پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۷۸۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶
شرکت هواپیمایی قطر برای دریافت غرامت 5 میلیارد دلاری از کشورهای عرب محاصره کننده این کشور تلاش می کند.
شعار سال: شرکت خطوط هوایی قطر (Qatar Airways) با هدف دریافت پنج میلیارد دلار از عربستان سعودی و سه کشور دیگر محاصره کننده قطر به عنوان غرامت اقدام آن‌ها در اعمال ممنوعیت هوایی برای هواپیما‌های این کشور پس از قطع روابط در ماه ژوئن ۲۰۱۷ میلادی، درخواست‌هایی به دادوری بین المللی ارائه داده است.
وقالت الشرکه فی بیان على موقع‌ها إنّها تسعى لتحصیل التعویض من خلال أربعه طلبات للتحکیم الدولی بموجب اتفاقیه الاستثمار التابعه لمنظمه التعاون الإسلامی، والاتفاقیه العربیه للاستثمار، ومعاهده الاستثمار الثنائیه بین قطر ومصر.
شرکت خطوط هوایی قطر بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که با ارائه چهار درخواست به دادوری بین المللی بر اساس توافقنامه سرمایه گذاری متعلق به سازمان همکاری اسلامی، توافقنامه عربی برای سرمایه گذاری و قرارداد سرمایه گذاری دو جانبه میان قطر و مصر، برای دریافت چنین غرامتی تلاش می‌کند.
در همین حال، اکبر الباکر رئیس اجرایی این شرکت اظهار داشت: تصمیم چهار کشور محاصره کننده مبنی بر ممنوعیت خطوط هوایی قطر از فعالیت در بازار‌های این کشور‌ها و پرواز در حریم هوایی آنها، نقض آشکار توافقنامه‌های هوانوردی غیر نظامی و همچنین چندین توافقنامه و قرارداد الزام آور و امضا شده از سوی کشور‌های محاصره کننده به شمار می‌آید.
به گزارش پایگاه اینترنتی «سوئیس انفو»، در درخواست‌های ارائه شده، عربستان، امارات، بحرین و مصر به نقض تعهدات مربوط به نقش خود در توافقنامه‌های مذکور از جمله مصادره سرمایه گذاری‌های خطوط هوایی قطر، عدم حفاظت کافی از آنها، برخورد تبعیض آمیز علیه این شرکت و عدم تعامل عادلانه و منصفانه با شرکت و سرمایه گذاری‌های آن متهم شدند.
این در حالی است که هفته گذشته دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) در رابطه با اختلافات میان قطر و کشور‌های محاصره کننده، به نفع این کشور حکم داده بود جایی که قضات این دیوان، به اتفاق آرا اعتراض مشترک ریاض، ابوظبی، منامه و قاهره به تصمیم سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی (ICAO) در سال ۲۰۱۸ میلادی به نفع دوحه را رد کردند.
سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی در آن سال و به دنبال دریافت درخواست قطر که در آن، کشور‌های همسایه خود را به نقض توافقنامه تنظیم کننده آزادی عبور هواپیما‌های غیر نظامی در حریم هوایی کشور‌های دیگر متهم کرده بود، تصمیم گرفت که می‌تواند به اختلاف میان آن‌ها رسیدگی کند.
یادآور می‌شود که عربستان، امارات، بحرین و مصر در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی همه روابط خود با قطر را قطع کرده و این کشور را به تامین مالی تروریسم و پشتیبانی از ایران متهم کردند، اتهاماتی که دوحه آن‌ها را رد می‌کند.
شرکت خطوط هوایی قطر نیز که پس از شرکت هواپیمایی امارات (Emirates Airlines)، دومین شرکت بزرگ هواپیمایی در خاور میانه به شمار می‌آید و دارای یک ناوگان مدرن متشکل از ۲۵۰ هواپیما است، از زمان محاصره هوایی تاکنون متحمل صد‌ها میلیون دلار خسارت شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۷۷۳۶۹، fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین