پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۴۶۴
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰
عضو هیئت مدیره جامعه مهندسان شهرساز ایران با اشاره به صنعتی‌سازی ساختمان به عنوان یک ضرورت ملی، اهداف، مشکلات و راهکارهای موفقیت در این حوزه را تشریح کرد.
شعار سال:عضو هیئت مدیره جامعه مهندسان شهرساز ایران با اشاره به صنعتی‌سازی ساختمان به عنوان یک ضرورت ملی، اهداف، مشکلات و راهکارهای موفقیت در این حوزه را تشریح کرد.
 
*** صنعتی‌سازی ساختمان

فریده کول آبادی در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری با اشاره به اینکه این روزها بر اهمیت توسعه مسکن از نظر کمی و کیفی روز به روز افزوده می‌شود، صنعتی‌سازی ساختمان اهمیتی دوچندان پیدا کرده است، اظهار داشت:
 
نگاه به صنعتی‌سازی ساختمان و مسکن به عنوان یک ضرورت ملی، مهمترین مسأله ای است، که باید درخصوص رفع مشکل مسکن به آن پرداخت و نسبت به موضوع ساختمان و مسکن نگاه جدیدی ایجاد کرد.
 
سیستم ها و فرایند صنعتی‌سازی ساختمان ناظر بر کلیه فعالیت‌های مرتبط با طراحی، فناوری‌ها، روش‌های ساخت و ساز وتولید کارخانه‌ای قطعات و اجزای ساختمانی است که با رعایت موازین علمی به طور انبوه و بر اساس استانداردهای مدولار و زنجیره‌ای و رعایت الزامات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و موازین توسعه پایدار انجام می‌گیرد.
 
*** هدف از صنعتی‌سازی ساختمان
 
عضو هیئت مدیره جامعه مهندسان شهرساز ایران پیرامون هدف صنعتی‌سازی ساختمان، افزود:
 
هدف از صنعتی‌سازی ساختمان بالا بردن سـرعت تولید و افزایش سـهم تولیدات کارخانه‌ای و کاهش سـهم اجزاء و تغییر آن به نصب و مونتاژ می‌باشد که از نتایج و آثار آن می‌توان به سبک سازی، مقاوم‌سازی، صرفه جوئی در مصالح، کاهش مصرف انرژی در دوران ساخت و بهره‌برداری، کاهش دوره ساخت و در نتیجه کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و بهره‌برداری از ساختمان اشاره کرد.
 
توسعه پایدار و محیط زیست در فعالیت‌های صنعت ساختمان توجه متخصصان امر را در اغلب کشورهای جهان به خود جلب کرده است.
 
*** مصالح ساختمانی مدرن و ساخت و ساز سنتی

کول آبادی ضمن اشاره به مشخصه بارز صنعت ساختمان‌سازی در به کارگیری مصالح ساختمانی مدرن با استفاده از روش‌های ساخت و ساز سنتی، گفت:
 
این شیوه ساخت و ساز در کشور نشان داده است که مشکلات کمی، برآورده نکردن نیازها و کیفی، مقاومت مناسب ساختمان‌ها در برابر زلزله، کوتاهی عمر مفید بنا، فرسایش به علت عوامل اقلیمی، تولید ضایعات ساختمانی بیش از حد در حین اجرا، ناکارایی امکان بازیافت مصالح ساختمانی و غیره را به همراه دارد.
 
علاوه بر این، استفاده از کارگران غیرماهر مهم ترین دلیل ناکارایی سیستم های رایج است.
 
سازگار نبودن سیستم‌های ساختمان‌سازی رایج در کشور برای کارگذاری عایق حرارتی سبب هدر رفتن مقدار زیادی انرژی در بخش ساختمان می‌شود.
 

 
*** محیط زیست و توسعه پایدار در صنعت ساختمان‌سازی
 
عضو هیئت مدیره جامعه مهندسان شهرساز ایران در ادامه، اضافه کرد:
 
عوامل فوق مشکلات محیط زیست و توسعه پایدار در صنعت ساختمان سازی کشور است که نیازمند مطالعه و تحقیق و ارایه راهکارهای مناسب جهت تعیین معیاری برای انتخاب مصالح ساختمانی مناسب و سیستم های ساختمانی کارآمد برای اهداف مختلف و در اقلیم‌های متفاوت است.
 
علاوه بر این استفاده بیش از حد از منابع طبیعی نیز آسیب های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد میکند.
سیستم های ساختمانی جدید برای پاسخ گویی به نیازهای زیست محیطی و توسعه پایدار در صنعت ساختمان در اغلب کشورها مثل تولید صنعتی، پیش ساخته، استفاده بهینه از مصالح ساختمانی، صرفه جویی در مصرف انرژی در صنعت ساختمان، امکان بازیافت مناسب مصالح ساختمانی و در نهایت اقتصادی کردن بخش ساختمان شکل گرفته است.
 
*** تکنولوژی‌های نوین در صنعت ساختمانی‌
 
وی ارزش‌های اثبات شده کاربرد تکنولوژی‌های نوین در صنعت ساختمانی را اینگونه، تشریح کرد:
 
فن آوری ساختمانی در واقع مجموعه‌ای از روش‌ها است که به کاربرد‌های فن آوری و تکنولوژی در صنعت ساخت و ساز و فرصت‌هایی برای بهبود عملکرد پروژه در این صنعت‌ می‌پردازد.
 
مطالعات گسترده صورت گرفته حاکی از این هستند که به کارگیری تکنولوژی‌های معتبر‌ و نوین می‌توانند بهره‌وری صنعت ساختمانی را به میزان ۳۰ تا ۴۵ درصد بهبود بخشند و از طرفی هم قابلیت پیش‌بینی و اطمینان مواد و مصالح را به میزان چشمگیری افزایش دهند.
 
این موضوع در عصر حاضر که فشارهای زیادی بر منابع طبیعی از سوی بشر وارد شده است از اهمیت ویژه برخوردار است و همین موضوع سبب شده است که بسیاری از نهاد‌های بین‌المللی استراتژی‌هایی را به منظور گسترش استفاده از تکنولوژی‌های نوین در صنعت ساختمان به کار بگیرند.
 
اگرچه نرخ و آهنگ صنعت ساختمانی با پیشرفت‌های ماشینی سازی حاصل شده هماهنگ نیست و با سرعت به مراتب آهسته‌تری به پیش‌ می‌روند اما ماشینی سازی روشی اثبات شده در جهت بهبود هزینه‌ها، برنامه‌ریزی، کیفیت، ایمنی و بهره‌وری است.
 
شبیه‌سازی الکترونیکی یکی دیگر از کاربرد‌هایی است که نقش بهبود دهندگی خود را علاوه بر کاهش هزینه‌ها و زمان‌بندی‌ها، در ساخت و سازپذیری، حفاظت و نگهداری، عملیات‌پذیری، کیفیت و ایمنی نیز اثبات کرده است.
 
*** تکنولوژی و افزایش بهره‌وری
 
  عضو هیئت مدیره جامعه مهندسان شهرساز ایران در پایان، اظهار داشت:
 
سایر تکنولوژی‌های نوین ساختمانی از جمله درخواست اطلاعات (RFI) و تکنولوژی‌های بی‌سیم و پیشرفته نیز مزایای گسترده‌ای در خصوص کیفیت، بهره‌وری، قابلیت اطمینان و مدیریت موجودی دارند.
 
 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  صنایع  ،تاریخ انتشار:   22تیر 1399،کدخبر:   190954 ، www.sanayepress.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین