پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۰۸۰
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
دستگاه زباله سوز اهدایی کشور چین به تهران مشتریان تازه‌ای پیدا کرده و شهرداران سایر استان‌های کشور را برای بهره‌مندی از آن در استان خود به تکاپو انداخته است.

شعار سال: چندی پیش خبری از سوی مدیریت شهری پایتخت مبنی بر اهدای یک دستگاه زباله سوز با ظرفیت ۸۰۰ تن در روز از سوی کشور چین به ایران بر روی خروجی خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان قرار گرفت که در همان زمان اعضای شورای شهر تهران به همراه دیگر مدیران شهری این اقدام کشور چین را پاسخی به ابراز همدردی تهران با کشور چین و مردم ووهان به عنوان اولین شهر و کشور شیوع ویروس کرونا با اجرای ویدیو مپینگ بر روی برج آزادی اعلام کردند.

گزارش زباله سوز////

این خبر برای مدیریت شهری پایتخت خبری خوشحال کننده بود، زیرا بر اساس آمارهای ارائه شده از زمان شیوع ویروس کرونا میزان جمع آوری پسماندهای خطرناک بیمارستانی تهران به عنوان پایتخت کشور در طول روز به ۱۱۰ تن افزایش پیدا کرده است و شرایط موجود این امکان را برای بیمارستان‌ها فراهم نمی‌کند که بخواهند با استفاده از دستگاه‌های اتوکلاو پسماند‌های بیمارستانی خود را بی خطر کنند.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز با توجه به افزایش ۴۰ هزار تنی زباله‌های بیمارستانی با شیوع ویروس کرونا (از ۷۰ هزار تن به ۱۱۰ هزار تن) تنها راه برای حل مشکل پسماند تولیدی بیمارستان‌ها را دفن بدون تفکیک آن‌ها دانست.

با نزدیک شدن به روز‌های رسیدن بار محموله اهدایی کشور چین برای مقابله با ویروس کرونا که یکی از اقلام آن دستگاه زباله سوز با ظرفیت ۸۰۰ تن در روز است، زمزمه‌هایی مطرح شد که حکایت از آن داشت که دستگاه زباله سوز اهدایی مشتریان تازه‌ای در کشور پیدا کرده و شهرداران دیگر استان‌ها به دنبال  بهره برداری از آن در داخل استان خود هستند.

بیست و ششم فروردین ماه خبری به نقل از مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم اعلام شد که در آن شهردار قم اعلام کرد: با پیشنهاد و پیگیری انجام شده دستگاه زباله سوز اهدایی چین به قم رسید.

شهردار قم افزود: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در شهر قم، زباله سوز اهدایی چین از طریق رایزنی با مسئولان کشوری و پیشنهاد به سفارت جمهوری اسلامی اسلامی ایران در چین جهت ورود دستگاه زباله سوز اهدایی چین به شهر قم و فعالیت آن برای استفاده در امحاء زباله‌های عفونی پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.

شهردار قم تصریح کرد: در صورتی که شرایط طبق برنامه ریزی ما پیش برود در ماه اردیبهشت سال جاری دستگاه به مردم خوب قم تقدیم خواهد شد.

انتشار این خبر و اظهار نظر شهردار قم موجب شد زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در صحن علنی روز یکشنبه ۳۱ فرودین ماه در تذکر پیش از دستور خود پیگیر موضوع زباله سوز اهدایی چین از پیروز حناچی شهردار تهران شود که در بین این تذکر محمود میر لوحی عضو شورای شهر تهران با قطع سخنان نژاد بهرام از اهدای زباله سوز ۸۰۰ تنی چینی به شهر قم از سوی شهرداری تهران خبر داد.

این اقدام موجب بر آشفتن زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران شد، به گونه‌ای که با قطع تذکر خود در سخنانی تند اعلام کرد: مگر می‌شود دستگاه زباله سوزی که به نام تهران ارسال شده است به شهر دیگر اهدا شود و اگر این موضوع صحت داشته باشد به طور حتم از ظرفیت قانونی خود استفاده خواهیم کرد و از شهردار تهران سوال می‌کنیم.

اما عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران به این اظهار نظر بسنده نکرد و از طریق فضای مجازی به شهردار تهران پیام داد و پیگیر آخرین وضعیت دستگاه زباله سوز چینی شد.

گزارش زباله سوز////

زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: به شهردار تهران پیام دادم و آقای حناچی نیز در جواب اعلام کرد:دستگاه زباله سوز چینی رو آبه!

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران افزود: بعد از آن‌که شهرداری تهران با اجرای ویدیو مپینگ اقدام بجایی در حمایت و همدردی با مردم ووهان چین به عنوان اولین شهر و مبدأ شیوع کرونا ویروس داشت، کشور چین با رویکرد دیگری با این اقدام بشر دوستانه و شهرداری تهران برخورد کرد.

نژاد بهرام ادامه داد: این اقدام شهرداری تهران در اجرای ویدیو مپینگ برای همدردی با مردم کشور چین در حالی بود که در آن زمان بسیاری از کشور‌ها به گونه‌ای چین و شهر ووهان را تحریم و بسیاری از پروازهای خود به این کشور را لغو کرده بودند.

او تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور زمانی که شهرداری پکن قصد ارسال اقلام اهدایی به ایران را داشت به صراحت از تهران و به اجرای ویدیو مپینگ شهرداری تهران برای همدردی با مردم چین اشاره کرد و در اقلام ارسالی خود یک دستگاه زباله سوز با ظرفیت ۸۰۰ تن در روز را قرار داد.

او به اشاره به آمار مبتلایان به ویروس کرونا در پایتخت گفت: با توجه به انبوه زباله‌های بیمارستانی تولیدی در پایتخت در تذکرم از شهردار تهران خواستم، هرچه سریعتر مقدمات ترخیص و راه اندازی دستگاه زباله سوز اهدایی کشور چین را فراهم کند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران درباره اظهار نظر محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران مبنی بر ارسال دستگاه زباله سوز اهدایی کشور چین به قم گفت: پیش‌تر در صحبتی که با شهردار تهران داشتم، او به من اعلام کرده بود نمایندگان شهر قم از من خواستند که دستگاه زباله سوز اهدایی چین را به قم بدهم، اما من برای آن‌ها توضیح دادم که شرایط تهران به چه شکل است و قرار شد که کشور چین دستگاهی دیگری را برای استفاده در قم ارسال کنند و در این زمینه نیز با رئیس قوه مقننه صحبت کردم.

اما با بایکوت خبری از سوی مدیران خدمات شهری شهرداری تهران، زهرا صدراعظم نوری عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در واکنش به سکوت خبری شهردرای تهران با اشاره به اینکه شاید آن‌ها اطلاع دقیقی ندارند، گفت: به طور حتم دستگاه زباله سوز اهدایی کشور چین برای تهران است و اگر شهرداری تهران بخواهد این دستگاه را به قم ارسال کند باید دلیل موجهی داشته باشد.

گزارش زباله سوز////

او در پاسخ به این سوال که آیا ارسال دستگاه زباله سوز اهدایی چین به تهران به قم منجر به پرسش از شهردار تهران می‌شود یا خیر؟ گفت: امیدوارم کار به آن جا کشیده نشود.

بعد پرسش از پشت پرده زمزمه ارسال دستگاه زباله سوز ۸۰۰ تنی چین به تهران به قم از اعضای شورای شهر تهران جزئیات گمانه زنی‌های اهدای دستگاه زباله سوز چینی به قم را از مدیران معاونت خدمات شهری شهرداری تهران پیگیری کردیم که معاونت این نهاد تمام موارد را همان اظهار نظر اعضای شورای شهر تهران دانستند.

در حالی که مدیران سطح یک معاونت خدمات شهری شهرداری تهران درباره دستگاه زباله سوز اهدایی چین به تهران سیاست سکوت را در پیش گرفتند، صدر الدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران  درخصوص وضعیت یک دستگاه زباله سوز ویژه پسماند‌های بیماران کرونایی که دولت چین به پاس قدردانی از شهرداری تهران هدیه داده است، گفت: دستگاه ارسال شده و تا ۱۴ روز دیگر به تهران می‌رسد.

او با اشاره به اظهارات برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه دستگاه به شهرداری قم داده شده، گفت: قرار بود این کار انجام شود، اما با پیگیری‌هایی که داشتیم، مقرر شد این دستگاه در اختیار شهرداری تهران باشد.

او افزود: تعدادی از نمایندگان و شهردار قم هفته پیش دنبال این بودند که دستگاه به قم ارسال شود، اما ما به آن‌ها توضیح دادیم که این دستگاه مخصوص بی خطر کردن زباله نیست و صرفا برای سوزاندان پسماند‌های کرونایی است و از طرفی، چون تعداد بیمارستان‌های کرونایی در تهران کم است و تعداد بیمارستان‌های کرونایی در تهران زیاد است، با توجه به محل قرارگیری دستگاه در نزدیکی کهریزک است، اگر آن‌ها مواردی داشتند ما آمادگی همکاری داریم.

او در واکنش به اظهارات سقائیان شهردار قم که گفته بود این دستگاه به قم رسیده، اظهار کرد: اگر واقعا دستگاه در قم است، پس استفاده کنند، اما طبق اطلاعات من هنوز دستگاه وارد ایران نشده است.

علیپور خاطرنشان کرد: این دستگاه می‌تواند روزانه ۱۲ تن پسماند بیمارستانی مربوط به بیماران کرونایی را بسوزاند.

پس از پیگیر‌های فراوان مشخص شد صدرالدین علیپور مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند نیز مرجع پاسخگویی درباره دستگاه زباله سوز چینی نیست، این موضوع را می‌توان در اظهارات متفاوت او درباره مشخصات دستگاه زباله سوز دانست که اعضای شورای شهر ظرفیت این دستگاه را ۸۰۰ تن در روز اعلام کردند، اما علیپور صحبت از ظرفیت ۱۲ تنی می‌کند.

با توجه به این شکل اظهار نظرها از سوی مدیران خدمات شهری اظهار نظر نهایی درباره اهدای زباله سوز چینی به تهران از سوی شهردار تهران به غلامحسین محمدی سخنگوی شهرداری تهران سپرده شده است.

غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در اظهار نظر نهایی اعلام کرد: تا به امروز هر کمکی به شهرداری تهران شد. این کمک بر اساس سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین و تکلیف شد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران افزود: با توجه به منویات مقام معظم رهبری درباره لزوم خدمت رسانی در تمام جوانب برای ریشه کنی ویروس کرونا، دستگاه زباله سوز چینی نیز پس از رسیدن به کشور و ترخیص در اختیار ستاد ملی مقباله با کرونا قرار می‌گیرد تا این نهاد درباره مکان بهره برداری آن تصمیم گیری کند.

محمدی ادامه داد: تا به امروز با شهرداری تهران از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا برای استان بهره بردار از دستگاه زباله سوز هیچ صحبتی نشده است.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 3    اردیبهشت    99، کد خبر:   7326229، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین