پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۶۹۳
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
بانک پاسارگاد در دوره مجید قاسمی به‌عنوان یکی از بانک‌های پیشرو عملکرد قابل‌توجه و شفافی داشته و بررسی درآمد هر سهم و کاهش هزینه بهای تمام‌شده پول در این بانک آینده روشنی را برای بانک و سهامداران آن در پی دارد.

شعار سال: بانک پاسارگاد که ریاست آن بر عهده‌ی مجید قاسمی است ازجمله بانک‌هایی است که نگاهی به عملکرد آن نشان‌دهنده شفافیت این بانک و سودآوری آن بوده اما معلوم نیست در این اواخر چرا برخی با انتشار اخباری جهت‌دار و بدون در نظر گرفتن عملکرد مثبت و کاملاً شفاف آن به دنبال ضربه زدن به این بانک خوش‌نام هستند.

در رابطه با مدیریت بانک پاسارگاد همین بس که مجید قاسمی (زاده ۱۳۳۱ تهران) اقتصاددان، بانکدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است که هم‌اکنون به‌عنوان مدیرعامل بانک پاسارگاد فعالیت می‌نماید و علاوه بر سمت‌های ارشد اجرایی در بخش‌های مختلف و حساس اقتصادی کشور که ذکر آن‌ها در این مختصر نمی‌گنجد، قاسمی دارای نشان شوالیه اروپا برای مدیریت نوآورانه در حوزه بانکی، نشان عالی لیاقت و مدیریت نوآورانه Grand Officer اتحادیه اروپا و نشان لیاقت کارآفرینی فدراسیون ملی نخبگان فرانسه است.

 

وی دانش‌آموخته کارشناسی مدیریت بازرگانی از دانشگاه علامه طباطبائی و دکتری اقتصاد از دانشگاه ساوت‌همپتون است و فعالیت شغلی خود را از ۱۳۵۹ در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد. او از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۵ مدیرعامل بانک ملی ایران بود و در فاصله سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ به‌عنوان چهارمین رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت نمود.

 

قاسمی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ معاون صنعتی و پشتیبانی، همچنین قائم‌مقام وزیر نیرو بود و از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ نیز به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان فعالیت می‌کرد. وی از ۱۳۹۲ تاکنون معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هست.

شفافیت و سودآوری خلاصه عملکرد بانک پاسارگاد

اما در رابطه با بانک پاسارگاد به‌عنوان مجموعه تحت مدیریت ایشان که هم‌اکنون مسئولیت آن را بر عهده دارد باید گفت بانک پاسارگاد یکی از بانک‌های خصوصی کشور است که از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده‌ است. این بانک در سال ۱۳۹۴ توانست در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران رتبه ۱۲ را کسب نماید. بانک پاسارگاد در سال مالی ۱۳۹۷ نیز در میان بانک‌های خصوصی ایران توانست بهترین عملکرد درآمدی و سودآوری را از خود نشان دهد.

 

بانک پاسارگاد در تاریخ ۲۵ مردادماه ۱۳۹۰ با نماد «وپاسار» وارد بورس اوراق بهادار تهران شد. به دلیل اینکه بیش از ۳۰ درصد سهام بانک در آن تاریخ به صورت شناور در دست سهامداران موجود بود، بانک بدون عرضه اولیه و تنها با گشایش نماد وارد بورس تهران شد. با ورود این سهم، اتفاق جدیدی در بازار سرمایه رخ داد و باعث افزایش چشمگیر سهم صنعت بانکداری در ارزش بازار شد.

در واقع در اسفند سال 89 ارزش صنعت بانکداری 17 هزار میلیارد تومان نزدیک به 15 درصد ارزش بازار بود؛ اما بعد از پذیرش بانک پاسارگاد و کشف قیمت آن، ارزش صنعت بانکداری به 24 هزار و 894 میلیارد تومان رسید. به این ترتیب صنعت بانکداری حدود 21 درصد ارزش بازار را به خود اختصاص داد. پیش از ورود این بانک به بورس، ارزش کل بازار 112 هزار میلیارد تومان بود و با ورود این شرکت به بازار سرمایه ارزش بازار به 118 هزار میلیارد تومان رسید.

 

بانک پاسارگاد در راستای قوانین بانکی و حقوقی کشور خود را متعهد به اجرای دستور العمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار می داند. از همین رو، با عنایت به اجرای بند سوم ماده هفت این دستورالعمل، مبنی بر «افشای اطلاعات صورت های مالی و گزارش تفسیری مدیریت میان دوره ای حسابرسی نشده، حداکثر 30 روز پس از پایان مقاطع»، صورت های مالی حسابرسی نشده بانک پاسارگاد برای دوره میانی شش ماهه منتهی به 31 شهریور 1398، در تاریخ 28/07/1398 (2 روز زودتر از موعد مقرر در دستورالعمل افشای اطلاعات) در سامانه کدال سازمان بورس بارگذاری گردید.

 

در این گزارش بانک پاسارگاد برای هر سهم درآمدی (EPS) معادل 151 ریال را اعلام کرده است. این گزارش که عملکرد شش ماهه ابتدای سال 98 را مورد ارزیابی قرار داده است، دارای نقاط قوت فراوانی برای بانک پاسارگاد با نماد وساپار است.

این نقاط قوت که در ادامه به آن‌ها پرداخته خواهد شد، نشان می دهد مدیریت این بانک در عرصه بانکداری نوین قدم های موثری برداشته است.

 

این گزارش که پیش از موعد منتشر شده است، رعایت کلیه قوانین و مقررات بازار بین بانکی و کفایت منابع نزد بانک مرکزی طی چند سال اخیر تا کنون را توسط بانک پاسارگاد مورد تائید قرار می دهد. بانک پاسارگاد علاوه بر بدهکار نشدن نزد بانک مرکزی، پشتیبان سایر بانک ها در زمینه کسری منابع نیز بوده است.

 

افزایش 75 درصدی درآمد کارمزد نسبت به دوره میانی شش ماهه سال 97 که شامل افزایش 100 درصدی کارمزد ضمانت نامه های صادره و افزایش 93 درصدی کارمزد پرونده های اعتباری مشتریان و افزایش کارمزد عملیات ارزی است. این اعداد بیانگر همت و اراده بانک پاسارگاد در کسب درآمدهای غیرمشاع است. افزایش 132.18 درصدی درآمد غیرمشاع تسهیلات اعطایی که ناشی از عملکرد بهینه بانک در بخش فعالیت های ریالی و ارزی مربوط به وجه التزام بدهکاران اعتبارات اسنادی و ضمانت نامه های تسهیلات ارزی بوده است. درآمدهای غیرمشاع بانک ها مجموع درآمدهای حاصل از کارمزد، مبادلات ارزی و سایر فعالیت های مشاوره ای بانک ها را شامل می شود.

یکی دیگر از تدابیر قابل‌توجه مدیران عالی رتبه بانک پاسارگاد در حوزه جذب منابع بوده است. این بانک در دوره شش ماه ابتدایی سال 98 رشد قابل‌توجه 12.11 درصدی را تجربه کرده است.

 

کاهش هزینه بهای تمام‌شده پول از 18.35% به 16.88% (هزینه ای که بابت سود سپرده ها پرداخت می شود) طی دو سال اخیر یکی دیگر از فعالیت های قابل‌توجه این بانک بوده است. این کاهش هزینه در اثر تغییر سبد دارایی یا سهام (پورتفولیو) بانک پاسارگاد از جذب منابع گران قیمت به سمت جذب منابع ارزان قیمت رخ داده است

 

تحلیل تکنیکال بانک پاسارگاد (وپاسار)

تحلیل تکنیکال بانک پاسارگاد (وپاسار بر اساس گزارش عصر بورس): سهم در حال ساخت الگوی دوگانه در درجه بزرگتر هست و در حال حاضر موج B اصلاحی را در پیش دارد:

  • محدوده بررسی: ۲۸۰ تا ۳۰۰
  • هدف اول: ۴۱۰
  • هدف دوم: ۵۳۰
  • حد ضرر: تثبیت زیر ۲۶۰

 

 

آخرین گزارش ماهیانه بانک پاسارگاد (وپاسار)

  • گزارش فعالیت ماهانه دوره ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
  • بانک پاسارگاد در دوره ۱ ماهه منتهی به دی ۱۳۹۸ از محل سود تسهیلات خود مبلغ ۱۱,۳۰۸,۴۱۳ میلیون ریال درآمد داشته و مبلغ ۱۱,۱۸۶,۱۰۵ میلیون ریال سود سپرده پرداخت نموده که به این ترتیب تراز مثبت %۱ را ثبت نموده است.
  • «وپاسار» با سرمایه ثبت شده ۵۰,۴۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۰ ماهه در سال مالی منتهی به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ از محل سود تسهیلات مبلغ ۱۱۳,۱۵۸,۴۵۷ میلیون ریال درآمد داشته و مبلغ ۱۰۳,۱۲۵,۰۳۸ میلیون ریال سود سپرده پرداخت نموده که به این ترتیب تراز مثبت %۱۰ را به ثبت رسانده است.

 

آخرین صورت های مالی بانک پاسارگاد (وپاسار)

  • اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۰۹/۳۰ (حسابرسی نشده)(اصلاحیه)
  • بانک پاسارگاد در دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ۱۳۹۸ به ازای هر سهم ۲۰۹ ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل %۷ افزایش یافته است؛ این تغییر عمدتاً ناشی از رشد %۲۵ سود و وجه التزام تسهیلات اعطایی بوده است.
  • «وپاسار» با سرمایه ثبت شده ۵۰,۴۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۰,۵۱۹,۳۵۳ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

 

عملکرد عالی بانک پاسارگاد در 11 ماهه با تراز مثبت بیش از 1100 میلیاردی

به گزارش کدال نگر بورس 24 بانک پاسارگاد در بهمن ماه 1398 حدود 1361 میلیارد تومان از تسهیلات اعطایی خود درآمد داشته است حال آنکه سود پرداختی پرداختی بابت سپرده های سرمایه گذاری در بهمن حدود 1198 میلیارد تومان می باشد. تراز بانک در بهمن ماه حدود 163 تومان مثبت می باشد. شایان ذکر است مجموع درامد حاصل از تسهیلات اعطایی در 11 ماهه منتهی به بهمن 98 حدود 12677 میلیارد تومان است و سود پرداختی بابت سپرده ها در 11 ماهه حدود 11511 میلیارد تومان است. تراز 11 ماهه بانک حدود 1166 میلیارد تومان مثبت است.

همه این اعداد و ارقام نشان می دهد بانک پاسارگاد به‌عنوان یکی از بانک‌های پیشرو در بانکداری الکترونیک عملکرد قابل‌توجه و شفافی داشته است. اعلام درآمد هر سهم و کاهش هزینه بهای تمام‌شده پول در این بانک آینده روشنی را برای بانک و سهامداران آن رقم خواهد زد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی بولتن نیوز، تاریخ 22 اسفند 98، کد مطلب: 658403: www.bultannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین