پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۶۲۰۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹
بررسی بازار خودروی پایتخت در پنج روز پایانی بهمن ماه گویای شرایط آرام‌تری نسبت به هفته گذشته است و نوسان قیمت‌ها در آن کمتر مشاهده می‌شود.

شعار سال: بررسی ها از بازار خودروی تهران، رشد نسبی قیمت‌ها را نشان می دهد که به گفته کارشناسان بازار، دلیل اصلی آن بیان سلیقه‌ای قیمت ها در فضای مجازی و کانال های تلگرامی، واتساپی و غیره و محدودیت عرضه خودروسازان است.

امروز هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۶۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۵۹.۵ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ بین ۶۴ تا ۶۵ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک ۷۲ تا ۷۳ میلیون تومان، تیبا صندوق دار ۶۸ میلیون تومان، ساینا دنده ای به ۷۵ میلیون تومان و کوئیک دنده ای ۸۹ میلیون تومان قیمت خوردند.

همچنین هر دستگاه پژو ۴۰۵ جی ال ایکس به ۹۱ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس ۱۰۹ میلیون تومان، دنا ساده ۱۴۰ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۹۶ تا ۹۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ ساده تیپ ۲ به ۹۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ ساده تیپ ۵ به ۱۱۷ میلیون تومان، پژو پارس ۱۱۶ تا ۱۱۷ میلیون تومان و پژو پارس با موتور تی یو۵ به ۱۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.

کارشناسان معتقدند اگر عرضه به اندازه کافی بود و سقف قیمتی برای خودروهای موجود در بازار تعیین می شد، شاهد رشد افسارگسیخته قیمت‌ها نبودیم.

به گفته کارشناسان، اگر سقف قیمتی وجود داشته باشد، آنگاه فردی که خودرو در اختیار دارد به قیمت‌گذار و تعیین‌کننده قیمت تبدیل نمی‌شود؛ موضوعی که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان متولی آن است.

آنان یادآور می‌شوند: امروز اختلاف قیمت ۲۵ میلیون تومانی را در برخی خودروهای داخلی شاهدیم، در این شرایط همچنان تقاضا برای ثبت‌نام وجود دارد و آنهایی که خودرو در اختیار دارند با احتمال افزایش قیمت‌ها، از فروش دست می‌کشند.

لزوم تعیین مرجع رسمی برای قیمت‌گذاری خودرو

کارشناسان بازار تاکید دارند که اگر به دنبال آرامش در بازار هستیم، باید سقف قیمت‌ها و میزان سود فروش مشخص باشد. همچنین مرجع رسمی قیمت‌گذاری خودرو اتاق اصناف یا اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو باشد.

آنان می گویند: اگر قیمت‌گذاری توسط این اتحادیه انجام می‌شد، قیمت‌ها هیچ گاه این طور افسارگسیخته رشد نمی‌کرد.

کارشناسان به تعیین هماهنگ قیمت‌ها توسط گروه های تشکیل شده در فضای مجازی اشاره کرده و تاکید دارند: باید با ارائه سقف قیمتی، فرصت سوء استفاده را از برهم زنندگان بازار گرفت.

به گفته آنان، وقتی نتوان بازار خودرو را کنترل کرد، بازار لوازم یدکی و سایر خدمات خودرویی نیز از کنترل خارج می شود.

برپایه مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، در گروه مونتاژی‌ها هر دستگاه جک اس ۵ به ۳۶۵ میلیون تومان، هایما اس ۷ به ۳۶۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ به ۴۳۰ میلیون تومان، سراتو به ۶۲۵ میلیون تومان و سیتروئن سی ۳ به ۴۶۵ میلیون تومان قیمت خوردند.

همچنین در گروه خارجی ها، هر دستگاه رنو تلیسمان ۸۳۵ میلیون تومان، رنو کولیوس یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، النترا ۶۲۵ میلیون تومان و هر دستگاه سانتافه یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.

کارشناسان می‌گویند وقتی برای خودرو همچون لوازم خانگی سقف قیمتی و قیمت مصرف کننده مشخص باشد، آنگاه خرید خودرو در شهریور، مهر و اسفندماه فرقی نخواهد کرد، خودروی یک کالای اساسی در زندگی شهری امروز است و اگر قیمت آن کنترل نشود اثر روانی بر مردم خواهد داشت.

در این زمینه، یک کارشناس خودرو به ایرنا گفت: باید در ماه های گذشته که اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها به دو میلیون تومان رسیده بود، نهاد نظارتی کنترل‌ها را آغاز می کرد.

وی بیان داشت: ‌خودروسازان مایلند خودروهای تولیدی خود را در حاشیه بازار بفروشند، اما حاشیه بازار هم باید سقف قیمتی داشته باشد نه اینکه هر کس به دلخواه خود قیمت بدهد

این کارشناس تاکید کرد: باید یک بار برای همیشه قیمت خودروها آنالیز شود و در قانون سودی مشخص برای خرید و فروش‌ها در نظر گرفته شود؛ تنها در این صورت است که التهابات بازار فروکش خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ: 30 بهمن 98، کد خبر: 83679842، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین