پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۵۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
درآمد ۹۰ درصد زنبورداران از فروش عسل است و به نظر می‌رسد یکی از عمده عواملی که باعث شده زنبورداران تلاش کم‌تری برای دست‌یابی به سایر فرآورده‌های زنبور عسل ازجمله بره‌موم، زهر و ژل رویال کنند، مربوط به عدم آگاهی از نحوه دست‌یابی به فرآورده‌های زنبور عسل، فرآیند نگهداری و بازاررسانی و فقدان آموزش صحیح برای تولید انبوه است.

شعارسال: یکی از محصولات زنبورعسل که ضمن ارزآوری بسیار، خواص دارویی و بهداشتی مهمی دارد، ژل رویال است که تهیه و نگهداری آن شرایط خاص خود را دارد.

رئیس آزمایشگاه بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور اظهار داشت: یکی از حساسیت‌ها در مورد فرآورده ژل رویال، نحوه نگهداری آن است که این فرآیند بسیار محدود است، به‌طوری‌که پس از استحصال از کندو فقط یک روز در شرایط و دمای محیط قابل نگهداری است و بعد از آن خاصیت خود را از دست می‌دهد.

                                                                  

نگهداری ژل رویال به فریز و دمای زیر صفر نیاز دارد

 

نعمت‌الله اسدی  افزود: مطالعات نشان می‌دهد نگهداری ژل رویال برای یک‌ماه نیاز به شرایط خاص فریز کردن و دمای زیر صفر دارد.

 

اسدی با بیان این‌که یکی از خواص اصلی ژل رویال درمان ناباروری است، گفت: یکی از چالش‌های اصلی که باعث شده است وزارت بهداشت نتواند این محصول ارزشمند را در داروخانه‌ها توزیع کند، همین مسأله نگهداری است. عدم استفاده از ژل رویال در درمان بیماری‌ها، مربوط به نحوه صحیح نگهداری این محصول است و با شرایط فعلی هیچ داروخانه‌ای قادر به توزیع آن نیست. اگر این محصول در شرایط محیط نگهداری شود یا به‌محض خروج از فریزر مصرف نشود، به‌سرعت ارزش غذایی و دارویی خود را از دست می‌دهد.

 

این محقق بیان داشت: معضلات موجود در فرآیند نگهداری و بازاررسانی فرآورده‌های زنبور عسل سبب شده تا در خصوص این فرآورده‌های ارزشمند تحقیقات بیش‌تری انجام شود. ارائه روش‌های به‌روز و کاربردی در جهت تولید و نگهداری این محصولات ارزشمند می‌تواند به اقتصاد زنبورداری کشور کمک بزرگی کند و معبری برای ورود به بازارهای جهانی باشد.

 

اسدی اضافه کرد: بر اساس برآوردهای انجام‌شده، اگر از هر کندویی به طور متوسط ۵۰ گرم ژل رویال تولید شود، با حداقل قیمت هر گرم 10هزار تومان، برای زنبوردار 500هزار تومان عایدی دارد، بدون این‌که در فرآیند تولید عسل مشکلی ایجاد شود.

 

تولید ژل رویال به صورت کپسول

 

اسدی درخصوص این که ژل رویال به صورت خام در بازارهای جهانی عرضه نمی‌شود، ادامه داد: پس از حدود یک سال مطالعه و انجام آزمایشات مختلف، برای نخستین بار در کشور موفق به عرضه ژل رویال به صورت پودر شدیم که در قالب کپسول‌های خوراکی ارائه خواهد شد.

 

وی افزود: این محصول با شماره ۸۰۱۷۳ در سازمان ثبت اختراعات و مالکیت معنوی کشور به ثبت رسیده است.

 

رئیس آزمایشگاه بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در خصوص قابلیت نگهداری کپسول ژل رویال اضافه کرد: این محصول جدید را در دمای محیط می‌توان نگهداری کرد، به‌گونه‌ای که خواص خود را در این شرایط از دست ندهد.

 

وی یادآور شد: این محصول به صورت کپسول، قرص و پودر در بازارهای جهانی تولید و مبادله می‌شود، اما در کشور ما برای نخستین بار است که تولید و بومی‌سازی شده.

 

اسدی ادامه داد: کپسول خوراکی ژل رویال هم‌اکنون به صورت آزمایشگاهی تولید شده است، اما جهت تولید به صورت انبوه نیاز است بخش خصوصی با موسسه تحقیقات علوم دامی کشور همکاری کند تا برای صادرات اقدام شود.

 

وی ضمن بیان این که هنوز مالکیت معنوی این پروژه پژوهشی محفوظ است، گفت: چندین کارگاه آموزشی در خصوص استحصال ژل رویال برگزار شده و استقبال زنبورداران از این کلاس‌های آموزشی نسبتاً بالاست، اما در خصوص کپسول‌کردن خیر.

 

ضرورت حضور متخصصان در کنار تولیدکنندگان

 

این محقق در خصوص برگزاری همایش‌های متعدد در بخش زنبور عسل و فرآورده‌های آن خاطرنشان کرد: یکی از منتقدین اصلی برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های متعدد هستم. زمانی که اقدام به برگزاری این دست از کارگاه‌ها و همایش‌ها می‌شود، مشخصاً باید فعالان و تولیدکنندگان این صنعت در آن شرکت کنند.

 

وی ادامه داد: درست است که متخصصان ما باید به زنبورداران آموزش بدهند، اما در خصوص دسترسی به تکنیک تولید ژل رویال باید آموزش‌هایی که متناسب با شرایط محیطی زنبورستان است، ارائه شود تا اقدام به تولید ژل رویال کنند. این‌که آموزش توسط دانشگاه‌ها و مراکز علمی ارائه شود و هیچ‌گاه به بخش صنعت وارد نشود، خیلی به کار زنبورداران نمی‌آید.

 

اسدی افزود: همیشه باید در کنار متخصصان و جامعه علمی کشور، تولیدکنندگان هم حضور داشته باشند و این همان ایرادی است که گریبان همایش‌های علمی را گرفته است که انواع این همایش‌ها را عیناً دیده‌ایم.

 

وی گفت: بخش صنعت از جامعه علمی جدا مانده است و هنوز بنای اولیه تولید فرآورده‌های زنبور عسل را نداریم تا زنبوردار را با متدهای روز دنیا آشنا کنیم.

 

رئیس آزمایشگاه بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه شاهد این هستیم که همایش‌ها به یک منبع درآمد برای برخی اشخاص تبدیل‌شده‌ است؛ لذا مطالب ارائه شده در این همایش‌ها قابلیت انتقال به مخاطبان اصلی خود را ندارد. اگر بخش علمی با تعاونی زنبورداران تعامل و اقدام به برگزاری کارگاه و همایش کند، می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 11بهمن1398، کدخبر: 80905: sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Canada
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
0
0
بخش مالی کار زنبور داری انقدر اهمیت پیدا کرده که متاسفانه زنبوردارها عسل طبیعی دست مردم نمیدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین