پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱
کوه صاحب الزمان (عج) مهمترین بنای با قدمت استان کرمان است که طی زد و بند و قرارداد‌هایی که رد و بدل شد و پس از مدتی هم آب‌ها از آسیاب افتاد، وارد پروژه هتل‌سازی شد.

شعار سال: بام کرمان، کوهی با قدمت چند هزار ساله که در دل خود داستان‌های زیادی را نگه داشته، حالا نوبت آن است که داستان بهره برداری غیر مجاز از اراضی خود و از هم پاشیدنش را ثبت و ضبط کند.

داستان جولان دادن عده‌ای در میان کوه‌ها و به اصطلاح کوهخواری هایشان تا سال ۹۳ تقریبا در سکوت خبری بود، اما بعد از آن، رفته رفته رسانه‌ها از این مسئله مطلع شدند و صدای کوه‌ها را منعکس کردند.

کوه صاحب الزمان (عج)، مهمترین بنای با قدمت استان کرمان است که طی زد و بند و قرارداد‌هایی بین شهرداری کرمان و موسسه مالی ملل رد و بدل شد. در ابتدا به بهانه تله کابین وارد کار شدند و پس از مدتی که آب‌ها از آسیاب افتاد وارد پروژه هتل سازی شدند.

پروژه بام کرمان با تردید و ابهامات زیادی رو به رو است. به گفته عده ای، سطح کوه‌های مشرف به شهر، جزو اراضی عمومی محسوب می‌شود، اما توسط چندین سازمان و موسسه دولتی و غیر دولتی و افراد حقوقی و حقیقی تغییر کاربری داده شده و حال در دست بهره برداری است. در گزارش قبلی، به نقش سیف اللهی، شهردار سابق کرمان در شکل گیری و انجام این پروژه و واگذاری آن به موسسه عسگریه (که بعد‌ها به ملل تغییر نام داد) اشاره کردیم.

کوه صاحب الزمان دیار کریمان در انتظار توجه مسئولین کرمان

طی مصاحبه‌ای که با محمدامیر گنجعلی خانی که آن زمان دبیر قرارگاه احمدی روشن استان کرمان بود، داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که سطح بام کرمان را که جزو اموال عمومی محسوب می‌شود و حق واگذاری به غیر ندارد، اما طی یک آگهی فراخوان اجرای طرح‌های عمرانی_ اقتصادی، به بهای اندک به موسسه ملل واگذار شده است.

به عقیده او در این پروژه و احتمالا در دیگر طرح‌های موسسه ملل در استان، یا با شبکه فساد سیاسی اقتصادی رو به رو هستیم، یا آنکه با فشار‌های مسئولان، انجام بررسی‌های کارشناسی در ابعاد مختلف کنار گذاشته شده و به طور حتم موسسه ملل از این طریق به منابع مالی قابل توجهی دست یافته است.

به این منظور گفتگویی با پهلوان، دبیر جنبش گفتمان سازی بسیج دانشجویی استان کرمان داشتیم. پهلوان می‌گوید: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته از طرف ما و بخش اعظمی از دانشجویان استان، اما کما فی السابق کوه صاحب الزمان(عج) در حال بهره دهی و اوضاع به منوال گذشته است.

پهلوان معتقد است جریان طوری نیست که به نظر می‌رسد. یعنی در ظاهر گمان بر این می‌رود که این پروژه هتل سازی است در صورتی که ماجرا کمی فرق می‌کند. او می‌گوید: متاسفانه تا قبل از شهادت سردار سلیمانی فعالیت ما داشت خوب پیش می‌رفت، اما بعد از آن جریان، کمی عقب افتادیم. کرمان مرکز اخبار تشییع بود و شاید هنوز در بهت شهادت قاسم سلیمانی باشیم. قبل از ماجرای ترور حاج قاسم، نشستی با فعالین دانشجویی در سطح استان برگزار کردیم، اما به دلیل مداخله با اخبار شهادت سپهبد سلیمانی شنیده نشد.

پهلوان از ابهاماتی که در این پروژه وجود دارد خبر می‌دهد و می‌گوید: کار آن‌ها اصلا سکون پیدا نکرده و همچنان در حال فعالیت هستند. این پروژه قرار نیست که تمام بشود بلکه باج زیر سبیلی به موسسه ملل است تا ده سال دیگر. الان به اسم هتل بام کرمان وارد میدان شده اند، اما بعد از یک دهه ورق برمی گردد.

پهلوان می‌گوید: بام کرمان مختصات منحصر به فردی دارد، از پایین به شکل کوه است، اما از بالا چند هکتار زمین مسطح است. به نظر ما طی ۸ تا۱۰ سال آینده قرار بر این است که بهره برداری‌های دیگری نیز از این منطقه بشود.

دبیر جنبش گفتمان سازی کرمان در ادامه می‌گوید: در هر نقطه‌ای که قرار بر ساخت و ساز وجود دارد، با نصب تابلو و بدون پنهان کاری حضور پیمان کار و کارگران اطلاع می‌دهند، اما در این باره حتی یک تابلوی کوچک برای در جریان گذاشتن رسانه‌ها جاسازی نشده و همه چیز در سکوت خبری انجام می‌شود.

زمینی که به شهرداری به عنوان نماینده‌ای از عموم مردم واگذار شد، به محل ساخت و ساز‌های پنهانی مبدل شده که حتی مردم را محرم اسرار خود نمی‌داند. حتی به گفته فعالین دانشجویی؛ سازمان محیط زیست هم اقدام قابل توجهی برای نجات بام کرمان نداشته و می‌توان گفت که هنوز بعد از گذشت چندماه از آخرین گزارش خبرگزاری دانشجو در خصوص وضعیت این پروژه، این ساخت و ساز در بایکوت خبری است.

در این مجموعه آثار باستانی متنوعی وجود دارد که شرایطی اسف بار در انتظارشان است. وجود یک قلعه باستانی در مجاور این کوه و چندین آثار باستانی مختلف هم نتوانست مانع عدم ثبت بام کرمان در میراث فرهنگی بشود که اگر‌ اتفاق بیفتد دیگر زمینه‌ای برای فعالیت سودجویان وجود ندارد.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 27بهمن1398 ، کدخبر: 827316: snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین