پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۹۰۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
به اندازه هزینه ساخت 3 هتل مارینا در سنگاپور که گران ترین ملک مستقل جهان است، به اندازه هزینه ساخت 8 برج خلیفه در دوبی، به اندازه هزینه خرید 53 هواپیمای A380 ایرباس و به اندازه قیمت 21 تیم رئال مادرید به عنوان یکی از گران ترین باشگاههای جهان، فقط در یک فقره در ایران گم شده اما کسی به فکر عمق ماجرا نیست!
شعار سال:گم شدن پول و ارز و دلار، چه در قالب مفاسد اقتصادی و چه در قالب ارزهای بازنگشته به کشور، بارها و بارها در سالیان اخیر در کشور ما تکرار شده است و با وجود برخوردهای قضایی دامنه دار با مفسدان اقتصادی در سالهای اخیر، باز هم گاهی سخن از تخلفات اقتصادی جدید به میان می آید. چند روز پیش رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با بیان اینکه به بهانه تخصیص ارز دولتى، دست کم 22 میلیارد دلار ارز این کشور در شرایط تحریم ناپدید شده است، گفت: برخلاف رئیس جمهور که معتقد است ارز متعلق به دولت است، معتقدم ارز متعلق به کشور و مردم است.

 جمال رزاقى در گفت و گو با ایلنا گفته بود: "دولت باید تخصیص ارز  4200 تومانى را به دلیل فسادها و رانت هاى انجام شده  قطع کند، اما به جاى تخصیص آن منابع به عنوان کوپن، باید به همان میزان بر دستمزد جامعه کارگرى و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستى بیفزاید. اتاق بازرگانى نسبت به تخصیص ارز 4200 تومانى اعتراض جدى داشته و دارد. ما معتقدیم ارز دولتى جز فساد نتیجه‌اى در بر نداشته است."
 
منظور از 22 میلیارد دلار گم شده، ارزی است که به واردات تخصیص یافته اما توسط واردکنندگان به کشور برنگشته است. موضوعی که بارها موجب مناقشه بین دولت و واردکنندگان شده است. البته گویا این موضوع منحصر به دولت روحانی هم نیست و در دولت محمود احمدی نژاد هم تکرار شده است.  پیش از این هم یکبار در آبان ماه سال گذشته، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در یک سخنرانی از کسانی که از دولت و تصمیم‌های ارزی آن گلایه می‌کنند، گلایه کرد و گفت: « کسانی که می گویند دولت ١٨ میلیارد دلار را به باد داده در مقطعی 22 میلیارد دلار منابع کشور را به استانبول و دبی بردند تا به گفته خودشان قیمت ارز را در کشور کاهش دهند در حالی که نه قیمت دلار کاهش پیدا کرد و نه مشخص شد که 22 میلیارد دلار چه شد؟»

در هر صورت 22 میلیارد دلار گم شده، ناپدید شده یا به هر حال قرار بوده به کشور برگردد که برنگشته است. ما در "مردم سالاری آنلاین" حساب کردیم که این 22 میلیارد دلار گم شده معادل گم شدن چه چیزهایی است و به نتایج جالبی رسیدیم!

گم شدن 22 میلیارد دلار یعنی گم شدن 3 هتل مارینا بی سند ریسورت! هتل  مارینا بی سند ریسورت در سنگاپور گران ترین ملک مستقل در جهان است که شامل 2561 اتاق ، مرکز خرید 800000 مترمربعی ، یک موزه ، دو سالن تئاتر ، 7 رستوران مشهور ، یک زمین اسکیت و بزرگترین مجموعه ی بازی در جهان است. هزینه ساخت آن نزدیک به  8 میلیارد دلار بوده است.

گم شدن 22 میلیارد دلار یعنی گم شدن 14 برج خلیفه! برج خلیفه در شهر دبی امارات متحدهٔ عربی، با ۱۶۳ طبقهٔ قابل استفاده و ۸۲۸ متر بلندی، بلندترین آسمان‌خراش ساخته شده به دست انسان است.  هزینه ساخت آن حدود یک و نیم میلیارد دلار بوده است.

گم شدن 22 میلیارد دلار یعنی گم شدن 21 تیم فوتبال رئال مادرید! باشگاه رئال مادرید از پرافتخارترین، گرانترین و پرطرفدرترین باشگاه های ورزشی دنیاست . در سال ۲۰۱۸ رئال مادرید با درآمد ثبت شده ۴۰۱ میلیون یورو به عنوان باارزش‌ترین باشگاه فوتبال جهان معرفی شد و اکنون سومین تیم گران قیمت تاریخ فوتبال را دارد. قیمت این تیم  1میلیارد و 55 میلیون دلار تخمین زده شده است.

و گم شدن 22 میلیارد دلار یعنی گم شدن 53 هواپیمای ایرباس ای 380! ایرباس ای۳۸۰  هواپیمای مسافربری چهار موتوره و دو طبقه است که هم‌اکنون بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان به‌شمار می‌آید. قیمت هر فروند از آن 415 میلیون دلار!
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبری  مردم سالاری  ،تاریخ انتشار:    6 مرداد 1399،کدخبر:133591   ،www.mardomsalari.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین