پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۶۴۳۹۰
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۸
ابراهیم رزاقی کارشناس اقتصادی پیرامون کاهش نرخ تورم به کمک حذف چهار صفر از پول ملی را درگیر کردن ذهن مردم و فریب افکار عمومی بیان کرد.

شعار سال:   ابراهیم رزاقی پیرامون کاهش نرخ تورم به کمک حذف صفر از پول ملی، اظهار داشت:در شرایطی که ما با مشکلات متعددی از قبیل فقر و بیکاری بالا و اقتصاد نفتی و وارداتی و اقتصاد سرمایه‌داری مواجهیم حذف صفر از پول ملی تاثیری بر حل این مشکلات نخواهد داشت.

وی افزود: وقتی تورم ۴۰ درصدی و فقر برای مسئولان ما عادی است حذف صفر از پول ملی و کاهش تورم چگونه ممکن خواهد بود؟!

 

*** گول زدن افکار عمومی و کتمان واقعیت

 کارشناس مسائل اقتصادی، متذکر شد:البته اگر یک سیستم درست اقتصادی داشتیم و تورم را کاهش می‌دادیم، می‌توانستیم حذف چهار صفر را مطرح کنیم اما وقتی تورم هر ساله تکرار می‌شود بر فرض که چهار صفر را هم حذف کنیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

شاید با حذف صفر از پول ملی ۴۰ درصد تورم در ظاهر به ۴ درصد تغییر می‌کند اما در واقع همان است و نوعی گول زدن افکار عمومی و کتمان واقعیت محسوب می‌شود.

 

*** بزرگترین مشکل فعلی ایران

 رزاقی با اشاره به دلایل مطرح شدن این طرح از سوی دولت در شرایط کنونی کشور، بیان کرد:آیا بزرگترین مشکل فعلی ایران افزایش هزینه‌های بازیافت اسکناس است یا بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها و خدمت بانکها به فعالیت‌های غیرتولیدی و بی خانمانی میلیون‌ها ایرانی؟!

دولت با وجود اطلاع از شرایط اقتصادی اقدامی در جهت حل مشکلات نمی‌کند، لذا مجبور به فضاسازی و مطرح کردن مسائل بی ربطی مانند مذاکره و حذف صفر از پولی ملی می‌شود که هیچ دردی را هم از جامعه دوا نمی‌کند.

 وی خاطرنشان کرد: با به کارگیری سیاست‌های تعدیل اقتصادی در دوران ریاست‌جمهوری مرحوم رفسنجانی قانون اساسی در حوزه اقتصادی زیرپا گذاشته شد و در واقع اقتصادی پیاده شد که در آن هر کسی به دنبال سودآوری خود و ثروت حداکثری می‌رود.

 

*** درگیر کردن ذهن مردم و هزینه‌های جدید

کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با تاثیر حذف صفر از پول ملی بر نرخ تورم و قدرت خرید مردم گفت:متاسفانه دولت در شرایطی که فضای واقعی جامعه فضای پولدار شدن یک عده خاص و فضای تورم‌زا است، به جای مالیات گرفتن پول و اوراق چاپ می‌کند و از بانک‌ها قرض می گیرد.

در واقع دولت با این طرح به دنبال درگیر کردن ذهن مردم است درصورتی که این کار نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه هزینه‌های جدیدی را نیز ایجاد می‌کند.

رزاقی تصریح کرد: اگر ما مجلس درستی داشتیم دولت باید به خاطر عدم اجرای قانون خوب محاکمه و مجازات می‌شد اما متاسفانه مجلس نظارت خوبی ندارد.

 

*** کنترل تورم با دریافت تصاعدی مالیات

 وی امکان بقای اقتصاد ایران را با حذف چهار صفر و سوء مدیریت‌ها غیرممکن دانست و گفت:مردم بیکارند و پول ندارند اما دولت خونسرد است و کاری نمی‌کند در نتیجه سود تولید فقط ۱۰ درصد و سود دیگر حوزه‌ها ۱۰ برابر بیشتر می‌شود.

 کارشناس مسائل اقتصادی درخصوص تغییر واحد پول ملی در قدرت خرید پول ملی در پایان، اظهار داشت:در شرایطی که ساختار بودجه تولیدی نیست و درآمد دولت هم از طریق وام و قرض و چاپ اسکناس تامین می‌شود باید با دریافت تصاعدی مالیات جلوی تورم را گرفت، این کار ضمن افزایش قدرت خرید، باعث سرمایه گذاری بیشتر در حوزه تولید نیز خواهد شد اما دولت توجهی به این سیاست‌ها ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صنایع، تاریخ 14 اسفند  98، کد مطلب: 162725: www.sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین