پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۵۵۶
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳
مدیر یکی از شرکت‌های گردشگری تهران استرداد هزینه‌های سفر به مسافر بدون هیچ هزینه جریمه‌ای را غیر کارشناسی می‌داند. او درباره این تصمیم گفت: «آژانس‌ها با این تصمیم دولت، با بحران روبرو شده‌اند و در این شرایط موضوع حیات آژانس‌ها مطرح است».

شعار سال: با شیوع کرونا در کشور نه تنها سلامت جسمانی تمامی افراد تهدید می‌شود بلکه برخی از مشاغل با چالش‌های بزرگی روبرو شده‌اند که این مشکلات هزینه‌های زیادی برای آنها به همراه دارد.

آژانس‌های مسافرتی و گردشگری یکی از مشاغلی هستند که در بحران کنونی دچار مشکل شده‌اند. پس دادن هزینه قرارداد از سوی آژانس‌های مسافرتی بدون کسر جریمه‌ی کسنلی به مسافران، تبدیل به چالشی بزرگ برای آنها شده است. آنها برای برگرداندن هزینه قرارداد به مسافران با چالش‌هایی روبرو شده‌اند که این پروسه را به کلافی سردرگم تبدیل می‌کند.

دو وزارتخانه‌ی راه و گردشگری دستورالعملی به تمامی آژانس‌های مسافرتی ابلاغ کرده‌اند و در این ابلاغیه از آنها می‌خواهد تا هزینه‌ی کنسلی را بدون کسر جریمه به مشتریان برگردانند. سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم چنین  درخواستی را از انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی می‌کند.

اعتراض‌های آژانس‌های مسافرتی سرانجامی ندارد ولی تلاش‌های این افراد برای رسیدن به حقوق خودشان هنوز ادامه دارد. آژانس‌های مسافرتی تصمیم  می‌گیرند تا در سازمان حج و زیارت جمع شوند و اعتراض خودشان را مطرح کنند ولی بنا به دلایلی از این تصمیم منصرف شدند. عصر همان روز یعنی سه‌شنبه سیزدهم اسفندماه، تعدادی از آژانس‌های مسافرتی دورهم جمع شدند تا تصمیمی درباره مشکلات پیشرو بگیرند و راهکارهای پیشنهادی خود را مطرح کنند.

«مساله حیات آژانس‌ها است»

مدیر یکی از آژانس‌های گردشگری درباره‌ی این موضوع گفت‌وگویی کرده ولی می‌خواهد تا اسمی از او در گزارش نیاید. او درباره‌ی این تصمیم توضیح داد: «سازمان جهانگردی ابلاغیه به ما می‌دهد و در آن از آژانس‌های مسافرتی می‌خواهد تا تمامی مبلغ قراردادهایی را که قبل از ۴ اسفند منعقد شده، در صورت کنسلی بدون کسر هیچ جریمه‌ای به مشتری برگرداند.

این تصمیم کارشناشی شده نیست و هیچ فرصتی به آژانس‌ها داده نشده است. آژانس‌ها هزینه کرده‌اند و در این شرایط که دلار روز به روز گران‌تر می‌شود و ما آژانس‌ها مبالغ خود را حواله کرده‌ایم؛ صحبت ما بیشتر درباره‌ی پروازهای خارجی است.

بسیاری از هتل‌داران از سیل سال گذشته منضرر شدند و در حال موضوع کرونا مطرح است و در این شرایط تنها دستورالعملی به آژانس‌های هوایی ابلاغ می‌شود. هیچ حمایتی از آژانس‌داران نشده  و بسیاری از مسافران از این شرایط و ابلاغیه سوء استفاده می‌کنند. تعدادی از مسافران هم آژانس‌های مسافرتی را تهدید می‌کنند و می‌گویند ما شما را پول خواهیم کرد».

این مدیر صنعت گردشگری ادامه داد: «ما چندین سال است در این حوزه فعالیت می‌کنیم و در طول این سال‌ها هیچ شکایتی از ما و بسیاری از آژانس‌های دیگر در سازمان گردشگری [آژانس‌ها وزارت گردشگری را هنوز به عنوان سازمان می‌شناسند] ثبت نشده است ولی متاسفانه با این موضوع شکایات زیادی از ما ثبت می‌شود و اوضاع از کنترل ما خارج شده است.

ما توانایی اجرای این ابلاغیه را نداریم و استرداد مبالغ رزرو خارجی را بدون جریمه نمی‌توانیم.  تلاش می‌کنیم تا مبالغی را که برای رزرو هتل‌ها ارسال کرده بودیم به حساب خودمان برگردانیم. ما از سود خودمان می‌گذریم و در این شرایط حیات آژانس‌ها برای ما مطرح است.»

او از مشکلات آژانس‌ها می‌گوید: «با بحران‌هایی که در سال داشتیم، شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم و به وسیله پیش‌فروش‌هایی که برای عید انجام دادیم، بسیاری از هزینه‌های دفتر را پرداخت کردیم. پیش‌بینی نمی‌کردیم این بیماری پیش بیاید و در این شرایط با بحران روبرو شدیم.

صحبتی از سود نمی‌کنیم و خواهان جبران خسارت خود هستیم. ایرلاین‌ها هنوز پولی به ما برنگردانده، چگونه آژانس‌ها مبلغ را به مسافران پس دهند؟ مسافران در این شرایط آژانس‌ها را درک نمی‌کنند و پول خودشان را می‌خواهند.»

این مدیر از سیل کنسل شدن سفرهای نوروزی می‌گوید: «اولین شنبه پس از انتخابات این جریان آغاز شد و وجود ویروس تایید شد. چهارم این ابلاغیه اعلام و موج عظیمی از کنسلی‌ها آغاز شد. تمام کنسلی‌ها برای ایام عید نیست و مربوط به این روزها هم می‌شود. مسافرانی رزرو هتل و بلیت داشته‌اند ولی پرواز  کنسل شده و مسافر به سفر نرفته است. ما برای این روزها هنوز مبلغی دریافت نکرده‌ایم نا چه رسد به کسنلی‌های عید. آژانس‌ها به شدت تحت فشار هستند.»

او درباره‌ی دلایل تاخیر در برگزداندن هزینه‌ها از سوی هواپیمایی می‌گوید: «سازمان هواپیمایی زیرنظر وزارت راه و آژانس‌های گردشگری زیرنظر میراث فرهنگی هستند. وزارت راه هم این بیانیه را داده و هواپیمایی‌ها زیرنظر قوانین کشور هستند و نمی‌توانند این مبلغ را برنگردانند، اما به زمان نیاز دارند و برخی زیر بار نمی‌روند و جریمه می‌گیرند.

شوکی به صنعت وارد شده است. مبلغ برای هواپیمایی‌ها بسیار زیاد است و برای پس دادن نیاز به زمان دارند ولی مسافران پول خودشان را می‌خواهند».

این مدیر آژانس مسافرتی درباره‌ی هتل‌های خارجی توضیح داد: «هواپیمایی‌ها در کشور حضور دارند و تابع قوانین هستند. موضوع هتل‌های خارجی هستند، مبالغی به دلار تبدیل و به حساب آنها واریز کردیم. برگرداندن این مبالغ سخت است چون هتل‌ها تابع قوانین کشور خودشان هستند».

او درباره‌ی لغو شدن تجمع آژانس‌ها در سازمان حج و زیارت به صورت خودخواسته یا تحمیلی می‌گوید: «آژانس‌هایی متولی این موضوع شدند که ما تجمع مسالمت‌آمیز انجام دهیم تا اعتراض خودمان را اعلام کنیم ولی ترجیح بر این شد تا این برنامه کنسل شود».

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری انصاف، تاریخ: 14 اسفند 98، کد خبر: 219977، www.ensafnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین