پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۶۰۲۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
بررسی جزئیات پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نشان می‌دهد مالیات شرکت‌ها از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت و از خانه‌های بالای ۵ میلیارد تومان و خودروهای بالای ۵۰۰ میلیون تومان مالیات اخذ می‌شود.

شعارسال:جزئیات لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که توسط وزارت اقتصاد به دولت ارائه شده، منتشر شد. این لایحه در مهم ترین بخش های خود، بر اجرای مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی، مالیات بر عایدی املاک، مالیات بر املاک و خودروهای لوکس تاکید دارد. همچنین معافیت مالیاتی کشاورزان و فعالیت های فرهنگی و هنری محدود شده است.
 پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم که وزارت اقتصاد به معاون اول رئیس جمهور ارائه کرده است، منتشر شد. مهم ترین موضوعات و مواد این لایحه به شرح زیر است:
مالیات عایدی املاک: به موجب ماده ۳ این لایحه، هر نوع نقل و انتقال قطعی املاک و حق واگذاری محل در ایران، در تاریخ انتقال از طرف مالکان مشمول مالیات بر عایدی املاک شده اند. عایدی در ادامه این گونه تعریف شده است: عایدی عبارت است از مابه التفاوت (مازاد) ارزش روز زمان واگذاری املاک نسبت به ارزش زمان تملک یا قیمت تمام شده آن. نرخ مالیات بر عایدی بر اساس مدت تملک به این صورت خواهد بود: یک سال و کمتر ۲۵ درصد، بیش از یک سال تا شش سال به ازای هر سال معادل ۲.۵ واحد درصد نرخ مذکور کاهش می یابد، برای هفت سال و بیشتر ۱۰ درصد. البته در این زمینه استثنائاتی از جمله دو مورد زیر قید شده اند که معاف از این مالیات هستند:
الف) اولین نقل و انتقال یک واحد مسکونی توسط هر شخص حقیقی در هر سه سال
ب) نقل و انتقال به واسطه ارث یا وصیت در زمان انتقال به نام وراث و نیز نقل و انتقال به صورت بلاعوض.
مالیات بر خودروهای لوکس: لایحه مزبور در ماده ۱۰ خود، جزئیات مالیات بر خودروهای لوکس را تشریح کرده است. بر این اساس کلیه مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی فرد و فرزندان صغیر تحت تکفل وی که در پایان هر سال مجموع ارزش آن ها بیش از ۵۰۰ میلیون تومان باشد، در چندین طبقه به نرخ تصاعدی مشمول مالیات سالانه خودرو خواهند شد.
مالیات سالانه املاک (گران قیمت): املاک گران قیمت نیز در این لایحه مشمول مالیات شده اند. طبق ماده ۱۲، کلیه مالکان نسبت به جمع ارزش روز املاک مسکونی خود و فرزندان صغیر تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آن ها بیش از ۵ میلیارد تومان باشد، در چندین طبقه و به صورت تصاعدی مشمول مالیات سالانه املاک می شوند.
معافیت مالیاتی کشاورزان محدود شد: بر اساس ماده ۸۱ لایحه دولت، «درآمد مشمول مالیات سالانه اشخاص حاصل از فعالیت های بخش کشاورزی (شامل کلیه زیربخش ها) تا ۶۰۰ میلیون ریال به نرخ صفر و مازاد آن طبق مقررات، مشمول مالیات است». درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی این ماده با اعمال ضرایب مربوط به هر یک از فعالیت های بخش کشاورزی تعیین خواهد شد. پیشتر درآمد کشاورزان از پرداخت مالیات معاف بود.
مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی: یکی از مهم ترین تغییرات مالیاتی در این لایحه که به همه مردم مربوط می شود، ایجاد پایه مالیات مجموع درآمد است. بر این اساس و در صورت تصویب این لایحه در مجلس، مجموع درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی از منابع مختلف درآمدی شامل حقوق و دستمزد، درآمد مشاغل، اجاره املاک، اتفاقی، سود توزیع شده سهام و سایر درآمدها (از قبیل درآمدهای ناشی از خرید و فروش سکه، ارز و ...) پس از کسر معافیت ها و کسورات مشمول مالیات خواهند شد. نکته قابل توجه این است که در این بخش به منظور حمایت از بازار سرمایه و سیستم بانکی، درآمد اشخاص از محل عایدی سهام و سود سپرده بانکی از مالیات بر جمع درآمد مستثنمالیات های مستقیما شده اند. بر این اساس و طبق ماده ۱۳۰، کلیه اشخاص موضوع این فصل، مکلف خواهند بود اظهارنامه مالیاتی هر سال شمسی خود را طبق نمونه ای که سازمان مالیاتی اعلام می کند، تنظیم و تا آخر خرداد سال بعد به ادارات امور مالیاتی ارائه و مالیات متعلق را طبق نرخ های تعیین شده پرداخت کنند. در ماده ۱۳۱ این قانون، نرخ های مالیات بر درآمد تعیین شده که بر اساس آن، تا ۵۰ میلیون تومان در سال مشمول مالیات سالانه به نرخ ۱۰ درصد خواهد شد. این نرخ برای طبقات درآمدی مختلف بالاتر تا ۳۲ درصد نیز افزایش خواهد یافت.
درآمد فعالیت های فرهنگی و هنری بالای ۱۰۰ میلیون تومان مشمول مالیات شد: لایحه مالیاتی دولت در ماده ۱۳۹ خود، تکلیف مالیات جنجالی فعالیت های فرهنگی و هنری به ویژه سلبریتی ها را مشخص کرده است. بر این اساس، «درآمد ابرازی حاصل از فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی، فرهنگی و هنری که به موجب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، تا سقف یک میلیارد ریال در هر سال از پرداخت مالیات معاف هستند.» قبلاً این فعالیت ها از پرداخت مالیات معاف بودند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار:21 بهمن ماه1398، کدخبر:www.khorasannews.com،687292

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
0
چه عجب یه قانون درست و درمون اومد که بالاخره یکم عدالت برقرار بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین