پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۸۴۳۰۸
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
مجری تلویزیون: «آقای دکتر همتی، امشب شما خیلی مقتصدانه صحبت کردید، ما برنامه‌ریزی کرده بودیم تا حدود ساعت ۱۲ شب در خدمت شما باشیم.» همتی: «بالاخره قطع کنید، همش که من نباید حرف بزنم، آهنگی، چیزی پخش کنید، بذارین مردم صفا کنند!»
شعار سال: بالاخره یک‌بار هم که شده، رئیس بانک مرکزی با سوابق اقتصادی‌اش که در همین تلویزیون خلاصه شده و از همین صدا و سیما به ریاست بانک ملی، بیمه فلان و بانک مرکزی رسیده است، در پاسخ همکاران سابق خود، حرف درست و واقعی می‌زند، حرفی که سوژه مطبوعات و دنیای مجازی و کارتونیست‌ها شده و مردم می‌گویند که آقا ما یک عمره به همه آهنگ‌های شما رقصیدیم، حالا یک آهنگ با حال دیگه هم بزنید که قر توی کمرمون خشکید.

رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به اتفاقات این روز‌های بازار ارز و سکه و در شرایطی که سکه از مرز ۸ میلیون تومان عبور کرده و دلار به سمت ۲۰ هزار تومان در حال حرکت است، فرموده‌اند: نگران نباشید، شوک ارزی است، شوک‌های ارزی گذراست، ما سیاست‌های پولی‌مان را نمی‌توانیم کاری کنیم، مردم حق دارند منابع و دارایی‌های خود را در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند، اما او وظیفه دارد که ریسک سرمایه‌گذاری در ارز را دوباره گوشزد کند.

همتی، جو روانی و تبلیغات ایجادشده درباره میزان تورم انتظاری و شرایط آتی ارزی کشور را در رشد قیمت‌ها موثر می‌داند و اعتقاد دارد این مسائل، به‌طور عمده توسط ذی‌نفعان مطرح می‌شود؛ پیش‌بینی‌هایی که دور از واقعیت‌ها و اطلاعات در دسترس است.

عبدالناصر همتی در بخشی از صحبت‌های خود به مشکلات مربوط به کرونا و بسته شدن پایانه‌های مرزی کشور‌های همسایه اشاره می‌کند، اما در عین حال، از تزریق ۲ و نیم میلیارد دلار طی ۵۰ روز گذشته خبر داده و نوید می‌دهد که روند صادرات نفتی و غیرنفتی نیز در حال احیای مجدد است. این در حالی است که به‌گفته او، بسیاری از مراکز جابه‌جایی ارز طی ۵۰ روز گذشته تعطیل بوده‌اند و با احیای مجدد و تدریجی روند صادرات غیرنفتی و نفتی، پیش‌بینی بانک مرکزی از برگشت وضعیت طبیعی صادرات غیرنفتی و عرضه ارز به روال گذشته حکایت می‌کند. در کنار همه این موارد، موضوع دسترسی به منابع بانک مرکزی در خارج از کشور نیز روند مثبتی پیدا کرده است.

آقای رئیس بانک مرکزی
بهتر است که از هم سلف‌های خودت در این دولت و دولت‌های دیگر درس بگیرید و از تکرار انشا‌های دوران دبیرستان و شعار‌های فایده گاو چیست، عبور کنید یا سکوت اختیار کرده و هیچ مصاحبه‌ای نکنید یا به‌طور عملی، توانایی کنترل ارز و تورم را نشان دهید.

آیا بهتر نیست نگاه بانک مرکزی را از صرافی‌های خیابان فردوسی به سمت و سوی مردم برگردانید و از سیاست گرانفروشی ارز و دست در جیب مردم کردن دست بردارید.

آیا بهتر نیست یک‌بار پاسخ دهید که به نظر شما نرخ ارز آزاد باید براساس قیمت‌های بانک مرکزی بچرخد یا قیمت‌های اعلام شده بانک مرکزی با نگاه به تابلو‌های صرافی‌ها باشد؟

آقای همتی
چه کسی است که نداند متاسفانه بانک مرکزی در طول سال‌های گذشته تا امروز، خودش مسبب اصلی گران کردن ارز در کشور بوده و همیشه کمبود‌های ریالی دولت را با دست کردن در جیب مردم به سرانجام رسانده است و از تغییر قیمت‌ها و گران شدن ارز بسیار هم خوشحال شده‌اید، چون تنها روشی بوده که می‌توانسته نیاز ریالی خود را تامین کنید و بخشی از نقدینگی را جمع کرده و یارانه پرداخت کنید و بدهی بانک‌ها را کاهش دهید.

آقای همتی
مگر رئیس‌جمهوری تصریح نکردند که لیست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ریز اعلام خواهید کرد، مگر ایشان برای چندمین بار تاکید نکردند که بانک مرکزی باید به همه بدهکاران عمده برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اخطار دهد و زمان پرداخت برای آن‌ها مشخص کند و به مردم اعلام شود.

آقای همتی
سرنوشت این لیست چه شد؟
مگر آقای جهانگیری اخیرا در دیدار با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت باردیگر ضمن تایید همین فرمایشات ریاست جمهوری نفرمودند که رئیس‌جمهوری در راستای شفاف‌سازی و مقابله با فساد خواسته‌اند که اسامی دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی در سامانه‌ای منتشر شود که مردم در جریان آن قرار گیرند و خاطرنشان کردند که در موضوع تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومانی نیز در جلسه ستاد اقتصادی دولت موافقت شد که اسامی دریافت‌کنندگان این تسهیلات در سامانه اعلام شود تا مردم مطلع باشند که کدام واحد‌های تولیدی از این امکان استفاده کرده‌اند، مردم باید بدانند و خودمان نیز باید باور داشته باشیم که با فساد مخالف هستیم.

آقای همتی
چه زمانی این لیست‌ها رونمایی خواهد شد؟ این ملاحظه‌کاری برای چیست؟ اسامی کدام افراد و چه دوستانی در آن وجود دارد که نباید مردم از آن مطلع شوند؟ نتیجه این صبحانه‌های کاری با سرمایه‌داران اتاق‌ها به کجا رسیده است؟

آقای همتی
بار‌ها جناب‌عالی و مسئولان به میلیارد‌ها دلار ارز در خانه‌ها اشاره فرموده‌اید، چرا یک‌بار با روش ساده پرداخت سود مناسب ارزی با توجه به شرایط خاص کشور (مثلا ۱۰ درصد برای ۲ سال) به حساب‌های ارزی، کمک نمی‌کنید تا این پول‌ها به سیستم بانکی برگردد و امکان فروش آن‌ها حتی به صورت آزاد در سیستم بانکی فراهم شود.

آقای بانک مرکزی
صنایع کشور و به‌ویژه صنایع کوچک در بدترین شرایط کاری قرار دارند، کارگاه‌های کوچک‌تر در حال تعطیل شدن هستند، عواقب بیکاری، گرانی، تورم، بی‌ارزش شدن ریال و حذف چهار صفر بسیار خطرناک است، قبل از آنکه دیر شود، همتی ک

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی گسترش، تاریخ انتشار: 7 تیر 1399، کد خبر: 106691، www.gostaresh.news

ن.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین