پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۶۸۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: به تازگی حسن روحانی در سخنان خود آمریکا را مسبب تمامی مشکلات ما معرفی کرده است، در صورتی که این چنین نیست بلکه آمریکا تنها ما را تهدید کرده، متاسفانه مسئولان ما در مقابل این تهدید‌ها عملکردی انفعالی در همه زمینه‌ها از خود نشان دادند.
شعار سال: کارشناس مسائل اقتصادی گفت: به تازگی حسن روحانی در سخنان خود آمریکا را مسبب تمامی مشکلات ما معرفی کرده است، در صورتی که این چنین نیست بلکه آمریکا تنها ما را تهدید کرده، متاسفانه مسئولان ما در مقابل این تهدید‌ها عملکردی انفعالی در همه زمینه‌ها از خود نشان دادند.

ابراهیم رزاقی در ارتباط با چرایی نامگذاری سال ۹۹ به نام جهش تولید به خبرنگار راه آرمان گفت: سال‌ها پیش در دوران سازندگی اقتصاد سرمایه داری بر ساختار اقتصاد ایران تحمیل شد و پایه‌های اقتصاد کشور را روز به روز ضعیف‌تر کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد: این نوع از اقتصاد تنها سبب رواج بیکاری روز افزون، فقر و اختلاف طبقاتی گسترده در جامعه شد، در صورتی که در اصل ۲ و ۳ قانون اساسی ما بر به کارگیری اقتصاد در راستای تحقق معاد تاکید دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه معاد برای تعالی انسان به سوی خدا است، استقلال سیاسی، اقتصادی و اجتماعی لازمه تحقق این تعالی است از این رو نباید فقر و بیکاری در جامعه وجود داشته باشد چرا که در این صورت امکان بروز تعالی از بین می‌رود.

رزاقی عنوان کرد: بنابراین وظیفه دولت است که در راستای تحقق این مهم گام برداشته، با ایجاد اشتغال، رفاه، مسکن و امکانات بهداشت زمینه ساز تعالی همه افراد جامعه شود.

اقتصاد سرمایه داری هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار را صرف واردات کرد

این استاد اقتصاد بیان کرد: ۳۱ سال است که در کشور ما اقتصاد سرمایه داری حاکم است، در این مدت حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار صرف واردات کالا‌های مختلف به کشور شده، بر اساس ضوابط بین المللی در این مدت باید بین ۷۵ تا ۱۵۰ هزار شغل ایجاد شده باشد که متاسفانه تنها ۱۲ میلیون شغل ایجاد شده است.

وی یادآور شد: در ۶ ساله دوره تدبیر و امید نیز ۶۰۰ میلیارد دلار واردات کالا صورت گرفته و متناسب با آن باید ۱۵ تا ۳۰ هزار شغل ایجاد می‌شد، در این دوره شغل‌های ایجاد شده با مشاغلی که در اثر ورشستگی واحد‌های تولیدی از دست رفته اند، برابری می‌کند حال آنکه غالب این مشاغل دلالی هستند.

رزاقی ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب سال هاست که تاکید فراوانی بر مساله اقتصاد دارند و این تاکید در نامگذاری سال‌های مختلف همچون اقتصاد مقاومتی و تولید ملی نمایانگر است، نامگذاری مجدد این سال به نام جهش تولید نشان می‌دهد که تحقق این شعار‌ها صورت نگرفته است.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: دلایل متعددی برای عدم تحقق این شعار‌ها وجود دارد و با توجه به شرایط کنونی می‌توان گفت به راحتی این مهم امکان پذیر نیست، اما باید توجه داشت که بهبود ساختار اقتصاد کشور سخت‌تر از دوران دفاع مقدس نیست.

عملکرد انفعالی مسئولان در مقابل تحریم‌ها عامل بروز مشکلات اقتصادی

وی عنوان کرد: ایران اکنون با تهاجم اقتصادی گسترده‌ای در حال مقابله است، اما نکته مهم این است که تحریم‌ها برای مسئولان در قوه مقننه و مجری قابل شنیدن نیست، به تازگی حسن روحانی در سخنان خود آمریکا را مسبب تمامی مشکلات ما معرفی کرده است، در صورتی که این چنین نیست بلکه آمریکا تنها ما را تهدید کرده، متاسفانه مسئولان ما در مقابل این تهدید‌ها عملکردی انفعالی در همه زمینه‌ها نشان دادند.

رزاقی ادامه داد: صنایع دفاعی ما از ابتدا با تحریم‌های سنگین مواجه شد، اما مسئولان این حوزه برخوردی مقتدارانه را در پیش گرفته و اکنون جز کشور‌های برتر این حوزه در جهان است.

به کارگیری مدیران جهادی راهکار عبور از بحران‌های سخت اقتصادی

این استاد اقتصاد ابراز کرد: تداوم این شرایط فضا را برای رشد اقتصادی مسدود کرده و سال به سال شرایط سخت‌تر می‌شود، راهکار عبور از این بحران به کارگیری مدیرانی همچون مدیران دوران دفاع مقدس است که در برابر هر نوع تهاجمی از جمله تحریم‌ها واکنش‌های مقاومتی نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد: صنایع، هسته ای، فضایی و موشکی با وجود مدیران دوران دفاع مقدس رشد و شکوفایی بسیاری کسب کرده اند، به عنوان مثال قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در کشور توانایی ساخت هرگونه سازه‌ای را دارد، اما چرا اجازه فعالیت به آن‌ها داده نمی‌شود؟

رزاقی تاکید کرد: مسئولان ما اعتقادی به مدیریت جهادی ندارند، از دوره سازندگی واکنش‌های دفاعی را در هر زمینه‌ای به دلیل مخالفات کشور‌های خارجی با آن‌ها دنبال نمی‌کنند.

دولتمردان ما تنها راهکار حل مشکلات را همراهی با آمریکا می‌دانند

کارشناس مسائل اقتصادی تشریح کرد: مسئولان ما در قوه مقننه و مجریه اعتقادی به مقاومت ندارند، با وجود اینکه آثار منفی تصمیمات اشتباه خود را می‌بینند، اما تصور می‌کنند تنها راه حل، همراهی با آمریکا و عیادی آن است، غافل از آن که این کشور‌ها به عهد خود وفا نمی‌کنند.

وی افزود: حال آنکه خواسته این کشور‌ها توقف صنایع دفاعی ایران و توقف امداد رسانی به مظلومان کشور‌هایی است که زیر دست و پای این آدم خوار‌ها جان می‌دهند.

رزاقی گفت: در این زمان با ادامه مسیر نمایندگان مجلس دست در دست دشمنان نهاده، چشم‌های خود را بر روی اشتباهات دولتمردان بسته و مسبب تشدید شرایط بد اقتصادی می‌شوند، وزرا هم مطابق با خط اشرافی که حامی واردات است حرکت می‌کنند.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: راهکار این مساله روی کار آمدن مدیران انقلابی است، دولت و مجلس با همه توان خود از تحقق این امر جلوگیری می‌کنند، اما انتخاب انقلابی تاثیر شگرفی در تحقق این مهم دارد و امیدواریم نمایندگان انقلابی که به مجلس راه یافته اند از جنس نمایندگان پیشین نباشند و دولت را به روش‌های مختلف کنترل کنند.

کنترل فعالیت‌های دولت توسط قانون اساسی، زمینه ساز تحقق شعار جهش تولید

وی تاکید کرد: در صورتی که نمایندگان مجلس بعدی بر اساس قانون اساسی فعالیت‌های دولت را تحت کنترل شدید قرار دهند نه تنها جهش تولید به خوبی محقق می‌شود بلکه با پیاده سازی رونق تولید می‌توانیم به اقتصاد همه کشور‌هایی که خام فروش هستند کمک کرده تا با تبدیل مواد و ایجاد اشتغال اقتصاد خود را رونق بخشند.

رزاقی یادآور شد: ایران آماده‌ترین کشور در این حوزه است، اما در صورتی موفق می‌شویم که بتوانیم از سد مدیران نالایق عبور کنیم، با ایجاد تشکل‌های سراسری در کشور و عمل به دو رهنمود رهبر انقلاب شامل مطالبه گری و آتش به اختیار عمل کردن، می‌توانیم این سد را شکسته و حرکت به سمت جلو را آغاز کنیم.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: در اصل آتش به اختیار عمل کردن علاوه بر آگاه سازی مردم باید مطالبات موثر مردم نیز بیان شده و در مرحله بعد مبارزه با فساد به معنی واقعی صورت گیرد تا وصول مالیاتی مسیر را برای رسیدن به هدف هموار می‌کند.

استقرار مجلس انقلابی می‌تواند در کمترین فرصت جهش اقتصادی را ایجاد کند

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی قوانین ضروری هنوز تصویب نشده اند، از سوی دیگری بعضی قوانین بر اساس قانون اساسی به درستی تصویب نشده و لازم است که باطل شوند، وجود مجلسی انقلابی می‌تواند ضمن فراهم کردن این شرایط با کمک بسیج، نیرو‌های مسلح و همکاری مردم با ارزان‌ترین قیمت و در کمترین فرصت جهش اقتصادی و به دنبال آن جهش‌های دیگر در تکنولوژی‌های مختلف ایجاد کنند.

رزاقی بیان کرد: در صورت تداوم شرایط فعلی نه تنها جهشی صورت نمی‌گیرد بلکه تولید هم به واسطه افزایش دلالی، قاچاق، واردات و احتکار، زمین می‌خورد در حالیکه بانک‌ها در اختیار وارد کنندگان و دلالان است.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: در حال حاضر آگاه سازی مردم بسیار ضعیف است چرا که فضای مجازی به مردم اطلاعات غلط می‌دهد، در اینجا باید دولت را مجبور به ارائه آمار درست کرد، در این هنگام مردم آتش به اختیار عمل کرده و داوطلبانه در راستای تحقق جهش تولید گام برمی دارند.

دولت سازندگی عامل نابودی الگوی مقاومت و جایگزینی اقتصاد سرمایه داری

وی افزود: در دوران دفاع مقدس جمهوری اسلامی با دستان خالی مقابل دشمن ایستادگی کرد، اما این الگو بعد از پایان جنگ تحمیلی توسط هاشمی رفسنجانی رها و الگوی سرمایه داری پیاده سازی شد.

رزاقی اظهار کرد: در ۱۱ ماه گذشته ۱۴ میلیارد دلار کالای اساسی و ۲۵ میلیارد دلار کالا‌های غیر اساسی و لوکس به کشور وارد شده که نمایانگر اشاعه تجمل گرایی در کشور است در حالیکه مالیات چندانی از آن‌ها دریافت نمی‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد: واردات این کالا‌های غیر اساسی به واسطه دلار صورت می‌گیرد در حالیکه می‌توان همین مبلغ را در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار داد و مشابه آن‌ها را در داخل کشور تولید کرد.

وی یادآور شد: در کشور سالانه ۴۰ میلیارد دلار صرف واردات می‌شود در حالیکه که می‌توان این مبلغ را کاهش داد و برای تولید در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار داد در این صورت است که دیگر نیازمند صادرات پتروشیمی و نفت خام نیستیم.

رزاقی گفت: با تحقق این مهم اشتغال به معنی واقعی ایجاد می‌شود، در حال حاضر ۶۶ میلیون ایرانی در سن کار قرار دارند در حالیکه دولت اعلام می‌کند ۳ میلیون بیکار در کشور وجود دارد درصورتی که میزان کل اشتغال در ایران ۲۴ میلیون نفر است.

این استاد اقتصاد در پایان خاطرنشان کرد: با احتساب این ارقام حدود ۴۲ میلیون بیکار در کشور وجود دارد در حالیکه دولت با ارائه آمار‌های غیر واقعی سعی در مخفی کردن حقایق دارد تا به وظایف خود عمل نکند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه اطلاعی راه دانا، تاریخ انتشار: 9 فروردین 1399، کدخبر: 1594404 ، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین