پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۶۹۸۸۸
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
در شرایطی که دولت‌های جهان از کسب و کارهایشان خواسته‌اند که چشمشان را بر هزینه‌های ناشی از قرنطینه ببندند، دولت ایران همچنان نه تنها از ابتدا قرنطینه اعلام نکرده بلکه برای بازگشایی کسب و کار‌هایی که به طور نیم بند تعطیل شده بودند نیز عجله دارد.

شعار سال: در بحران ویروس کرونا همه اقتصاددان‌های جهان متفق القول از قرنطینه کامل از سوی دولت‌ها برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا حمایت کرده‌اند؛ این در حالی است که در هفته گذشته هزینه‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان سرسام آور بوده است.

 در بسیاری از کشور‌ها مشاغل بیشترین آسیب را از زمان بحران اقتصادی ۱۹۲۹ (بحران بزرگ) دیده‌اند. ده میلیون آمریکایی بر اساس گزارش‌های منتشر شده فرم‌های بیمه بیکاری را پر کرده‌اند و یک میلیون بریتانیایی در دو هفته گذشته برای دریافت اعتبار ثبت نام کرده اند.

شاخص اقتصاد‌های بزرگ اروپا نشان از یک روند نزولی شدید دارد. اکثر تحلیلگران انتظار انقباض شدیدتر و بزرگتری در کل اقتصاد جهانی نسبت به بحران‌های مالی جهانی تاکنون دارند.

 برخی سوال می‌کنند که آیا ممکن است درمان این درد از خودش بدتر باشد؟ اما پاسخ اقتصاددان‌ها «نه» است. ریچل گریفیت رییس جامعه اقتصادی رویال انگلیس و استاد اقتصاد دانشگاه منچستر به فایننشال تایمز گفته در شرایط عدم اطمینان بالا بیشتر اقتصاددان‌ها فکر می‌کنند دولت باید در اقتصاد مداخله کند.

نظرسنجی‌ها نیز نشان از توافق بالا و قابل توجه بین اقتصاددان‌ها برای تعطیلی کامل کسب و کار‌ها دارد. پنل تخصصی اقتصادی IGM اخیرا یک نظرسنجی بین اقتصاددان‌های کلان آمریکایی انجام داده که نتیجه در یک بیانیه منتشر شده است.

 بر اساس این نظرسنجی مقاومت در برابر قرنطینه کامل در زمانی که احتمال افزایش شیوع ویروس کرونا وجود دارد می‌تواند خسارت‌های اقتصادی بیشتری نسبت به زمانی که قرنطینه کامل انجام می‌شود به بار بیاورد.

 ۸۰ درصد اعضای این پنل تخصصی با این نظر موافق بوده‌اند و بقیه نیز برای پاسخ قاطع تردید داشتند. حتی یک کارشناس هم با عدم قرنطینه برای نجات اقتصاد موافق نبود.

 بر اساس نظرسنجی‌های انجام گرفته دراروپا، ۶۵ درصد پاسخ دهندگان با قرنطینه کامل از جمله بستن همه کسب و کار‌ها و محدودیت‌های شدید آمد و شد افراد موافق بودند و معتقد بودند این وضعیت می‌تواند برای اقتصاد در میان مدت بهتر باشد. اما تنها ۴ درصد با این گزینه مخالف بودند.

 گریفیت در این باره گفته روشن است که این کار هزینه‌هایی در پی دارد، اما چه جایگزینی وجود دارد؟ هزینه عدم مهار ویروس می‌تواند بسیار بالاتر باشد. نه تنها از حیث جان افراد بلکه از نظر افتصادی. ترس از شیوع می‌تواند اقتصاد را مختل کند.

 پئاتریس ودر دی مارو رییس مرکز تحقیقات سیاست‌های اقتصادی در لندن گفته با افزایش ابتلا به ویروس کرونا جای تعجب نیست که همه بر سر قرنطینه به توافق رسیده باشند. عدم توافق نظر‌ها بر سر مدت زمان قرنطینه و نحوه اجرای آن است.

 

گریفیت در این باره معتقد است محدودیت‌های رفت و آمد و قرنطینه باید هر زمانی که امکانش فراهم شود برداشته شود. هر زمانی که آزمایشات و اقدامات برای مهار ویروس به درجه‌ای از موفقیت برسد باید این اقدام را انجام داد، اما الان آنچه تعیین کننده است وضعیت بهداشتی و درمانی است نه اقتصاد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت رویداد24، تاریخ 21 فروردین 99، کد مطلب: 210049: www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین