پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴
با اینکه این روز‌ها زمزمه صید ترال در خلیج فارس دوباره به گوش می‌رسد، اما فرماندار جاسک می‌گوید صید غیر‌مجاز در استان تبدیل به یک معضل شده بود، اما همواره مسئولان بر لزوم برخورد با شناور‌های غیر‌مجاز تأکید دارند.
شعار سال: در سالیان اخیر صید بی‌رویه و غیرمجاز آبزیان بلای جان صیادان هرمزگانی شده و مشکلاتی را برای صیادان بومی شهرستان‌های استان هرمزگان ایجاد کرده بود این وضعیت زیر سایه برخی رانت‌ها و رابطه‌ها فضای مناسبی را برای اعطای مجوزات میلیاردی به کشتی‌های خارجی و طبق گزارشات میدانی به برخی نورچشمی‌های پایتخت‌نشین ایجاد کرده بود.



صید ترال علی‌رغم اینکه معیشت صیادان را تحت تأثیر قرار داده بود، اکوسیستم خلیج فارس و دریای عمان و تنوع آبزیان را نیز تحت خطر قرار داده بود، اما در این بین سکوت رسانه‌ها و نرسیدن صدای حرف صیادان به گوش مسئولین بالادستی فضا را گل‌آلودتر می‌کرد تا اینکه تهیه مستند دریابست عمق این فاجعه را به رخ کشید.

علی‌رغم تمام مخالفت‌ها دریابست در جشنواره فیلم عمار اکران شد و جایزه گرفت و با همکاری نیرو‌های حزب‌اللهی، جهادی و هیئت‌های مذهبی کشور بار‌ها و بار‌ها در مقابل مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها اکران شد تا توانست مسئولین امنیتی و دستگاه قضا را به این موضوع حساس کند.

سردار جعفری فرمانده‌کل وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هرمزگان سفر کرد و دستور برخورد با کشتی‌های صیادی خارجی و ترال را صادر کرد و نیروی دریایی سپاه تعداد زیادی از کشتی‌های خارجی را توقیف کرد، با وخیم‌تر شدن اوضاع محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی وقت رئیس سازمان شیلات کشور را برکنار کرد و مسئولین شیلات مجبور به تغییر موضع در این موضوع شدند.

بعد از این عزم همگانی برای مبارزه با فساد در عرصه دریا در این روز‌ها دوباره شاهد زمزمه‌هایی در رابطه با صید ترال هستیم بنابراین موضوع را از محمد رادمهر فرماندار شهرستان جاسک پیگیر شدیم.

محمد رادمهر در گفتگو با خبرنگار تسنیم در جاسک اظهار داشت: در سال‌های گذشته صید غیرمجاز در استان تبدیل به یک معضل شده بود، اما همواره استاندار هرمزگان بر لزوم برخورد با شناور‌های غیرمجاز تأکید داشتند.

وی ادامه داد: سال گذشته بعد از جریاناتی که در حوزه صیادی و صید ترال به وجود آمد با دستور فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران بسیج دریایی تشکیل شد که تا حدود زیادی در بحث جلوگیری از صید غیرمجاز به کمک آمد.

فرماندار جاسک بیان کرد: اخیراً هم رئیس‌کل دادگستری استان و دادستان بندرعباس دستور ویژه صادر کرده‌اند که دریابانی، نیروی دریایی سپاه و شیلات به‌صورت مشترک با صید‌های غیرمجاز برخورد کنند و از فعالیت شناور‌های غیرمجاز و صید ترال جلوگیری به عمل آوردند.

رادمهر تأکید کرد: این دستور سکاندار دستگاه قضا در استان هرمزگان جای تشکر و قدردانی دارد، زیرا توانسته بارقه امید را بر دل صیادان بومی بتاباند.

فرماندار جاسک ابراز داشت: صید ترال و فعالیت شناور‌های غیرمجاز علی‌رغم اینکه به اکوسیستم منطقه و زنجیره آبزیان آسیب می‌زند موجب ایجاد مشکلات معیشتی برای صیادان سنتی و بومی منطقه نیز شده لذا لازم است روی این نکته بیش از پیش تأکید داشت.

وی تصریح کرد: کشتی‌ها و لنج‌های صیادی طبق قانون باید در فاصله ۱۲ مایلی و عمق بیش از ۲۰۰ متری به صید و صیادی بپردازند و اداره‌کل شیلات باید نظارت بیشتری داشته باشد که این شناور‌ها در همان جایی که مجوز صید دارند به صید بپردازند.

رادمهر اظهار داشت: با شناور‌های غیرمجاز و شناور‌های مجوزداری که خارج از محدوده دارای مجوز صیدشان به صیادی می‌پردازند قطعاً برخورد خواهد شد.

وی عنوان کرد: از اواخر اسفند ۹۸ تاکنون تعداد ۹ شناور که لنج و کشتی‌ها را هم شامل می‌شود به‌دلیل انجام صید غیرمجاز و صید ترال در آب‌های شهرستان جاسک توقیف و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شده‌اند.

رادمهر خاطرنشان کرد: در سال ۹۸، حدود ۱۴ کشتی صید ترال موسوم به کشتی‌های چینی به صید ترال می‌پرداختند که کلیه مجوز‌های فعالیت آن‌ها لغو شد و از تحت حمایت پرچم جمهوری اسلامی ایران خارج شدند.

فرماندار جاسک با اشاره به شیوع ویروس کرونا بیان کرد: شیوع این ویروس محدودیت‌هایی برای صیادان به وجود آورد، اما ۵۰ درصد صید و صیادی در شهرستان در حال انجام بود.

وی ادامه داد: به‌دلیل محدودیت‌های ترددی که در اوایل سال ۹۹ ایجاد شده بود امکان تردد بین شهرستان‌ها و انتقال ماهی وجود نداشت، اما در سطح شهرستان جاسک آبزیان به فروش می‌رسید البته ۵۰ درصد هم فروش آبزیان کاهش یافت.

رادمهر ابراز کرد: اوایل، چون پروتکل‌های بهداشتی در بازارچه ماهی‌فروشان جاسک رعایت نمی‌شد مجبور به تعطیل کردن آن شدیم که بعد از رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوباره بازگشایی شد.

فرماندار جاسک خاطرنشان کرد: برای صیادانی که بر اثر ویروس کرونا کسب‌وکارشان دچار آسیب شده است تسهیلاتی در نظر گرفته شده است که بنابر نوع شناور و تعداد خدمه آن در اختیار صیادان قرار می‌گیرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1399 ، شماره خبر: 2259356 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین