پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۰۷۰
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
سومین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی با هدف هم‌‌افزایی بخش‌های فرهنگی و صنعتی کشور، با محوریت فرهنگ صنعتی بر مبنای اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی با حضور فعالین این حوزه و جمعی از مسئولین برگزار شد.
شعارسال: سومین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی با حضور فعالین این حوزه و جمعی از مسئولین برگزار شد.
 
*** در سومین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی چه گذشت؟
 
 سومین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی با هدف هم‌‌افزایی بخش‌های فرهنگی و صنعتی کشور، با محوریت فرهنگ صنعتی بر مبنای اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی با حضور فعالین این حوزه و جمعی از مسئولین برگزار شد.
 
*** دبیر سومین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی/ تشکیل شورای فرهنگ صنعتی
 
سید علیرضا شجاعی در این همایش با اشاره به اینکه محور مدنظر در سومین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی، موضوع فرهنگ صنعتی است، اظهار داشت:
 
مدتی است که سازمان مدیریت صنعتی این اقدام را آغاز کرده و همچنان تلاش دارد که این مهم را به سرانجام خوبی برساند.
 
این همایش اقدام مشترکی است که قریب به بیست تشکل، مجموعه و سازمان در اجرا و برگزاری آن نقش داشته‌اند و خوشبختانه این همایش در حال تبدیل شدن به یک پویش است.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود به برگزاری دو دوره قبلی این همایش اشاره کرد و گفت:
 
بعد از برگزاری دور دوم، تیم سیاست‌گذار تصمیم گرفت که سومین دوره برگزاری این همایش را در آستانه روز ملی اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی برگزار کند.
 
وی در پایان صحبت‌های خود از تشکیل شورای فرهنگ صنعتی خبر داد و گفت:
 
اولین جلسه این شورا با محوریت سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد و مورد توجه و استقبال برخی از سازمان‌ها، تشکل‌ها مجموعه‌ها قرار گرفت.
 

*** مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی / ضرورت توجه به باورهای فرهنگی در توافقات استراتژیک و مشارکت‌های صنعتی
 
کیانی با اشاره به اینکه فرهنگ بیانگر روحیه یک ملت و دارای ابعاد پیچیده‌ای است، بیان کرد:
 
با توجه به الگو کوه یخ فرهنگ در قسمت بالای این کوه جلوه‌های آشکار و نمایان، سنبل‌ها و ظواهر قرار دارد که در فرهنگ‌های مختلف امکان شباهت این ظواهر وجود دارد، در قسمت‌های دیگر این الگو نیزارزش‌ها، ساختارها و فرآیندها وجود دارد که در این بخش‌ها دایره شباهت میان فرهنگ‌های مختلف کمتر می‌شود.
 
وی ادامه داد: بنابراین در تمامی توافقات استراتژیک و مشارکت‌های صنعتی اگر به موضوع باورهای فرهنگی اهمیتی نداده باشیم عملا آن مشارکت و توافق محکوم به شکست خواهد بود.
 
*** ثبات در فرهنگ صنعتی برابر با زوال سازمان
 
مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی پیرامون فرهنگ صنعتی گفت:
 
فرهنگ هر سازمان منعیات آن سازمان است که به صورت مکتوب نوشته شده است که این فرهنگ نباید ثابت باقی بماند زیرا سازمان‌ها دچار وابستگی به مسیر خواهند شد و رو به زوال خواهند رفت.
 
کیانی سپس ادامه داد: بررسی ۵۰۰ شرکت موفق نیز نشان داد که این شرکت‌ها مطابق شرایط فرهنگ سازمانی خود را تغییر دادند و وابسته به مسیرهای سابق خود نیستند.
 
*** بهترین زمان برای فرهنگ‌سازی
 
وی با تاکید بر آموزش فرهنگی در تمامی زمینه‌ها، اظهار کرد:
 
بهترین زمان برای فرهنگ‌سازی و آموزش آن در زمان پیش از مدرسه است برای مثال در کشورهای توسعه‌یافته آموزش فرهنگ در زمان پیش از مدرسه در قالب درس پرورش تکنولوژی به کودکان آموخته می‌شود.
 
کیانی در ادامه به معرفی فرهنگ مدیریتی کشورهای مختلف پرداخت و گفت:
 
فرهنگ مدیریتی ژاپن مبتی بر نظم، اعطای پاداش بر اساس ارزیابی عملکرد و سرمایه‌گذاری سنگین آموزش و فرهنگ مدیریتی آلمان درگیری تجاری بلندمدت، تاکید بر ارتقا تولید و ترجیح همکاری عمومی است.
 
همچنین فرهنگ مدیریتی فرانسه از سلسسله مراتب زیاد، فرهنگ مدیریتی بریتانیا از جلسات رسمی متعدد و آمریکا از ترفیع و جابجایی‌ها تشکیل شده است.
 
*** اقتصاد مقاومتی در ایران و جهان
 
مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی، بیان کرد:
 
خاستگاه اقتصاد مقاومتی کشورهای توسعه یافته است و برای این موضوع الگوهای متعددی نیز ایجاد کرده‌اند برای مثال در الگوی سیلیکون بری هدف جمع‌آوری نخبگان و تولید علم، فناوری و پارک‌‌های علم و فناوری است.
 
وی ادامه داد: در ایران نیز نخستین بار رهبرمعظم انقلاب این بحث را مطرح کردند و طرح آن در ۲۵ بند ابلاغ شد اکنون نیز لازم است اقتصاد ایران را از بحران‌های کنونی نجات دهیم تا اهداف این طرح همانند خوداتکایی، کاهش وابستگی‌های خارجی و استفاده کامل از ظرفیت‌های موجود محقق شود.
 
کیانی اضافه کرد: تمامی کشورهایی که در حوزه اقتصاد مقاومتی فعال هستند چند ویژگی مشترک از جمله : اهداف واضح، برنامه‌ریزی برمبنای خوداتکایی، تمرکز منابع براساس منافع، دوری از حاشیه‌نگری، مدیریت مکان- زمان و… دارند.
 
 
*** رئیس کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام / فرهنگ صنعتی یعنی تبدیل علم و دانش به محصول
 
مصطفی میر سلیم نیز در سومین کنفرانس توسعه فرهنگ صنعتی اظهار داشت:
 
ما در طول ۴۰ سال گذشته اقدامات و فعالیت‌های مختلف و متعددی را در خدمت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌ایم که برخی از این اقدامات در توسعه فرهنگ بوده است.
ما دو واژه داریم که در تمایز این دو واژه باید دقت کرد، یکی این واژه‌ها تمدن و دیگری واژه فرهنگ است.
 
با برسی مفهوم و آثار این دو واژه می‌توان فهمید که تمدن بیشتر در تأسیسات و ساختمان‌ها و مجموعه ماندگاری که ب لحاظ جسمی می‌توانیم آن را ببینیم مستتر است و فرهنگ به بازتاب ذهنی انسان برمی‌گردد که این امر در که در باورها، اعتقادات، ادبیات و … ظاهر می‌شود.
 
ممکن است کشوری خیلی متمدن باشد ولی فرهنگ متعالی نداشته باشد و همچنین متضاد این اتفاق نیز ممکن اتفاق بی افتد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت:
 
در چهارصد سال گذشته از نظر فرهنگ صنعتی، سیر نزولی را طی کرده‌ایم و به سمت افسردگی پسرفت کرده‌ایم. و بعد از آن نیز پیرو پیشرفت‌های صنعتی که در اروپا شکل گرفته بود شدیم.
 
*** تبدیل دانش به کالبد
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه مفهوم صنعت روشن است اما ابهاماتی در مفهوم فناوری وجود دارد، گفت:
 
به عقیده من فناوری یعنی تبدیل آن بخشی از دانش که ما فراگرفته‌ایم به کالبد.
 
ممکن است برخی از علوم که امروزه ما فرا گرفته‌ایم جنبه فناورانه پیدا نکند. به عنوان مثال علم فلسفه علم مهمی است اما هیچ‌گاه به طور مستقیم جنبه فناورانه پیدا نخواهد کرد.
 
پس فناوری یعنی آنچه که ما به لحاظ علمی فرا می‌گیریم به صورت محصولی عیان قابل رؤیت باشد.
 
*** تفاوت نیاز حقیقی و مجازی
 
میر سلیم در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این همایش با اشاره به اینکه میان نیاز حقیقی و نیاز مجازی تفاوت وجود دارد، گفت:
 
ما قائل به این هستیم که صنعت ما باید جوابگوی نیاز حقیقی ما باشد؛ یعنی محصولات و خدماتی که عرضه می‌شود با دید صنعتی باید جواب نیاز حقیقی را بدهد.
 
پس فرهنگ صنعتی یعنی صنعتی که موجب می‌شود محصولات و خدماتی عرضه شود که با دید کاربردی ایجاد شده‌اند.
 
به عبارتی دیگر می‌توان گفت فرهنگ صنعتی یعنی تبدیل علم و دانش به محصول.
 
 
*** وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت / نظریه تباهندگی
 
مهدی غضنفری نیز در سومین همایش راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی پیرامون نظریه تباهندگی با طرح این پرسش که چرا بعد از انقلاب و کسب دستاوردهای بزرگ و متعدد در صنعت و اقتصاد کشور، اما همچنان شاهد تعطیلی برخی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی هستیم، اظهار داشت:
 
واژه تباهنده از عنوان تبذیر در بکار گیری منابع و اهمال در هدایت و نظارت بر دارایی هدف به دست آمده است.
 
پس فرایندی وقتی منبعی را تباه کند تباهیده نامیده می‌شود.
 
وقتی پیچیده‌تر به موضوع نگاه کنیم وارد چرخه تباهنده می‌شویم. تعدادی از فرایندهای تباهنده هنگامی که در کنار یکدیگر قرار گرفته و با یکدیگر ادغام می‌شود و چرخه تباهنده را ایجاد می‌کنند.
 
بعد از فرایند چرخه تباهنده وارد مقوله قطارهای تباهنده می‌شویم؛ هنگامی که فرایند تباهنده به زنجیره‌های تباهندگی رسید و از آنجا وارد قطارهای تباهندگی شد همه چیز از کنترل خارج خواهد شد.
 
به گزارش خبرگزاری صنایع، وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت در پایان، اظهار داشت:
 
در مقابل فرایندهای بالنده داریم. اقدامات و فعالیت‌هایی که در زمینه علمی و فناوری و مهندسی و ….. اتفاق می‌افتد جزو فرایندهای بالنده است.

اگر بتوانیم فرایندهای بالنده و تباهنده را از یکدیگر تمیز دهیم بسیاری از مشکلات کشور از جمله همین تعطیلی واحدها و کارخانه‌های تولیدی کشور حل خواهد شد.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری صنایع   ،تاریخ انتشار:   28 بهمن  1398،کدخبر:    159980،www.sanayepress.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین