پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۶۸۳۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
عبدالناصرهمتی در50 روز تازه سپری شده با نوشته ها و سخنانش که سرشار از انتقادهای تند از سیاست آمریکا در برابر ایران و نیز وعده های بی سرانجام برای جلوگیری ازافزایش نرخ تبدیل دلار به ریال است نقش بزرگی - خواسته یا ناخواسته – در افزایش قیمت دلار داشته است.

شعار سال:عبدالناصرهمتی در50 روز تازه سپری شده با نوشته ها و سخنانش که سرشار از انتقادهای تند از سیاست آمریکا در برابر ایران و نیز وعده های بی سرانجام برای جلوگیری ازافزایش نرخ تبدیل دلار به ریال است نقش بزرگی - خواسته یا ناخواسته – در افزایش قیمت دلار داشته است.

رییس بانک مرکزی که با ابداع خبرپراکنی با استفاده از واتس آپ روابط عمومی بانک را نیز از صحنه بیرون کرده درتازه ترین وعده های خود خبر داده است بخشی از منابع ارزی که از سوی آمریکا قفل شده آزاد می شود. وی همچنین با انتشار این خبرکه صندوق بین المللی پول با درخواست 5 میلیارددلاری وام ایران موافقت کرده است فضای بازار ارز را از فرورفتن در التهاب برای چند روزصیانت کرد. کارشناسان باوردارند خبر پراکنی رییس بانک مرکزی در دومورد یادشده و در باره نکات دیگر مبنی براینکه قیمت ارزها دربازاررا کنترل خواهد کرد باهدف آرام نگهداشتن بازار ارز بوده است و خود نیز شاید به قوت داوری هایش امیدوار نبوده است. با این همه اما درروز دوشنبه 11 فروردین خبرهاحاکی از رسیدن قیمت هردلار آمریکا به مرز 16500 تومان بود. این افزایش قیمت به این دلیل رخ داد که نهادهای بین المللی ونیزرسانه های جهانی به نقل از مقامهای سیاسی جهان خبردادند آزادسازی منابع ارزی ایران هنوز یک فکر است و به مرحله اجرا نرسیده است. همچنین مخالفت آشکار مقامهای آمریکایی با پرداخت وام از صندوق بین المللی به ایران ونیز افزایش قیمت دلار در بازار آزاد درستی و قوت سخنان رییس بانک مرکزی را مخدوش کرد. بی اعتمادی به حرفهای این مقام اول ارزی ونیز به خبرپراکنی از شبکه های اجتماعی از سوی فعالان اقتصادی و بازیگران بازارارزدر افزایش نرخ تبدیل دلار به ریال ایران نقش مهمی داشته است. کارشناسان و ناظران آگاه باوردارند تولید و انتشار خبر و معرفی آنها به اسم یادداشت از سوی رییس بانک مرکزی با هدف تسخیر فضای خبری در تحولات ارزی دست کم در هفته ها و ماههای تازه سپری شده بی اثر شده و بلکه بازتاب منفی نیز داشته است. هیچکس از همتی به عنوان رییس یک نهاد بسیار تخصصی و تاثیر گذار انتظار ندارد در نقش یک سیاستمدار به ویژه در سیاست خارجی نقش ایفاکرده و بنویسد یا سخن بگوید. همتی اما این کاررابه دفعات انجام داده و شان ریاست یک نهادسیاستگذار پولی ومالی را در حد یک منتقد سیاسی پایینکشیده است. این رخداد موجب شده سایر سخنان و نوشته های ریس بانک مرکزی نیز از زاویه سیاست دیده شود واعتبار کارشناسی اش را از دست بدهد. به نظر می رسد وی که اقتصاددان است بهتر از هرکس دیگری باید بداندعدم تعادل در عرضه و تقاضای امروز و فردای ارز و سبکتر شدن کفه عرضه به افزایش قیمت دلار منجر خواهد شد. انتشار اخبار پی در پی از سقوط قیمت نفت دربازارهای جهانی و نیز سقوط تقاضای نفت وهمچنین جنگ جهانی درتولید بیشتر از تقاضا از سوی روسیه ، عربستان و آمریکا چشم انداز درآمدهای نفت ایران را ناروشن کرده است و این چیزی نیست که از چشم فعالان اقتصادی دوربماند. از سوی دیگر کاهش رشد اقتصادچین و کاهش تقاضا برای برخی محصولات ایران به همراه کاهش قیمت ها ی این محصولا درآمد وعرضه ارز را بازهم مبهم تر کرده است و این عوامل به افزایش قیمت دلار منجر شده است. به نظر می رسد ریاست بانک مرکزی می تواند و باید برای دوره ای درراهبرد خبرپراکنی ونیز روش متقاعد کردن بازار ارز درباره اینکه نرخ ارزها نوسان نخواهند داشت و قیمت ها پایین می آیند تجدید نظر کند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24،تاریخ انتشار:12فروردین1399،کد خبر:488935،www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
0
1
به نظرم که کاملا خواسته شون افزایش قیمت دلار چرا که باید بودجه تامین شه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
0
0
متاسفانه همیشه ملت فدای تصمیمات و عملکردو خواسته های دولت و سران قوا و مجامع میشوند و باید کسری بودجه کشور رو تامین کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین