پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۷۳۸
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
چهل و هفتمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد. در این مجمع مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، رضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک، اعضای هیات اجرایی و روسای فدراسیون ها حضور داشتند. تعداد اعضای مجمع ۶۶ نفر است.

شعار سال: علیرضا پاکدل رییس فدراسیون هندبال همراه تیم در کویت است و محمدرضا رجبی دبیر فدراسیون بجای او در مجمع بود.
سید عبدی افتخاری هم به دلیل حضور در المپیک زمستانی جوانان در لوزان سوئیس، در مجمع حضور نداشت.

مجمع قرار بود ساعت ۹ و۳۰ دقیقه برگزار شود اما با یک ربع تاخیر آغا ز شد. وزیر ورزش و صالحی امیری پیش از حضور در مجمع به محلی که اصحاب رسانه حضور داشتند آمدند و با آنها گفتگوی کوتاهی انجام دادند و  اعلام کردند دوباره برای انجام مصاحبه خواهند آمد.

* سعیدی: تحولات بنیادی در کمیته ملی المپیک ایجاد شده است

پس از پخش کلیپی از سردار شهید قاسم سلیمانی، کیکاوس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک بیان کرد: عملکرد دو ساله کمیته ملی المپیک به صورت تصویری منتشر می شود. از زمانی که صالحی امیری آمده تحولات ساختار ی و بنیادی ارزشمندی در کمیته ملی المپیک ایجاد شده است و همچنین تعامل و وفاق خوبی بین کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، وزارت ورزش و فدراسیون ها وجود دارد.
او افزود: نصرالله سجادی سرپرست کاروان ایران به دلیل حضور در نشست شورای امنیت ملی دیرتر در مجمع حاضر می‌شود.

پس از صحبت های سعیدی، کلیپی از اقدامات صورت گرفته کمیته ملی المپیک و اهداف و برنامه های آن پخش شد.

* صالحی امیری: اگر ضعفی وجود دارد که قطعا هم هست بر عهده من است

رضا صالحی امیری در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک بیان کرد: در دوسال گذشته نیمی از راه را با یکدیگر طی کردیم. در این مسیر با فراز و فرودها و تلخی های و شیرینی ها ی زیادی روبرو بودیم اما مسیر را گم نکردیم. باور داریم انگیزه لازم برای عبور از این مسیر را داریم. اگر هر کدام از ما یک مسیر را انتخاب می کردیم دچار انشقاق می شدیم. همه به اصول تعریف شده پایبند بودیم.
 او ادامه داد: مدیریت جمعی مبنای عمل و تصمیم ما شد. گفتگو و همدلی را مبنای همه مسائل قرار دادیم. شفاف سازی را در همه تصمیم ها مبنا قرار دادیم. اگر موفقیتی کسب شد مربوط به شما فدراسیون ها، وزارت ورزش و آکادمی ملی المپیک است اما اگر ضعفی وجود دارد که قطعا هم هست بر عهده من است. ما تلاش کردیم از هرگونه بی‌صداقتی پرهیز کنیم.

صالحی امیری در ادامه در مورد دیگر فعالیت های کمیته ملی المپیک گفت: کمیسیون های 17 گانه به عنوان کانون ها و اتاق فکر برای ما هستند. تلاش کردیم پیشکسوتان را تکریم کنیم و فرهنگ را سرلوحه کار خود قرار دادیم. منابع و بودجه کمیته را از 43 میلیارد در سال 96 به 94 میلیارد در سال 98 رساندیم و توزیع بودجه را شفاف منتشر کردیم.
دیپلماسی ورزشی را با هدف کاهش تهدیدها دنبال کردیم. منشور و اساسنامه اخلاق ورزش ایران را با ابلاغ وزیر ورزش در دستور کار قرار دادیم که گامی موثر برای داشتن ورزش پاک خواهد بود.
 
او افزود: شورای راهبردی به عنوان ترسیم کننده نقشه راه کمیته ملی المپیک بسیار فعال شده است. این شورا در حقیقت تعیین کننده نقشه راه ما برای حرکت به سمت قله متعالی است. ما ضعف هایی داشتیم اما از آن چشم پوشی کردید که تشکر می کنم. از 25 دی 96 بر این باور هستم تنها راه پیشرفت ورزش همدلی و همگرایی بین وزارت ورزش، فدراسیونها و کمیته ملی المپیک است. تلاش کردیم از حاشیه‌ها پرهیز کنیم و وزیر ورزش را محور ورزش ایران می‌دانم. ما مشکلات شما را مشکلات خود می دانیم.
صالحی امیری با اشاره به در پیش بودن المپیک توکیو گفت: برای 2020 از ظرفیت وزارت خانه های دیگر، شهرداری و نهادهای دیگر استفاده می کنیم و اقدامات ارزشمندی انجام شده است. هرگز فراموش نمی‌کنیم مدیون خون شهیدان و جانبازان هستیم.

* گزارش خزانه‌داری و حسابرسی

در ادامه مجمع گزارش خزانه دار ارائه  شد که خود سعیدی که برای مدت زیادی خزانه دار بود، گزارش را ارائه کرد. حسابرس هم گزارش خود را ارائه کرد.

 

* گلایه علیرضا دبیر از هیات اجرایی در تخصیص بودجه فدراسیونها

علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی پس از پایان گزارش حسابرس در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک گفت: طبق قانون، حسابرس می‌تواند بیشتر از سه سال بماند یا خیر و این را از هیات رییسه سوال می کنم. البته هر چه سوال بپرسیم و شفاف سازی کنیم بهتر است البته ما در یک تیم هستیم. گلایه من از اعضای هات اجرایی است.

در این میان سعیدی از دبیر خواست در مورد گزارش حسابرس صحبت کند و دبیر پاسخ داد: من سه دقیقه فرصت دارم و می خواهم صحبت کنم چرا گارد می گیرید. بودجه کشتی در سال ۹۵، ۵ میلیارد تومان بوده است. امروز در بودجه  ۹۸ میلیارد تنها ۲ میلیارد تومان به کشتی می دهید. واقعا کشتی را دریابید. من دنبال آمدن به هیات اجرایی نیستم و همین دوستان بمانند اما نباید کسانی که در هیات اجرایی هستند دنبال بودجه فدراسیون خودشان باشند. می خواهم عدالت در توزیع بودجه رعایت شود. آقایان هیات اجرایی عدالت در توزیع بودجه در سال ۹۸ نبود.

صالحی امیری در پاسخ به دبیر گفت: تذکر دبیر را وارد می دانم و باید شاخص و مبنا برای توزیع بودجه داشته باشیم و در جلسه سلطانی فر با فدراسیون ها شاخص ها را بیان می‌کنم. شهادت می دهم این بودجه برای کشتی کافی نیست. بقیه فدراسیون ها هم حق دارند. ما مسئول همه بودجه فدراسیون ها نیستیم فقط بودجه المپیک را باید تامین کنیم. اگر می گویید بودجه کم و زیاد شده این ذهنیت شما است. اگر عزیزان ابهام دارند در اتاق من باز است بیایند و هر مسئله ای هست بپرسند.

او افزود: ما بودجه را در اختیار شما می‌گذاریم خودتان توزیع کنید. من فکر می کنم عادلانه توزیع شده است. کل کمک ما به فدراسیون ها ۳۳ میلیارد بوده است. من شما را با نمایندگانی از کمیته دعوت می کنم جداول را در اختیار شما می گذارم تا شما توزیع کنید. کشتی روی سکو برود همه خوشحال می شویم. برای من هیچ کدام فرقی ندارید و ما حق نداریم تبعیض داشته باشیم.

دبیر دوباره پاسخ داد: من گذاشتم درد دل هایمان را با آقای سلطانی‌فر کنم. اما بحث این است بدهی یک فدراسیون صفر است و یکی دیگر ۶۰ میلیارد بدهی دارد. البته این بحث ها در مجمع طبیعی است.

* علی نژاد: باید بخاطر پرداخت کامل اعتبارات فدراسیونها تشکر کرد

همچنین مهدی علی نژاد معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و رئیس فدراسیون ووشو در مجمع کمیته ملی المپیک گفت:  صحبت های من به عنوان رییس فدراسیون ووشو و عضو مجمع است. کمیته ملی المپیک 100 در صد اعتبارات فدراسیون ها را پرداخت کرده است که اتفاق خوبی است و باید تشکر کنم.

* باقرزاده: اعتبارات کمیته ملی المپیک بالا نیست و داریم دست و پنجه نرم می کنیم

فضل الله باقرزاده نایب رییس کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون شمشیربازی نیز خطاب به دبیر گفت: قبلا فکر می کردم در کمیته ملی المپیک خیلی پول وجود دارد و حق ما خورده می شود. اما زمانی که وارد هیات اجرایی شدم دیدیم که اعتبارات بالا نیست. الان هم سقف 2 میلیارد گذاشتیم. الان همه شما به کمیته ملی المپیک بیایید می بینید اعتبارات کمیته ملی المپیک مقابل هزینه های فدراسیون ها از جمله کشتی هیچ است. وقتی می گویند 23 میلیارد بودجه است و باید بین 53 فدراسیون تقسیم کنیم شما بگویید چگونه باید این اعتبارات تقسیم شود. ما هم داریم دست و پنجه نرم می کنیم.
او ادامه داد: کار صالحی امیری و سلطانی فر خیلی سخت است باید به مجلس بروند و توجیه کنند که هر چه پول به ورزش بدهند کم است چون هزینه ها زیاد است.

* علیپور: آقای دبیر تشریف بیاورید جای ما بنشینید!

محمد علیپور عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون انجمن های ورزشی در واکنش به صحبت های دبیر تاکید کرد: باید ۱۰ تا ۱۵ فدراسیون را کاندیدا کنیم و به آنها بودجه بهتری بدهیم تا در دنیا نتیجه بگیرند. این همه جای دنیا وجود دارد ولی وقتی بودجه بین ۴-۵ فدراسیون توزیع شود بودجه سایر فدراسیون ها مانند قبل باقی می‌ماند. ما فدراسیونی داشتیم که ۲۵ میلیون بودجه می‌گرفته است.

وی در واکنش به صحبت دبیر در خصوص اینکه عدالت در بودجه ۹۸ رعایت نشده است، گفت: اگر جمع اجازه دهد آقای دبیر! شما تشریف بیارید بالا جای ما بنشینید و اعتبار این فدراسیون هایی که عضو هیات اجرایی هستند را ببینید. ما کار ملی می کنیم و از حق همه دفاع می کنیم. کار ما برای همه فدراسیون ها است و امیدوارم در المپیک موفقیت‌های خوبی نصیب ورزش شود.

* کیهانی: اعضای هیات اجرایی فدراسیون خود را خاص ندیدند

مجید کیهانی عضو هیات اجرایی نیز تصریح کرد: آقای دبیر، صحبت های شما منطقی است اما تلاش ما پیش بردن برنامه ها به سمت عدالت محوری است، ما هر ٥٣ فدراسیون را دیدم و همه فدراسیون ها کنار هم قرار دارند. به عنوان عضو هیات اجرایی هرگز فدراسیون های خود را به صورت خاص ندیدیم. با این حال اگر پیشنهادی دارید مطرح کنید چون موظف هستیم از فدراسیون ها حمایت کنیم.

صالحی امیری در ادامه این نشست گفت: هر کسی روی صندلی ریاست وزارت می نشیند باید محور ورزش باشد. در ورزش باید تک صدایی باشد و هر کسی جای سلطانی فر بنشیند همین را می‌گویم. خیلی‌ها می گویند این حرف من به خاطر رفاقت با وزیر است. این هم هست اما حرف من استدلال منطقی دارد. اگر بنا به مناقشه در این جایگاه باشد روی این صندلی نخواهم نشست.

در ادامه مجمع از زحمات شاهرخ شهنازی دبیر کل سابق کمیته ملی المپیک تقدیر شد. قرار بود امروز از او تجلیل شود اما شهنازی نتوانست به مجمع بیاید و قرار شد هدیه قابل توجهی به او اهدا کنند.

سلطانی‌فر: فشارها برای سلب میزبانی، با پشتیبانی آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها است

همچنین مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک بیان کرد: از مدیران و رییسان فدراسیون‌ها تشکر می‌کنم. به اذعان مسوولان IOC ورزش ایران رشد چشمگیری داشته است اگر چه تهدید هم شده که به دلیل مسائل سیاسی است. فشارهای زیادی که امروز به ورزش ایران وارد می‌شود متاثر از شرایط سیاسی است که امروز کشور با آن درگیر است. ناعادلانه‌ترین و سنگین‌ترین تحریم‌ها به ایران تحمیل می‌شود.

او ادامه داد: جنگ واقعی و تمام عیار بین ما و جبهه‌ای که در راس آن آمریکا جنایت کار است وجود دارد و از تمام ابزارها استفاده می‌کنتد تا ما را به زانو درآورد. فشارهایی که امروز به ورزش کشور وارد می‌شود متاثر از شرایط سیاسی است که کشور امروز با آن درگیر است. ناعادلانه‌ترین تحریم‌های ۴۱ سال گذشته به کشور وارد شده است. در دنیا ما هیچ گاه تا این حد از ابعاد مختلف تحت فشار اقتصادی و سیاسی نبودیم. فشارهای سیاسی در روزهای آینده گسترش هم خواهد یافت. عرصه ورزش، هنر، گردشگری و ... به تبع این فشارهای اقتصادی و سیاسی تحت تاثیر قرار می‌گیرند. یک جنگ واقعی بین ما و جبهه آمریکاست که از ضربه زدن به کشور ما با تمام ابزارها پرهیز نمی‌کند.

سلطانی‌فر هم‌چنین گفت: ملت هم در این ۴۱ سال گذشته آب دیده شده است. آن‌ها عرصه را تنگ می‌کنند تا مردم خسته شوند اما ملت ایران پاسخ این سختی‌ها را در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی دادند و عاشقانه پای ارزش‌های‌شان ایستادند. شاهد از دست دادن سردار رشید اسلام بودیم و فکر می‌کنم مثل شخصیت‌هایی چون شهید بهشتی و مطهری سخت است نبود او جبران شود.

وی با اشاره به حوادث اخیر گفت: امیدواریم خون شهدا باعث شود شاهد رویش‌های بی‌شماری در عرصه مقاوت و جهاد و شهادت باشیم. حادثه سقوط هواپیما اوکراینی بسیار جانگداز بود و همه آن‌ها فرزندان ما بودند و موظف هستیم از حقوق آن‌ها دفاع کنیم. برخی سعی کردند سوء استفاده‌هایی داشته باشند و این را تعداد معدود شاید چند صد نفری در تظاهرات یکی دو روزه می‌خواستند تبدیل کنند به مقابله با نهادی ارزشمند؛ در حالی که با هوشیاری مردم این توطئه هم خنثی شد و این نهاد انقلابی مانند گذشته مورد حمایت مردم است. اشتباه یکی دو نفر باعث نمی‌شود دستاوردهای این نهاد انقلابی زیر سوال برود.

سلطانی فر خطاب به روسای فدراسیون ها تاکید کرد: ما باید با درک شرایط فعلی کشور خود را با شرایط مالی و اعتباری کشور تطبیق دهیم. اینکه می بینم مسئولان فدراسیون ها با وجود اینکه اعتباراتشان نسبت به گذشته افزایش نیافته و اعزام ها تقلیل پیدا کرده اما با صلابت کار را اداره می کنند، خوشحالم. از فدراسیون ها که با وجود همه محدودیت ها و مشکلات با تدبیر اجازه ندادند امور جاری با مشکل روبرو شود باید تشکر کرد.

او در مورد جلسه با توماس باخ گفت: ما تلاش کردیم دقیق ترین اطلاعات را به آنها بدهیم. تصورمان بر این است به نکات و توافق کلی در مورد مسائل مختلف در مورد برخی رشته ها و ورزشکاران رسیدیم. نهایتا رویکردی که مسئولان IOC داشتند خوب بود. ملاحظات دو طرف مطرح شد و انتظاری که  از طرف مقابل داشتیم مطرح شد و فکر می کنم به نقاط خوبی رسیدیم اما باید مراقبت هایی داشته باشیم تا ان شاءالله این دوره فشار خاص را پشت سر بگذاریم.  البته نشست هایی که قبلا صالحی امیری با مسئولان IOC داشت بسیار کارساز بود.

سلطانی فر در مورد سلب امتیاز میزبانی از باشگاه های فوتبال ایران گفت: ما یقین داریم این فشارها توسط آمریکایی‌ها با جنایت و پشتیبانی رژیم صهونیستی و سعودی ها انجام می شود. AFC نامه زد که یک مسئول دولتی امنیت مسابقات را ضمانت کند و ما پاسخ دادیم و امنیت برگزاری مسابقات را تضمین کردم. اما از فردای آن روز رسانه های سعودی زمزمه هایی مطرح کردند مبنی بر اینکه شرایط ایران خوب نیست. جمعه بعد از ظهر از سوی AFC نامه رسمی دریافت شد مبنی بر شرایط خاص ایران و ناامنی در ایران و اینکه امنیت برای پروازهای بین المللی وجود ندارد و پیشنهاد بر این است که مسابقاتی که ایران میزبان است در کشور ثالث برگزار شود.

او ادامه داد: فدراسیون بلافاصله جواب داد و حتی سازمان هواپیمایی تایید کرد که مشکلی وجود ندارد و فضای ایران نرمال است و این را هم فرستادیم. اعتراضات فرستاده شد. تاج هم نظر منفی خود را اعلام کرد و من هم پیام کتبی برای شیخ سلمان فرستادم که تجدید نظر کند. پس از جلسه باشگاه ها در فدراسیون، آنها حاضر نشدند ذلت را بپذیرند. من هم شنبه شب گفتگوی تلفنی با شیخ سلمان داشتم و اعتراض کردم و خواستم تجدید نظر کند و پس از 45 دقیقه گفتگو او گفت که بررسی می کند. دیروز هم دوباره هم نامه کتبی فرستادم.
او ادامه داد: مجلسی ها هم از تصمیم چهار باشگاه که تن به این ذلت نمی دهند حمایت کردند و خواستار این شدند با همین رویکرد از حیثیت ایران و فوتبال ایران دفاع شود. با مسئولان دیپلماسی کشور هم نشست خوبی داشتیم که آنها هم از ظرفیت های خود استفاده کنند تا از حق و حقوق فوتبال ایران دفاع کنیم. خوشبختانه برای اولین بار در یک موضوع ورزشی اجماع خوبی به وجود آمده است.  همه مردم، رسانه ها و مسئولان متفق القول هستند این تصمیم ناحق است.  کشورهای دیگر هستند که وضعیت بدی دارند اما در  ایران از امنیت و ثبات خوبی برخوردار هستیم اما به بهانه نبود امنیت می خواهند میزبانی را از ما سلب کنند.

او  گفت: ما از حیثیت ورزش و مردم ایران که مورد اهانت قرار گرفت دفاع می کنیم. از تلاش برادرم صالحی امیری که یار پرتوان و محور مهم برای توسعه ورزش است تشکر می کنم.

در این نشست مصوب شد که فدراسیون‌های ورزش کارگری و نجات غریق عضو مجمع عمومی کمیته ملی المپیک شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:1 بهمن 1398، کدخبر: 98103023016، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین