پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۵۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
مروز در خیابان‌های آمریکا صدای فریاد به گوش می‌رسد فریادی که نتیجه سال‌ها تبعیض و رفتار‌های مغایر با حقوق بشر علیه سیاه‌پوستان این کشور است. رنگین‌پوستانی که سال‌هاست نمی‌توانند نفس بکشند از «اریک گارنر» گرفته تا «جورج فلوید». حال ترامپ با اراذل و اوباش خطاب کردن معترضانی که به خشونت بی‌جا و غیرقابل دفاع پلیس آمریکا علیه این اقلیت نژادی انتقاد دارند صحنه‌های درگیری در این کشور را پیچیده و وارد فاز جدیدی کرده است.

شعار سال: گاردنر که در اوایل سال‌۲۰۱۵ در نیویورک پلیس برای بازداشت کردنش به وی حمله کرد، درحالیکه می‌گفت «نمی‌توانم نفس بکشم» بر اثر خفگی از ناحیه گلو جان داد. مرگ «گاردنر» اعتراضات گسترده و سراسری سیاه‌پوستان در سراسر آمریکا را به همراه داشت و آخرین کلمات او قبل از مرگ (نمی‌توانم نفس بکشم) به شعاری نمادین در تظاهرات‌های فعالان سیاه‌پوست تبدیل شد. اما همچنان با وجود اعتراضات و ادعای حقوق بشر در آمریکا، سیاه‌پوستان آمریکایی نمی‌توانند نفس بکشند و نژاد‌پرستی نفس آنان را بند آورده است. آخرین داستان کمدی نژادی حقوق بشر آمریکا مربوط به «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست ساکن «مینیاپولیس» است که زیر زانوی پلس نژادپرست آمریکایی و درحالیکه فریاد می‌زد «نمی‌توانم نفس بکشم» به جرم استفاده از یک ۲۰ دلاری قلابی جان باخت! آن هم در شرایط سخت و وخیم اقتصادی آمریکا در بحران کرونا که ۳۰‌میلیون بیکار به جمع بیکاران این کشور اضافه کرده است.
در ویدیویی از حادثه که توسط یکی از شاهدان در چند‌متری این دو مرد گرفته شده، افسر پلیس بی‌توجه به تلاش مرد سیاه‌پوست برای نفس کشیدن به نظر می‌رسد در مقابل درخواست شاهدان برای رها کردن گردن این فرد، هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. در فیلم منتشر شده، مردم به وی می‌گویند که بینی مرد سیاه‌پوست در حال خونریزی است و نمی‌تواند نفس بکشد و مقاومت کند. حتی وقتی که آمبولانس از راه می‌رسد و نبض گردن مرد را چک می‌کند، باز هم هیچ ترحمی در رفتار این افسر مشاهده نمی‌شود. سرانجام وقتی از روی گردن این فرد بلند می‌شود که به نظر می‌رسد از هوش رفته و او را بلند می‌کنند و روی برانکارد می‌گذارند.
کشته شدن بیش از هزار نفر توسط پلیس دریک سال
آمار‌ها نشان می‌دهند سیاه‌پوستان آمریکایی نسبت به سفیدپوست‌ها بیشتر امکان دارد از سوی پلیس متوقف شده و مورد بازرسی قرار گیرند. طبق نتایج تحقیق مؤسسه «نقشه خشونت‌های پلیس» سال گذشته پلیس آمریکا هزار و ۹۹‌نفر را در این کشور به قتل رساند. سیاه‌پوستان آمریکا ۲۴‌درصد افراد کشته شده را تشکیل می‌دهند که تقریباً دو برابر نسبت تعداد آن‌ها به جمعیت آمریکاست. سیاه‌پوستان که بابت ارتکاب جرائم خیلی سبک دستگیر می‌شوند اگر هنگام دستگیری در اثر خشونت پلیس جان خود را از دست ندهند، در صورت محاکمه در دادگاه با احکام قضایی سنگینی رو‌به‌رو می‌شوند. براساس آمار، یک پلیس آمریکایی معمولاً احتمال بیشتری دارد به سمت سیاه‌پوست‌ها شلیک کرده و آن‌ها را به قتل برساند. در سال‌های گذشته، شمار زیادی از شهروندان سیاه‌پوست آمریکایی در حالی که سلاح به همراه نداشته‌اند به ضرب گلوله پلیس کشته شده‌اند.
آتش زدن پرچم آمریکا در لس‌آنجلس
تبعیض‌هایی که امروز آمریکا را ناآرام کرده است به‌طوری‌که معترضان پرچم کشورشان را به آتش کشیدند. درحالی‌که چند روزی از قتل جورج فلوید، سیاه‌پوست ۴۶‌ساله آمریکایی به‌دست مأمور سفیدپوست پلیس می‌گذرد، اما همچنان اعتراضات و ناآرامی‌ها در ایالت‌های مختلف آمریکا از جمله در مینیاپولیس، مرکز ایالت مینه سوتا، لس‌آنجلس و مرکز ایالت کالیفرنیا ادامه دارد. معترضان به خشونت‌های پلیس آمریکا علیه سیاهان پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود: «زندگی سیاهان هم اهمیت دارد» و «کشتار سیاهان را متوقف کنید». در ایالت مینه‌سوتا به چند مقر پلیس حمله شد. برخی خودرو‌های پلیس هم مورد حمله معترضان قرارگرفتند. لس‌آنجلس نیز شاهد برگزاری صحنه‌های خشم و اعتراض شهروندان این شهر علیه کشته‌شدن سیاه‌پوست توسط پلیس بود. یورش معترضان به دو خودروی پلیس در بزگرراه‌۱۱۰ که از مرکز لس‌آنجلس می‌گذشت نیز حواشی زیادی برانگیخت. معترضان در این شهر تظاهرات کرده و دو طرف یک بزرگراه مهم را مسدود کردند و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.
شلیک مستقیم به معترضان در خیابان
رسانه‌های آمریکایی همچنین چهارشنبه غروب به وقت تهران از اوضاع ناآرام شهر «مینیا پولیس» در آمریکا و استفاده پلیس این شهر از اسپری‌های حاوی مواد شیمیایی علیه مردم معترض به قتل یک سیاه‌پوست در این شهر خبر دادند. به گزارش «ای‌بی‌سی‌نیوز» پلیس شهر مینیا پولیس برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان معترض به قتل یک مرد سیاه پوست در این شهر به دست افسر سفید‌پوست، بر روی آن‌ها اسپری مواد شیمیایی ریخت. در فیلم‌های منتشر شده از این حادثه برخی معترضان با پارچ‌های آب به یاری افراد آسیب دیده از برخورد مواد شیمیایی با صورت و دستان‌شان شتافتند. همچنین دود غلیظی از صحنه تظاهرات به هوا برخاسته بود. در دومین شب اعتراض تظاهرات‌کنندگان خشمگین آمریکا و درگیری آنان با نیرو‌های پلیس ضد شورش نیز بسیاری از فروشگاه‌ها غارت و به آتش کشیده شد. روز پنج‌شنبه هم ماموران آتش‌نشانی با استقرار در یکی از مناطق شلوغ این شهر سرگرم عملیات خاموش کردن بیش از ۲۰‌مرکز تجاری بودند که در شعله‌های آتش می‌سوخت. همچنین معترضان با استقرار و اجتماع در مقابل منزل یکی از چهار نیروی پلیس سفید پوست متهم به بازداشت و مرگ فلوید و محل سکونت مایک فریمن دادستان منطقه‌ای هنپین به تظاهرات و اعتراضات خود ادامه دادند. روز گذشته نیز رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند تظاهرات‌کنندگان ضد خشونت پلیس ایالات متحده علیه رنگین‌پوستان در این کشور، ساختمان حوزه سوم مرکز پلیس مینیاپولیس را محاصره کرده در تلاش برای تصرف آن هستند. شبکه «سی‌بی‌اِس» نیز از مینیاپولیس گزارش داد که معترضان توانستند درب‌های ورودی این ساختمان را شکسته و بعد از ورود، آن را به آتش بکشند. گارد ملی ایالت مینه‌سوتا نیز خبر داد که حدود ۵۰۰‌نظامی را برای سرکوب معترضان در مینیاپولیس اعزام کرده است.
روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» هم نوشت که در اعتراضات خیابانی به قتل «جرج فلوید»، یک نفر بر اثر تیراندازی در شهر «مینیاپولیس» کشته شده است؛ این مرد در حالی که زخمی روی زمین در پیاده‌رو افتاده بود، پیدا و به بیمارستان منتقل شد که در آنجا جان باخت.
توهین ترامپ به معترضان
«دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری ایالات متحده روزگذشته تهدید کرد اگر تظاهرات معترضان به خشونت پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان ادامه یابد، نیرو‌های امنیتی به سمت آن‌ها شلیک خواهند کرد. ترامپ در واکنش به هجوم معترضان به مرکز پلیس شهر «مینیاپولیس» و آتش زدن آن، در صفحه توییتر خود نوشت: «نمی‌توانم بایستم و تماشا کنم که چنین اتفاقی برای شهر بزرگ مینیاپولیس می‌افتد. [مشکل]فقدان رهبری است.» وی با ابراز نارضایتی از عملکرد شهردار مینیاپولیس در مقابله با این اعتراضات، افزود: «یا جاکوب فرِی، شهردار چپ‌گرای افراطی بسیار ضعیف این شهر، خودش را جمع‌وجور می‌کند و شهر را تحت کنترل درمی‌آورد، یا من گارد ملی را اعزام می‌کنم تا این کار را به درستی انجام دهند.» رییس‌جمهوری آمریکا در توییت دیگری ضمن توهین کردن به معترضان آمریکایی و نمک‌پاشیدن به روی زخم کسانی که علیه خشونت پلیس با رنگین‌پوستان این کشور تظاهرات کردند، نوشت: «این اراذل و اوباش، به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند و من اجازه نمی‌دهم این اتفاق رخ دهد.»
اعتراض مقامات حقوق بشری سازمان ملل متحد
در پی رفتار‌های نژادپرستانه پلیس آمریکا مقامات حقوق بشری سازمان ملل متحد خواستار اقدام آمریکا در واکنش به حادثه قتل یک سیاه‌پوست در این کشور شدند. میچل باچلت، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز ضمن هشدار درباره مرگ جرج فلوید که در بازداشت نیرو‌های پلیس آمریکا بود، از مقامات این کشور اتخاذ «اقدام جدی» برای توقف کشتار شهروندان آمریکایی- آفریقایی تبار غیر مسلح را در این کشور خواستار شد. وی با اشاره به تازه‌ترین حادثه کشتار شهروندان آمریکایی-آفریقایی‌تبار غیر مسلح از سوی نیرو‌های پلیس و اعضای عادی جامعه تاکید کرد، مقامات آمریکا جهت جلوگیری از این‌گونه کشتار‌ها و همچنین اجرای عدالت در زمان وقوع این‌گونه وقایع، باید تدابیر جدی اتخاذ کنند.
تفکرات نژادپرستانه ترامپ
مسأله تبعیض نژادی و نژادپرستی در آمریکا، یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی و اقتصادی در این کشور محسوب می‌شود. این معضل در نتیجه ساختار نژادپرستانه آمریکاست که ریشه‌ای تاریخی دارد و برده‌داری، جداسازی نژادی، مدارس جداگانه برای سرخ‌پوستان و اقلیت‌های نژادی و اردوگاه‌های بزرگ برای لاتین‌تبار‌ها از نماد‌های آن محسوب می‌شود. حتی در میان نخبگان ابزاری و فکری در آمریکا نیز رفتار‌های نژادپرستانه دیده می‌شود. سیاستی که با آمدن دونالد ترامپ شدت هم گرفته است و به‌دلیل برتری جویی برای سفیدپوستان و القای افکار نژادپرستانه توسط ترامپ؛ تیراندازی‌های مرگبار و خشونت‌ها علیه سیاه‌پوستان افزایش یافته است. او یک نژادپرست است و آشکارا تبعیض نژادی را تشویق می‌کند. به‌طوری‌که برنی سندز نیز در جریان یکی از مصاحبه‌های مطبوعاتی خود ترامپ را نژادپرستی دانست که به‌دنبال احیای برتری سفیدان است. همچنانکه ترامپ در مدت ریاست جمهوری‌اش هیاهوی بسیاری با توییت‌های نژادپرستانه و مواضع سیاسی نسبت به سیاه‌پوستان در آمریکا برانگیخته است. نمونه آن حمله توییتری ترامپ به چهارنماینده دموکرات که از اقلیت‌های آمریکا هستند، بود. ترامپ در توییتر خود «الایجا کامینگز» نماینده دموکرات از بالتیمور را «قلدر وحشی» نامید و از حوزه انتخابیه منطقه کامینگز در بالتیمور انتقاد کرد و در توییتر نوشت: منطقه کامینگز (بالتیمور) منزجر‌کننده و آلوده به موش و انواع جانوران جونده است. این توییت ترامپ خشم دموکرات‌ها که حمله نژادپرستانه وی را محکوم کردند، برانگیخت. ترامپ علاوه بر این در مناسبت‌های مختلف به «لبرون جیمز» ستاره سیاه‌پوست بسکتبال و «دون لیمون» گوینده و مجری شبکه «سی‌ان‌ان» حمله کرده و با حمله به مانیگو در توصیف او گفت که مانیگو بیشتر از یک «سگ» نیست. ترامپ حتی به «باراک اوباما» رییس‌جمهوری سابق آمریکا حمله کرده و مدعی می‌شد که او غیر آمریکایی است و در خارج از آمریکا به دنیا آمده و اوباما را به چالش طلبید تا مدارک تولد خود را ارائه کند. ترامپ در جشن ژانویه‌۲۰۱۸ گفته بود که او ترجیح می‌دهد که از مهاجران سفید‌پوست کشور‌های اروپای غربی استقبال کند و در توییتی نوشت که «چرا اتباع این کشور‌های اراذل و چاه کثافت به سمت ما می‌آیند» که به کشور‌های آفریقایی هاییتی، سالوادور با جمعیت غالب سیاه پوست اشاره داشت. او با توهین به آن‌ها گفت: «ما چه احتیاجی به اتباع هاییتی داریم. ما باید از اتباع کشور‌هایی همانند نروژ استقبال کنیم.»
تبعیض حتی در کرونا
اما امروز علاوه بر قوانین نژادپرستانه، ویروس کرونا نیز به تبعیض‌ها و مشکلات سیاهان آمریکایی اضافه شده است. طبق آمار‌های رسمی کشور آمریکا، تعداد سیاه‌پوستانی که به بیماری کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست می‌دهند بیشتر از سایرین است. براساس گزارش «یورونیوز» از شمار مبتلایان و جانباختگان آمریکا حتی در برخی از ایالت‌ها که سیاهان اکثریت نیستند، تعداد ابتلا و مرگ‌و‌میر آن‌ها بیش از سایرین است؛ از این جمله می‌توان به شهر «میلواکی» اشاره کرد. با اینکه آمریکایی‌های آفریقایی تبار تنها
یک‌چهارم جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند، اما ۴۵‌درصد مبتلایان و ۷۰‌درصد جانباختگان متعلق به این گروه است. در شهر «شیکاگو» نیز سیاه‌پوستان نزدیک به ۶ برابر بیشتر از سفیدپوستان در معرض مرگ براثر کووید ۱۹ هستند. در این شهر سیاه‌پوستان تنها ۳۰‌درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، اما ۶۸‌درصد از قربانیان ویروس کرونا در این شهر سیاه‌پوست هستند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو، کد خبر:38275، تاریخ انتشار: 10خرداد 1399، www.sobhe-no.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Singapore
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
0
0
اینها خودشون هم اعتراضات خیابانی دارند و خیلی راحت دستور شلیک و برخورد با معترضان رو میدن اما اگر در ایران کوچکترین اعتراضی صورت بگیره بولد می کنند و فریاد حقوق بشر و ضایع شدن حق مردم و نبود دموکراسی و ... را سر می دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین