پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۷۷۴۸۹
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
با توجه به شیوع بیماری کرونا، ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا طی مصوبه مورخ ۲۶ اسفند ۹۸ خود، محرومیت‌های اشخاص دارای چک برگشتی که چک آن‌ها در محدوده اسفندماه ۹۸ الی اردیبهشت ۹۹ برگشت شده است را به مدت ۳ ماه از تاریخ برگشت، تعلیق نمود؛ که این امر پس از تأخیری ۲۰ روزه با عدم نمایش این چک‌ها در سامانه بانک مرکزی عملیاتی گردید.
شعار سال: سامانه استعلام (پیامکی) چک‌های صیادی به عنوان مرجع اعتبارسنجی صاحبان حساب جاری، طی سال‌های اخیر، نقش موثری در افزایش اعتبار چک در مراودات مالی اشخاص داشته است. با توجه به شیوع بیماری کرونا، ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا طی مصوبه مورخ ۲۶ اسفند ۹۸ خود، محرومیت‌های اشخاص دارای چک برگشتی (مندرج در ماده ۵ مکرر قانون صدور چک) که چک آن‌ها در محدوده اسفندماه ۹۸ الی اردیبهشت ۹۹ برگشت شده است را به مدت ۳ ماه از تاریخ برگشت تعلیق نمود؛ که این امر پس از تأخیری ۲۰ روزه با عدم نمایش این چک‌ها در سامانه بانک مرکزی عملیاتی گردید. بر این اساس اشخاص مشمول مصوبه می‌توانند با وجود سابقه چک برگشتی از خدمات بانک‌ها در زمینه تسهیلات، ضمانتنامه، اعتبار اسنادی و افتتاح حساب استفاده نمایند.

اما متاسفانه عدم احتساب این چک‌ها در سابقه اعتبارسنجی سامانه استعلام چک‌های صیادی و بی توجهی به عواقب آن، موجب برداشت نادرست ذینفعان و همچنین سواستفاده برخی از صاحبان حساب جهت صدور چک‌های بی محل متعدد گردیده است؛ به گونه‌ای که بسیاری از ذینفعان به استناد وضعیت سفید اعلامی سامانه، نسبت به دریافت چک از اشخاص دارای چک برگشتی اقدام نموده که این چک‌ها نیز همچون چک‌های قبلی صاحب حساب، به دلیل فقدان موجودی برگشت شده و سبب زیان اشخاص گردیده است.

در این زمینه لازم بود که بانک مرکزی در سامانه خود این موضوع را دستکم به صورت هشدار مبنی بر عدم احتساب چک‌ها در این فاصله زمانی در استعلام، متذکر و یا بصورت مجزا با اعلام چک‌های برگشتی صاحب حساب و اشاره به وقوع آن در دوران کرونا، آگاهی لازم برای استفاده کنندگان از سامانه استعلام چک‌های صیادی را فراهم می‌نمود.

شایان ذکر است با توجه به زمان ۳ ماهه باقیمانده تا پایان مهلت مصوبه، اصلاح رویه حاضر می‌تواند برای سایر ذینفعان راهگشا باشد.

برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین