پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۶۷۹
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
محمود موسوی مجد جاسوسی که در سوریه فعالیت فرماندهان نظامی را لو می‌داده، هماکنون به اعدام محکوم شده است. روز پنجشنبه اکانت توییتری ناشناسی که با هشتگ «محمود موسوی مجد بی گناه است» فعالیت می‌کند، تصاویر خصوصی دیده نشده‌ای از او منتشر کرد که نشان دهد کاملا او را می‌شناسد و سپس نامه‌ای منتسب به پدر موسوی مجد به همراه توضیحات وکیل او را انتشار داد.

شعار سال: چندی پیش مقامات قضایی کشور تایید کردند که فردی به نام محمود موسوی مجد به جرم جاسوسی بازداشت و به اعدام محکوم شده است. آن زمان گفته شد موسوی مجد فردی بوده که اطلاعات سردار سلیمانی را در اختیار سرویس‌های آمریکایی و اسرائیلی قرار داده و حتی اینطور مطرح شد که او موجب شهادت فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران شده است. البته روابط عمومی قوه قضائیه مدتی بعد اعلام کرد در زمان شهادت سردار سلیمانی، محمود موسوی مجد بازداشت بوده لذا آنچه که او در اختیار بیگانگان قرار داده، مربوط به عملیات‌ها و فعالیت‌های قدیمی‌تر او در سوریه بوده است.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در کنفرانس خبری گفته بود موسوی مجد برای سرویس‌های اطلاعاتی سیا و جاسوسی می‌کرد و محل تردد و اسکان سردار سلیمانی را لو داده است.

نزار زاکا شهروند لبنان چهار سال به اتهام جاسوسی در زندان اوین بود. او سال گذشته با وساطت رئیس جمهوری لبنان آزاد شد. زاکا مدعی است با محمود موسوی مجد هم بند بوده و او را از نزدیک می‌شناخته است. زاکا ادعا کرده: «او همیشه مدعی بود که می‌داند سپاه پاسداران چگونه عمل می‌کند و با رفتارشان آشناست. همیشه می‌گفت نمی‌توانند او را در زندان نگه دارند، چون آن‌ها که او را زندانی کردند خلاف کرده‌اند نه او»

راننده یا مدافع حرم؟

باشگاه خبرنگاران جوان درباره موسوی مجد می‌نویسد «انگیزه سید محمود موسوی مجد وطن‌فروشی و دریافت پول عنوان شده است، اما هنوز اطلاعات کاملی درباره اینکه این جاسوس چه مواردی را به کشور‌های بیگانه اطلاع داده در دست نیست. این عنصر فریب خورده در حوزه‌های امنیتی و نیرو‌های مسلح به ویژه سپاه قدس اطلاعات را جمع‌آوری کرده و محل استقرار و تردد‌های حاج قاسم سلیمانی را در اختیار بیگانگان گذاشته است، البته گفته شده این فرد تحت عنوان مدافع حرم در مقطعی در جبهه‌های سوریه و عراق فعالیت کرده است.»

باشگاه خبرنگاران نظامی بودن او را تکذیب کرده، اما تسنیم نوشته «او در سوریه با برخی مستشاران ایرانی ارتباط می‌گیرد و به عنوان راننده مشغول به‌کار می‌شود و در پوشش راننده اطلاعاتی که به‌دست می‌آورد را به سرویس اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا می‌فروخت. او در قبال این اطلاعات ماهانه ۵ هزار دلار از این سرویس‌ها حقوق دریافت می‌کرد.»

اطلاعات کاملی از جاسوسی موسوی مجد در دست نیست و مقامات قضایی به خاطر امنیتی بودن موضوع، جزییات بیشتری منتشر نکرده‌اند. اما برخی رسانه‌های غربی در این‌باره گمانه‌زنی کرده‌اند؛ مثلا در ماه ژانویه رویترز گزارشی به نقل از بازپرسان عراقی رفته بود که بر اساس آن دو مامور امنیتی در فرودگاه بغداد و دو تن از کارکنان ایرلاین سوری شام وینگز به عنوان مامور اطلاعاتی و جاسوس در فرودگاه دمشق برای آمریکا کار می‌کنند و به آمریکایی‌ها اطلاعات می‌دهند.

بازپرسان آژانس امنیت ملی عراق به رویترز گفته بودند این چهار نفر بخشی از یک گروه بزرگتری هستند که برای ارتش آمریکا کار می‌کنند. آخرین اظهارات اسماعیلی در واقع در راستای ادعایی قرار گرفته که پیش از این در ماه ژانویه توسط بازپرسان عراقی در گفتگو با رویترز مطرح شده بود. به گفته اسماعیلی موسوی مجد که در سوریه زندگی می‌کرده، میتوانسته یکی از اعضای تیم گسترده‌تری باشد که بازپرسان عراقی از آن حرف زده‌اند.
 

محمود موسوی مجد

محمود موسوی مجد

هفته گذشته فردی از نزدیکان موسوی مجد در توییتر ادعا‌های جدیدی دربارره این متهم به جاسوسی منتشر کرده است. این فرد که با اکانت توییتری ناشناس و با هشتگ «محمود موسوی مجد بی گناه است»  فعالیت می‌کند، نامه‌ای منتسب به پدر محمود موسوی مجد منتشر کرده که نویسنده در آن ادعا کرده دو برادرش (عمو‌های متهم) به شهادت رسیده‌اند.

او در نامه خود نوشته فرزندش که به افشای اطلاعات عادی تا سری متهم شده و همچنین متهم شده که ۵ سال از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ برای سرویس‌های اطلاعاتی جاسوسی کرده، تمام پسوردهای موبایل و کامپیوترش یکسان بوده بنابراین کسی که همه پسوردهایش یکسان است، نمی‌تواند جاسوس باشد!!

در این نامه که اخیرا منتشر ادعا شده که محمود موسوی مجد در نوزده شهریور در المزه سوریه گم شده اما حکم بازداشت او یک ماه بعد یعنی در تاریخ دوازده مهر صادر شده است.

آنگونه تسنیم خبر داده «موسوی مجد توسط نیرو‌های حزب‌الله لبنان شناسایی و دستگیر و به ایران تحویل داده شده و از آن زمان در بازداشت به سر می‌برد.» بنابراین تفاوت تاریخ حکم بازداشت با گم شدن او در سوریه به خاطر همین مسئله بوده که او مدتی در اختیار نیروهای امنیتی لبنان بوده است.

یکی از موارد اختلاف درباره هویت موسوی مجد، ایرانی یا سوری بودن او است؛ برخی سایت‌های نزدیک به نهادهای نظامی نوشته‌اند موسوی مجد سوری الاصل بوده اما برخی می‌گویند او ایرانی است. در نامه‌ای که به نام پدر موسوی مجد منتشر شده، اینگونه ادعا شده که این فرد از پنجم ابتدایی در سوریه زندگی کرده و با نام مستعار سید حیدر در میان گروه‌های مدافعان حرم حضور داشته بنابراین اینگونه نبوده که او از ایران به سوریه اعزام شود.

در برخی موراد این نامه تناقض‌هایی نیز دارد؛ مثلا یک جا گفته شده او در سوریه زندگی می‌کرده اما چند خط بعد ادعا شده که «موسوی مجد سال ۹۶ در سوریه تسویه حساب کرده و به ایران بازگشته است اما یکی از فرماندهان به او اصرار می‌کند که به سوریه بازگردد.»

در این نامه به نقل از پدر موسوی مجد گفته شده فرزندش متولد سال ۶۵ است و درباره فعالیت سپاه در سوریه نیز ادعا‌هایی مطرح کرده است و کلا اتهام جاسوسی را نادرست خوانده و گفته موسوی مجد دوبار مجروح شده است. در این نامه به استناد مجروحیت او استدلال شده پس او نمی‌تواند جاسوس باشد!

نکته جالب این اکانت توییتری این است که برای اولین بار، تصاویر جدیدی از این متهم جاسوسی منتشر کرده است و اسامی بعضی از فرماندهان نظامی وی نیز آورده شده است.

محمود موسوی مجد

به جز ادعاهای این‌چنینی، نامه‌ای به نقل از محمد نیازی وکیل محمود موسوی مجد منتشر شده که در آن چندین صفحه درباره تاریخ جرم‌شناسی و مسائل فقهی و شرعی سخن گفته شده تا در نهایت به این نتیجه برسد که او جان فرماندهان نظامی را به خطر نینداخته است. بعید است این نامه خیلی به درد موسوی مجد بخورد اما بخش مهم آن این است که وکیل پرونده بخشی از اتهامات موکلش را پذیرفته و تنها بر سر ماده قانونی آن اختلاف دارد.

اعتبار این اطلاعات هنوز تایید نشده است؛ اما اکانت ناشناسی که آنها را منتشر کرده، تصاویری خصوصی و دیده نشده از موسوی مجد نیز منتشر کرده که نشان می‌دهد شناخت دقیقی از او دارد و احتمالا برای حفظ امنیت خود این تصاویر را به صورت ناشناس منتشر کرده است.

به گزارش رویداد۲۴ پرونده محمود موسوی مجد در تاریخ ۱۸ مهرماه ۹۷ در شعبه ۱۵دادگاه انقلاب اسلامی رسیدگی شده و در تاریخ ۳ شهریور ۹۸ حکم اعدام وی صادر شده است.

آنگونه که قوه قضاییه اعلام کرده با ایراد دیوان عالی کشور حکم دوباره به محکمه برگشته و دادگاه بار دیگر در تاریخ ۴ اسفند ۹۸ و بررسی مجدد پرونده حکم اعدام وی را تایید و دوباره پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال می‌کند و هم اکنون این حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است. به گفته مرکز رسانه قوه قضاییه موسوی مجد از ابتدای بازداشت تاکنون آزاد نشده است.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری رویداد24، تاریخ انتشار 28 تیر    99، کد خبر:   222623، www.rouydad24.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین