پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۳۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالروز تاسیس شورای نگهبان، نشست خبری مسئول دفتر نظارت و بازرسی این شورا در استان خراسان رضوی برگزار شد.

شعار سال:به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالروز تاسیس شورای نگهبان، نشست خبری مسئول دفتر نظارت و بازرسی این شورا در استان خراسان رضوی برگزار شد. در این نشست خبری، «کمال سرویها» مطالبی را بیان کرد که اهم موضوعات مطرح شده به شرح زیر است:
* بی طرفی شورای نگهبان همواره در دستور کار است و برای شورای نگهبان مشرب سیاسی افراد تفاوتی ندارد.
*هر چه اعتماد مردم به این نهاد بیشتر شود، خدمت بیشتری به نظام انجام شده است. مردم نباید شبهه بدون دلیل در ذهن داشته باشند و موج سواری بیگانگان علیه این نهاد، روی ذهنیت آنان تاثیری داشته باشد.
با قانون فعلی انتخابات، ما مهم‌ترین جایگاه کشور را به افرادی می‌دهیم که فقط یک مدرک کارشناسی ارشد دارند. اصلا هم به مواردی مانند بیان او و این که از مسائل مربوط به بودجه و مسائل حقوقی مطلع است و این که توانایی برطرف کردن مشکلات مردم را دارد یا نه، توجه نداریم. در صورتی که این موارد، پیش نیازهای ثبت نام است. باید در قانون انتخابات تجدید نظر کنیم تا افرادی که می‌خواهند وارد مجلس شوند، حداقل‌هایی را دارا باشند.
*انتخابات دارای مشکلات زیادی حین برگزاری است. یک فرد می‌تواند با هزینه زیاد، تبلیغات کند و یک انسان فرهیخته که با ثروت ارتباط تنگاتنگی ندارد، با هم رقابت می‌کنند. در شهرستان‌هایی با ۴۰۰ پارچه روستا، برخی برای همه این روستاها سفره‌اندازی می‌کنند و شام و ناهار می‌دهند در صورتی که برخی فاقد چنین امتیازی هستند. در این جا به نوعی موضوع خرید و فروش رای القا می‌شود. در خصوص اصلاح قانون، برای زمان انتخابات نیز پیشنهادهایی مطرح شده که می‌تواند ما را به یک رقابت سالم و منطقی نزدیک کند. در صورت تصویب آن، یک فرد را که با تبلیغات پرهزینه می‌خواهد رای مردم را جلب کند می‌توان از میانه راه انتخابات، از رده خارج کرد.
*  در اصلاحیه قانون، پیش بینی شده که مصونیت نمایندگان در دوره نمایندگی نیز قانونمند شود. نماینده باید در زمان تحلیل و نقد، مطالب خود را بیان کند اما اگر وارد یک مفسده اقتصادی شد، موضوع تفاوت دارد. آزادی‌هایی که به شجاعت، نقد به مدیران و دسترسی به پرونده‌ها از سوی نماینده منجر می‌شود، حتما باید وجود داشته باشد. دست نماینده باید باز باشد تا مطالبه گری کند، اما در برخی جاها نیز که به حقوق مردم آسیب می‌رساند، باید محدودیت باشد.
* ما صلاحیت حدود ۵۰ درصد نمایندگان گذشته استان در انتخابات را رد کردیم اما هیچ کدام در گفت‌وگو با من اعتراض نکردند. البته شنیدم بعضی از آن‌ها به منطقه خود رفتند و اعلام کردند که ما تا روز آخر تاییدیه خود را می‌گیریم که در همین مورد هم ما به آن‌ها تذکر دادیم. در استان سراغ ندارم کسی را که بگوید شورای نگهبان او را بدون دلیل رد کرده باشد. ما پرونده‌های آن‌ها را خوانده بودیم و مستندات داشتیم و خود آن‌ها هم قبول داشتند. حتی در مدتی که اجازه داشتیم پرونده‌ها را مجدد بررسی کنیم، زمانی که هیئت مرکزی در تهران از ما نظر خواسته بود، درباره چند نفر از این‌ها مانند قوچان و تربت حیدریه، با وجود آن که مواردی در پرونده آن‌ها وجود داشت، آن‌ها را تایید کردیم اما این که مردم به آن‌ها رای ندادند، دیگر در اختیار شورای نگهبان نبوده است.
*نمایندگانی که صلاحیت آن‌ها رد شد، نخواستند موارد به اطلاع عموم برسد و افشا شود. برخی به رد صلاحیت خود اعتراض داشتند و چند نفری از آنان که با ما صحبت کردند، موارد پرونده را به آن‌ها اعلام کردیم و بعد از آن اعتراضی نداشتند. البته همه آن‌ها موضوع را در تهران پیگیری کردند و بعضی از آن‌ها هم تایید شدند، این هم حق مسلم آن‌ها بود.
* این که ما انسان‌های خطاکار را معرفی کنیم، شاید برای متنبه شدن جامعه خوب باشد اما فعلا قانون اجازه نمی‌دهد که جزئیات پرونده‌ها را بیان کنیم.
* برخی موضوعات مانند مفاسد اخلاقی و اقتصادی در استعلام‌ها هست که اگر شما هم بشنوید، حتما آن شخص را رد می‌کنید. مگر حقوق یک نماینده در دوره نمایندگی چقدر هست که ۴ آپارتمان در خیابان فرشته تهران به نام او و همسر و فرزندش شده باشد؟ ما اموال داوطلب و نزدیکان درجه یک او را طی این مدت بررسی می‌کنیم. حالا شاید زمانی ارثی به او رسیده باشد یا کار اقتصادی معقولی انجام شده باشد اما اگر او طی این مدت عضو هیئت مدیره یک هلدینگ اقتصادی شده باشد و چنین مواردی به عنوان سود پاداش سالیانه به او داده شده باشد، موضوع متفاوت است.
*یکی از نقدهای مهم به شورای نگهبان این است که چرا افرادی که توسط این شورا تایید می‌شوند، بعد از گرفتن مسئولیت دچار مشکل می‌شوند. مردم انتظار دارند شورای نگهبان افرادی را تایید کند که صالح یا اصلح باشند، اما قانون الان به شورای نگهبان می‌گوید شرایط افراد را با توجه به مفاد قانونی بررسی کند، این که همه ما اصرار داریم قانون انتخابات اصلاح شود نیز برای همین است.
*یکی از پیشنهادها این است که ثبت نام افراد، یک سال مانده به برگزاری انتخابات انجام شود یا این که داوطلب نمایندگی در آزمونی شرکت کند تا سطح علمی و تجربی او مشخص شود. یک نماینده باید عرضه نظارت داشته باشد و این کار را بلد باشد. شما الان اگر موضوعی را به بعضی از نماینده‌ها بدهید، راه ورود به موضوع و نظارت را بلد نیستند. از بودجه، الفبای آن را نمی‌فهمند. طی چهل سال که از انقلاب می‌گذرد، دو سوم بودجه کشور بررسی نمی‌شود و به سمت شرکت‌های دولتی می‌رود. با این حال نمایندگان اصلا به آن ورود نمی‌کنند و فقط بودجه دولت، یعنی یک سوم آن بررسی می‌شود. در این یک سوم باقی مانده هم نمایندگانی که حوصله ندارند، آن را به کمیسیون تلفیق می‌دهند. در کمیسیون تلفیق هم اگر شما یک صحنه از آن را ببینید، لذت می‌برید، حتی بعضی‌ها در آن جا چرت می‌زنند.این که نشد! بودجه کشور است و باید آدم‌های دقیق آن را بررسی کنند. نه این که الان نماینده یک استان با کمیسیون تلفیق حرف می‌زند و بودجه سنگینی را می‌گیرد. به همین راحتی! یکی از مسائل آقای تاجگردون هم همین مسئله بود.
* در جلسه‌ای که آقای قالیباف و هیئت رئیسه مجلس به شورای نگهبان آمدند، قول‌هایی دادند که مسائلی که در کمیسیون شوراها در مجلس قبل مطرح شده، بار دیگر به دستور کار برگردد و شاهد یک قانون شفاف و جامع باشیم تا جامعه متضرر نشود.
*درباره هزینه داوطلبان نمایندگی،  دراین دوره وزارت کشور برای اولین بار ورود کرد و اعلام کرد که داوطلبان شماره حسابی داشته باشند و میزان هزینه‌ها مشخص شود، اما چون اولین بار بود که اجرا شد، به صورت ناقص اجرا شد و با اصلاح قانون انتخابات، ابهامات آن برطرف می‌شود.
* در این دوره چندین مورد لیست «هو المطلوب» داشتیم که در برخی از آن‌ها افرادی مشترک بودند و در برخی تفاوت‌هایی داشت. این اتفاقی که در این شهر افتاده، آن رنگ و بوی اولیه را ندارد. زمانی در این شهر با اسم «هو المطلوب» یک نفر به مجلس می‌رفت اما کم کم رنگ و بوی خود را از دست داده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان رضوی ، تاریخ انتشار: 26 تیر 1399، کد خبر:241353،www.khorasanrazavi.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین