پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۱۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷
مبارزه موفق با بحران کرونا نیازمند همکاری چندوجهی مردم، مسئولان و رسانه‌ها است. رئیس‌جمهوری تصریح می‌دارد همدلی و همکاری مردم با دولت، اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف رسانه‌ها در این زمینه و البته همکاری فراملی برای اقدامات هماهنگ و مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند به عبور سلامت ما از بحران کمک کند.

شعار سال: رئیس‌جمهوری در یک هفته منتهی به یکشنبه ۲۵ اسفندماه، بخش مهمی از سخنان خود را به مساله شیوع ویروس کرونا در کشور و بیان برنامه‌ها و اقدامات دولت در کنترل بیماری کویید ۱۹ اختصاص داد. ابعاد مختلف مدیریت فضای عمومی جامعه و ساحت‌های مختلف حیات جمعی چون بهداشت، درمان، اطلاع‌رسانی، آموزش، اقتصاد، امنیت روانی و .... در کانون توجه دولت و رئیس دستگاه اجرایی است.

این گزارش به بررسی و محوربندی اهم اظهارات رئیس‌جمهوری در یک هفته اخیر پرداخته است.

مدیریت موفق بحران کرونا چگونه میسر می‌شود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه ۲۴ اسفند در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا پس از دریافت گزارش اعضای ستاد در سخنانی بار دیگر از پزشکان، پرستاران و کادر درمانی که امروز بار سنگینی بر دوش دارند، قدردانی و تشکر کرد و گفت: خداوند به شما عنایتی کرده و آن این است که مردم چشم دوخته‌اند که شفای خداوند برای بیماران از طریق شما باشد و این رحمت خداوند است که باید آن را پاس بدارید.

رئیس‌جمهوری همچنین از مقام معظم رهبری برای صدور فرمان فعال شدن قرارگاه بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح قدردانی کرد و گفت: از ابتدای تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی در این جلسات حضور مستمر داشتند و با فرمان مقام معظم رهبری برای فعال شدن قرارگاه ستاد مشترک نیز همه امکانات نیروهای مسلح بهتر، دقیق‌تر و کامل‌تر در خدمت مردم خواهد بود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه گزارش ارایه شده از سوی معاون وزیر بهداشت در مورد شبکه غربالگری بیماری کرونا در کشور و اینکه در این طرح میلیون‌ها نفر در کشور مورد سوال قرار گرفته و ۹۷ درصد از پاسخ دهندگان علایم بیماری نداشته‌اند، گفت: این بسیار خوشحال‌ و امیدوارکننده است که براساس گزارش افراد سالم و بیماران به سرعت مشخص می‌شوند و برای درمان مبتلایان اقدامات لازم در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پیشنهاد وزیر بهداشت برای تصویب مصوبه کنترل تردد در ۱۱ استان کشور این پیشنهاد را برای کنترل بیماری مفید ارزیابی کرد و گفت: باید دقت کنیم که نقاط کنترل در استان‌ها کاملاً مشخص باشد و تیم‌های کنترل‌کننده به گونه‌ای عمل کنند که مشکلاتی همچون ترافیک در راه‌ها ایجاد نشود و قبل از اقدام به مردم اطلاع‌رسانی شود.

دکتر روحانی در واکنش به پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر تعیین جریمه برای کسانی که با علائم بیماری به مسافرت و جابجایی در این استان‌ها اقدام می‌کنند، بیان داشت: ممکن است این افراد از بیماری خود مطلع نباشند و همین که برگردانده شوند و به بیمارستان برای درمان هدایت شوند به عنوان جریمه برای آنها کافی است.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به اظهارات وزیر بهداشت در مورد ضرورت ایجاد محدودیت در حرم‌های مطهر و بقاء متبرکه تأکید کرد: اطمینان دارم مسوولان بقاء متبرکه و حرم‌های مطهر در شهرهای مختلف کشور دلسوزی کافی در مورد سلامت مردم دارند و دستورالعمل ستاد کرونا را برای ورود مردم در ایام پایانی سال و تعطیلات عید را اجرا خواهند کرد.

دکتر روحانی افزود: آرزوی همه ما تشرف به حرم‌های مطهر است، اما از هر کجا به آنها متوسل شویم پاسخ ما را خواهند داد. در شرایط امروز توسل‌ها و توجهات باید با رعایت کامل اصول بهداشتی باشد.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به گزارش وزیر ارتباطات در خصوص ضرورت انجام امور اداری و کارهای مردم از طریق سیستم الکترونیک و عدم مراجعه به دستگاه‌ها، تأکید کرد: هر کاری باعث شود حضور مردم به دستگاه‌های اجرایی و اداری کاهش یابد و امور از طریق سیستم دیجیتالی و الکترونیک انجام شود، خوب است و این می‌تواند به تقویت دولت الکترونیک منجر شود.

دکتر روحانی در پایان ابراز امیدواری کرد که ان‌شاء الله بتوانیم هر چه سریع‌تر این بلیّه را از سر مردم کوتاه کنیم و خداوند به همه بیماران شفای عاجل عنایت کند.

رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین اشاره کرد: در مورد مسایل اقتصادی هم که تحت تأثیر کرونا قرار گرفته روز یکشنبه هفته جاری در جلسه‌ای با حضور اعضای ستاد اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی موضوع را به صورت دقیق بررسی خواهیم کرد.

کرونا را باید جدی گرفت

رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه ۲۱ اسفند در جلسه هیات دولت در خصوص لزوم جدی گرفتن کرونا گفت: مسأله ویروس کرونا تقریباً اختصاص به کشور و منطقه‌ای ندارد و اکثر کشورهای جهان به این ویروس مبتلا شده اند و همانطور که مردم عزیز می‌دانند در سبک زندگی مردم، اقتصاد و رفت و آمد، مشاغل مردم و بسیاری از فعالیت‌هایی که به نوعی به مسافرت و تردد مربوط می‌شود، اثر گذاشته و فشارهای فراوانی را به اقتصاد جامعه وارد کرده است . بنابراین این موضوع را باید امروز جدی بگیریم.

دکتر روحانی افزود: این مسأله را جدی بگیریم و به سادگی به این ویروس نگاه نکنیم و برای سلامت خود و خانواده‌مان خطرناک در نظر بگیریم؛ گر چه از لحاظ علمی و پزشکی می‌گویند این ویروس خیلی خطرناک‌تر از ویروس‌هایی شبیه آنفلوآنزا نیست، اما به دلیل مسأله واگیری سریع و شیوع، این بیماری جایگاه خاص خود را پیدا کرده و به همین دلیل هم بر همه کشورهای دنیا تأثیرگذاشته است.

ضرورت پرهیز جامعه از شایعات و نگرانی

دکتر روحانی در جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت تصریح کرد: این روزها به شایعات نباید توجه کنیم؛ این شایعات گاهی وقت‌ها در فضای مجازی است و به رسانه‌های داخلی و روزنامه هم سرایت می‌کند و گاهی وقت‌ها به صدا و سیما؛ نمی‌دانم چگونه شده و یک دیوار حفاظتی و ماسک و چیزی باید بگذارند، به آنها اصابت می‌کند و یک گوینده خبری مثلاً دلش تنگ می‌شود برای رئیس‌جمهوری و می‌گوید من دو روز است رئیس‌جمهوری را ندیدم؛ این خوب است و من تشکر می‌کنم از اینکه لطف و محبت دارند؛ اما همه سر کار خودشان هستند و بدون استثناء در حال تلاشند.

نگذاریم شایعات روح مقاومت مردم را دچار مشکل کند؛ این کار را نکنیم؛ یکبار دیگر گفتم، از کرونا خطرناک‌تر، ترس و وحشت و اضطراب است.

حجت الاسلام روحانی در جلسه چهارشنبه هیات دولت در خصوص ضرورت‌های اجتناب از ترس و وحشت گفت: الان با اینکه پزشک‌ها می‌گویند که مثلاً آنفلوآنزا، ویروسی خیلی خطرناک‌تر است و اگر به کسی بگویید آنفلوآنزا دارید، می‌گوید خوب باشد و با قدرت می‌گوید خوب آنفلوآنزا دارم اما به محض اینکه می‌گویید کرونا دارید می‌گوید کرونا؟ جدی می‌گویی! هیچی نصف روحیه از بین رفت و همان اول بسم الله زیر پای همه این سازمان بدن و گلبول‌های سفید که باید بجنگند و مبارزه و مقابله کنند، شل می‌شود چون روحیه طرف می‌شکند و فکر می‌کند کرونا مساوی با پایان زندگی است. باید کرونا را شکست دهیم، باید زندگی و اصول را مراعات کنیم اما در عین حال نباید ترس، وحشت و نگرانی و اضطراب در میان مردم ایجاد کنیم.

رئیس ستاد مقابله با کرونا افزود: متأسفانه گاهی برخی از افراد که با نام و نشان هستند و گاهی ممکن است با غرض نباشد، مثلاً یک دفعه می‌گویند که فلان استان نابود شد و وقتی با استاندار همان استانی که می‌گویند وضع‌ آن بد است، صحبت می‌کنم و می‌گویم چقدر دیروز فوتی داشتید، می‌گوید ۱۲ نفر فوتی داشتیم که در یک شرایطی ممکن است روزی ۱۰ الی ۱۵ نفر و از آن طرف اگر ۱۲ فوتی داریم، ۱۲۰ نفر از بیمارستان ترخیص می‌شوند و به سلامت از بیمارستان خارج می‌شوند. نمی‌خواهم بگویم این ویروس را کوچک بپنداریم ولی بیش از آنی که واقعیت است، بزرگ هم نکنیم و با آن زندگی کنیم و این دوران را بگذرانیم.

لزوم اطلاع‌رسانی دقیق به مردم و مقابله با شایعات

رئیس‌جمهوری شنبه ۲۴اسفند در جلسه پیگیری، هماهنگی و پشتیبانی اقدامات ملی برای مقابله با کرونا با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق، صریح و شفاف در زمینه مقابله با کرونا گفت: نیاز اصلی امروز جامعه ایجاد آرامش با محوریت آگاه‌سازی دقیق و افزایش مشارکت عمومی در همراهی با توصیه‌ها و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کرونا است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه جریاناتی امروز به دنبال برهم زدن آرامش روانی جامعه هستند، خاطر نشان کرد: ما موظف هستیم تلاش‌های خالصانه و فداکارانه کادر درمانی کشور را که تاکنون جان بسیاری را نجات داده‌اند و مانع از شیوع بیشتر بیماری شده است نیز در کنار انتقادات و بیان کاستی‌ها نشان دهیم.

دکتر روحانی با اشاره به ایجاد ابهامات و شبهات و تولید شایعات بی‌اساس برای ایجاد فضای دوقطبی و اختلاف در میان مردم تأکید کرد: منصفانه این است که همه اصحاب رسانه و شخصیت‌های سیاسی و مسئولین ذیربط در این حوزه ضمن اطلاع‌رسانی دقیق و انتشار به هنگام اخبار به صورت دقیق و شفاف به جامعه، با شبهات و شایعات ایجاد شده مقابله کنند و این حقایق را نیز تبیین کنند که اقدامات زیربنایی دولت در حوزه سلامت در سال‌های گذشته امروز راهگشا بوده و کمک حال کادر درمانی در مبارزه با این بیماری شده است.

رئیس‌جمهوری همچنین با قدردانی از اصحاب رسانه و خبرنگاران بخاطر تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در رسانه‌های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و مکتوب بیان داشت: رسانه‌ها در این رابطه نقش مهمی بر عهده دارند و باید تلاش کنند که فضا به سمت دو قطبی و جناح‌بندی‌های سیاسی کشیده نشود. درست است که مرجعیت اصلی اطلاع‌رسانی با صدا و سیما است چون مخاطب چند ده میلیونی دارد، اما این نافی تلاش‌ها و زحمات سایر رسانه‌ها نیست.

دکتر روحانی با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا با شرایط تحریمی و فشار حداکثری که روی آن وجود دارد توان مقابله با این شیوع گسترده را که الان همه جهان را در برگرفته نداشت، گفت: آیا اطلاع‌رسانی منصفانه و حرفه‌ای در شرایط بحران این است که افراد از هر فرصتی حتی به قیمت موج‌سواری روی جان انسان‌ها برای تخریب دولت استفاده کنند؟ اطلاع‌رسانی منصفانه و حرفه‌ای در این شرایط به خدمت گرفتن همه تکنیک‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌ای برای بالا بردن مشارکت مردم با دولت در مقابله با این بیماری، تقویت و بالا بردن روحیه خادمان ملت در این شرایط خصوصاً کادر درمانی و بهداشتی کشور و تبیین شرایط کشور در موقعیت فعلی است.

رئیس‌جمهوری افزود: چه اشکالی دارد رسانه‌ها برای مردم تبیین کنند که توانمندی‌ها و اقدامات این دولت در مقابله با کرونا با وجود فشارهای حداکثری آمریکا و تأثیرات ضدانسانی تحریم‌ها تا همین حالا هم نسبت به دیگر کشورها افتخارآفرین بوده است. اینها مردم را نسبت به دولت و نظام‌شان دلگرم و امیدوار می‌کند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه همه کشورهای دنیا هم‌اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری هستند، اما شرایط ما با همه شرایط آنها متفاوت است، گفت: با این همه تفاوت حقیقت این است که اقدامات انجام شده قابل قبول بوده است.

تمرکز بر قطع زنجیره انتقال به عنوان راه حل بحران کرونا

رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه ۲۱ اسفند در جلسه هیات دولت در خصوص راه حل مواجهه با بحران کرونا تصریح کرد: اینکه در برابر این بیماری باید چه کنیم و چه اقداماتی انجام دهیم، تقریباً یک نسخه واحدی است که حدوداً در همه دنیا به آن رسیده اند و بر آن تأکید می‌کنند؛ یکی اینکه این زنجیره را باید قطع کنیم؛ این زنجیره شیوع از یک نقطه از یک فرد شروع می‌شود؛ وقتی یک فرد در جمعی می‌رود آنها را آلوده می‌کند، آن جمع وقتی در جمع دیگر می‌روند، آنها دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین یک زنجیره‌ای است که از نقطه‌ای شروع می‌شود و ممکن است از کل شهر، یا مناطق شهری ، یا بین شهری و حتی بین کشورها عبور کند. پس اولین مسأله این است که ما این زنجیره را قطع کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: چگونه زنجیره را قطع کنیم؟ اولین آن مسأله ضدعفونی است؛ ممکن است این زنجیره آمده تا بدن و دست من اصابت کرده و اگر دست‌ها را خوب بشویم و ضدعفونی کنم- حتی با صابون و آب همانطوری که توصیه شده بشویم- این زنجیره اینجا قطع می‌شود و دیگر از دست من به فرد دوم تجاوز نمی کند؛ همه مقرراتی که راجع به لباس و ماسک و همه اینهایی که گفتند، برای اینکه این زنجیره قطع شود تأثیرگذار است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: مسأله دوم، عدم جابجایی و تردد است؛ به ذهن بعضی‌ها می‌آید که یعنی وقتی از تهران به یک شهر دیگر رفتیم معنایش تردد است اما اگر از شمال تهران به جنوب تهران از جنوب به شرق و از شرق رفتیم غرب این عیبی ندارد و داخل تهران هستیم؛ وقتی می‌گوییم تردد مضر است و سفر مضر است، سفر درون شهری هم همان اثر را دارد و فرق نمی‌کند؛ یک فردی در یک استانی از این شهر و استان است؛ فکر می‌کنیم داخل استان یک طور است و بیرون استان طوری دیگر است؛ می‌گوییم که این سفر داخل استان است. این آقا از مرکز استان رفته این شهرستان و از شهرستان آمده به مرکز استان؛ این که استان خودش است؛ اینها که همه با هم هستند، تفاوتی نمی‌کند. چه اینکه از استانی به استان دیگر سفر کنند، چه اینکه از داخل استان در درون استان بین شهرهای مختلف تردد کنند، چه بین شهر و روستا تردد کنند، چه در یک شهر بزرگ از بخشی به بخش دیگر تردد کنند، توصیه این است، حتی الامکان باید تردد به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند. زمانی کاری ضروری است؛ آن وقت همه باید به اصول و پروتکل‌هایی که گفته می‌شود توجه و آنها را مراعات کنیم؛ این اقدام برای شکستن این زنجیره اهمیت بسیار فراوان دارد.

توصیه‌های نوروزی- کرونایی رئیس‌جمهوری

رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه ۲۱ اسفند در جلسه هیات دولت در خصوص لزوم مراعات مردم در ایام نوروز تصریح کرد:در آستانه تعطیلات نوروزی هستیم و به طور طبیعی ایام نوروز طبق تقویم رسمی آغاز سال، تعطیلات نوروزی و آغاز بهار است و بعضی‌ها به من پیشنهاد کردند که دولت تعطیل نوروزی را امسال حذف کند و این تعطیلات را در فصل و زمان دیگر که کرونا نیست، ببرد که به اعتقاد من این کار عملی و شدنی نیست. مردم در ایام عید اعتقادات و نکاتی دارند و البته باید مراسم را امسال به صورت خوبی مدیریت کنند که در اجتماعات و اماکن متبرک که مردم اعتقاد دارند و به حق هم اعتقاد دارند، نروند.

دکتر روحانی افزود: ما می‌توانیم زیارت هر امامی را از راه دور انجام دهیم و اگر آن خلوص و توجه باشد آن امام بزرگوار هم قبول می‌کند و همان ثواب و اجر را و شاید در این شرایط مخصوصاً قبول و جایگزین شود و کلامی که با امام صحبت می‌کنیم فاصله زمان و مکان تأثیری ندارد چراکه آنها کلام ما را می‌شنوند و به کلام ما جواب می‌دهند. بنابراین همه باید در ایام نوروزی مراعات کنیم.

رئیس دستگاه اجرایی ادامه داد: نوروز را برای فرصت شیوع بیشتر نگذاریم. این برای ما یک اصل باشد. نوروز را برای پیروزی در برابر این ویروس قرار دهیم و این پیروزی هم به همین است و اگر هدیه‌ای می‌خواهیم در ایام عید بدهیم و رفت و آمدی انجام دهیم، می‌توان همه این ها را غیابی انجام دهیم و حضوری نباشد و با تلفن و فضای مجازی با هم حرف بزنیم و تبریک بگوییم و اگر یک وقتی همدیگر را می‌بینیم، فاصله‌ها و اصول بهداشتی را مراعات کنیم. بنابراین خیلی مهم است این ایام عید برای شرایطی که می‌خواهیم داشته باشیم.

دکتر روحانی در جلسه چهارشنبه هیات دولت در خصوص لزوم همکاری مردم با دولت تصریح کرد: این مسأله مبارزه با کرونا ۲ بخش یا ۲ بال دارد. یک بال‌ آن همان اقداماتی است که وزارت بهداشت و درمان، دولت و بخش‌های مختلف دولت انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند و یک بخش‌ آن هم به همکاری مردم مربوط می‌شود که اگر مردم عزیز ما همکاری کامل نکنند، ما دیرتر به نتیجه می‌رسیم و همکاری بیشتر کنید، زودتر به نتیجه می‌رسید.

تمام مجموعه دولت درگیر مساله کرونا است

حجت‌الاسلام روحانی روز چهارشنبه ۲۱ اسفند در جلسه هیات دولت در مورد مشارکت همه بخش‌ های دولت در مدیریت مساله کرونا تصریح کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند که در مبارزه با کرونا یک وزارتخانه ما به نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگیر است و گاهی گله می‌کنند که کل کشور و همه وزرا و مسئولین باید بیایند. می‌خواهم خدمت مردم عزیزمان عرض کنم که در این ستاد و در این همکاری تمام دولت درگیر هستند.

دکتر روحانی گفت: اولاً بخشی از دولت تلاش می‌کند برای اینکه زندگی عادی مردم بگذرد. زندگی عادی مردم یعنی چه؟ یعنی برق، آب، گاز، بنزین و مسایل مالی و پولی در گردش باشد و کالای اساسی باشد. تلاش ما این است که زندگی مردم، البته سخت است و با سختی توأم است ولی تبدیل به یک شرایط بحرانی بسیار سخت و غیرقابل تحمل نشود. می‌خواهیم شرایطی باشد که مردم البته با مراعات همه اصول و سختی‌های ویژه‌ای که این وضعیت ایجاد کرده، زندگی کنند و همه وزرای ما امروز درگیر هستند.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: خدمت مردم عزیزمان عرض کنم که تمام وزرای اقتصادی و تمام مسئولین درگیر این مسأله هستند. از رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اینکه تأمین مالی کند و پولی اگر جایی لازم است، اختصاص دهد و معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری که موظف است جلسات لازم اقتصادی را در این زمینه مرتب برگزار کند، تا وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی همه درگیر هستند برای تأمین ریال، ارز برای اینکه چیزی بخریم و کالاهای مورد نیاز فوری برای زندگی مردم، کالاهای اساسی، آنچه که برای مردم از لحاظ بهداشتی لازم است.

دکتر روحانی افزود: تمام بخش‌های تحقیقاتی و علمی ما درگیر هستند یعنی معاونت فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، دفاع و تمام بخش‌هایی که توان دارند، در این زمینه و چیزهایی که نیاز است مانند کیت و ماسک و وسیله‌ای که مورد نیاز است، کار کنند و راجع به ریشه‌یابی این ویروس، نحوه مقابله با آن همه فعال هستند. یک نفر غیرفعال نیست که در دولت ما اینجوری تبلیغ شده که مثلاً رئیس‌جمهوری مسئولیتی ندارد، وزیر کشور هم مسئولیتی ندارد، فقط بنده خدا وزیر بهداشت، درمان گرفتار شده است و همه بار بر دوش وی است.

رئیس‌جمهوری در قدردانی از وزارت بهداشت و کادردرمانی گفت: وزیر بهداشت و درمان بار سنگینی بر دوش دارد و مخصوصاً بر دوش همکاران عزیزش، همه پزشکان، پرستاران، بیمارستان‌های مختلف، مراکز درمانی و بهداشتی که آنها یک مسئولیت بسیار سنگینی را امروز بر دوش دارند. باز هم از آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم و دست آنها را می‌بوسیم.

دکتر روحانی افزود: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم که آنهایی که در این راه و کادر درمانی ما اگر صدمه می‌بینند، جان عزیز خودشان را فدا می‌کنند به عنوان شهید خدمت محسوب شوند. آنها در خط مقدم هستند و این سر جای خودش محفوظ است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: امروز نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسیج و همه پای کار هستند. نیروهای مسلح ما گفته اند در هر جا بیمارستان نیاز است، ما ۱۰ هزار تخت آماده داریم. ۳۵۰۰ تخت درمانی برای هر کجا بخواهید آماده داریم و الان استاندارهای ما در تماس هستند و این کار آغاز شده است.

رئیس دستگاه اجرایی خاطرنشان ساخت: یک مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شده است و آن اینکه لجستیک این کار و تأمین مواد بر عهده آنها است؛ آنها همانطوری که برای کارخانه‌ها، اقتصاد کشور و برای چرخش تولید کشور مسئولیت‌های سنگینی دارند؛ اما در عین حال وزارت صمت برای تامین چیزهایی که برای زندگی عمومی مردم مورد نیاز است و همه نیازهای وزارت بهداشت در زمینه مبارزه با کرونا، مسئولیت کامل دارد.

دکترروحانی ادامه داد: می‌خواهم تشکر ویژه کنم؛ کاری که شهرداری‌های ما انجام می‌دهند و ‌شهر را نظافت و ضدعفونی و تمیز می‌کنند؛ این یک بار سنگینی بر دوش آنها و کمک بزرگی برای شکست کرونا و بسیار مهم است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: دیروز بعضی از استانداران که با آنها تماس داشتم می‌گفتند یک نگرانی دارند؛ مصرف آب بالا رفته و ممکن است در هفته‌های آینده دچار مشکل شویم؛ دیروز از وزیر نیرو رسماً سوال کردم و ایشان هم تا غروب پاسخ کتبی دادند؛ خوشبختانه مردم هیچگونه نگرانی‌ برای آب و برق در این ایام نباید داشته باشند؛ هیچ نگرانی‌ برای انرژی و سوخت از جمله گاز، گازوئیل، بنزین و سایر نیازمندی‌ها نباید داشته باشند. همه اینها در تلاش هستند و این کار دارد انجام می‌گیرد.

دکتر روحانی ادامه داد: وزیر امور خارجه مسئول تمام وظایفی که مربوط به مسایل روابط خارجی و تماس با کشورها می‌شود، است و این بار بر دوش ایشان است؛ حالا چه برای کمک هایی که می‌خواهند در این زمینه انجام دهند و همکاری‌هایی که در زمینه کرونا لازم است و سایر امور و روابط کشور که مورد نیاز است. این بار سنگین را آنها انجام می‌دهند. یعنی وزارت خارجه با همه توان در این زمینه فعال است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: بخش آموزشی، گر چه در این ایام تعطیل است و در آینده نزدیک اعلام خواهند کرد که از چه زمانی کلاس‌هایشان شروع به کار خواهد کرد، ولی در همین ایامی که تعطیل است همه توان خودشان را بکار بردند تا مردم بتوانند استفاده کرده و از طریق فضای مجازی و صدا و سیما این کار را انجام دهند.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: وزارت کشور مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش دارد؛ طبق مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی که مربوط می‌شود به تاریخ هفدهم اسفند ماه که این جلسه تشکیل شد و مصوبات بسیار مهمی را داشتیم و مقام معظم رهبری همه این مصوبات را تأیید کردند و یک پشتوانه بسیار قوی و خوبی برای همه ما است؛ در این مصوبه آمده که ستاد ملی مبارزه با کرونا هر چه تصویب می‌کند، همانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و برای تمام ارکان کشور، تمام دستگاه‌ها و نهادها، اعم از نیروهای مسلح، غیرنیروهای مسلح، نهادهای عمومی، حتی در برخی موارد ضروری برای بخش خصوصی لازم‌الاجراست و این قدرت بزرگی به ستاد داده شده است.

به گفته رئیس‌جمهوری، اخیراً بعضی از دوستان نامه نوشتند، بعضی از نمایندگان محترم مجلس و دیگران که من ستاد را به عهده داشته باشم؛ دوستان بدانند حداقل هفته‌ای یک جلسه ستاد با ریاست و مدیریت خود من تشکیل می‌شود؛ در هفته‌ای که الان رو به پایان است، از شنبه جلسه گذاشته بودیم و هفته آینده هم جلسه داریم؛ در ایام تعطیلات عید هم باز جلسه خواهیم داشت؛ خود من جلسات را هفته‌ای یکبار می‌گذارم؛ اگر مشکلی داشتم معاون اول می‌گذارد و خود ستاد ملی به ریاست خود آقای دکتر نمکی به طور منظم در هفته هر چند بار لازم باشد جلساتش گذاشته می‌شود.

رئیس دستگاه اجرایی افزود: وزیر راه مسئولیت سنگینی بر دوش دارد؛ برای تردد جاده‌ای مخصوصاً تردد بین ایران و کشورهای همسایه، تردد در پروازها، قطار و همه اینها که باز هم به ایشان تأکید می‌کنم که اپلیکیشن‌هایی که در این زمینه بوده، فعال نیست، یکبار هم تلفنی به ایشان گفتم، یعنی قطار ما خالی است ولی در فضای مجازی راه نمی‌دهد، نمی‌دانم اشکال در کجاست؛ این اشکال را رفع کنند چون تا دیروز هم این اشکال بوده؛ قطار جا دارد، ولی شما در برنامه می‌روید می‌بینید به شما راه نمی‌دهد؛ هواپیما جا دارد ولی در برنامه می‌روید در فضای مجازی راه نمی‌دهد؛ ببینید اشکال در کجاست، اشکال را رفع کنید تا مردم ترددهایی که می‌خواهند، انجام دهند؛ البته آنهایی که ضروری و لازم است. خواهش ما این است ترددهایی که لازم نیست، انجام نگیرد.

دغدغه ‌های اقتصادی مردم در کانون توجه دولت

حجت‌الاسلام روحانی در جلسه چهارشنبه هیات دولت تصریح کرد: مطلع هستیم برخی از اقشار جامعه در فشار اقتصادی قرار گرفتند؛ مشاغلی بوده که بیشتر مشاغل شب عیدی است؛ خیلی از فروشنده‌ها، بخش پوشاک، بخش‌های دیگر، نیازمندی‌های منزل؛ معمولاً مردم در شب عید در حد امکان‌شان نو نوار می‌کردند و امسال مشکلاتی است و البته بعد جبران می‌شود؛ یعنی همینی که اول سال نخریده، ان‌شاء الله وقتی این کرونا رخت بربست و این میهمان ناخوانده بسیار بد خداحافظی کرد و رفت، آن وقت مردم می‌روند، ولی در این مدت اینها دچار مشکل هستند؛ اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفته است؛ بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه ، معاونت اقتصادی که مسئولیت این جلسات را بر عهده دارد همه تلاش کردند؛ مصوبات را دیدم و این مصوبات را روز یکشنبه آینده با حضور مسئولین اتاق‌ها و اصناف مرور می‌کنیم و هر امکانی در اختیار دولت باشد در این زمینه تلاش خواهد کرد. بحث اقساط، مالیات و دیگر است؛ برخی حل شده و برخی دیگر باید حل شود و این را دنبال خواهیم کرد و ان‌شاء الله ادامه می‌دهیم.

چالش‌های قرنطینه

دکتر روحانی در جلسه چهارشنبه هیات دولت در خصوص مساله قرنطینه شهرها تصریح کرد: بعضی‌ها پیشنهاد می‌کنند که راه این شهر را ببنیدیم، آن یکی می‌گوید راه آن شهر را ببندیم، یکی دیگر می‌گوید بین یک شهر بزرگ شمال و جنوب را ببندیم و دیگری می‌گوید شهر بزرگ بین شرق و غرب را ببندیم که امروز به طور کامل از صبح تا دقایق پیش در دولت بحث کردیم، همه دوستان اظهار نظر کردند و تقریباً می‌توانم بگویم که اتفاق نظر همه این است که برخی از چیزهایی که گفته می‌شود در اجرا مشکلات بیشتری را می‌آفریند و ممکن است یک جایی را حل کند ولی چهار جای دیگر مشکل درست می‌کند.

رئیس‌جمهوری افزود: نکته‌ای که به ذهن ما آمده و البته این را ستاد ملی اعلام خواهد کرد که ممکن است افراد در بعضی از دروازه‌های شهرها و در خروجی از لحاظ سلامت چک شوند و اگر مشکلی دارند، اجازه ندهند که راه را ادامه دهند یا آنها را به یک مرکز درمانی هدایت کنند و یا اگر نشد یا نخواستند، برگردند به همان مبدأشان منتها این کار در ورودی‌ها انجام نخواهد شد. نه اینکه کسی از خانه و از تهران راه افتاده و هزار کیلومتر رفته و بعد می‌خواهد وارد شهر بشود، بگویند حال بیایید شما. خوب از اول در تهران این کار را انجام دهیم و در خروجی‌ها در زمان و هر روز که ستاد ملی اعلام کرد که ممکن است شنبه، یکشنبه باشد از آن روز در خروجی‌ها و مکان‌هایی که مشخص می‌کند، مردمی که می‌خواهند خارج شوند از لحاظ تب‌سنجی یا از هر شیوه‌ای که آنجا متخصصین هستند، تست می‌شوند و آنهایی که سالم هستند به راهشان ادامه می‌دهند. در عین حال با همه این حرف‌ها، باز هم تردد را در داخل شهر و بین شهرها به حداقل برسانیم و در خانه بمانیم که امن‌ترین مکان خانه خودمان است و آنجا می‌توانیم سلامت خودمان و اعضای خانواده‌مان را بیشتر حفظ کنیم.

مقابله با ویروس کرونا مستلزم اقدامات هماهنگ و مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی

رئیس‌جمهوری روز جمعه ۲۳ اسفند در نامه‌ای به تعدادی از سران کشورهای جهان چنین نگاشت: مقابله با ویروس کرونا مستلزم اقدامات هماهنگ و مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی از یکسو و اتخاذ تدابیر سخت، تأمین نیازمندی‌های اساسی مردم، حمایت مالی از اقشار آسیب دیده از تعلیق کسب و کارهای اقتصادی، هزینه‌های هنگفت بهداشتی و درمانی و... از سوی دیگر است؛ اجرای این تدابیر مستلزم برخورداری از یک بنیه و توان قوی اقتصادی و تأمین ده‌ها میلیاردها دلار بودجه است.

دکتر روحانی در این نامه، به سران کشورهای مخاطب متذکر شده که در این شرایط، جمهوری اسلامی ایران- برخلاف سایر کشورهای درگیر- با موانع و محدودیت‌های جدی مواجه است که ناشی از تحمل دو سال تحریم‌های گسترده غیرقانونی، سیاست فشار حداکثری و کارشکنی‌های سیستماتیک دولت آمریکا می‌باشد. رژیم ایالات متحده طی سال‌های اخیر، بیش از ۱۰۰ اقدام تحریمی علیه ملت و دولت ایران اعمال کرده و در حدود ۱۲۰۰ شخص و موجودیت ایرانی را به فهرست‌های تحریمی خود افزوده است.

رئیس‌جمهوری کشورمان با اشاره به اینکه این تحریم‌ها ظرف کمتر از دو سال گذشته در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ایران خسارت مستقیم وارده آورده است، افزود: اکثر اتباع و شرکت‌های خارجی، حتی اتباع و شرکت‌های دولت‌های باقی مانده در برجام عملاً از این تحریم‌ها پیروی کرده‌اند، ‌حال این که اقدامات در مغایرت آشکار با اصول انسانی، مقررات بین المللی از جمله برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌باشند.

دکتر روحانی با تبیین اینکه دولت آمریکا حتی در اوج این بحران فراگیر همچنان از فشارهای غیرقانونی و کارشکنی برای مانع‌تراشی در برابر تلاش‌های ایران دست برنداشته است، یادآور شد: وزیر خارجه آن کشور در کمال وقاحت از سایر کشورها خواسته است تا ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران را منوط به تحقق خواسته‌های نامعقول و ضدبشری آمریکا نمایند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با کمال شفافیت پس از شناسایی اولین فرد مبتلا به ویروس آن را اعلام و مواجهه با آن را آغاز نمود و به اذعان نماینده سازمان بهداشت جهانی پیشرفت فوق‌العاده‌ای در مبارزه و مهار بیماری کرونا از سوی دولت ایران صورت گرفته است، تاکید کرده است مدیریت این بحران عظیم و خطرناک توسط هیچ کشوری به تنهایی میسر نیست چه رسد به اینکه آن کشور در دسترسی به بازارهای مالی بین‌المللی و تأمین کالاهای مورد نیاز خود با مشکلات فراوان مواجه باشد.

دکتر روحانی افزوده است: تردیدی نیست که در شرایط یک اپیدمی خطرناک جهانی، تهران و قم با پاریس و لندن و نیویورک فاصله چندانی ندارند و هر سیاستی که موجب تضعیف ساختار اقتصادی، تضعیف نظام پزشکی و محدودیت منابع مالی در مدیریت بحران شود،‌ تأثیرات مستقیم بر مبارزه با اپیدمی در سایر کشورها خواهد داشت.

رئیس‌جمهوری با یادآوری این مطلب که شکست کرونا یک وظیفه «بین‌المللی» است، به سران مخاطب در این نامه اظهار داشته که از شما انتظار می‌رود تدابیری بیندیشید که در اجرای تعهدات همه کشورها در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و وظایف عام انسانی، تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده علیه مردم ایران بلااثر شده و با تروریسم اقتصادی آمریکا که امروز چهره زشت و غیرانسانی خود را بیش از هر زمان نشان داده است، مقابله گردد. زمان آن است که جامعه بین‌الملل در برابر قلدری‌های ضدقانونی و ضدانسانی آمریکا ایستادگی نماید و اجازه ندهد تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران رویارویی با این ویروس مهلک را تحت تأثیر قرار دهد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: تحریم‌های آمریکا علیه ایران – و تن دادن به رعایت آنها توسط سایر کشورها – نه تنها غیرقانونی و خلاف قطعنامه شورای امنیت است، ‌بلکه غیراخلاقی و غیرانسانی هم هست و ابعاد غیرانسانی آن امروز دیگر فقط شامل مردم ایران نیست بلکه مردم منطقه و سایر کشورها را نیز در بر می‌گیرد؛ این نه یک مجازات دسته جمعیِ مردم ایران، که مجازات دسته جمعی علیه کلِ بشریت است.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  جمهوری اسلامی ایرنا،تاریخ انتشار 25    اسفند    98، کد خبر:   83714967، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین