پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۲۴۳
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
کوهخواری در کرمان عنوان پرونده‌ای بود که در سال ۹۸ باز کردیم، اما ریشه‌های این داستان آنقدر در لا به لای رانت‌های میلیارد تومانی تنیده شده بود که هنوز پایانی برای آن مقدر نشده است. ماجرا همکاری یک موسسه مالی با شهرداری کرمان است برای بهره برداری از کوه صاحب الزمان(عج) یا شیوشگان این شهر که یک بنای تاریخی نیز هست. فعالین دانشجویی از سال گذشته به خط زدند و برای جلوگیری از این طرح که نقض حقوق شهروندان کرمانی است، آستین بالا زدند.

 شعارسال: کوه شیوشگان یا صاحب الزمان(عج) یکی از مراکز باستانی و تاریخی کرمان است که مدتی نظر برخی را به خود جلب کرده و تلاش می‌کنند که آن را به مکانی تفریحی تبدیل کنند!
 
 کوهخواری در کرمان عنوان پرونده‌ای بود که در سال ۹۸ باز کردیم، اما ریشه‌های این داستان آنقدر در لا به لای رانت‌های میلیارد تومانی تنیده شده بود که هنوز پایانی برای آن مقدر نشده است. ماجرا همکاری یک موسسه مالی با شهرداری کرمان است برای بهره برداری از کوه صاحب الزمان(عج) یا شیوشگان این شهر که یک بنای تاریخی نیز هست. فعالین دانشجویی از سال گذشته به خط زدند و برای جلوگیری از این طرح که نقض حقوق شهروندان کرمانی است، آستین بالا زدند.
 
قرارگاه احمدی روشن استان کرمان برای مقابله با پیشروی‌های این گروه قدرت در منطقه کلیپ‌هایی ساخت و ضمن آن به روشنگری پرداخت. پروژه بام کرمان با ابهامات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف رو به رو است. به گفته برخی منابع آگاه، سطح کوه‌های مشرف به شهر که به قول حقوقی آن را بیاض یا موات می‌نامیم و جزو اراضی عمومی محسوب می‌شود، توسط چندین سازمان و موسسه دولتی و غیر دولتی و افراد حقوقی و حقیقی تغییر کاربری داده شده است.
 
برخی منابع خبری مدعی هستند سیف اللهی، شهردار سابق کرمان هم در شکل گیری و انجام این پروژه و واگذاری آن به موسسه عسگریه (که بعد‌ها به ملل تغییر نام داد) نقش داشته است. زمینی که در ابتدای امر ۳ هکتار بود و بعد از مشارکت این دو نهاد به ۸ هکتار افزایش پیدا کرد. این ساخت و ساز‌ها علاوه بر اینکه بدون توجیهات عام المنفعه باشد، به پوشش گیاهی و بافت باستانی این منطقه آسیب‌هایی رسانده که باید مورد توجه قرار بگیرد.
 

 طی مصاحبه‌ای که با محمدامیر گنجعلی خانی که آن زمان دبیر قرارگاه احمدی روشن استان کرمان بود، داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که سطح بام کرمان که جزو اموال عمومی محسوب می‌شود و حق واگذاری به غیر ندارد، طی یک آگهی فراخوان اجرای طرح‌های عمرانی_ اقتصادی و به بهای اندک به موسسه ملل واگذار شده است.
 
به عقیده او؛ در این پروژه و احتمالا در دیگر طرح‌های موسسه ملل در استان، یا با شبکه فساد سیاسی اقتصادی رو به رو هستیم، یا آنکه با فشار‌های مسئولان، انجام بررسی‌های کارشناسی در ابعاد مختلف کنار گذاشته شده و به طور حتم موسسه ملل از این طریق به منابع مالی قابل توجهی دست یافته است.


 
به این منظور گفتگویی با پهلوان، دبیر جنبش گفتمان سازی بسیج دانشجویی استان کرمان داشتیم. پهلوان می‌گوید: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته از طرف ما و بخش اعظمی از دانشجویان استان، اما کما فی السابق کوه صاحب الزمان (عج) در حال بهره دهی است و اوضاع همان به منوال گذشته.
 
پهلوان معتقد است جریان طوری نیست که به نظر می‌رسد. یعنی در ظاهر گمان بر این می‌رود که این پروژه هتل سازی است؛ در صورتی که ماجرا کمی فرق می‌کند. او می‌گوید: متاسفانه تا قبل از شهادت سردار سلیمانی، فعالیت ما در حال پیش روی بود، اما بعد از آن جریان، کمی عقب افتادیم. قبل از ماجرای ترور حاج قاسم، نشستی با فعالین دانشجویی در سطح استان برگزار کردیم، اما به دلیل مداخله با اخبار شهادت سپهبد سلیمانی شنیده نشد.
 
زمینی که به شهرداری به عنوان نماینده‌ای از عموم مردم واگذار شد، به محل ساخت و ساز‌های پنهانی مبدل شده که حتی مردم را محرم اسرار خود نمی‌داند. حتی به گفته فعالین دانشجویی؛ سازمان محیط زیست هم اقدام قابل توجهی برای نجات بام کرمان نداشته و می‌توان گفت که بعد از گذشت چندماه از آخرین گزارش خبرگزاری دانشجو در خصوص وضعیت این پروژه، این ساخت و ساز در بایکوت خبری است.
 
در این مجموعه آثار باستانی متنوعی وجود دارد که شرایطی اسف بار در انتظارشان است. وجود یک قلعه باستانی در مجاورت این کوه و چندین آثار باستانی مختلف هم نتوانست باعث ثبت بام کرمان در میراث فرهنگی بشود ؛که اگر اتفاق بیفتد دیگر زمینه‌ای برای فعالیت سودجویان وجود ندارد.


در این راستا در تاریخ ۲۶ آذر سال گذشته، نشست خبری «بررسی ابهامات پروژه هتل بام کرمان» به همت قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی کرمان در محل دبیرخانه قرارگاه با حضور جمعی از اصحاب رسانه، دانشجویان و مردم کرمان برگزار شد.
 
در این نشست به طرح شکایتی از سوی فعالین محیط زیست اشاره شد که با توجه به اثرات سوء گسترده زیست محیطی پروژه مطرح شده و  متاسفانه از نتیجه آن اطلاعی در دست نیست. این پرونده در دادیاری‌های شعب دوم و یازدهم دادسرای عمومی و انقلاب کرمان دارای سوابق بررسی می‌باشد.
 
با این وجود حدود یک سال پیگیری از دانشجویان و خبرنگاران، صدا از کوه درآمد، اما از مسئولین نه! خبرگزاری دانشجو همچنان پیگیر و آماده شنیدن دیدگاه‌ها و نظرات مسئولین مربوط با این جریان است؛ که در سکوت در حال گذار است..

   
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  دانشجو ،تاریخ انتشار: 4   فروردین    1399،کدخبر:   833018 ،www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین