پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۳۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
نهاد قانون‌گذاری کشور مدتی است به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شده است، در حالی که پیش از این تمهیدی برای برگزاری جلسات مجلس در شرایط خاص در نظر گرفته نشده است.

شعار سال: بازگشایی مجلس شورای اسلامی پس از انتخابات  با شیوع ویروس کووید-۱۹ در کشور همراه بود؛ تمهیدات مراقبتی برای مقابله با ویروس یکی پس از دیگری از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شد؛ نمایندگان که در تبلیغات انتخاباتی بیشترین تماس را با مردم داشتند، جزو گروه پرخطر شناخته شدند و تصمیم وزارت بهداشت بر آن شد که جلسات علنی مجلس تعطیل شود.

اسفندماه دهه اول خود را به آخر می‌رساند که اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از تصمیم این هیئت برای تعطیلی جلسات علنی تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: این تصمیم هیئت رئیسه در پی درخواست رئیس ستاد مقابله با کرونا گرفته شد و موضوع به قدری جدی بود که حتی جلسه رأی اعتماد وزیر جهاد کشاورزی و تصویب بودجه کل کشور سال ۹۹ را هم تحت تأثیر قرار داد و سبب شد تصمیمات ویژه‌ای در این زمینه گرفته شود.

تعطیلی مجلس البته با انتقادهایی همراه بود و برخی چهره‌های سیاسی و حتی عده‌ای از نمایندگان آن را به صلاح کشور نمی‌دانستند.

محمد حسینی در این باره گفت: تعطیلی صحن علنی مجلس به خاطر شرایطی بود که در انتخابات وجود داشت و ارتباطی که نمایندگان با اکثریت مردم داشتند، اما با روشن‌تر شدن مسائل نمایندگان هم مانند دیگر نیروهای کشور باید سر کار خود حاضر باشند.

وی افزود: نمایندگان مجلس در شرایطی که مردم گرفتار هستند و حسب نیاز منطقه و شرایط کاری نمی‌توانند در قرنطینه بمانند و میان مردم و جامعه تردد می‌کنند و پیگیر امور هستند، اکنون و با روشن شدن مسائل مربوط به بیماری و با تستی که نمایندگان دادند، امکان برگزاری جلسات علنی وجود دارد.

به اعتقاد حسینی؛ نمایندگان  مجلس می‌توانند با اطلاعاتی که از مناطق گوناگون کشور دارند به روند پیشگیری و درمان بیماری کمک کند.  

ادامه شرایط قرنطینه هیئت رئیسه مجلس را مجاب کرد تا تصمیمی برای برگزاری جلسات صحن علنی با کمترین خسارات و مطابق با قوانین قرنطینه اتخاذ کند، اسدالله عباسی در این باره گفت: با توجه به مسئولیت‌های مجلس شورای اسلامی و اینکه نمایندگان درخواست دارند کار روی زمین نماند،  تمهیداتی اندیشیده شد تا نرم‌افزار دیجیتال برای برگزاری جلسات صحن به صورت دوسویه طراحی شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره نحوه کارکرد این نرم‌افزار تصریح کرد: این نرم‌افزار شرایط را مانند زمانی که نمایندگان داخل صحن بودند و از طریق مانیتورهای خود پیشنهادها، نظرات و مخالفت‌های خود را اعلام می‌کردند، فراهم می‌کند تا نمایندگان مجلس بتوانند در موضوعات منطبق با دستور کار مشارکت کنند.

عباسی اضافه کرد: تمهیدات این نرم‌افزار اندیشیده شده و در صورتی که به هر دلیل قرنطینه ادامه پیدا کند، جلسات علنی مجلس به صورت دیجیتال و دوسویه برگزار خواهد شد. جلسات غیرحضوری نمایندگان که گفته شده بود با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود، در چند نوبت به صورت غیر رسمی برگزار شد که طبق آنچه گفته شد، استقبال مناسبی از طرف نمایندگان نداشت. به طوری که جلسه دهم فروردین نمایندگان که مقرر شده بود به صورت آنلاین برگزار شود، به گفته سخنگوی هیئت رئیسه به دلیل حد نصاب نرسیدن رسمیت نیافت و فقط ۱۰۲ نماینده حضور خود را اعلام کردند در صورتی که رسمیت یافتن جلسات مجلس حداقل به حضور ۱۹۲ نماینده نیاز دارد.

گفته می‌شود برخی نمایندگان به دلیل مشکلات اینترنتی نتوانستند در جلسه صحن مجلس حضور آنلاین داشته باشند، اما سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی معتقد است: برای تشکیل جلسات به مشارکت و همکاری نمایندگان نیاز است که گاه دریغ  می‌شود و اسامی نمایندگان غایب در جلسات دیجیتال به چشم می‌خورد. 

برگزاری جلسات مجلس شورای اسلامی در زمان شیوع بیماری کرونا در حالی با مشکلات عدیده مواجه بود که جلسات هیئت دولت با در نظر گرفتن شرایط ویژه برگزار می‌شد، به گفته عباسی؛ هیئت رئیسه مجلس در ایام شیوع کرونا چندین بار در هر  هفته جلسه داشت و انواع راه حل‌ها را برای حضور نمایندگان و تشکیل جلسات صحن بررسی کرد. اما ستاد مقابله با کرونا صریحاً مخالفت خود را به هیئت رئیسه ابلاغ کرد و اجازه برگزاری جلسات مجلس را نداد.

آنچه مسلم است؛ تجربه برگزاری جلسات آنلاین و غیرحضوری نمایندگان مجلس به شکست انجامیده و طبق اعلام هیئت رئیسه مجلس جلسات سه‌شنبه و چهارشنبه مجلس شورای اسلامی به صورت حضوری و علنی برگزار خواهد شد، اما باید در نظر داشت که وقوع شرایط خاص در کشور و ضرورت تعطیلی مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در آینده نیز دور از ذهن نیست، بنابراین به نظر می‌رسد مجلس یازدهم  به‌رغم پیگیری طرح‌های اقتصادی باید شرایطی را در آیین‌نامه داخلی مجلس فراهم کند تا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیما و دیگر مجموعه‌های مرتبط با موضوع، از قوانینی پیروی کنند که شرایط برای برگزاری جلسات آنلاین نهاد قانونگذاری کشور فراهم باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 16 فروردین 99، کد مطلب: 7304210: www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
0
0
خوب رئیس مجلس خودش بیمار شده اگر نه تا الان کل جلسات حضوری بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین