پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۸۹۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
لیزیک و سایر انواع جراحی لیزر چشم ، مانند PRK و لازک دارای پیشینه ایمنی عالی و میزان موفقیت بسیار بالا هستند. آنها برای درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم طراحی شده اند و می توانند بدون نیاز به استفاده از عینک یا لنز چشمان شما را درمان نمایند.
شعار سال:  عوارض خطرناک و تهدید کننده مانند کاهش چشمگیر بینایی بعد از جراحی لیزیک بسیار نادر است و بسیاری از عوارض جانبی و مشکلات ناشی از جراحی لیزر می تواند با جراحی مجدد یا درمان پزشکی برطرف گردد.


با این حال، مانند هر عمل جراحی دیگر، بایستی از خطرات بالقوه ، عوارض جانبی و محدودیت هایی که در این روش (یا هر نوع روش دیگر) وجود داردکاملا آگاه باشید. انتخاب یک متخصص و جراح لیزیک با تجربه می تواند به کاهش این خطرات کمک نموده و شما را قادر به دستیابی به بهترین نتایج ممکن در جراحی لیزر چشم کمک نماید.

گام اول این است که تعیین کنید آیا شما واجد شرایط انجام جراحی اصلاح بینایی هستید یا خیر؟ پزشک یک معاینه کامل چشم برای تعیین واجد شرایط بودن شما جهت جراحی لیزیک انجام خواهد داد. او شکل و ضخامت قرنیه شما، عیوب انکساری و اندازه مردمک ؛ رطوبت چشم (برای بررسی سندرم خشکی چشم)؛ بهداشت عمومی ، آخرین تاریخ بررسی چشمهای شما و هر دارویی که مصرف می کنید را ارزیابی و بررسی خواهد نمود.
بعد از انجام بررسی ها ، حتی اگر واجد شرایط انجام لیزیک نبودید ، نگران نشوید. ممکن است هنوز بتوانید بینایی خود را با سایر جراحی های اصلاح بینایی نظیر PRK، لازک یا لنزهای IOL درمان نمایید.

 
 
عوامل خطرساز جراحی چشم لیزیک و محدودیت‌های آن
 


عوامل خطرساز جراحی چشم لیزیک و محدودیت های آن

تمامی افراد ، واجد شرایط انجام لیزیک نمیباشند. شرایط خاص و عوامل آناتومیک می تواند خطر ابتلا به یک نتیجه نامطلوب را افزایش دهد یا نتایج لیزیک بهینه را محدود نماید. این موارد شامل:

• قرنیه های بیش از حد نازک یا نامنظم

• مردمک بزرگ

• عیوب انکساری شدید

• نوسان در بینایی

• خشکی چشم

• سن شما

• باردار بودن

• اگر اختلالات خودایمنی دژنراتیو یا فعال وجود داشته باشد

برای داشتن یک چک لیست کامل در مورد عوامل خطر ساز لیزیک و اینکه آیا شما واجد شرایط انجام این روش هستید یا خیر، معیارهای موفقیت لیزیک را در این سایت مطالعه نمایید.


مشکلات و عوارض جانبی لیزیک

میلیون ها نفر در سراسر جهان جراحی لیزیک چشم را انجام داده اند تا وضعیت نامطلوب بینایی خود را تصحیح نمایند و جراحان لیزیک تجربه کرده اند که میزان عوارض جدی کمتر از 1 درصد میباشد.
مشکلات و عوارض جانبی رایج لیزیک در قسمت پایین ذکر شده است. اکثر این مشکلات را می توان با درمان پزشکی یا جراحی "مجدد" برطرف نمود.

ناراحتی موقت و اختلالات بینایی. ناراحتی در طی چند روز اول بعد از جراحی لیزیک مانند سوزش خفیف و حساسیت به نور طبیعی است و انتظار می رود در طی چند هفته یا ماه اول این مشکلات برطرف گردد، همچنین ممکن است هاله بینی و تابش نور خیره کننده را نیز در محیط های کم نور، به ویژه در شب تجربه نمایید؛ علائم خشکی چشم، تاری دید و کاهش شدت بینایی. در اکثریت افراد اتفاق می افتد این مشکلات موقت هستند و به طور کامل طی سه تا شش ماه برطرف می شوند.


بهترین واجدین شرایط این روش

افراد مبتلا به نزدیک بینی خفیف ، متوسط، دوربینی و یا آستیگماتیسم که ضخامت قرنیه کافی را دارند
• زمان پروسه: حدود 10 دقیقه در هر چشم
• نتایج: 10/10 بینایی در چشم بدون استفاده از عینک و یا لنز
• زمان بهبودی: چند روز تا چند هفته برای تثبیت بینایی
• هزینه: بسته به شرایط چشم متفاوت می باشد

عوارض فلپ. روش لیزیک شامل ایجاد یک فلپ نازک روی سطح جلویی چشم (قرنیه ) است. در طول این جراحی برای تغییر شکل قرنیه از لیزر استفاده میشود. سپس فلپ جایگزین بافت طبیعی می گردد. اگر عملیات فلپ درست انجام نگردد، ممکن است فلپ به درستی در سطح چشم قرار نگیرد و یا چین و چروک های میکروسکوپی به نام striae (STRIE-ee) در فلپ ایجاد شود. این عوارض فلپ می تواند منجر به نابسامانی های نوری و انحراف بینایی گردد.

مطالعات نشان می دهد ، عوارض فلپ در 3/0 تا 5/7 درصد از روش های لیزیک رخ میدهد. طی تحقیقات انجام شده در جراحی لیزیک با استفاده از لیزر فمتوثانیه برای ایجاد فلپ، عوارض فلپ در کمتر از نیم درصد (0.37 درصد) این روش ها رخ داده و تمام عوارض به طور موفقیت آمیز در همان جلسه برطرف گردیده است.

به یاد داشته باشید که با انتخاب جراح چشم و پزشک معتبر و قابل اعتماد می توانید خطر ابتلا به عوارض لیزیک را کاهش دهید.

برخی از مشکلات مرتبط با عوارض فلپ لیزیک عبارتند از:
 
 
 
عوامل خطرساز جراحی چشم لیزیک و محدودیت‌های آن
 




تصویر سمت راست در افراد مبتلا به starbursts در شب و تصویر سمت چپ،هاله بینی در شب بعد از جراحی میباشد.

• آستیگماتیسم نامنظم: به دلیل سطح قرنیه منحصر به فرد در افراد ایجاد می شود. همچنین ممکن است در انجام لیزر که به درستی بر روی چشم متمرگز نباشد اتفاق بیافتد. علائم بالقوه ممکن است شامل دوبینی باشد. در این موارد ممکن است نیاز به عمل جراحی مجدد یا تقویت جراحی باشد.

• رشد اپیتلیال. زمانی اتفاق می افتد که سلولها از لایه بیرونی قرنیه (اپیتلیوم) و زیر فلپ بعد از جراحی لیزیک رشد کنند. در اغلب موارد، رشد اپیتلیالی محدود است و هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اما در برخی موارد (گزارش شده است که 1 تا 2 درصد از روش های لیزیک) علائم ناراحتی و یا تاری دید می تواند رخ دهد، و جهت جدا نمودن فلپ و حذف سلول های اپیتلیال، جراحی مجدد مورد نیاز است.

• کراتیت لایه ای رنگی (DLK (این مشکل به علت التهاب تحت فلپ در لیزیک است که ممکن است چندین علت داشته باشد. برخی از التهابات قرنیه بعد از جراحی لیزیک طبیعی است، اما اگر تحت کنترل نباشد، می تواند بهبودی را تحت تاثیر قرار داده و ایجاد آسیب نماید . اگر DLK رخ دهد، معمولا با درمان هایی مانند آنتی بیوتیک ها و استروئیدهای موضعی رفع میگردد. همچنین ممکن است لازم باشد فلپ برای پاکسازی سلولهای التهابی و جلوگیری از آسیب به بافت جدا گردد.

• کراتکتازیا یا کراتوکونوس. این عارضه ناخوشایند به صورت بسیار ناگهانی درسطح چشم ایجاد میشود که ممکن است اگر قرنیه قبل از لیزیک ضعیف باشد و در توپوگرافی قرنیه نشان داده شده باشد و یا در صورت بروز بیش از اندازه ، در طول انجام لیزیک بافت از قرنیه برداشته شود. کراتوکونوس به ندرت بعد از لیزیک اتفاق می افتد و معمولا بدون ایجاد هیچ گونه خطری درمان خواهد شد.

• جراحی لیزر پیشرفته معمولا در این زمینه مناسب نبوده و ممکن است لنزهای قابل نفوذ اکسیژن یا ایمپلنت های قرنیه (Intacs) تجویز شوند تا قرنیه را در محل نگهداری کند و یا درمان با قرص کریجنس برای تقویت قرنیه انجام گردد.


از آنجا که تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است روی چشم شما تأثیر بگذارد، بسیاری از جراحان جراحی لیزیک را چندین هفته بعد از زایمان توصیه می کنند.

 
 
عوامل خطرساز جراحی چشم لیزیک و محدودیت‌های آن
 
 


معمولا بعد از جراحی لیزیک چشم ها خشک میشوند، برخی از افرادی که جراحی لیزیک انجام داده اند، کاهش تولید اشک را تجربه خواهند کرد که می تواند باعث ناراحتی چشم و تاری دید گردد.طبق تحقیقات بعمل آمده تقریبا نیمی از بیمارانی که جراحی لیزیک انجام داده اند، معمولا برخی از موارد سندرم موقت خشکی چشم را تجربه خواهند نمود.

سندرم خشکی چشم بعد از جراحی لیزیک معمولا موقت است و می تواند به طور موثر با قطره های روان ساز چشم و یا سایر اقدامات درمان گردد. معمولا مشکلات خشکی چشم هنگامی که چشم کاملا بهبود پیدا میکند ، رفع خواهد شد ، این موضوع می تواند تا شش ماه طول بکشد. افرادی که قبلا خشکی شدید چشم را تجربه نموده اند، معمولا واجد شرایط انجام لیزیک نمیباشند.

تصحیح بیش از حد بینایی یا رگرسیون . در برخی از موارد ، بعد از جراحی لیزیک چشم ، افراد به بینایی 10/10 دست نخواهند یافت و ممکن است در برخی موارد جهت انجام بعضی از فعالیت ها نیاز به استفاده از عینک یا لنز وجود داشته باشد. اگر لیزر بافتی بیش از حد یا کمتر از حد نرمال قرنیه را برداشته باشد نتایج جراحی لیزیک در تصحیح بینایی مطلوب نخواهد بود.


یکی از علل احتمالی ، نتایج خارج از حد مطلوب است که چشمان شما به شیوه قابل پیش بینی به جراحی لیزر چشم پاسخ ندهد. یکی دیگر از علل احتمالی این است که چشم شما ممکن است بلافاصله بعد از جراحی به نتایج مورد نظر برسد اما با گذشت زمان با توجه به " بهبودی بیش از حد " میزان بینایی کاهش پیدا خواهد کرد. در اغلب موارد بعد از جراحی ، عیوب انکساری باقی مانده توسط جراحی مجدد تصحیح میشوند، اصلاح رگرسیون قابل توجه می تواند به بهبودی تصحیح بینایی توسط لیزر کمک نماید.


عفونت چشم به ندرت بعد از لیزیک رخ می دهد. از آنجا که فلپ قرنیه به عنوان یک بافت طبیعی عمل می کند، عفونت های چشم به تدریج بعد از لیزک نسبت به روش های انکساری قرنیه بدون فلپ مانند PRK بیشتر خواهد بود. با این حال استفاده از قرص های تجویزی بعد از جراحی لیزیک بسیار مهم است و برای جلوگیری از عفونت و کنترل التهاب بسیار مفید میباشند.
 
 
 
عوامل خطرساز جراحی چشم لیزیک و محدودیت‌های آن
 

اختلالات بینایی شامل علائمی مانند انعکاس نور، دوبینی، هاله بینی ، starbursts، از دست دادن وضوح بینایی، و مشکلات بینایی در نور کم یا دید در شب میباشد. اکثر بیماران این علائم را تجربه نمی کنند، برخی از بیماران نیز با این عوارض هیچ مشکلی نداشته و نیازی به درمان ندارند.


عوارض رایج لیزیک چیست؟

ایمنی و کارآیی جراحی لیزیک به تکنولوژی روز ، مهارت جراح و واجد شرایط بودن بیمار جهت انجام لیزیک بستگی دارد. در اواخر دهه 1990 و معمولا در سالهای اولیه انجام لیزیک ، مطالعات نشان داد که تا 5 درصد از افراد که جراحی لیزر چشم را انجام میدهند در معرض نوع خاصی از مشکلات هستند و معمولا این عوارض جانبی رایج میباشد ، این روزها این عدد برای عوارض جدی زیر 1 درصد میباشد.

بررسی های جهانی لیزیک که در سال 2009 منتشر شد، نشان داد که بیش از 95 درصد افرادی که طی سالهای 1995 تا 2003 جراحی لیزیک انجام داده اند از نتایج آن راضی بوده اند. اعتماد مردم به جراحی لیزیک در سال های اخیر به دلیل موفقیت در نتایج لیزیک افزایش یافته است. همچنین ارتش ایالات متحده استفاده گسترده از جراحی لیزر چشم را برای کاهش وابستگی نیروهای نظامی به عینک اتخاذ کرده است. از سال 2008 بیش از 224000 پرسنل نظامی تحت این روش قرار گرفته اند. از آنجا که این روش در سال 2000 به ارتش معرفی شد، محققان بیش از 45 مطالعه در مورد ایمنی و کارآیی لیزیک و سایر روش ها انجام داده اند.

نتایج لیزیک بسیار مثبت بوده است و بیشتر بیماران نظامی بعد از این روش به 10/10 بینایی و یا بیشتر دست پیدا کرده اند و نیازی به استفاده از عینک نداشته اند ، همچنین میزان عوارض آن نیز بسیار کم بوده است. بر اساس یک مطالعه، تنها یک نفر در بین 112500 نفر بیمار نیاز درمان پزشکی به علت عوارض ناشی از تصحیح بینایی توسط لیزر در طی این دوره هشت ساله داشته است.

در یک مطالعه دیگر، تمامی خلبانان و سایر کارکنان هواپیما و نیروی دریایی ایالات متحده و سپاه دریایی ایالات متحده که تحت درمان روش سفارشی (هدایت موج) قرار گرفتند، در عرض دو هفته بعد از جراحی، به 10/10 حدت بینایی غیرقابل برگشت دست یافتند.

بعد از یک ماه پس از جراحی 95 درصد از این بیماران می گویند که این روش برای آنها اثربخش بوده و برای آنها مفید بوده است و تمامی آنها این روش را به سایر هواداران توصیه می کنند. جراحی لیزر چشم با موفقیت میلیونها بیمار را درمان کرده و دارای میزان رضایت بالایی در بیماران است. با این حال مانند هر نوع جراحی دیگر، لیزیک نیز شامل عوارض احتمالی می باشد. مهم است که قبل از انتخاب این روش، معایب و خطرات را بررسی نمایید.

اگرچه هدف جراحی لیزیک تا حد ممکن از بین بردن نیاز شما به استفاده از عینک ها یا لنز است امادر بعضی موارد ممکن است استفاده از عینک (برای مدت کوتاه یا تمام وقت) بعد از جراحی لیزیک نیاز باشد. برای مثال، برای مشکلات دائمی چشم بعد از لیزیک، استفاده از عینک با لنزهای فتوکرومیک می تواند به کاهش (حساسیت به نور) در ارتباط با خشکی چشم کمک نماید.

برای موارد وجود عیوب انکساری باقی مانده که امکان جراحی وجود ندارد، استفاده از عینک های اصلاح کننده برای انجام فعالیت های خاص مانند رانندگی در شب، انتخاب خوبی است.اگر بعد از لیزیک از عینک استفاده میکنید، لنزهای با پوشش ضد انعکاسی برای بدست آوردن بهترین بینایی و راحتی انتخاب خوبی است.
همچنین، اگر شما بیش از 40 سال سن دارید، لنزهای پیشرفته را نیز میتوانید در نظر بگیرید تا بینایی بهتری برای فواصل نزدیک مانند مطالعه داشته باشید و میزان بیناییتان دیرتر از بین رود.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  پایگاه خبری خلیج فارس، تاریخ انتشار: 29 تیر ۱۳۹۹، کد خبر  337688،  http://pgnews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین