پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۵۷۶
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
مجلس جدید درحالی روی کار آمد که مجلس پیشین امید و اعتماد مردم را از نمایندگان خودشان سلب کرده و راه سخت تری پیش روی این مجلس قرار داده شده است؛ چرا که هم باید اعتماد از دست رفته را برگرداند و هم حقوق مسلم مردم را به آنها عرضه کند.

شعار سال:مجلس جدید درحالی روی کار آمد که مجلس پیشین امید و اعتماد مردم را از نمایندگان خودشان سلب کرده و راه سخت تری پیش روی این مجلس قرار داده شده است؛ چرا که هم باید اعتماد از دست رفته را برگرداند و هم حقوق مسلم مردم را به آنها عرضه کند.

بر این اساس برآن شدیم تا با دوتن از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که در دیدار رمضانیه رهبری با دانشجویان مقابل رهبری سخنرانی داشتند، درباره اولویت‌های مجلس یازدهم به گفتگو بنشینیم.

متن این گفتگو به شرح زیر است:


علی دهقان، دبیر اتحادیه تحکیم وحدت درابتدا پیرامون تفاوت و شباهت مجلس فعلی با قبلی گفت: درباره تفاوت های مجلس فعلی با قبلی باید بگویم، نمایندگانی که در این دوره داخل مجلس شدند نسبت به نمایندگان دوره قبل فضا ورودشان به مجلس شفاف تر بود؛ یعنی حضورشان در مجلس وابسته به خرج کردن زیاد نبود؛ درحالی که در مجلس قبلی خیلی این اتفاق افتاد و خیلی سر و صدا کرد. از این بابت به نظرم تفاوت معناداری وجود دارد حداقل در تهران که من این را به عینه می بینم.

وی ادامه داد: نکته دومی از باب مشارکت مردم است، مشارکت مردم در انتخابات قبلی خیلی بیشتر و نزدیک 60 درصد بود درحالیکه مجلس فعلی با مشارکت 42 درصد سر کار آمده و از لحاظ پشتوانه مردمی ضعیف تر است. از باب شباهتش هم بخواهم بگویم مجلس قبلی خیلی درگیر حاشیه بود و به نظرم از مجلس فعلی هم چیزی که دراین چند روز دیدیم یا جو حاکم بر فضای فعلی مجلس است ان شالله امیدوارم زودتر به پایان برسد این بوده که رویه حاشیه پردازی شده است، یعنی کارهایی که انجام می شود و نامه هایی که زده می شود با نگاه جریانی و یک طرفه مثلا فلانی اعتبار نامه اش صادر نشود و در عین حال که خیلی از نمایندگان مجلس هستند خودشان فساد داشتند و اصولگرا هستند؛ اما آقایان اصولگرا سراغشان نمی روند. متاسفانه آقایان در این مجلس کمی نگاهشان یک طرفه است و فساد را در جریان مقابل می بینند و سریع معترض می شوند و نسبت به آن موضع می گیرند و در جریان خودشان مثل اینکه فسادی نیست.

در مجلس قبل نظارت بر نمایندگان اجرایی نشد

دبیر تحکیم وحدت اظهار داشت: مجلس قبلی یک ضعف جدی داشت. در مجلس قبلی سیاست کلی انتخابات از طرف حضرت اقا ابلاغ شد بند ۱۳ سیاست های کلی انتخابات که ابلاغ شده بود بحث نظارت نمایندگان مجلس بر خودشان بود یعنی ساز و کار نظارت بر نمایندگان مجلس که متاسفانه براساس آن آیین نامه ای که داشتیم، ناکارآمدی این موضوع برایمان ثابت شده و هم چنان این مسئله اولویت است. به نظرم مجلس به طور کلی در چهار سال پیش رو، چند تا اولویت جدی دارد. یکی از آنها نظارت است کلا ما باید در مجلس فعلی به دنبال این باشیم که بعد نظارتی مجلس با همکاری قوه قضائیه تقویت شود و جلوی این همه فسادی که هست و ملموس می بینیم مثل همان نماینده مجلس‌هایی که در مجلس قبلی بودند و خودشان فساد کردند در حوزه ماشین و تحولات قیمتش یا در حوزه های دیگری که داشتی و دیدیم برخورد شایسته و درخور انجام نشد، نباشد. بلکه جدی و درخور و شایسته برخورد شود.

دهقان ادامه داد: در ساختارهای مختلف جمهوری اسلامی متاسفانه در شهرها و استان های مختلف در بحث مناطق آزاد بگیرید تا قاچاق کالا همه یا نمایندگان مجلس  یا خیلی ازمسئولین به همین شکل درگیر آن بودند و هیچ کدام از نمایندگان به عنوان اولویت یک به این مسائل نگاه نمی کردند و بعضا صرفا نگاه فضای رسانه ای کوتاه مدت به آن می شد و بعد هم پایان می یافت. 
 
تیتر شنبه// اسدی: مجلس جدید باید فاصله غیزانیه به زعفرانیه را کم کند / دهقان:نمایندگان نگاه به غرب در مسائل معیشتی مردم حذف شود
وی افزود: یکی از موضوعاتی که اهمیت دارد بعد نظارتی مجلس در کنار قوه قضاییه در مجلس یازدهم خیلی اهمیت دارد و برای اینکه این بعد نظارتی بتواند واقعا درست عمل کند در درجه اول باید همان بند 13 سیاست های کلی انتخابات که توسط آقا ابلاغ شده برایش آیین نامه تدوین شود هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اصلاح شود و تمام مواردی که آقا در آن موارد را ذکر کردند که اگر نماینده مجلسی پول گرفت، فعل نادرستی انجام داد، چه اخلاقی چه سیاسی، چه حقوقی و یا ترک فعلی داشت برایش ساز و کاری تعریف شود.

دبیر اتحادیه تحکیم وحدت گفت: اگر خود نمایندگان سفت بگیرند با کمک قوه قضاییه و مرکز پژوهش ها نظارت شدنی است. خود نمایندگان کاملا نظارت رویشان باشد و نتوانند خطایی بکنند گام بعدی آن قطعا کمک کننده است مفاسدی که داریم و متاسفانه الان برایمان ملموس است در حوزه خصوصی سازی الگوها درآمده مشخص است. شما یک شرکت و کارخانه ای را می بینید واگذار شده و دوباره کارخانه دیگر با همان الگو هست. طبیعتا به فردی نیاز دارد که خودش ذی نفع نباشد لذا اولویت اول نظارت است ساز و کار نظارتی بر خود نمایندگان مجلس که بر وظایف نظارتی مجلس کمک کند که درست انجام شود.

مشارکت پایین مردم نشان از بی اعتمادی ساخته مجلس پیشین است

اسدی، دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل درباره مقایسه مجلس فعلی و قبلی نیز گفت: اول در مورد شرایطی که این ها به مجلس ورود کردند صحبت کنیم سال ۹۴ نمایندگان وقتی وارد مجلس شدند، فضای اجتماعی ما یک فضایی بود که مردم نسبت به آینده امیدوار بودند و نمودش را در بحث مشارکت مردم در انتخابات جدید مجلس کاملا به صورت عیان دیدیم که موجب پایینترین مشارکت در جمهوری اسلامی برای انتخابات مجلس شد و مردم را نسبت به تصمیم گیری ها، به عملکردها و کارکردی که مجلس داشت (و شاید می شود گفت در خیلی از این ها موارد مختلفش را از دست داده بود) نسبت به آینده ناامید شدند.

وی افزود: وقتی با مردم درباره انتخابات صحبت می شد، نکته اصلیشان این بود که الان ما در انتخابات شرکت کنیم که چه تغییری صورت بگیرد نسبت به تغییر فضایی که داخل مجلس بود مردم ناامید بودند نهایتا هم بخواهد تصمیماتی که مجلس می گیرد روی زندگی آنها اثر بگذارد یک چنین چیزی را بین خودشان نمی دیدند و در سال 94 مردم در شرایطی بودند که دولت ایده مرکزی خودش را که در حال پیاده سازی بود بحث برجام را پیگیری می کرد و مردم فکر می کردند که قرار است عایدی‌ برای معیشت مردم داشته باشد و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار بدهد و مردم در همان فضا سیر می کردند. ولی در انتخابات مجلس سال 98 مجلس یازدهم می شود گفت مردم پیگیری نسبت به معیشت خودشان را نمی دیدند و از طرف مجلس تصمیماتی که بخواهد چه در حوزه نظارت چه در حوزه ریل گذاری برای دولت بخواهد دولت را مجبور بکند که برای مردم کاری کند را از سمت مجلس به شکل مناسب نمی دیدند و همین ها باعث شد که مشارکت خیلی پایین آمد.

تیتر شنبه// اسدی: مجلس جدید باید فاصله غیزانیه به زعفرانیه را کم کند / دهقان:نمایندگان نگاه به غرب در مسائل معیشتی مردم حذف شود

مجلس جدید باید مجلس نمایندگان را به جایگاه اصلی خود برگرداند

دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: وقتی چنین شرایط بدی داریم که مجلس پیشین به مردم اعتنایی نداشت و عیان هم هست و کسی هم کتمانش نمی کند. مجلسی که روی کار آمده و اتفاقا مدعی این موارد هم هست جایگاه مجلس را باید برگرداند به جایگاه اصلی که مردم توقع داشتند و انتظار دارند شاید این مسئله، مسئله اصلی باشد که در همه حوزه های مختلف ما از مجلس توقع داریم که اتفاق بیفتد و جایگاه مجلس باید برگردد به جایگاهی که امام فرمودند در راس امور است ما در دوره مجلس دهم این مسئله را می دیدیم که مجلس در بسیاری از برهه ها در راس امور نبود و تصمیماتش تصمیماتی نبود که دولت را مجبور به کار کند، دولت را مجبور بکند برای اینکه برای مردم تصمیمات و سیاست گذاری هایش برای مردم باشد. این مسئله را بخواهم یک مصداق بیاورم کاملا در مسئله استعفای وزیر صنعت این را به شکل عیان می بینید که شخص اول مملکت نگاهش به مملکت یک مجموعه ای است که باید لابی صورت بگیرد و از یک سری ظرفیت های قومیتی استفاده شود که این منتهی بشود به اینکه فلان تصمیم دولت در مجلس اجرا شود وقتی چنین نگاهی از سمت دولت هست مشخص است مجلس خودش جایگاهش را از دست داده است.
 
تیتر شنبه// اسدی: مجلس جدید باید فاصله غیزانیه به زعفرانیه را کم کند / دهقان:نمایندگان نگاه به غرب در مسائل معیشتی مردم حذف شود


در مجلس جدید نگاه به اقتصاد باید فارغ از امید به غرب باشد

دهقان با اشاره به اینکه موضوع معیشتی و اقتصادی اولویت اول مملکت است، گقت: حضرت اقا در تعابیر مختلف این  بیان کردند که داخل جنگ اقتصادی هستیم همچنین یکی از مسائل مورد نظر ما این است که  قوه قضاییه فعلا واقعا کار جدی انجام نمی دهد وعملکرد چندان مثبتی نداشته است. ااگر از این مسئله هم عبور کنیم که بگذریم آنچه که باید در نگاه نمایندگان این دوره مشخص شود تغییر کرده، نگاه آنها به غرب است. یک موضوع دیگر بحث مفاسد است که اعتماد برای مردم ایجاد می کند باور مردم نسبت به نظام تقویت می کند که این جمهوری اسلامی به خصوص با افرادی که با پرچم ولایت مداری و اصولگرایی در مجلس آمدند اراده کرده که مقابل فساد، جریان هایی که فساد تولید می کنند و افرادی که از هر حزب و جریانی هستند و به فساد پروری کمک می کنند بایستد و به نظرم اگر این اتفاق بیفتد واقعا یک گام رو به جلویی در مجلس آینده می تواند کمک کند بحث معیشتی و اقتصادی مردم که دچار یک تحول شویم و بتوانیم ضعف های قبلی را برطرف کنیم.

اسدی پیرامون اهمیت مسائل اقتصادی در اولویت های مجلس جدید توضیح داد: این مسئله کاملا عیان است مجلس این را در گفتار خودشان در صحبت هایی که داشتند شعارهایی که داشتند چه قبل انتخابات چه بعد انتخابات حول همین محور بوده یکی از مسائل اصلی اولویت اولی که طرح شده چه در مجلس چه بیانیه اول چه در نطق ریاست مجلس چه در شعارهای قبلی شان که مطرح می کردند مسئله مربوط به عدالت و مسائلی که درگیر با معیشت مردم بود بوده .اگر بخواهم اولویت های اصلی در این حوزه را بیان بکنم این است که سه گانه فقر و فساد و تبعیض را باید این مجلس در دستور کار خودش داشته باشد که از بین ببرد ما الان ضریب جینی که داریم طبق آمارها بالاترین ضریب جینی بوده که در جمهوری اسلامی داشته‌ایم.

یکی از اولویت های مجلس جدید باید نزدیک کردن فاصله غیزانیه به زعفرانیه باشد

وی ادامه داد: این ضریب نشان دهنده شکاف طبقاتی زیادی است که بین قشر ضعیف جامعه دهک های پایین جامعه و دهک های بالای جامعه وجود دارد. این مسئله حاصل سیاست های غلطی است که گذاشته شده چه از طریق مجلس چه از طریق دولت اجرا شده مسائلی که اتفاق می افتد و فکت هایی که به ما داده می شود آبان 98 را رقم می‌زند.مردمی که معترضند از همان قشری هستند که انقلاب بنایش را گذاشت که تغییرات را ایجاد کند برای این قشر و بعد از 42 سال ما در این جایگاه قرار داریم این مسئله باید به شکل خیلی سریعی تغییر بکند ما باید یکی از اولویت های مجلس مان نزدیک کردن غیزانیه به زعفرانیه باشد استفاده از امکانات دولتی را برای مردم ضعیف تر بیشتر شود. الان ما مشکل داریم در حوزه نیازهای اولیه مردم نیازهای اساسی مردم ما در مورد الان مسئله آب آشامیدنی مردم در نقاط مختلف کشور در خوزستان سیستان و بلوچستان و استان های ضعیف مرزی مشکل داریم که درگیر این مسائل هستند در خدمات رفت و آمدی مشکل دارند، در خیلی از مناطق جاده ندارند،که نیاز هست سیاست های مجلس که اتفاقا برآمده از همین است و ما نمی خواهیم آن مدل نگاه را نمایندگان نسبت به مردم داشته باشند، باید نمایندگان آن استان ها بیان مطالبه بکنند و اولویت آنها با معیشت و ضروریات مردم باشد.


وی ادامه داد: رسانه هم به کمک این قضیه آمده و باورهای مردم را تغییر می دهد و مردم را نسبت به نظام ناامید می کند. پس باید در این جنگ اقتصادی حتما با برنامه باشیم و برای اینکه بتوانیم مقابل دشمن بایستیم واقعا بدانیم دشمن داریم خود این هم خیلی مهم است ‌که فهم شود. در مجلس یعنی دشمن را فقط اصلاح طلبان نبینند و کمی دیدشان راوسیع تر کنند. در مجلس فعلی این مسئله روشن است که باید در بعد نظارتی و قانونگذاری هر دو در همین راستا شرایط فراهم شود و بتواند حرکت کند به سمت برطرف کردن ضعف های اقتصادی کشور و این موضوع هم لوازمی دارد. براساس منطق رهبری وقتی می گوییم اقتصاد باید داخلی بشود باید اقتصاد دانش بنیان، مقاومتی و متکی به ظرفیت داخلی داشته باشیم.

اسدی اضافه کرد: نطقی که قالیباف در ابتدای مجلس داشت نطق خوبی از باب سیاست خارجی بود او اظهار کرد که در مجلس ما به دنبال مذاکره نیستیم اینقدر آن عطش وجود ندارد و خب خود این مسئله نکته مثبتی است یعنی اینکه اقتصاد اگر بخواهد گروگان گرفته شود توسط مسئولین ما برای اینکه بخواهند مذاکره بکنیم همان اتفاقی می افتد که در دولت روحانی و مجلس قبلی افتاد فلذا نگاه به غرب و اروپا باید دقیقا همان چیزی که رهبری گفت باشد، یعنی در سخنرانیهای مختلف نسبت به آمریکا رهبری گفتند که ما نباید امید داشته باشیم و موضع ما نسبت به آمریکا مشخص است. همچنین در نماز جمعه ای که بعد شهادت حاج قاسم ایشان صحبت کردند کاملا این موضوع را باز کردند، که این آقایان اروپایی فرقی با آمریکا ندارند و چیزی از آنها در نمی آید. یعنی ما اقتصادمان و معیشت مردم را زمانی می توانیم بهبود بدهیم که نگاهمان را به اقتصاد وابسته به غرب نکنیم.

دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: تفکری که در آن بعضی آقایان هیئت رئیسه مجلس مثل خود قالیباف به صراحت می گفتند خوب است و ایشان هم اگر باشند یا بعضی آقایان اصولگرا می گفتند اگر ما هم رئیس جمهور بودیم ظریف وزیر خارجه بود این تفکر واقعا الان خودش را نشان خواهد داد. اگر بنا بر این است که مجلس یازدهم به فکر مردم باشد به فکر اقتصاد مردمی باشد و به فکر برطرف کردن ضعف های اقتصادی کشور باشد باید خیلی بی تعارف این موضوع را در عمل کنار بگذارد فعلا در صحبت ها که بوده و این اتفاق افتاده اما عملا زمان نیاز دارد تا مشخص شود.

وی اظهار داشت: یک موضوع دیگری که ناظر به اقتصاد کشور، تقویت اقتصاد کشور و برطرف کردن ضعف های اقتصادی است و یکی از چالش های جدی‌ای که داریم این است که خلل و سوراخ در جمهوری اسلامی زیاد داریم. در بحث های اقتصادی خلاء زیاد داریم. یکی از کار ویژه هایی که در مجلس باید انجام بدهیم به کمک دولت و قوه قضاییه این است جلوی فسادها را بگیرند. فسادهای اقتصادی از لحاظ تعداد و وسعت متاسفانه زیاد شده و آمارشان و اسنادی که هست نشان می دهد یک سری ساز و کارهایی داریم که تولید فساد می کند. ساز و کارها می تواند با یک قانون و نظارت درست از طرف مجلس جلویش گرفته شود وظیفه اصلی قوه قضاییه برخورد با خود فساد است. چون معاونت پیشگیری از وقوع جرم هم اولویت های اصلی شان این باید باشد.

مجلس باید از خود شروع به اصلاح ساختار کند

اسدی ادامه داد: خود مجلس هم باید در این جهت حرکت کند که کلیت مجلس از ریاست مجلس گرفته تا نمایندگان مختلف نگاهشان به این موضوع باشد که ما باید الان عدالت را داخل کشور پیاده کنیم. خب با از بین نرفتن ساختارهای فساد این اتفاق نخواهد افتاد با استفاده نمایندگان مجلس از رانت های مختلف این اتفاق نخواهد افتاد قطعا باید مجلس از خودش شروع بکند . ما اگر بخواهیم تغییرات را از مجلس انتظار داشته باشیم که در کشور پیاده کند ریل گذاری که هم رهبری فرمودند هم از مجلس توقع می رفت و هم چنان هم می رود اولویت اول مجلس باید این باشد که اول خودش را اصلاح کند در حوزه های نظارتی باید خودش را اصلاح کند در حوزه هایی که اجازه داده می شود از رانت های مختلف فساد بیافریند باید از خودش استفاده کند آنها را تغییر بدهد.

وی افزود: یکی از مسائلی که خیلی روی آن اصرار داشتیم در دوره مجلس قبلی متاسفانه علی رغم اینکه آنها در صحبت های خودشان و در مواضعی که می گرفتند این را می گفتند اما در عمل اتفاق نیفتاد موضوع شفافیت بود که به نظر ما یکی از راهکارهایی است که جلوی فساد و استفاده از رانت را می گیرد همین است. این را باید در ساختار اجرایی کشورمان ببینیم ولی نهادی که می خواهد یک چنین قانونی را بگذارد وقتی خودش اعتقادی به مسئله شفافیت نداشته باشد و خودش را شفاف نکند طبیعی اس نمی تواند توقع داشته باشد از مجموعه های مختلف دیگر که قرار است رویشان نظارت کند و یا بتواند جلوگیری کند از مسئله فساد آنها.


دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان گفت: یکی از مسائلی که چندین سال است رویش تاکید می شود و متاسفانه شاید در مقام اجرا ما ضعف داشتیم و رهبری این همه تکرار می کنند موضوع تولید هست که اتفاقا خیلی از مسائل ما برمی گردد به موضوع کلان مسئله تولید که راهگشا و کلید حل مسائل اقتصادی ماست به زعم رهبری در شرایط جنگی که در حوزه اقتصاد داریم مجلس باید پرچم دار این باشد و دولت را مجاب بکند به این که ظرفیت های خودش را بیاورد پای کار تولید در حوزه داخل و استفاده از این ظرفیت می تواند ما را نجات بدهد.
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری دانشجو،تاریخ انتشار: 17  خرداد 1399،کدخبر: ۸۵۲۷۱۹،www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین