پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۶۳۴۱۷
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
متخصصان بیماری‌های عفونی باور دارند میزان کشندگی آنفلوآنزا بیش از کروناست، اما نکته حائز اهمیت در مورد کرونا سرعت بالای انتقال آن است. این بیماری از طریق دست آلوده منتقل می‌شود و تماس همین دست‌های آلوده با مواد غذایی در اغذیه فروشی‌ها می‌تواند بخش زیادی از جامعه را مبتلا کند.
شعارسال: متخصصان بیماری‌های عفونی باور دارند میزان کشندگی آنفلوآنزا بیش از کروناست، اما نکته حائز اهمیت در مورد کرونا سرعت بالای انتقال آن است. این بیماری از طریق دست آلوده منتقل می‌شود و تماس همین دست‌های آلوده با مواد غذایی در اغذیه فروشی‌ها می‌تواند بخش زیادی از جامعه را مبتلا کند.

 خبر تعطیلی اغذیه فروشی‌های خیابان‌های سی تیر و باب همایون از سوی وزارت بهداشت برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا بازتاب‌های گسترده‌ای در فضاهای مجازی داشت. همه مردم از این کار تقدیر کردند، اما فعالیت سایر اغذیه فروشی‌ها از چشم وزارت بهداشت پنهان مانده‌ و ارائه خدمات از سوی صاحبان آنها همچنان ادامه دارد. برای بررسی وضعیت این اغذیه‌فروشی‌ها و استقبال مردم به عنوان مشتری به چند اغذیه فروشی سر زدیم.
 
    خیابان انقلاب مملو از مشتری
 
اغذیه فروشی‌ها مملو از جمعیت هستند. برخی از ساندویچی‌ها فضای کوچکی دارند و مردم تنگاتنگ هم نشسته‌اند. کارگران با دستمال سفید که دیگر به سیاهی می زنند میزها را پاک می‌کنند. هیچ کدام ماسک ندارند و مشتری‌ها هم گویا فراموش کرده‌اند کرونا در همین نزدیکی‌ کمین کرده است. مشتری‌ها سفارش می‌دهند و با ولع غذای‌شان را میل می‌کنند. وقتی به خاطر نداشتن دستکش یک‌بارمصرف به کارگران اعتراض می‌کنیم گره‌ای به ابرو می‌اندازند و می گویند: « اینجا جای وسواسی‌ها نیست. دوست ندارید بفرمایید بیرون!» با نگاه مشتری‌ها به بیرون بدرقه می‌شویم.
 

    فست‌فودخوران در خیابان کارگر
 
اغذیه فروشی‌های خیابان کارگر از دیر باز طرفداران زیادی داشته و دارد. سمبوسه و کباب ترکی در بیشتر اغذیه فروشی‌های این خیابان عرضه می‌شود. برخلاف هشدارهای ارائه شده مبنی بر پرهیز از خوردن فست فود، کرونا هم نتوانست طرفداران غذاهای آماده و فست فودی را منصرف کند. وارد یکی از اغذیه فروشی‌ها می‌شویم. همه چیز به ظاهر مرتب است و کارگران هم دستکش به دست دارند و ماسک به صورت. مواد غذایی آماده در مقابل چشم مشتری‌ها گرم و داخل نان قرار داده می‌شود. به شوخی از کسی که سفارش‌ها را می‌گیرد، سئوال می‌کنیم بهداشت را رعایت می‌کنید؟ نگاهی می‌کند و می‌گوید: « البته که رعایت می‌کنیم. با وجود کرونا بی‌توجهی به نکات بهداشتی دور از عقل و منطق است.»
 
    خیابان جمهوری، تکرار دیده‌ها
 
 خیابان جمهوری، خیابان عریض و طویلی است که در قرق واحدهای تجاری و آموزشی و مراکز خرید است. در کنار این اصناف، تعداد قابل توجهی اغذیه فروشی هم وجود دارد. نزدیک مترو نواب وارد یکی از اغذیه فروشی‌ها می‌شویم. همه چیز ساده و معمولی است و کارگران با لباس فرم مشغول ثبت سفارش هستند. اینجا هم خبری از دستکش و ماسک نیست. میزی را انتخاب می‌کنیم و از کارگر می‌خواهیم تا آن را ضدعفونی کند. گویا درخواست نامتعارفی داشته‌ایم و با حالت خاصی می‌پرسد: «چه کار کنم؟» دوباره درخواستمان را تکرار می‌کنیم. بی‌اعتنا از کنارمان می‌گذرد.

این وضعیت در خیابان‌های ولی‌عصر(عج)، وحدت اسلامی، حافظ و 15 خرداد هم دیده می‌شود و مردم در حالی‌که بهداشت فردی را رعایت کرده‌اند و با ماسک به صورت و دستکش به دست وارد اغذیه فروشی‌ها می‌شوند غذاهای رستورانی را به دست می‌گیرند و میل می‌کنند.
 

اسدالله احمدی
 
    دستورالعمل ابلاغ نشده است
 
 سراغ «اسدالله احمدی شهریور» مدیر اتحادیه اغذیه فروشان و مواد غذایی تهران می‌رویم و از او سئوال می‌کنیم چرا قانون نظارت فقط در مورد اغذیه فروشی‌ها خیابان‌های سی تیر و باب همایون اعمال شد و سایر اغذیه فروشی‌ها از این امر مستثنی شده‌اند.

او در ابتدای صحبت‌هایش به موضوع تعطیلی اغذیه فروشی‌ها خیابان‌های سی تیر و باب همایون اشاره و عنوان می‌کند: «اغذیه فروشی‌هایی که در خیابان‌های سی تیر و باب همایون فعالیت می‌کنند، مجوز ندارند و زیر نظر اتحادیه نیستند و سال‌ها پیش درخواست تعطیلی آنها را داده بودیم. متاسفانه وزارت بهداشت کم کاری کرد و این کار انجام نشد و با ورود کرونا وزارت بهداشت از فرصت استفاده کرد و با این بهانه اغذیه فروشی‌ها این خیابان‌ها را تعطیل کرد. بنابراین این کار اصلاً ربطی به رعایت بهداشت فردی و تغذیه‌ای شهروندان نداشت.»

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان و مواد غذایی تهران می‌گوید: «اغذیه فروشی‌ها قبل از شروع به کار با تأیید وزارت بهداشت و اداره اماکن از اتحادیه مجوز می‌گیرند. بنابراین آنها مکلف به رعایت بهداشت هستند و اگر اغذیه فروشی این کار را نمی‌کند، تخلف است و ناظران اتحادیه باید برخورد کنند.»

به گفته او با گذشت بیش از چند روز از ورود کرونا به کشور و شیوع آن در تهران، وزارت بهداشت دستورالعملی مبنی بر تعطیلی اغذیه‌فروشی‌ها به اتحادیه نداده است: « بنابراین اغذیه فروشان چون گذشته به فعالیت‌هایشان ادامه می‌دهند و در صورت ابلاغ دستورالعمل از سوی وزارت بهداشت، اغذیه فروشی‌ها تعطیل خواهند شد.»
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  روزنامه همشهری   ،تاریخ انتشار:  7 اسفند 1398،کدخبر:   486871 ،www.hamshahrionline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین