰۱۶ به پارالمپیک ریو اعزام شد هیچ‌کس روی موفقیت این تیم حسابی باز نکرده بود، اما این تیم در آن رقابت‌ها راهی فینال شد و در آخر هم توانست مدال نقره پارالمپیک را کسب کند. همان زمان مسئولان کمیته ملی پارالمپیک ایران بلیت رفت تیم ملی فوتبال پنج‌نفره را خیلی زود تهیه کردند.

او ادامه داد: پیش‌بینی نتایج در ورزش کاملاً غیرممکن است. مخصوصاً در رشته‌های تیمی این کار ممکن نیست. این موضوع را بارها به مسئولان ورزش ایران گوشزد کرده‌ایم. شاید بشود رکورد ورزشکاران رشته‌های پرتاب نیزه یا وزنه‌برداری را به دست آورد، اما در رشته‌های تیمی چگونه می‌شود نتیجه را پیش‌بینی کرد؟ مسئولان ورزش ایران می‌توانند تضمین بدهند که والیبال نشسته ایران در رقابت‌های پارالمپیک توکیو قهرمان شود؟

فلفلی درباره کسب سهمیه پارالمپیک توکیو توسط تیم فوتبال پنج‌نفره ایران توضیح داد: بازیکنان تیم ملی تلاش خودشان را کرده‌اند و توانسته‌اند سهمیه پارالمپیک را به دست بیاورند. قاره آسیا تنها 2 سهمیه داشته که ما توانسته‌ایم آن را به دست آوریم. شک نکنید اگر این تیم را حمایت کنند، می‌توانیم برای ایران افتخار بیافرینیم. با این ‌حال تصمیم‌گیرنده اصلی مدیران ورزش ایران هستند. بی‌شک ما مخالف تصمیم کمیته ملی پارالمپیک ایران هستیم و این موضوع را هم به اطلاع آنها رسانده‌ایم.

نتایج رقابت‌های ورزشی قابل پیش‌بینی نیست

مربی تیم ملی فوتبال پنج‌نفره گفت: کمیته ملی المپیک می‌تواند تضمین دهد که تیم ملی بسکتبال ایران روی سکوی المپیک قرار بگیرد؟ تیم ملی والیبال ایران که قهرمان آسیاست و به‌ تازگی جواز حضور در المپیک را به دست آورده چه مقامی در المپیک کسب می‌کند؟ آیا می‌توانیم بگوییم این تیم‌ها در بین چهار تیم پایانی رقابت‌های المپیک قرار نمی‌گیرند؟ هرگز نمی‌توانیم نتایج بازی‌های گروهی را پیش‌بینی کنیم. شاید با انجام بازی‌های خوب راهی نیمه‌نهایی رقابت‌های المپیک شدند. شاید هم همان ابتدا حذف شوند. با این شرایط کمیته ملی المپیک این تیم‌ها را به رقابت‌های المپیک اعزام می‌کند. حالا نمی‌دانیم چرا برای تیم‌های پارالمپیکی چنین تصمیمی گرفته‌اند.

او در جواب این سوال که آیا این تصمیم به خاطر مشکلات مالی ورزش ایران گرفته‌ شده یا خیر توضیح داد: فکر نمی‌کنم مشکلات مالی در این میان نقش داشته باشد. حرف اصلی کمیته ملی پارالمپیک بحث مدال‌آوری ورزشکاران است. اما این دیدگاه اصلاً درست نیست. شاید فوتبال پنج‌نفره ایران در پارالمپیک توکیو نتواند نتیجه خوبی کسب کند، اما این امکان هم وجود دارد که روی سکو برود و برای ایران افتخارآفرینی کند. نمی‌توانیم بر اساس اطلاعاتی که داریم ورزشکاران و تیم‌ها را قضاوت کنیم. سیامند رحمان قوی‌ترین مرد جهان است و یکی از شانس‌های اصلی ایران برای کسب مدال طلای وزنه‌برداری در پارالمپیک به شمار می‌آید. اما ممکن است در روز مسابقه دچار مصدومیت شود و نتواند آن‌گونه که باید مسابقه بدهد.

او در ادامه گفت: تیم فوتبال امید ایران تلاش می‌کند از گروه خودش صعود کند، ولی تیم فوتبال پنج‌نفره نابینایان ایران توانسته نایب‌قهرمان آسیا شود و جواز حضور در پارالمپیک را به دست آورد. با این حال به همین راحتی دارند این تیم را از حضور در توکیو محروم می‌کنند. بسکتبال با ویلچر ایران جواز حضور در پارالمپیک را به دست آورده، اما آنها را هم نمی‌خواهند به این رقابت‌ها اعزام کنند.

ورزشکاران معلول را سرخورده نکنیم

فلفلی درباره نتایجی که این تصمیم کمیته ملی پارالمپیک به بار می‌آورد گفت: این تصمیم 2 پیامد برای ایران دارد. یا ورزشکاران معلول ایران دچار سرخوردگی می‌شوند و به کنج خانه پناه می‌برند و گوشه‌گیر می‌شوند، یا اینکه دست به مهاجرت می‌زنند.

مربی تیم فوتبال پنج‌نفره ایران در پایان گفت: از طرفی تلاش می‌کنیم ورزشکاران را در کشور نگه داریم از طرفی هم این‌گونه با آنها برخورد می‌کنیم. من چگونه می‌توانم این موضوع را به بازیکن تیم ملی بگویم؟ بگویم چون نایب‌قهرمان آسیا شده‌ای و نتوانسته‌ای قهرمان شوی، حالا تو را به پارالمپیک اعزام نمی‌کنند؟ این حق فوتبال پنج‌نفره ایران است که به توکیو اعزام شوند. آنها تلاش کرده‌اند و سهمیه گرفته‌اند و نباید این‌طور با آنها برخورد شود. همه ما بهت‌زده هستیم و امیدوارم این موضوع واقعیت نداشته باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  سایت خبری اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار:26 دی ماه 1398، کد خبر:www.etemadonline.com،377691

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین