پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۲۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
محمدرضا محبوب‌فر ضمن انتقاد جدی از انجام صید ترال از سوی بیگانگان گفت: در برهه‌ای از زمان که کشتی‌های خارجی به راحتی در این منطقه به صید ترال مشغول بودند در کمال تعجب بومیان منطقه اجازه صیادی در اعماق دریا را نداشتند و بسیاری از این صیادان به این دلیل بیکار شدند.
شعارسال:یکی از آسیب‌های جدی خلیج فارس و دریای عمان در سال‌های اخیر صید ترال یا کف‌روبی بوده که زیست بوم این منطقه را با خطر جدی مواجه کرده است تا جایی که برخورد با این گونه صید در دستور کار مسئولین قرار گرفت و در روزهای اخیر شاهد توقیف چندین کشتی بیگانه در این راستا بوده‌ایم و مراجع قضایی نیز در این زمینه نشان داده‌اند که با جدیت ورود پیدا کرده‌اند.
 
محمدرضا محبوب فر، استاد دانشگاه و کارشناس منابع آب و توسعه پایدار، در این زمینه گفت: در محدوده خلیج فارس در قسمت‌هایی از جزیره کیش و همچنین در دریای عمان در قسمت‌هایی از بندر چابهار شاهد حضور چینی‌ها و هندی‌ها هستیم که بخشی به آن‌ها اجاره داده شده و در این مناطق به صیادی می‌پردازند. این صیادی به علت آنکه به شیوه ترال صورت می‌گیرد مورد توجه قرار گرفته است.
 
او افزود: سازمان شیلات بارها عنوان کرده در این راستا مجوزی به اتباع بیگانه برای صید ترال نداده اما آنچه که مسلم است این اقدام در حال انجام است. برخی نهادهای دیگر نیز در این زمینه متهم بودند که این مسئله بارها تکذیب شد و بر غیرمجاز بودن این امر تاکید کردند.
 
این متخصص حوزه محیط زیست با اشاره به آسیب‌های این گونه صیادی اظهار کرد: صید ترال در کوتاه مدت سبب بیکاری گسترده در مناطق ساحلی جنوب کشور شد. بومیان منطقه غالب درآمد خود را از طریق صیادی به دست می‌آورند که عملا صید ترال به علت ماهیت افراطی که دارد تبدیل به بحرانی برای اشتغال سایر صیادهای سنتی منطقه شده است. صید ترال در سراسر جهان غیرقانونی بوده و هیچ مجوزی برای این قبیل صیدها صادر نمی‌شود مگر برای تعداد محدودی از گونه های آبزیان که ضرورت دارد.
 
محبوب‌فر تاکید کرد: این شیوه صیادی به علت آنکه کف دریا را با آسیب جدی مواجه می‌کند و مرجان‌ها، جلبک‌ها، تخم آبزیان و بسیاری از گونه‌های دیگر را از ریشه می‌کند مورد نقد جدی است.
 
کارشناس منابع آب و توسعه پایدار با تشریح علل تداوم این‌گونه صیادی افزود: معتقدم صید ترال که همچنان در خلیج فارس و دریای عمان ادامه دارد یک اقدام مافیایی است و توسط گروه‌های مافیایی صورت می‌گیرد.
 
این استاد دانشگاه اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد بودیم که نیروهای دریابانی و سپاه پاسداران به این تخلف ورود و چندین کشتی را در این زمینه توقیف کردند. در این راستا برای این اتباع بیگانه و کشتی‌ها پرونده قضایی تشکیل شد و دادستانی هرمزگان در حال بررسی این موضوع است.
 
محبوب‌فر در پایان با اشاره به تبعات اجتماعی این‌گونه صیادی در مناطق جنوبی کشور گفت: در برهه‌ای از زمان که کشتی‌های خارجی به راحتی در این منطقه به صید ترال مشغول بودند در کمال تعجب بومیان منطقه اجازه صیادی در اعماق دریا را نداشتند و بسیاری از این صیادان به این دلیل بیکار شدند. مقوله‌ای که منجر به تبعات اجتماعی زیادی در این مناطق شد.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری   برنا،تاریخ انتشار:  27 اردیبهشت   1399،کدخبر: 1002192،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Japan
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
0
0
اگر قرار باشد منفعتی از صید و صیادی برداشت بشود ،مردم خود ما در ارجحیت هستند نه اینکه مردم عادی اجازه برداشت ماهی نداشته باشند و مجوز به خارجی ها بدهیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین