پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۶۴۰۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
درحال حاضر بانک مسکن پرداخت وام اجاره را با ارگان‌های نظامی کلید زده و اعلام کرده که براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین بانک مسکن و ارتش امضا شده است، مستأجران ارتشی و بازنشسته‌های ارتش می‌توانند درخواست ٣٠‌میلیون تومان وام اجاره مسکن داشته باشند. مدت بازپرداخت این وام چهارساله و نرخ کارمزد آن ٤‌درصد است

شعار سال:درحال حاضر بانک مسکن پرداخت وام اجاره را با ارگان‌های نظامی کلید زده و اعلام کرده که براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین بانک مسکن و ارتش امضا شده است، مستأجران ارتشی و بازنشسته‌های ارتش می‌توانند درخواست ٣٠‌میلیون تومان وام اجاره مسکن داشته باشند. مدت بازپرداخت این وام چهارساله و نرخ کارمزد آن ٤‌درصد است

 وام اجاره مسکن و خانه‌های اجاره‌ای ارزان به ‌زودی تعیین تکلیف می‌شود. این موضوع را پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه گفته و توضیح داده است که طرح وام ٣٠‌میلیون تومانی اجاره مسکن در بانک مرکزی درحال چکش‌کاری است و احتمال دارد طرح حمایتی دولت از کم‌درآمدها در بخش مسکن استیجاری تا پایان ‌سال تدوین شود.
البته وام اجاره مسکن درحال حاضر برای کارکنان برخی ارگان‌ها اجرایی شده است و در فاز اول این ماجرا کارکنان و بازنشسته‌های ارتش می‌توانند ٣٠‌میلیون تومان وام ارزان برای اجاره مسکن دریافت کنند.

ماجرای خانه‌های اجاره‌ای ارزان چیست؟
خانه‌های اجاره‌ای دولتی مدلی است که درحال حاضر در کشورهای پیشرفته وجود دارد و براساس آن افراد بی‌خانمان می‌توانند در خانه‌های دولتی ساکن شوند و فقط مبلغ ناچیزی را به‌عنوان اجاره‌بها بپردازند. البته این اجاره‌بها صرف نگهداری این خانه‌های مسکونی می‌شود. پژوهش‌های جهانی نشان می‌دهد که دهک‌های اول و دوم درآمدی درصورت دریافت خانه‌های مسکونی پس از مدتی آن را فروخته و پول آن را صرف سایر هزینه‌های خود و ازجمله درمان می‌کنند. نتیجه اینکه، این افراد دوباره وارد چرخه بی‌خانمان‌ها می‌شوند و واگذاری ملک مسکونی به آنها نمی‌تواند در کاهش افراد بی‌خانمان چندان تأثیرگذار باشد.
به همین جهت مدل خانه‌های اجاره‌ای دولتی در این کشورها برای واگذاری به افراد بی‌خانمان مطرح شد که براساس آن افراد در واحدهای مسکونی با مالکیت دولت ساکن می‌شوند و تنها مبالغی را به‌عنوان هزینه نگهداری ساختمان می‌پردازند.
مدل ایرانی این ایده به صورت جدی از دولت یازدهم مطرح شد و حالا با اشار‌ه‌های محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی گویا اجرای آن وارد مرحله جدی‌تری می‌شود. نوبخت گفته بود که ساخت مسکن برای محرومان در دستور کار قرار گرفته و پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه هم دیروز به تسنیم توضیح داده است: «وزارت راه‌وشهرسازی به دنبال آن است تا با استفاده از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد و ظرفیت‌های بخش خصوصی، مدل اجاره‌داری حرفه‌ای را در کشور ایجاد کند. به همین لحاظ، ضرورت دارد تا مشوق‌هایی از سوی وزارتخانه به بخش خصوصی ارایه شود و بخش خصوصی واحدهایی را بسازد یا واحدهایی را که درحال تکمیل دارد، در اختیار این بخش و دولت قرار دهد.»
او با اشاره به اینکه پروژه‌های مسکونی نیمه‌تمام و تمام‌شده با قابلیت الحاق به طرح اجاره‌داری حرفه‌ای وجود دارد، ادامه داد: «در این بخش، پیشنهاد می‌شود تا بخش خصوصی واحدهای ساخته شده یا درحال تکمیل خود را با دولت تهاتر کند و با ارایه واحدهای مسکونی، از دولت زمین برای احداث واحدهای جدید بگیرد.»
اصلانی تأکید کرده است: «واحدهای مسکونی تکمیل شده و در دست تکمیل در طرح اجاره‌داری حرفه‌ای به استیجار برای گروه‌های مختلف درآمدی که توان تأمین مسکن خود را ندارند، یا بخش عمده درآمد آنها به اجاره‌بها اختصاص یافته است، با بهای متناسب با درآمد، اجاره داده می‌شود.»

پرداخت وام اجاره مسکن کلید خورد
به جز این، وزیر راه‌وشهرسازی امسال به صورت مکرر از اختصاص بسته‌های حمایتی به مستأجران خبر داده بود. حالا اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در این زمینه توضیح داده است: «طرح بانک مسکن برای پرداخت ٣٠‌میلیون تومان کمک ودیعه اجاره‌بها همچنان در بانک مرکزی بوده و این بانک به دنبال آن است تا مدل خود را با مقررات موجود بانکی منطبق کنند. بدین معنا این طرح از بین نرفته، بلکه در دست بررسی است تا قابلیت اجرایی پیدا کند.»
این موضوع درشرایطی است که درحال حاضر بانک مسکن پرداخت وام اجاره را با ارگان‌های نظامی کلید زده و اعلام کرده که براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین بانک مسکن و ارتش امضا شده است، مستأجران ارتشی و بازنشسته‌های ارتش می‌توانند درخواست ٣٠‌میلیون تومان وام اجاره مسکن داشته باشند. مدت بازپرداخت این وام چهارساله و نرخ کارمزد آن ٤‌درصد است. متقاضیان این وام باید با معرفی‌نامه ارتش تا ٢٠ اسفند برای این وام پرونده تشکیل دهند و البته دریافت آن نیاز به ضامن ندارد و اقساط وام از حقوق متقاضیان کسر می‌شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شهروند،تاریخ انتشار:14اسفند1398،کد خبر:181801،shahrvand-newspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
0
0
این خود فاجعه است که مردم باید پول چند برابری به بانک ها بدن که خونه اجاره کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین