پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۷۸۱۵۹
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
شاخص کل بورس چند روزی است که بر مدار کاهشی حرکت می کند.
شعار سال: علاوه بر فضای منفی موجود در بازار که در سه هفته اخیر غالب شده، برخی اخبار و اطلاعات دیگر هم منجر به تشدید هیجان فروش و ترس در بازار سرمایه شده است.
شاخص کل بورس که از اول امسال تا ۲۲ اردیبهشت فقط دو روز منفی را ثبت کرده بود، از ۲۳ اردیبهشت تا دیروز فقط دو روز مثبت بوده است! اگرچه شاخص کل نسبت به ۲۲ اردیبهشت فقط ۱۲ درصد افت کرده است، اما بسیاری از سهم‌های پربیننده و بزرگ ۲۰ تا ۳۰ درصد افت کرده اند. این شرایط منجر به آن شده است که هیجان فروش در برخی سهم‌های بزرگ مثل فولاد مبارکه، ملی مس، پتروشیمی خلیج فارس، بانک‌های ملت و تجارت و صادرات، پالایشگاه اصفهان و حتی نماد تازه وارد شستا بسیار زیاد شود. این موضوع منجر به افت شدید شاخص کل شده است. دیروز حتی نماد‌های پرطرفدار سایپا و ایران خودرو نیز که تا هفته قبل سفارش‌های خرید میلیاردی داشتند، منفی شدند. سایپا صف فروش میلیاردی داشت، اما ایران خودرو در قیمت‌های منفی، متعادل بود.
ناظران معتقدند، روند نزولی شدید بورس علاوه بر هیجان منفی شدید و رفتار‌های احساسی تازه واردها، از سه محل دیگر هم آب می‌خورد. یک موضوع برنامه دولت برای فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت مشمولان به صورت خرد است. موضوعی که ممکن است در برخی نماد‌های بزرگ موجود در سبد سهام عدالت فشار فروش بیشتر ایجاد کند. نکته دیگر دو عرضه اولیه نسبتا بزرگ است که امروز چهارشنبه انجام می‌شود و اهالی بازار در حالی تامین نقدینگی برای شرکت در آن هستند. مسئله سوم هم طرح ویژه فروش خودروست که بسیاری را وسوسه کرده، پول خود را در بورس نقد و شانس خود را برای خرید خودرو به قیمت کارخانه امتحان کنند. مجموع این عوامل منجر به افت شدید بورس و فرابورس و صف فروش شدن اکثر نماد‌های بازار، مخصوصا شرکت‌های بزرگ شد. البته افت شاخص کل هم وزن تقریبا نصف شاخص کل بود که نشانه وضعیت بهتر شرکت‌های کوچک است.

بورس به کدام سو می‌رود؟
برخی تحلیل گران فنی، سطح ۸۵۰ هزار واحد را به عنوان نقطه پایان روند نزولی اعلام می‌کنند و معتقدند بعد از تخلیه عوامل فوق، به مرور بورس متعادل می‌شود و حتی موج صعودی دیگری را هم آغاز می‌کند. هرچند برخی هم معتقدند، نقطه بازگشت قابل تعیین نیست و هرچه ریزش بازار سنگین‌تر و سریع‌تر و هیجانی‌تر باشد، روند صعودی بعدی نیز سریع‌تر و غیرقابل پیش بینی‌تر خواهد بود. البته این روزها، به خاطر غلبه ترس، هر موج صعودی با انبوهی از فروش خنثی می‌شود، اما انتظار می‌رود به مرور و با از بین رفتن اثر عوامل چندگانه فوق بازار متعادل شود. عوامل متعددی برای بازگرداندن رونق به بورس مطرح می‌شود که فعلا در سایه عوامل فوق قرار دارد. از جمله روند صعودی قیمت‌های جهانی و نرخ ارز نیمایی که برای شرکت‌های بزرگ صادراتی اثر قابل توجه دارد. همچنین انگیزه دولت برای ایجاد تعادل و بازگرداندن رونق به بورس هم از سوی برخی به عنوان عامل حمایت از بورس قلمداد می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، کد خبر:۶۹۷۸۲۹، تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹، www.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین