پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۶۱۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱
معمولا نزدیک ایام نوروز، در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی زنــانه، جای سوزن انداختن نیست. برخی آرایشگاه‌ها از اول بهمنِ هرسال، شروع به ارسال پیامک به مشتریان همیشگی‌شان به منظور اقدام برای نوبت‌دهی و زمان‌بندی می‌کنند.

شعار سالمعمولا نزدیک ایام نوروز، در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی زنــانه، جای سوزن انداختن نیست. برخی آرایشگاه‌ها از اول بهمنِ هرسال، شروع به ارسال پیامک به مشتریان همیشگی‌شان به منظور اقدام برای نوبت‌دهی و زمان‌بندی می‌کنند. منتها این وسط برخی آرایشگاه‌ها، باتوجه به نیاز بازار و بی‌توجه به نرخنــامه اتحادیه آرایشگران زنانه که هرسال برای خدمات مختلف، قیمت مشخصی در نظر می‌گیرد و اعلام می‌کند، با این بهانه که «ما برخلاف دیگر آرایشگاه‌ها، از مواد درجه یک و خارجی استفاده می‌کنیم» یا این نکته که «مهارت و تجربه و کیفیت آرایشگرانِ سالن ما را، دیگر آرایشگران ندارنـــد» اقــدام به گران فروشی و دریافت هزینه‌های چشمگیــر و بسیار بالاتـر از نرخ اتحادیه می‌کنند. این در حالی است که اتفاقا اتحادیه، برای مهارت و تجربه و کیفیت کار آرایشگران، ارزش و احترام قائل شده و با رتبه‌بندی آرایشگاه‌ها به درجه یک ، 2 و 3 (که براساس بازدید و بازرسی و گذراندن آزمون‌هایی شکل گرفته) اقدام به تدوین سه نرخنــامه مختلف کرده. اما موضوع این است که تعدادزیادی از آرایشگاه‌های درجه یک، به قیمتِ رده خودشان قانع نیستند و گاهی تا چندبرابر رقم‌های قانونی را دریافت می‌کنند. این وسط، نظارت کم رنگ اتحادیه، اتاق اصناف و تعزیرات به‌واسطه محدود بودنِ گشت‌های مشترک‌شان برای برخورد با گران فروشی آرایشگرها، نکته‌ تاثیرگذاری است که باید درباره‌اش تجدیدنظر کرد تا حقوق مردم، ضایع نشود.
10 آرایشگاه و 5 فقره گران فروشی!
از آن جا که تعدادی پیامک درباره گران فروشی شب عید آرایشگاه‌های زنانه به دست صفحه حرف‌مردم رسیده، تصمیم می‌گیرم برای راستی‌آزمایی موضوع، نرخ یک کارِ مشخص را که نیازی به استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی ندارد از 10 آرایشگاه شهر با رتبه‌های مختلف بپرسم. کوتاهی مو تا روی شانه به همراه براشینگ را انتخاب می کنم که قیمت هر دو روی هم در آرایشگاه‌های درجه3، 25هزارتومان، در آرایشگاه‌های درجه2، 35هزارتومان و در آرایشگاه‌های درجه یک، 65هزار تومان است و در ادامه به پرس و جوی حضوری و تلفنی از آرایشگاه‌هایی واقع در بولوار فردوسی، بولوار وکیل آباد، محله کوثر، خیابان احمدآباد، بولوار خیام و بولوارسجــاد می‌پردازم. از این تعداد، پنج آرایشگاه برای کوتاهی مو و براشینگ، نرخی در همین دامنه قیمت اعلام می‌کنند منتها پنج آرایشگاه هم، با دلایلی مثل «اگر مریم جان مو را کوتاه کند 150 هزار تومان می‌گیریم و اگر بهاره جان کوتاهی را انجام دهد، 200هزار تومان»، قیمت‌های عجیبی برای یک کوتاهی و سشوار ساده اعلام می‌کنند. یعنی در برخی سالن‌ها، فقط همین که دست یک شخص خاص به موهایت بخــورد، به تفاوت قیمت 50هزارتومانی منجر می‌شود.
درخواست از مردم برای گزارش گران‌فروشی  به‌جای نظارت دقیق
برای پیگیری گران فروشی برخی سالن‌های زیبایی زنانه که به نرخ آرایشگاه درجه یک هم قانع نیستند، با «فاطمه سالارزاده»، سرپرست اتحادیه بانوان آرایشگر صحبت می‌کنم که توضیح می‌دهد: «نرخ نامه آرایشگاه‌ها براساس منطقه، متـراژ سالن، امکانات و تجهیزات، خدمات حاشیه‌ای و از همه مهم‌تر، مهارت آرایشگر حساب می‌شود. مثلا خانمی که متراژ آرایشگاهش 15 تا 20 متر در منطقه کم‌برخوردار شهر است، فقط اجازه انجام برخی خدمات محدود مثل اصلاح و کوتاهی را دارد و سالن اش درجه 3 است و باید نرخ‌ها را براساس تعرفه درجه3 حساب کند ولی خانمی که در بالاشهر 300 متر فضا با اجاره بالا، پرسنل باتجربه و مدرک تخصصی دارد، هم خدمات متنوع‌تری می‌تواند ارائه دهد و هم درجه یک به حساب می‌آید و طبیعتا می‌تواند براساس تعرفه درجه یک، از مشتری پول بگیرد.» سالارزاده درباره تخلفات سالن‌های زیبایی از جمله گران فروشی‌شان ادامه می‌دهد: «ما برای رصد تخلفات، برنامه منظم بازرسی داریــم اما در یک ماه اخیر فقط پلمب‌هایی به دلیل نداشتن پروانه کسب داشتیم و مورد دیگری مشاهده نشد. مهم‌ترین و بهترین راه شناسایی آرایشگاه‌های گران فروش و برخورد با تخلفاتشان، خود مردم و گزارش‌های مردمی است. از بانــوان محترم می‌خواهم برای دریافت هیچ خدماتی به آرایشگاه‌هایی که تابلو ندارند، مراجعه نکنند چون مشخص نیست در این فضاهای غیرمجاز چه اتفاقاتی می افتد و در صورت به وجود آمدن مشکل، امکان پیگیری نیست. به هر آرایشگاهی که مراجعه می‌کنید، پروانه کسب، درجه بندی و نرخنــامه منطبق با درجه را بررسی کنید. ضمن این که توصیه می‌کنم بابت خدماتی که دریافت می‌کنید، حتما از سالن فاکتــور بگیرید. خانم‌ها در صورتی که با قیمت‌های نجومی و گران فروشی مواجه شدند، می‌توانند حضوری یا تلفنی شکایات خود را به شماره 9-36010307 یا به نشانی دفتراتحادیه که بولوار سیدرضی، نبش سیدرضی38، پلاک274، طبقه5 است اعلام کنند تا ما این گزارش ها را به همراه بازرس، بررسی کنیم. در صورتی که گران فروشی اتفاق افتاده باشد، تعزیرات و اجراییات هم ورود می کنند و برای متخلفان، پرونده تشکیل می شود و آن ها جریمه می شوند. ما در اسفندماه که اوج مراجعه خانم‌ها به آرایشگاه‌هاست، بازرسی‌های منظم به همراه گشت تعزیرات داریـــم و سعی می‌کنیم شرایط را رصد و مدیریت کنیم.»
تعزیرات: برای برگزاری گشت مقابله با گران فروشی آماده‌ایم اما هنوز، درخواستی از سوی اتحادیه مطرح نشده
«حمیـدرضا کریم» رئیس سازمان تعزیرات حکومتی هم در پی پیگیری خراسان‌رضوی درباره چگونگی انجــام گشت‌های مشترک برای برخورد با گران‌فروشی آرایشگاه‌های زنانه، توضیح می‌دهد: «معمولا این گشت‌ها به درخواست اتحادیه و با همراهی نماینده‌ای از بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اتاق اصناف و قاضیِ سیار تعزیرات شکل می‌گیرد. سال گذشته و سال‌های قبل، در اسفند، روزهایی را به گشت برای برخورد با گران فروشی آرایشگاه‌های زنانه اختصاص دادیـــم و امسال هم آمادگی کامل برای همراهی با این تیم را خواهیم داشت. به‌شکل کلی، متولی پیگیری گران فروشی آرایشگاه‌ها، اتاق اصناف است اما ما هم برای حمایت قضایی، همراه می‌شویم؛ یعنی کلیت بازرسی و تشخیص و تشکیل پرونده با تیم است و فقط در مواردی که مقاومت در برابر بازرسی دیده شود، مثلا در را قفل کنند و اجازه ورود ندهند، نماینده ما حکم بازدید می‌دهد و از آن جا که بازرسان اتحادیه و اتاق اصناف و بهداشت، همگی خانم هستند و برای بررسی شرایط آرایشگاه‌های زنانه همراه شده‌اند، از سوی ما هم، رئیس شعبه بهداشت تعزیرات، خانم دکترروحی به عنوان نماینده تعزیرات همراه می‌شود. اگرچه برای گشت‌های امسال، هنوز درخواستی از سوی اتحادیه به دست ما نرسیده اما آمادگی کامل خود را برای برگزاری و برخورد با گران فروشی آرایشگران زنانه که معمولا جریمه‌های سفت و سختی هم در پی دارد، اعلام می‌کنیم.»
در ادامه، «محمود بنانژاد» رئیس اتاق اصناف مشهد هم، تاکید می‌کند: «اتاق اصناف، متولی بازرسی و نظارت بر کار صنف‌های گوناگون و تشکیل پرونده و تکمیل مدارک  متخلفان، از جمله گران فروشان در هر صنفی است. در ادامه، پرونده برای رسیدگی، به تعزیرات ارسال می‌شود.  علاوه بر این گشت‌های مشترک، گشت‌های مستقل با حضور بازرسانِ خانم برای رصد دایمی شرایط آرایشگاه‌های زنانه هم داریــم که در طول سال فعال اند  اما   به ‌شکل ویژه از 15اسفند به بعد، در قالب طرح نظارت نوروزی، به بررسی اصناف مورد رجوع مردم در آخرسال و شناسایی گران فروشانِ احتمالی می‌پردازیم و آرایشگاه‌های زنانه هم، جزو همین اصناف اند.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان رضوی، تاریخ 29 بهمن 98، کد خبر: 234389، www.khorasanrazavi.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین