پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۶۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
حدودا یک ماه از شیوع بیماری «کرونا» در کشور می‌گذرد. در این مدت تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری به حالت تعلیق درآمده‌اند. اما از دل هر محدودیت می‌توان با خلاقیت فرصتی جدید ساخت. در همین راستا برخی از گالری‌های هنری اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای برای بازدید آنلاین کرده‌اند.

شعار سال:حدودا یک ماه از شیوع بیماری «کرونا» در کشور می‌گذرد. در این مدت تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری به حالت تعلیق درآمده‌اند. اما از دل هر محدودیت می‌توان با خلاقیت فرصتی جدید ساخت. در همین راستا برخی از گالری‌های هنری اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای برای بازدید آنلاین کرده‌اند.
تقریبا از اوایل اسفندماه به منظور جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا، همه رویدادهای فرهنگی و هنری به دستور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد لغو شد. همچنین در توصیه اداره‌کل هنرهای تجسمی از گالری های سراسر کشور که ۸ اسفند منتشر شد، از گالری‌ها خواسته شد تا مراسم افتتاحیه و اختتامیه‌های خود را تا اطلاع ثانوی لغو کنند.
امروز در بسیاری از کشورها، بسیاری از گالری‌ها، موزه‌ها، کتابخانه و سایر سازمان‌های فرهنگی و هنری تور آنلاین یا همان گالری‌گردی آنلاین برگزار می‌کنند که از قضا بسیار هم مورد استقبال قرار می‌گیرد. بسیاری از افرادی که امکان حضور فیزیکی در این مکان‌ها را ندارند با استفاده از ظرفیت دنیای مجازی از این گالری‌ها بازدید می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی هم دسترسی‌ها را بسیار بیش از پیش آسان کرده و همین امر موجب استقبال کاربران از محتوای بارگذاری‌‌شده این مکان‌ها در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی خود شده است.
محاسن این نمایشگاه ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید آثار مثل چاپ، قاب، نصب، بیمه و حمل و نقل، این است که تعداد بیشتری از افراد به این آثار دسترسی پیدا خواهند کرد و نمایش آثار تنها برای کسانی که قادر به مراجعه حضوری در گالری و یا مسافرت از شهرستان به پایتخت هستند محدود نمی‌شود؛ بلکه برای همه افرادی که به یک رایانه متصل به اینترنت دسترسی دارند، قابل دیدن است.
بر خلاف نمایشگاه‌های فیزیکی، نمایشگاه‌های آنلاین محدود به زمان نیست و گالری‌ها مجبور به باز و بسته کردن در یک زمان مشخص نیستند، گالری آنلاین ۲۴ ساعت شبانه‌روز در دسترس است. در بخش تبلیغات نیز برگزارکنندگان نمایشگاه آنلاین این امکان را دارند که با استفاده از تکنیک‌های مختلف همچون ارسال تبلیغات به ایمیل‌ها حامیان مالی بیشتری را جذب کنند. نمایشگاه‌های آنلاین به چندین روش انجام می‌شود. ارائه تصاویر آثار به صورت thumbnai- (پشت سر هم) و همچنین تولید ویدئو از آثار نمایشگاه به همراه نشست‌های منتقدان نمایشگاه از رایج‌ترین نمایش‌‌هاست.
گالری‌گردی آنلاین نه تنها امکان تجربه واقعی گالری‌گردی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد؛ بلکه می‌تواند برای هنرمند یا کیوریتور روشی نظام‌‌مند برای نمایش آثار فراهم کند. بر این اساس ورود و خروج مخاطب در مسیری هدفمند هدایت می‌شود تا به نتیجه مطلوب هنرمند برسد.
اولین موزه‌ای که در جهان آثار خود را به صورت آنلاین نمایش داد موزه تاریخ علوم آکسفورد در سال ۱۹۹۵ بود و پس از آن بسیاری از نهاد علمی، فرهنگی و هنری اطلاعات و آثار خود را در معرض نمایش کاربران مجازی خود قرار دادند. در این زمینه می‌توان به نمایش آثار مارتین پار عکاس انگلیسی صاحب نام جهان اشاره کرد که افتتاح نمایشگاه وی در هنگ‌کنگ به صورت همزمان در جهان برگزار شد. نمایش آثار این هنرمند با بهره‌گیری از نرم‌افزارهایی که فضای نمایشگاه را به صورت ۳۶۰ درجه نمایش می‌دادند، بود و مخاطب می توانست به صورت مجازی یک گالری گردی واقعی را تجربه کند و با موس رایانه می‌توانست میان آثار حرکت کند، به عقب برگردد، وارد اتاق شده و از آن خارج شود.
حالا با قرنطینه اجباری در بسیاری از کشورها، بیش از پیش لزوم وجود گالری‌های هنری آنلاین به چشم می‌آید. به عنوان مثال موزه هنرهای معاصر«Castello di Rivoli» (قلعه ریولی) نزدیک شهر «تورین» یکی از چندین موزه ایتالیایی است که به دلیل شیوع ویروس «کرونا» ناچار به بستن درهایش شده است. حالا «کریستو باکارگیو» مدیر این موزه در تلاش است تا مجموعه‌ای از تورهای مجازی را برای وب‌سایت این موزه آماده کند.
کمی پیش از دستور تعطیل شدن موزه‌ها، سه نمایشگاه ویژه در این موزه آغاز به کار کرده بود. حالا قرار است امکان بازدید از تمامی این نمایشگاه‌ها به صورت تور مجازی برای علاقه‌مندان فراهم شود. این موزه همچنین برنامه‌ای برای برگزاری تورهای مجازی مخصوص کودکانی که این روزها به دلیل تعطیل شدن مدارس به همراه والدین‌شان خانه‌نشین شده‌اند، ترتیب داده است.
در همین بین، گالری «اوفیتزی» در تلاش است تا برای متصل نگه داشتن مردم به هنر، یک کمپین در شبکه‌های اجتماعی به راه بیاندازد. به این ترتیب صفحات توئیتر و اینستاگرام این گالری هنری در روزهای آینده با تصاویر و ویدئوهای مرتبط با مجموعه شاهکارهای «اوفیتزی» به‌روز‌رسانی خواهند شد. این گالری همچنین صفحه فیسبوک جدیدی را فقط به همین منظور راه‌اندازی کرده است.
مجموعه‌ای از تورهای مجازی از مجموعه‌های منتخب این گالری نیز در وب‌سایت رسمی «اوفیتزی» قرار خواهند گرفت. مدیر گالری «اوفیتزی» بیان کرد:« اگرچه موزه‌ها ناچار به بستن درهایشان شدند، اما هنر متوقف نخواهد شد.»
در ایران هم، از زمانی که گالری‌دارها متوجه شدند که معلوم نیست تا چه زمانی مجبور به تعطیلی گالری‌هایشان باشند، آستین‌های خود را بالا زده‌اند تا کاری انجام دهند. حسین محسنی، مدیر گالری «آرتیبیشن» از جمله این فعالان است که باور دارد باید از خانه‌نشینی بسیاری مردم استفاده کرد و با توجه به اینکه در شرایط فعلی فرصت بیشتری برای مطالعه وجود دارد، می‌توان محتوای بیشتر و بهتری را در اختیار علاقه‌مندان به هنر قرار داد. او درباره راه‌کارهای گالری‌ها برای حفظ ارتباط‌شان با مخاطبان در شرایط فعلی کشور، اظهار کرد: امسال آن‌قدر اتفاقات بدی افتاد که انگار گالری‌ها به صورت خود به خودی برای این شرایط آماده شدند. امروز اگر به صفحات گالری‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که چند رویکرد جدید به وجود آمده است؛ به عنوان مثال بسیاری از گالری‌ها شروع به تولید محتوا کرده‌اند و دیگر فقط بحث فروش مطرح نیست.او ادامه داد: به طور کلی تصور بر این است که چون مردم در این شرایط نمی‌توانند همانند سابق در جامعه حضور داشته باشند، طبیعتا نیاز به اوقات فراغت دارند و بر همین اساس نیز برخی گالری تصمیم گرفته‌اند با تولید محتواهای آموزشی همانند معرفی هنرمندان این ارتباط را با مخاطبانشان حفظ کنند.
محسنی خاطرنشان کرد: ما نیز در گالری آرتیبیشن مزایده‌ای را به صورت آنلاین برگزار می‌کنیم که شاید در حالت عادی نیازمند توجه و تمرکز بیشتری از سوی خریداران داشت، اما الان زمانی است که مردم وقت بیشتری دارند و به همین خاطر هم محتوای تولیدشده در فضای مجازی را بیشتر مطالعه و آثار را نیز با دقت بیشتری بررسی می‌کنند. جالب است بدانید که در این مدت میزان بازدیدکنندگان از سایت ما افزایش پیدا کرده است. مدیر گالری «آرتیبیشن» اظهار کرد: فکر می‌کنم الان به جهت اینکه افراد نمی‌توانند در گالری‌ها حضور پیدا کنند، گالری‌ها باید تمام وظایف‌شان را همانند برگزاری نمایشگاه و فروش آثار، افزایش تولید محتوا در زمینه هنرهای تجسمی و معرفی هنر روز دنیا به صورت آنلاین انجام بدهند. همچنین برای هنرمندان برنامه‌هایی را در نظر و از آنها برای تولید محتوا کمک بگیرند. در واقع گالری‌ها باید تلاش کنند در این مدت وب‌سایت‌ها و صفحات اجتماعی فعال‌تری داشته باشند.
تا امروز چند گالری فعالیت خود را به صورت آنلاین از سر گرفته‌اند. حالا باید دید دیگر گالری‌های هنری چه تصمیم برای ادامه حیات‌شان خواهند گرفت و آیا می‌توان با کمک دنیای مجازی از ضرر قابل توجهی که «کرونا» بر اقتصاد هنر وارد کرده، کاست؟

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار،تاریخ انتشار:24اسفند1398،کد خبر:153472،www.ebtekarnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
0
0
لذت این سبک هنرها در دیدنشون از نزدیک آنلاین که جذابیتی نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین