پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
محمد قربانی. استاد دانشگاه فردوسی مشهد در یادداشتی نوشت ؛ تصمیم‎هایی که به‎صورت بخردانه یا معقول و با مسئله‎یابی درست و نیز توجه به اصول تصمیم‌سازی و تصمیم‎گیری و با لحاظ عنصر زمان گرفته می ‏شوند به‎گونه‏اي رقم می‎خورند که منتج به نتیجه مطلوب در حل مسئله‎ها خواهند شد. از این منظر، تصمیم به‎صورت مستقل و بدون همبستگی و ارتباط با سایر رویدادها گرفته می ‏شود ولی این همان راهی نیست که در عالم واقع عمل می ‏شود زیرا تصمیم در خلأ گرفته نمی ‏شود و تابع متغیرهای مختلفی است که در گذر زمان تغییر پیدا می‎کنند.
شعار سال:همه تصمیم‎هایی که در گذشته گرفته شده است و حتی تصمیم‎هایی که می‎بایست گرفته می‎شدند ولی گرفته نشدند بر تصمیم‎های کنونی سایه می‏ افکند. اگر تصمیم‎ها برای حل مشکلات در زمان لازم اخذ نشوند، مسئله‌‎ها را عمیق‎تر کرده و با دشواری‎های جدیدتر و جدی‎تری مواجه خواهند کرد و تقریباً می‎توان گفت مزمن می‎شوند اما به نظر نویسنده در بخش کشاورزی هنوز قابل‌درمان هستند. تعهدات مربوط به گذشته، تصمیم‎های نادرست گرفته شده و یا حتی تصمیم‎های درست اما بدون نگاه به آثار میان‎مدت و یا بلندمدت آن، راه هاي کنونی برای حل آن‎ها را محدود می ‏کنند. تصمیم‎هایی که امروز گرفته می ‏شوند، حاصل تصمیم‎هایی است که سال‏ها پیش گرفته شده است. به همین دلیل به سابقه موضوع نیز باید توجه داشت و این تصور را نباید داشت که این مشکلات خودبه‎خود زاییده می‎شوند و هیچ‌کدام از تصمیم‎های گذشته در رخداد و یا تشدید و حتی تغییر شکل آن‎ها نقش نداشته‎اند. در این رابطه یکی از وزرای جهاد کشاورزی در پاسخ به این سؤال که بالاخره شما در طول دوره مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی چه تصمیم مهمی برای تحول در بخش کشاورزی و توسعه روستایی گرفته ‏اید، ‏گفت:" تصمیم های فعلی‏ ام در وزارت جهاد کشاورزی وابستگی شدید به تصمیمات حداقل دو وزیر جهاد کشاورزی با دوره مدیریتی معادل 16 سال است به‌طوری‌که در طول دوران وزارتم به‌طور پیوسته مشغول تصمیم‏ گیری برای کاهش آثار منفی تصمیم های گذشته بوده ‏ام و عملاً نه فرصت، نه منابع، نه فضای سازمانی حاکم بر وزارت جهاد کشاورزی، نه فضای سیاسی و نه فضای موجود در عرصه تولید و روستا اجازه برای تصمیم ‏گیری جدید برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی و روستایی را به من نداده است. درواقع تلاشم این بوده تا با اتخاذ تصمیم‎هایی برای تصمیم‎های سابق و آثار آن، وضعیت بخش کشاورزی و روستایی بدتر نشود و تهدیدهای جدیدتر و جدی‏تری شکل نگیرد".

 اگر رفتار و عملکرد پیشین به‎عنوان یکی از موانع جدی تصمیم‎های کنونی مدنظر قرار گیرد سرعت در تصمیم‎گیری و شتاب‎زدگی، مجدداً رفتاری را رقم خواهد زد که باید مدیریت کنونی نهاد عالی کشاورزی به دفعات آن را مدیریت کند و یا دیگران آن را در آینده مدیریت کنند که در هر دو حالت هزینه‎های زیادی را بر بخش کشاورزی و ذینفعان آن تحمیل خواهد کرد. به نظر نویسنده باید به فرماندهی نهاد عالی کشاورزی فرصتی حداقل 6 ماهه داده شود تا بتواند فرصت یک کار بزرگ‎مقیاس و تعدادی ریزپروژه‎ها را برای مدیریت درست، دقیق و مطلوب برخی از مهم‎ترین چالش‎ها با فراوانی و اولویت بالا که فراروی بخش کشاورزی است را در قالب یک بسته قوی داشته باشد. ضمن این‌که باید توجه داشت ریشه بسیاری از مشکلات کنونی بخش کشاورزی جدای از تصمیم‎های نادرست و یا درست بی‎موقع و یا اساساً عدم توجه به راه‎حل‎ها و توجه به رفع مشکل، در خارج از حوزه تحت مدیریت و اختیارات سازمانی فرماندهی نهاد عالی کشاورزی است. به‌بیان‌دیگر، بخشی از آشوب در بازار مرغ و تخم‌مرغ ناشی از مدیریت درون‌سازمانی و به‎نوعی عدم سیاست‎گذاری درست با مشارکت نهادهای داخل در موضوع است ولی بخش عمده آن توسط متغیرهایی مدیریت می‎شود که از کنترل مدیریت نهاد کشاورزی خارج است و یا ناشی از سرکوب بیش‌ازحد قیمت‎ها از طریق مداخله بیش‌ازحد در بازار است. داستان مرغ و تخم‌مرغ، مدیریت در یک نقطه یا بر یک حلقه نیست بلکه باید مدیریت بر کل زنجیره تأمین آن صورت گیرد تا اثربخشی لازم را داشته باشد.

 اگرچه مدیریت نهاد عالی کشاورزی باید بسته سیاستی لازم را در این رابطه و برای اکثر کالاهای کشاورزی با این وضعیت ارائه دهد اما به نظر نویسنده در شرایط موجود و با نوسانات قیمتی رخ‌داده در بازار نهاده‎ها و به‌تبع آن در بازار کالاهای کشاورزی، نیم‎نگاهی به سهمیه‎بندی این کالاها برای عدم تأثیرپذیری منفی امنیت غذایی خانوارها یک راه‎حل میان‎بر است تا بسته سیاستی جامع تدارک دیده شود.

امید این‎که نمایندگان مجلس نیز شرایط موجود اقتصادی را درک کرده و با ارائه طرح‎های قوی و جامع برای برون‎رفت از فضای موجود در بخش کشاورزی به فرماندهی نهاد عالی کشاورزی و درواقع تمام ذینفعان بخش کشاورزی کمک کنند زیرا اولاً کشاورزی بیشترین مساعدت را به رشد اقتصادی در سال گذشته داشته است و از معدود بخش‎هایی است که با توجه به داشته‎های داخلی ظرفیت بالایی برای رشد بیشتر و تأمین امنیت غذایی دارد و ثانیاً راه استیضاح همیشه باز است و با گذشت تنها یک ماه از عمر مجلس یازدهم بسیار زود و حتی شتاب‎زده است.
 
پ.ن. وزیر باید به‌سرعت وارد عمل شده و قیمت‌ها را تعدیل کند و الا طرح استیضاح به جریان خواهد افتاد.
 

پایگاه خبری -تحلیلی شعار سال ،برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین