پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۵۶۹۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
اجرای طرح حمایت معیشتی دولت تدبیر و امید درحالی به زمان سومین مرحله واریز خود نزدیک می‌شود که هنوز بسیاری از افراد واجد شرایط به دلایل واهی از دریافت آن محروم شده‌اند.

شعار سال:به دنبال سهمیه‌بندی شدن بنزین و افزایش قیمت آن، دولت تصمیم گرفت مبلغی را به حساب سرپرستان خانواده‌های مشمول واریز کند؛ در آخرین روزهای آبان‌ماه و اوایل آذر اولین مرحله از این بسته حمایتی و پس از آن دهم دی‌ماه مرحله دوم به حساب سرپرستان خانوار واریز شد، این درحالی بود که بسیاری از هموطنان اعلام کردند این مبلغ به حساب آنان واریز نشده است.

با افزایش گله‌مندی مردم مشخص شد درصد خطای این طرح دولت بسیار بالاتر از حد تصور است و بر همین اساس ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی دولت مستقر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصمیم گرفت سازوکاری فراهم کند تا معترضان نسبت به عدم واریز بسته حمایتی، درخواست خود را اعلام کرده و در سایت جاماندگان یارانه حمایت معیشتی ثبت نام کنند.

سرپرستان خانواری که بسته حمایت معیشتی دولت به حسابشان واریز نشده بود، می‌بایست برای ثبت درخواست رسیدگی به سایت Hemayat.mcls.gov.ir مراجعه می‌کردند. البته شماره‌گیری کد دستوری #۶۳۶۹* برای پیگیری بسته حمایت معیشتی هم اعلام شد ولی با این حال اختلال در سایت و عدم موفقیت در شماره‌گیری کد دستوری اعتراض جاماندگان بسته حمایتی را در پی داشت.

بر اساس این گزارش، پس از پیگیری موضوع توسط سازمان بازرسی بیش از ۹۰ هزار نفر دیگر به لیست دریافت‌کنندگان بسته حمایت معیشتی اضافه شدند با این‌حال هنوز هستند بسیاری از کسانی که با دارا بودن حداقل‌ترین امکانات زندگی و مالی موفق به دریافت این مبلغ از دولت نشده‌اند.

برای انعکاس مشکلات و اعتراضات مردم، تنها بخش اندکی از صدها پیامی که خوانندگان نسبت به دریافت نکردن بسته حمایت معیشتی دولت در زیر اخبار کامنت گذاشتند، اشاره می‌شود:

فقیر بدبخت

«سلام. من لیست کسایی که ثروتمند هستن رو براتون میگم، خواهشا پیگیری کنید، حساباشون میلیاردی توشه ولی یارانه معیشتی گرفتن، ولی ما که پراید قراضه ای داریم نوشته شما مشمول نمیشوید.»

ابوالفضل

«من نه ماشین دارم نه خونه. روی چهارچرخه میوه می فروشم و مستاجرم به من یارانه معشیتی ندادن»

محمد حسین ضامن نژاد

«من بازنشسته هستم. کمترین حقوق. مادرم تحت تکلف منه اما جدا زندگی میکنه واجاره نشینه. خونه ندارم یه ماشین پژو ۴۰۵دارم یه پسر بیکار دارم همسرم خانه داره. هیچ مایملک و دارایی ندارم. اونوقت به من تعلق نگرفته. خودتو ن میدونید خدا جای حق نشسته»

زارع

«باسلام . ما یک خانواده چهار نفری هستیم . هیچ ملک و املاکی هم نداریم . فقط یک ماشین پژو مدل پایین به نام من است . همسرم یک مغازه الکتریکی اجاره ای در جای نه چندان خوب شهر دارد که به زور کرایه اش در مییاد.برای همین گاهی اوقات برای اداره های مختلف اجناس الکتریکی معامله میکنه تا از پس خرج و مخارج کمر شکن این روز ها بر بیاد. انصاف نیست بخاطر تراکنش حساب بانکی که درصد ناچیزی از اون به ما میرسه یارانه بنزین به ما تعلق نگیره. با وجود بیماری حاد پسر کوچکم که مجبوریم ماهی چند مرتبه برای دکتر رفتن به شیراز سفر کنیم . شاید باورتان نشود ولی ما واقعا به این پول نیاز داریم .ازشما مسئولین محترم خواهشمندم رسیدگی کنید .درپناه حق»

مهدی محمدی توداری

«چند بار اعتراص کردیم اخرش با تهدید قطع یارانه مواجه شدیم چرا حقمونو خوردین؟ با گردش حسابم اخه میشه دارایی یه نفرو تخمین زد من پنج تومن پول دارم اونم زدم به کار میوه فروشی یه کارتخوانم دارم مردم میوه میخرن کارت میکشن پول میره بانک از اونور باز برمیدارم میدم میوه. تهشم برام چیزی نمیمونه مطمئن باشید»

حمید شاه حیدری

«جانباز بیست درصد هستم یارانه دریافت میکنم ولی کمک مشعیتی به حسابم واریز نشده حقوقم فقط یک میلیون و پانصد مستمری بنیاد جانبازان میباشد ماشین هم ندارم خودم و همسرم و شش نفر تحت تکفلم هستند در سایت ثبت نام کردم هیچ جوابی دریافت نکردم»

ناشناس

«تمام دارایی من دو تا ماشین بود که دوسال پیش یکیشو دزدیدن ....چون ماشین کار بود مجبور شدم با پول قرض کردن یکی دیگه جورکنم.... حالا که اعتراض زدم گفتن شما سه تا ماشین به نامته.... بابا به خدا یکیشو دزد برد فقط سندبه ناممه... به کی بگم؟! یعنی من که هم ماشینم و دزد برد هم زیر بار قرض رفتم جزو افراد مرفه جامعه به حساب میام؟واقعا که.....»

ناشناس

«آقای میرزایی. حق الناس و حق بنزین ویا همان بسته معیشتی حق مسلم و قانونی هر شهروندایرانی اعم از فقیر و غنی و بدون تبعیض میباشد اما شما با بازرسی های ناعادلانه وفقط با احتساب داده ها و بدون توجه با در نظرگرفتن علتها و دلایل و بدون جدا کردن حساب پدر از پسر و بالعکس فوری حکم ناعادلانه بسته بشما تعلق نمیگیرد برمردم صادرکردید و عجب ازاین که شما‌ حتی به قانونی که خودتان صادرمیکنید احترام قائل نمیشین وبه مردم ستم میکنید البته از دولت تدبیر و امید جز بی تدبیری و ناامیدی چیزی حاصل نشد. من خودم را مثال میزنم که خانه ندارم و کرایه نشینم. ماشین هم ندارم. جایی هم کار نمیکنم و۶ نفرمیباشیم اما چون پسرم با شریکش مشغول بکار هستن در جاهایی به حسابم بابت خرید وسایلی که نیاز پیدا میکنند واریز میکنند و شما بدون درنظر گرفتن و بررسی عادلانه فوری حکم عدم شامل شدن صادرمیکنید و تهدید میکنید که اگر اعتراض کنید و در بازبینی همان بررسی اول تایید شود یارانه قطع میشود. دست از تهدید قطع یارانه بردارید‌ و بازبینی وبررسی را عادلانه انجام دهید و ترتیبی بدهید تا مردم بتوانند دلایل اعتراض خودرابیان کنند و یکجانبه نزد قاضی نروید.»

صادقي

«با سلام بنده مامور خرید یک شرکت پیمانکاری شخصی هستم که در شرکت فولاد شادگان فعالیت میکنم (تأمین ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین) اکثر اوقات برای دریافت سهمیه گازوئیل مبالغ رو به حساب بنده واریز میکنن که بنده بلافاصله اقدام به خرید توسط نماینده شرکت صنعت فولاد شادگان از سایت شرکت پخش فراورده های نفتی می نمایم (البته اسناد واریزی به حساب شرکت همگی موجود است ) مبالغ واریزی و گردش حسابم بالا می رود، دولت محترم بنده رو مشمول دریافت یارانه معیشتی ندونستند و بنده رو جزء دهک بالای جامعه گذاشتند لذا بنده درخواست کمک میخوام که از چه طریقی بتونم این یارانه رو دریافت کنم حتی حاظرم به خاطر یارانه ۴ نفری بیام تهران لطفا کمکم کنید ممنون با تشکر صادقی»

کریم حسینوند

«سلام من صندوق خانگی دارم هرماه تمام اعضای گروه به حساب من پول میریزند به این خاطر تراکنش بالا دارم در صورتی که ۱.۷۰۰ حقوق میگیرم حالا من چکار کنم؟»

پوراکبر

«واقعا آدم خنده اش میگیره وقتی می بینه برای وسع افراد به جای موجودی و دارایی و درآمد, تراکنش حساب افراد را بررسی میکنند. من خودم مستاجر بیکار با یک فرزند دانشجو هستم و کل دارایی ام(موجودی,ملک,خودرو,درآمد) حتی پول یک واحد خونه هم نمیشه,ولی بار دوم هم به ما یارانه معیشتی تعلق نگرفت و در سایت نوشته جزو ۶ درصد ثروتمندان کشورم. فکر نمی کردم وضع مملکت اینقدر خراب باشه که من با سیصد ملیون دارایی(موجودی,ملک,خودرو) با۴عائله ویک دانشجو و خودم بیکار,جز پنج میلیون ثروتمند ایرانی هستم!!! چرا یکی نیست به گوش اینا برسونه. بیان کل دارائی منو بگیرن,یه واحد خونه برام بدن,بعد من هرماه اندازه همون یارانه به دولت پول پرداخت کنم.»

روبین

«مستاجر بیکار در طول چهار سال پول رهن خونه مثلا دویست ملیون را از صاحبخونه قبلی میگیره و به حسابش میریزه و بعد برای اینکه چک به صاحبخونه جدید بده به حساب جاری اش منتقل میکنه وبه صاحبخونه جدید میده و این پروسه هر سال سه تراکنش میلیونی براش ایجاد میکنه که در مدت چهار سال تراکنش میلیاردی میشه. نتیجه این میشه که این روش یعنی بررسی تراکنشها ناشیانه و احمقانه و ناعادلانه است.چون بیشتر مستاجرها میلیاردر حساب میشوند و یارانه معیشتی تعلق نمیگیرد.»

بامشاد شعبانی

فرهنگی بازنشته وجانباز زیر۲۵درصد هستم صرف نظر از عائله مندی و حق اولاد حدود۳میلیون حقوق میگیرم، درآمد دیگری ندارم دکه‌ای داشتم که بخاطر شهریه دانشگاه بچه ها فروختم درآمد دیگری ندارم یارانه بگیرم و از دریافت یارانه کمک معیشتی محروم هستم اجازه دادم تمام حسابهایم را از روز تولدم تا امروز بررسی کنند ، متاسفانه گویا داشتن یکدستگاه ماشین پژو۴۰۵مدل ۸۳من را ملاک قراردادن»

ثریا بدخشان

«بنده در اسایشگاه کار میکنم واقعا زندگی سختی دارم چرا بسته حمایتی معیشتی برایم واریز نشده»

حسن غفوریان

«اینجانب یک کارگرزساده هستم وزکمک معیشتی بهم پرداخت نشده»

ناشناس

«سلام من کاسبم نه خونه از خودم دارم و نه محل کسب شغل فصلی املاک دارم که ۷ ماه در طول سال بیکارم بیمه هم نیستم چگونه مبلغ به من تعلق نگرفت نمیدونم وخانواده چهار نفره هستیم»

حسن باقریان

نمی دانم ملاک دولت برای پرداخت بسته حمایتی معیشتی چیست ؟ بنده که فرهنگی هستم و همسرم هم خانه دار و دو تا قسط یه ملیونی دارم و دریافتی من هم ۳,۵ میلیون است ، علاوه بر آن فرزند دانشجو دارم ، اگر مشمول دریافت حمایت معیشتی نیستم پس چه کسانی از این طرح برخوردارند؟ احتمالا باز هم ثروتمندانی که ماهانه میلیون ها تومان درآمد دارند از این طرح بهره میبرند اما امثال ما که بسیار هم در تنگنای معیشت گرفتاریم با بهانه های واهی از دریافت این مبلغ محروم هستیم.»

بازنشسته

من مستاجرم با کلی قسط و بدبختی. همسرم شغل آزاد و خودم کارمند با حقوق پایین...برامون چیزی واریز نشده خداوکیلی فقط سری به استعلام قسط من بزنین ببینین اوضاعم چطوره بعد چطوری برای ما چیزی واریز نشده موندم والله»

ناشناس

«۶۳ ساله سن دارم کارمند اداره ورزش و جوانان هستم حقوق ماهیانه ۱/۶۰۰/۰۰۰ تومان دریافتی دارم دخترم طلاق گرفته با دو تا بچه با من زندگی میکند پسرم هنوز ازدواج نکرده در زنجان کارگری میکند شما بگویید چه کنم راستی خانه هم ندارم»

ناشناس

«این چه وضعش من شماره تلفنم به اسم پدرم هست چندین سال کادو گرفته الان میگه اسم با شماره تماس همخوانی نداره یعنی فکر نمیکنند اینا طرح میزارن»

محمد

«کارمندم صد ملیون بدهی دارم چرا واریز نشده ؟»

فرشته ممهوری

«منم هنوز دریافت نکرده ام هیچ حقوقی هم ندارم»

...

خواندن نظر مخاطبان و افرادی که بنا به دلایل نامشخصی از دریافت بسته حمایت معیشتی دولت جامانده‌اند و شنیدن مشکلاتشان بسیار ناراحت‌کننده است و دردآورتر اینکه با وجود اعتراض به نحوه اجرای این طرح، رسیدگی به اعتراض جاماندگان بسته حمایتی کمتر مورد توجه دولت قرار گرفته است.

اجرای طرح حمایت معیشتی دولت درحالی به زمان سومین مرحله واریز خود نزدیک می‌شود که هنوز بسیاری از افراد واجد شرایط به دلایل واهی از دریافت آن محروم شده‌اند. باید دید دولت چه راهکارهایی را برای ساماندهی افراد واجد شرایط طرح حمایت معیشتی درنظر دارد؟ و آیا می تواند تمامی واجدین شرایط این طرح حمایتی را شناسایی و آنها را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد؟

بدون شک بسیاری از این افراد که واجد شرایط دریافت بسته حمایت معیشتی دولت هستند همین حداقل دریافتی یارانه می‌تواند برای چند صباحی سفره‌ خالی‌شان را به چند قرص نانی مزین کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری آنا، تاریخ انتشار:2بهمن ماه 1398، کدخبر: www.ana.ir،467189

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین