پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۵۲۸
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
داستان خودرو ساز داخلی، داستان شتر-گاو- پلنگ است. داستان مدعی همه کارگی و در عمل هیچ کاره بودن است. اگر قصد و نیت حمایت از خودرو ساز داخلی وجود داشته و دارد، بعد از چند دهه، نتیجه کار کجاست؟ اگر ادعای خودکفایی شده، موتور ملی و تولید ملی این عزیزان کجاست؟ اگر وارداتچی قطعات هستیم، چرا اجازه زدن حرف های گل درشت را به یک مشت شیاد می دهیم. چهل سال دوم انقلاب جای لایه کشیدن نیست، جای فشار به شهروند جامعه ایرانی- اسلامی نیست، جای تامین منافع کثیف جماعت رانتی دلال صفت غیر متعهد نیست. می تونی بسازی و جلو بری و تولید کنی، بسم الله . نمی تونی ، ببند و برو.
شعار سال: متاسفانه شاهد ان هستیم با وقاحت تمام چند شرکت به اصطلاح خودروساز در مقیاس رفع نیازهای ملی و حتی تولید صادراتی، مکررا ادعای تولید خودرو نموده و حتی دم از  تولید خودرو و موتور ملی می زنند. از طرف دیگر، سالیان سال است که با همین شعار ها ، حمایت های کم و زیاد مالی و غیرمالی از دولت دریافت می کنند و روز به روز بر حجم بدهی های انباشته خود اضافه می نمایند و در نهایت هم با قیافه ای حق به جانب بیان می دارند که اصلا قیمت خودرو عادلانه نیست و هزینه تمام شده، بیش از اینها است.

واقعا چرا کسی حرفی و حرکتی از خود بخرج نمی دهد و سوال نمی پرسد ؟ چرا نمی پرسید که :
در کشوری که کارگر بشدت ارزان است( بقول خود خودرو سازها ، 20 درصد هزینه تولید) و انرژی در حد رایگان بودن است و موارد اولیه معدنی برای تولید قطعات وجود دارد، باید قیمت تمام شده اینقدر بالا باشد؟

در شرایطی که خودرو ساز ادعا می کند که به فناوری تولید بومی خودرو رسیده و موتور ملی تولید می کند و ..... ، با بالا افزایش قیمت ارز، ادعای بالا رفتن چندین برابر هزینه تولید را دارد؟ مگر قطعات را از چین وارد می کنید؟ اگر این کار صورت می گیرد، غلط می کنید که ادعای تولید خودروی ملی را دارید؟ غلط می کنید که یک کشور و چندین هزار دستگاه عریض و طویل را با ندانم کاری و دروغ های پر حاشیه ، سرکار می گذارید؟ غلط می کنید که بحران ایجاد می کنید؟

اگر قطعات تولید داخل است، متناسب با اثر ارز بر اقتصاد و تورم(مثلا 20-30 درصد) باید قیمت شما افزایش یابد. پس این سطح از ادعاها و بازی های منجر به افزایش قیمت برای چیست؟ پس بازی قطعه نداشتیم و کمبود قطعه خاص داریم برای چیست؟ آیا خودرو سازان محترم نمی دانند که زنجیر، همیشه از ضعیف ترین حلقه خود پاره می شود؟ آیا خودرو سازان محترم اعتقادی به بحث گلوگاه ها و عوامل کلیدی در زنجیره تولید ندارند؟ اگر دارند، چرا تاکنون ، اقدام اصلاحی لازم صورت نگرفته است؟

بنظر می رسد که خودرو سازها از یکطرف تولید ملی و اقتصاد بازار خودرو را به گروگان گرفته اند و از طرف دیگر، با قائم شدن پشت توسعه اشتغال و مسائل ضدامنیتی احتمالی ناشی بیکاری ، قصد هزینه کرد برای این فیل سفید کثیف را دارند. داستانی که مسلما از دل ان سلطان ها و مافیا و هزار یک کثافت بازی و کثافت کاری بیرون می آید.

بنظر می رسد،آشفتگی و بی انضباطی این حوزه آنقدر زیاد است که حتی با کنترات دادن و برون سپاری کار به بخش خصوصی واقعا، بسیاری از این مشکلات در کوتاه مدت قابل حل خواهد بود. افسوس و صد افسوس که تامین منافع کثیف، حتی اجازه این کار را هم نمی دهند.
 

اختصاصی پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین